Guest Donald

Helios Airways flight 552

10 viestiä aiheessa

On 14 August 2005, Helios Airways Flight 522 took off from Cyprus, en route to Athens .

 

Tuo teksti on kopioitu yhdeltä sivulta... ;D

 

MUTTA mennään asiaan.

 

Mitä oikeasti tapahtui niin kutsutulla "Ghost Flight" lennolla?

Jostain olen kuullut että kaikki ihmiset kyseisellä lennolla

olivat pökertyneet tai kuolleet, kun ohjaamossa rupesi joku hälytys

soimaan. Kuulemma hälytyksen aiheutti joku hälytin, joka varoittaa siitä

että kone ei ole valmiina nousuun?    ???

 

Tietääkö kukaan aiheesta enempää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedian artikkeli aiheesta

Tuosta irtoaa kenties jotain ja vähän enemmänkin.

 

Before take-off the crew failed to set the pressurisation system to "Auto"

 

Minutes after take-off the cabin altitude horn activated and was identified by the crew as the take-off configuration warning, which means the plane is not ready for take-off. However, the take-off configuration warning can only sound on the ground.

 

Syynä on ilmeisesti siis ollut matkustamon painejärjestelmä joka oli unohtunut manuaali-asentoon, vaikka Boeingin proseduurien mukaan sen pitäisi olla asennossa "auto". Tästä johtuen matkustamo ei paineistunut nousun aikana ollenkaan. Seurauksena tietysti kyydissä olleiden pökertyminen hapenpuutteeseen. Yksi matkustamohenkilökunnan jäsenistä pysyi tosin hereillä, sillä hän käytti kannettavaa happijärjestelmää. Yritti saada koneen hallintaansa ja epäonnistui tässä.

 

Lentäjät eivät onnistuneet siis havaitsemaan tilannetta/tulkitsivat sen väärin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin lentäjästä tuntuu aivan uskomattomalta tuo Heliosin lento, kyllä jokainen vähänkin kokeneempi pilotti tunnistaa paineistuksen puutteen heti kun on otettu telineet, laipat ja slatit sisään. Mitenkä on mahdollista, että kaverit vain jatkoivat nousua ja vain huutelivat ohjeita yhtiöltä. Aika hurjaa "ammattimaista liikennelentämistä"

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistikuvani mukaan mediassa oli paljon kertomuksia joiden mukaan ohjaamomiehistön yhteistyössä oli toivomisen varaa. Kippari, iäkkäämpi saksalainen (?) kaveri , ei halunnut ottaa todesta kyproslaisen nuoren perämiehen varoituksia.

Asiaan liittyi myös se että 737:n paineistushälytys on sama joka käytetään väärälle lentoonlähtökonfiguraatiolle (virheellinen laskusiivekeasetus jne). Miehistö etsi tämän johdosta vikaa väärästä paikasta, liian kauan, kohtalokkain seurauksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurauksena tietysti kyydissä olleiden pökertyminen hapenpuutteeseen. Yksi matkustamohenkilökunnan jäsenistä pysyi tosin hereillä, sillä hän käytti kannettavaa happijärjestelmää. Yritti saada koneen hallintaansa ja epäonnistui tässä.

 

Lentäjät eivät onnistuneet siis havaitsemaan tilannetta/tulkitsivat sen väärin.

 

 

 

Discoveryn doku asiasta kertoi että kaksi emo ja stuertti jolla oli lupakirja ja oli hankkimassa ammattilentäjän kirjaa. Mutta eivät saaneet autopilottia pois ja kone käsittääkseni jäi kiertämään radiomajakkaa. Kun sitten lopulta menovesi loppui niin kone tuli alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan liittyi myös se että 737:n paineistushälytys on sama joka käytetään väärälle lentoonlähtökonfiguraatiolle (virheellinen laskusiivekeasetus jne). Miehistö etsi tämän johdosta vikaa väärästä paikasta, liian kauan, kohtalokkain seurauksin.

Tässäkin oli ilmeisesti vähän tyyppikoulutus unohtunut piloteilta, sillä ilmeisesti tuo väärän lentoonlähtökonfiguraation varoitus voi soida vain maassa, ilmassa se taitaa sammua viimeistään laskutelineiden yhteydessä ellei aiemminkin.

 

Otsikossa taitaa muuten olla väärä lennonnumero (joka kyllä ensimmäisessä viestissä on jo oikein). Videot siis varmaankin löytyvät sanalla "flight 522" 552:n sijasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän 737-koneiden varoitusäänen soimiseen ja sen tunnistamiseen liittyen, FAA on nyt määrännyt pakolliseksi  ylimääräiset cabin altitude briefing-toimenpiteet jokaiselle 737:alatyypille ja kaikille miehistöille ennen lentoa, koska on havaittu, että Helioksen ongelmista ei ole otettu riittävästi opiksi ja on esiintynyt tapauksia, joissa pilotit eivät ole reagoineet. Määräys on annettu AD:nä eli airworthiness directivenä, joten FAA on vakavissaan.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/11/12/318738/faa-mandates-cabin-altitude-status-briefing-for-737.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään