Ari Katajamäki

Malmilla ensilentonsa lentäneet koneet?

19 viestiä aiheessa

Ny pitäisi saada aikaiseksi lista koneista, jotka ovat nousseet ensimmäistä kertaa siivilleen Malmin lentokentältä.

Listan alkupää on melko varmaa tietoa, mutta sitten onkin epävarmempaa ja päivämäärät puuttuu.

Eli pistäkäähän lisää tietoa perään.

 

Pvm, konetyyppi, rekisteri, ensilennon pilotti

 

Konetyypin ensimmäinen lento:

27.3.1949 PIK-10 Paukkulauta OH-PXA, Olli Riekki, Taivallahden jää (virallinen ensilento myöhemmin Malmilta, Kaarlo Temmes)

17.7.1955 PIK-3b OH-YKB, ?  (Vallilan Ilmailukerho, oliko ensilento Malmilla ?)

29.3.1963 HK-2 OH-HKX, Juhani Heinonen

29.8.1964 PIK-15 Hinu OH-XHA, Kai Mellén

9.3.1965 Havukka Standard OH-HAX, ?

18.5.1966 PIK-17 OH-TIX "Tintti"/”Tumppi”, Juhani Mäkinen

x.x.1968 ATE-3 OH-XYV, Jukka Tervamäki

30.3.1968 PIK-17b "Tintti" OH-TIA, Mauri Määttänen

26.3.1972 PIK-19 Muhinu OH-MHX, Jyrki Laukkanen

x.1.1974 JT-5 OH-XYS, Jukka Tervamäki

 

Koneyksilön ensilento:

4.6.1960 PIK-3c Kajava OH-YKR (nyk. OH-229),Helge Spring

PIK-15 OH-YHB (Helsingin Ilmailuyhdistys, loppukokoonpano Malmilla)

15.4.1972 HK-1 OH-HKB, Juhani Heinonen (rakentaja Leo Gylling)

Glasair 1 TD OH-XGK

BD-5 OH-XMP

Pitts Special OH-XPA

Pitts Special OH-XPB

8.5.2006 RV-8, OH-XEZ, Pekka Niemi (rakentaja Jouni Teerikorpi)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

29.3.1963 HK-2 OH-HKX (vai Jämillä?)

 

 

Jos on Malmilla ollut, niin kyseessä on samalla konetyypin ensilento. Valkuaisia ei ole rakennettu kuin yksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on Malmilla ollut, niin kyseessä on samalla konetyypin ensilento. Valkuaisia ei ole rakennettu kuin yksi.

Juu, ylemmässä listassahan sen pitää olla.

Löysin myös Ilmailusta -63 varmistuksen, moottoriasennus ja loppukokoonpano tapahtui Malmilla, joten ensilentokin varmaan siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PIK-3c Kajava OH-YKR (nyk. OH-229) aloitti taipaleensa mitä todennäköisimmin Malmilla. Ensimmäinen lento 4.6.1960 klo 14.39-15.12, ohjaajana Helge Spring. Matkapäivässä ei ole merkintää paikasta, mutta teksti "koelento". Seuraava lento samana päivänä on merkitty "Siirtolento Malmi-Nummela". Tästä päättelen tuon ensimmäisen keikan tapahtuneen Malmilta.

Konetyypin PIK-3c ensilento tehtiin Jämillä 18.5.1958 ja sarjakoneen PIK-3c Kajavan vuotta myöhemmin kesällä 1959.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounin OH-XEZ, RV-8, kuuluu ehdottomasti tuohon listaan  :thmbup:

Mainiota,

alkaahan täältä löytyä listalle täytettä.

Tuo Jounin XEZ oli kyllä mielessä, mutta kun en ole vielä päässyt edes -80 luvulle...

XEZ:n ensilentopäiväkin löytyikin täältä foorumilta.

 

80-90-luvulla Malmilla toimi Ultra Sports Oy / Sky Sports Oy, joka kuulemma kokosi Ultrakeveitä ja varmaankin myös ensilensi niitä siellä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Listaan pitänee lisätä Klauden OH-SDJ, jonka Kurkisen Matti "muutti" kannusversioksi :thmbup:

Kuitenkin vain muutostyö. Koneesta on vähintään tunnuskilpi jo lentänyt aikaisemminkin, varmaan muutama muukin osa...

 

Löytyisikö keneltäkään mitään lisättävää listaan???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh... puusilmä mikä puusilmä...

No en tiedä,

itse luin listan kaksi kertaa ja näin vain YHB:n, vasta kolmannella kerralla löytyi - ja kuitenkin tiesin, että sen piti olla siellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

29.3.1963 HK-2 OH-HKX, Juhani Heinonen

...

9.3.1965 Havukka Standard OH-HAX, ?

 

Noista molemmista on muuten kuva SIL:in 75-vuotishistoriikissa sivulla 222

Ja kuvateksti:

"OH-HKX hinaa OH-HAX:ia Malmilla 22. maaliskuuta 1965.

Ensimmäisellä koelennolla ohjaajana Juhani Horma, hinaajana Jaakko Kaskia (Juhani Horma)"

 

Mutta sitä siinä ei selvästi sanota, oliko ensimmäinen koelento juuri tuona päivänä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ot]

 

Mitä muuten tapahtui listan "JamesBondOctopussy"-koneyksilölle: BD-5 OH-XMP ?

 

Jostain muistan lukeneeni, että olisi ns. tullut tantereeseen  :(

 

Kyseisen tyypin suihkari-isoveljen BD-10:n (nro: N700JP) näin Toronton Downsview'n entisellä kentällä sijaitsevassa museossa. Vekkulin oloisia pelejä molemmat.

 

[/ot]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ot]

 

Mitä muuten tapahtui listan "JamesBondOctopussy"-koneyksilölle: BD-5 OH-XMP ?

 

Jostain muistan lukeneeni, että olisi ns. tullut tantereeseen  :(

[/ot]

 

Pian startin jälkeen Hyvinkäällä moottori sammui kun ei saanut säiliöstä polttoainetta. Ohjaaja yritti kääntyä takaisin, mutta kaarron aikana kone muljahti kierteeseen ja tuli (tiettävästi) tässä lentotilassa maahan saakka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ot]

 

Mitä muuten tapahtui listan "JamesBondOctopussy"-koneyksilölle: BD-5 OH-XMP ?

 

Jostain muistan lukeneeni, että olisi ns. tullut tantereeseen  :(

 

Kyseisen tyypin suihkari-isoveljen BD-10:n (nro: N700JP) näin Toronton Downsview'n entisellä kentällä sijaitsevassa museossa. Vekkulin oloisia pelejä molemmat.

 

[/ot]

 

Oikea "JamesBondOctopussy"-koneyksilö oli muuten jetti. Eli tekeekö se sitten noista jet BD-5:sta (BD-5J) perus BD-5:n suihkarikaksoisveljen?  8)

 

 

EDIT: BD-5J on muuten virallisesti maailman pienin jetti (Guinnesin mukaan). Kokonaisuutena pienempi, kuin kevyempi kilpailijansa jet Cri-Cri, josta oli joku aika takaperin puhetta myös täällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, erimunaisen kaksosen ;)

 

Totta, että se Octopussy-leffan vehje oli jettiversio, minkä lisäksi elokuvassa se oli "tolppavetoinen" eli sai autokyydin sauvan nokassa hallin läpi, kun Rokeri istui turistina toosassa. Mutta OH-XMP?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pian startin jälkeen Hyvinkäällä moottori sammui kun ei saanut säiliöstä polttoainetta. Ohjaaja yritti kääntyä takaisin, mutta kaarron aikana kone muljahti kierteeseen ja tuli (tiettävästi) tässä lentotilassa maahan saakka.

 

Oliko omistaja M. Piipponen puikoissa ? Paljonko lentokokemusta eli tiimaa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Piipponen "koelensi" Malmilla kyseistä kiitäjää, kuultiin lähes joka lennolla ( onneksi kentän päältä) että moottori sammui, tulen laskuun.

 

Hallissa tutkiessamme konetta, huomasimme moottorin apulaitteiden ja kaasarin ruuvien pyörineen auki.

Opetimme hänelle lukkoliiman ja varmistuslangan käyttöä.

 

Myös kaasarin ilmanottoreikä oli väärin suunniteltu.

 

Nuo korjaukset kun teimme , väheni pakkolaskut :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään