Juha Klemettinen

Kysymyksiä suomalaisista Mi-8 koptereista

13 viestiä aiheessa

En tiedä kuuluisiko tämä tuonne ilmnailuhistorian puolelle, mutta ovathan kasit vielä käytössä...

 

Ensimmäinen kysymys koskee Estonian pelastustöitä. Ilmavoimilta niihin osallistui neljä Mi-8 kopteria. Koptereiden kutsutunnukset olivat tutkimusraportin mukaan: X 92, X 42, X 62 ja X 82. Mutta mitkä olivat koptereiden tunnukset?

 

Toinen kysymys kuuluu yksinkertaisesti missä kopterit on nyt? Kaksi on ilmeisesti vielä käytössä, mutta mitä muille on tapahtunut? Suomen Ilmailumuseossa majailee HS-1 ja HS-6. Toinen Mi-8P on Vesivehmaalla, eli siellä lienee HS-5, mutta missä ovat loput kopterit?

 

Tiedoista kiitollisena:

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä Porissa on HS-4 opetuskäytössä.

 

Teillähän on sielllä Porissa vaikka mitä kivaa  :P Olisipa meilläkin ollut tuollaisia opetusvälineitä...

Juha (lentokoneasenta vm 1996)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* HS-2  opetuskäytössä Utissa (Utin Jääkärirykmentti).

* HS-3  opetuskäytössä Kouvolassa.

* HS-11 ja HS-14 käytössä Utin Jääkärirykmentissä

* HS-12 tuhoutui syöksyssä mereen Kustavissa Turun lähellä 13.4.1982

 

Mun laskujen mukaan yhtä uupuu eli HS-13?

 

Kuljetusversioita olivat MI-8T  HS-1..4 ja HS-11..14 ja  matkustajaversiota MI-8P HS-5 ja HS-6.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvat kuuluisivat muualle, lähetetään kuitenkin.

 

HS-2 Utissa 2001

[ attachment removed / expired ]

 

HS-6 Kauhavalla 1980

[ attachment removed / expired ]

 

ja HS-6 töissä Lohtajalla 2004

[ attachment removed / expired ]

Kahden yksilön kyydissä on aikoinaan tullut täristyä.

Pena

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun laskujen mukaan yhtä uupuu eli HS-13?

 

Sanottiinko jossakin, että PV:llä olisi noiden kahden lentävän lisäksi vielä yksi Mi-8 ns. naftaliinissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanottiinko jossakin, että PV:llä olisi noiden kahden lentävän lisäksi vielä yksi Mi-8 ns. naftaliinissa?

 

Tällainen mielikuva on minullakin.

Tuon HS-2:n olin unohtanut kokonaan, vaikka olen sen itsekin kuvannut pari vuotta sitten.

Ja korvattiinko HS-12 uudella kopterilla?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja korvattiinko HS-12 uudella kopterilla?

Juha.

 

Rajan historikki kertoo,  että "1980-luvun alussa perustettiin valtioneuvoston päätöksellä Turun Vartiolentue huolehtimaan meripelastushelikopteritoiminnasta. Kalustoksi hankittiin pelastushelikopterityöryhmän suosituksen mukaisesti vuonna 1981 kolme Mi-8 T helikopteria, jotka aluksi lensivät Ilmavoimien tunnuksilla HS-11, HS-12 ja HS-13. Näistä HS-12 upposi pakkolaskun jälkeen mereen Kustavin lähistöllä 13.4.1982. Tilalle saatiin uusi Mi-8 vuonna 1983, jolloin RVL:n Mi-8 helikopterit siirrettiin siviili-ilma-alusrekisteriin ja toiminta jatkui tunnuksin: OH-HVA, OH-HVB ja OH-HVC . Ennen käyttöönottoa Mi-8:t varusteltiin länsimaisella avioniikalla ja tutkalla."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajan historikki kertoo,  että "tilalle saatiin uusi Mi-8 vuonna 1983"

 

Juu, selaan rajan lentotoiminnasta kertovaa kopionippua juuri tässä... Eli HS-12 on vielä jossain...

Eikö se mene niin, että Hs-1-6 ovat alkuperäisiä Ilmavoimien koptereita ja Hs-11-14 ovat rajalta tulleita?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, selaan rajan lentotoiminnasta kertovaa kopionippua juuri tässä... Eli HS-12 on vielä jossain...

Eikö se mene niin, että Hs-1-6 ovat alkuperäisiä Ilmavoimien koptereita ja Hs-11-14 ovat rajalta tulleita?

Juha.

 

Saiko uusikin kopteri tunnuksen  HS-12, jos näin on nin sitten uupuu todella kaksi. Tuo kaiman ehdotus tunnuksista vaikuttaa järkeen käyvältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan linkeistä kopsattu: kolme Mi-8 T helikopteria, jotka aluksi lensivät Ilmavoimien tunnuksilla HS-11, HS-12 ja HS-13. Näistä HS-12 upposi pakkolaskun jälkeen mereen Kustavin lähistöllä 13.4.1982. Tilalle saatiin uusi Mi-8 vuonna 1983.

Jos koneita oli alunperinkin kolme, niin ilmeisesti HS-14 on se HS-12:sta korvaajaksi tullut kopteri?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos koneita oli alunperinkin kolme, niin ilmeisesti HS-14 on se HS-12:sta korvaajaksi tullut kopteri?

Juha.

No, niin tietysti  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS-11 ja HS-14 todellakin lentävät edelleen. HS-13 on myös Utissa, mutta jakso on täynnä eikä sillä lennetä. 

 

Mainittakoon vielä, että HS-11 on eniten Suomessa lentänyt Mi-8, yli 5000 tuntia. Kolmesti se on peruskorjattu. Se lähti pajalta 1981. Mi-8 rungon kalenteri-ikä  on 25v, mutta HS-11:lla sitä on jatkettu tarkastuksen perusteella 30 vuoteen. Kaikkiaan yhdeksällä HS:llä on lennetty 31.5.1973 lähtien noin 31000 tuntia.

 

HS-kopterit ovat näkyneet ja etenkin kuuluneet Utissa todella kauan, koko käyttöikänsä. Siksi tämän hetken tietämyksen mukaan (voi muuttua hovissa) HS-13:n loppusijoituspaikka on aikanaan Helikopterikillan operoimana muistomerkki (lavat supussa) Utti-aukiolla. Sillä samalla aukiolla on ennestään ME-109, Kotkapatsas ja Rissalan DC-3 onnettomuuden uhrien muistomerkki. Perinnekiltojen pitäisi saada tarvittavan suojavitriinin rahoitus kuntoon, se on luovutuksen edellytys.  Utista 60 km pohjoiseen Kouvola-Mikkeli tien varrella bensa-aseman pihassa sään armoilla oleva Mi-8 on nykyisin surkeaa katseltavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään