Olli Hänninen

SAS:n Dash-matkustajakone jälleen vaikeuksissa

207 viestiä aiheessa

Kyllä melkein käy sääliksi jo SAS:ia. On aivan ennenkuulumatonta ja kertakaikkisen mahdotonta kuvitella, että turvallisena ja luotettavana pidetty länsimaalainen yhtiö saa kolme konetta tonttiin alle kahden kuukauden. Oli syy sitten mikä tahansa, mutta ei vaan pitäisi olla mahdollista. Lentäähän muutkin yhtiöt näitä 'Trashejä', mutta kyllä SAS:in ongelmat ovat ihan omassa luokassaan eli mikä mahtaa selittää sen?

 

Niinkuin usein vaikeilla hetkillä nyt voisi olla tilaisuus laittaa kuviot uusiksi koko Pohjolassa. Finnairin ja SAS kaukoliikenteen kun yhdistäisi siten, että lentäisi CPH:sta länteen ja HEL:stä itään niin setti ois aika kova, varsinkin kun ruotsalaiset ovat jo tottuneet käyttämään hubeja. Järjestely palvelisi koko Pohjolaa ja syöttöliikenne/suorat yhteydet pelaisi hienosti Eurooppaan. Finnairin reittirakenne tukee jo tätä täysin samoin kun SAS:in rakenteet pienellä viilauksella - reittejä ja rakenteita (Blue1 tyyliset rönsyt...) järkeistämällä 'Trashejä' luultavasti ei enää tarvittais (ja jos niin tilalle lisää E170/190-sarjan jettejä tai Fincomm:in tyylisiä operaattoreita).  Ja jos oikein hyvin kävisi uusi yhtiö olisi Star Alliancen jäsen niin päästäisiin eroon Oneworldistä. No tässäpäs se olikin riittävästi OT visiota jo!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä melkein käy sääliksi jo SAS:ia. On aivan ennenkuulumatonta ja kertakaikkisen mahdotonta kuvitella, että turvallisena ja luotettavana pidetty länsimaalainen yhtiö saa kolme konetta tonttiin alle kahden kuukauden. Oli syy sitten mikä tahansa, mutta ei vaan pitäisi olla mahdollista. Lentäähän muutkin yhtiöt näitä 'Trashejä', mutta kyllä SAS:in ongelmat ovat ihan omassa luokassaan eli mikä mahtaa selittää sen?

 

Niinkuin usein vaikeilla hetkillä nyt voisi olla tilaisuus laittaa kuviot uusiksi koko Pohjolassa. Finnairin ja SAS kaukoliikenteen kun yhdistäisi siten, että lentäisi CPH:sta länteen ja HEL:stä itään niin setti ois aika kova, varsinkin kun ruotsalaiset ovat jo tottuneet käyttämään hubeja. Järjestely palvelisi koko Pohjolaa ja syöttöliikenne/suorat yhteydet pelaisi hienosti Eurooppaan. Finnairin reittirakenne tukee jo tätä täysin samoin kun SAS:in rakenteet pienellä viilauksella - reittejä ja rakenteita (Blue1 tyyliset rönsyt...) järkeistämällä 'Trashejä' luultavasti ei enää tarvittais (ja jos niin tilalle lisää E170/190-sarjan jettejä tai Fincomm:in tyylisiä operaattoreita).  Ja jos oikein hyvin kävisi uusi yhtiö olisi Star Alliancen jäsen niin päästäisiin eroon Oneworldistä. No tässäpäs se olikin riittävästi OT visiota jo!

 

Muuten kuulostaa periaatteessa ihan järkevältä, mutta tuo Star Alliance on syytä vaihtaa Oneworldiksi.  ;) Eikös tälläisiä kuvioita joskus ole yritettykin, mutta Finnairin puolelta ei halua ole ollut. (jonka kyllä täysin ymmärrän) Näin muistan jostain kuulleeni. Tulisiko tästä sitten liian hallitseva, ts. häviäisikö kilpailu liikaa, jos "Blue1:n kaltaiset rönsyt" poistettaisiin? En usko, että Finnair on etenkään näiden SAS:n Dash-ongelmien jälkeen halukas yhteistyöhön ko. yhtiön kanssa, saattaisi mennä Finnairinkin maine siinä samalla. Mutta ken tietää.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten kuulostaa periaatteessa ihan järkevältä, mutta tuo Star Alliance on syytä vaihtaa Oneworldiksi.  ;) Eikös tälläisiä kuvioita joskus ole yritettykin, mutta Finnairin puolelta ei halua ole ollut. (jonka kyllä täysin ymmärrän) Näin muistan jostain kuulleeni. Tulisiko tästä sitten liian hallitseva, ts. häviäisikö kilpailu liikaa, jos "Blue1:n kaltaiset rönsyt" poistettaisiin? En usko, että Finnair on etenkään näiden SAS:n Dash-ongelmien jälkeen halukas yhteistyöhön ko. yhtiön kanssa, saattaisi mennä Finnairinkin maine siinä samalla. Mutta ken tietää.  :)

 

Nyt voisi olla Finnairilla entistä vahvempi neuvotteluasema eli SAS on ahtaalla ja nopeita fixejä ei ehkä oikeen oo. Vaikee kuvitella, että 'Trashit' saavuttaa enää asiakkaiden (ja henkilökunnan?) luottamuksen vaikka mitä tapahtuis. Eli niin tai näin noi rakkineet ja muutama riittävän iso johtaja on ehkä pistettävä luiskaan, jotta luottamus palautuu. Lisäksi oma kokemus matkustamisesta näillä 'Trasheilla' on aika selkeä - tilanahtautta, tärinää ja melua riittää kotitarpeiksi eli halvan oloinen rakkine kaiken kaikkiaan. E170/190 on esim aivan eri planeetalta eli hyvä valinta Finnairilta!

 

Toi Oneworld/Star kaipa riippuu siitä mihin menee, itse olen kokenut Starin selkeästi paremmaksi Euroopassa. Toki CX/BA/QF ovat toki loistavia yhtiöitä etenkin Business luokan osalta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Bombardierin tiedotteesta:

According to preliminary information, the incident involved the main right hand landing gear, which failed to fully extend for landing. There appears to be no relationship between this incident and previous SAS Q400 main landing gear incidents.

 

Oikeanpuoleinen laskuteline ei auennut kokonaan. Ei yhteyttä edellisiin onnettomuuksiin.

 

Bombardier

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* Myös Wideroe on asettanut Dash-8 lentokieltoon.

 

* Yksinomaan Kööpenhaminasta on peruttu n. 50 lentoa tänään, ml. SK2710 ja

SK2722 eli Turku ja Tampere

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla että ATR rupeaa saamaan ATR72-600:lle asiakkaita aika nopeaan tätä menoa...

 

Hieman tähän liittyen, onko tietoa miksi RJ palauttaa kaksi Dashia Bombardierille ja korvaa ne E175:illa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harjoitus tekee mestarin! Grattis SAS! Ensimmäisellä kerralla tuli pahaa jälkeä, toisella kertaa syttyi tulipalo, nyt lasku oli jo lähes normaali. Matkustajillakin oli hauskaa :laugh: Jos SAS:n tekniikkapuoli vielä vähän takkuilee niin ainakin pilottien puolelta on vielä toivoa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäähän muutkin yhtiöt näitä 'Trashejä', mutta kyllä SAS:in ongelmat ovat ihan omassa luokassaan eli mikä mahtaa selittää sen?

 

SAS:n koneet tulivat ensimmäisinä käyttöön v. 2000. Voisi kuvitella, että niillä on lennetty eniten kaikista Q400:sta ja näin ollen laskeutumiset ja aika olisivat niitä eniten kuluttaneet... Ja tietysti myöhempien yksilöiden telineisiin on voitu tehdä jo tehtaalla jotain muutoksia.

 

Myös Wideroe on asettanut Dash-8 lentokieltoon.

 

Vain Q400 on asetettu lentokieltoon, muut Dash 8:t lentävät edelleen.

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän SAS:lla olisi oiva tilaisuus perustaa ko. Dash-koneilla operoiva tytäryhtiö SAS Extreme. Tämän yhtiön lennoille myytäisiin sitten melko hintavia lippuja ja samalla päästäisiin nopeasti romu-trasheista eroon kun joka kerta laskeuduttaisiin laskutelineet ylhäällä. Kyllä tätä pitäisi varmaan vähän vielä hioa.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin tämän päiväisessä lehdessä kerrotaan asiasta:

Dash-koneen oikea päälaskuteline romahti laskussa ja kone jäi nojalleen oikean siipensä varaan.

 

Samaisessa artikkelissa Tanskan ilmailulaitoksen tiedotuspäällikkö Thorbjörn Ancker toteaa, että Dash-koneen pulmat ovat ennennäkemätöntä ilmailuhistoriassa.

"Tämän täytyy olla ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa, kun näin lyhyellä aikavälillä tapahtuu kolme onnettomuutta [samalle konetyypille], jotka voidaan liittää laskutelineisiin."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fisku veto! Meinaavat leasingilla hankkia korvaavia koneita. Kellään hyvä arvauksia mitä hankkivat?

Ite veikkaisin että saattas tulla tällänen sekameteli soppa ATR/EMB/Fokker ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista nähdä miten tällainen kaluston vaihdos toteutetaan ja minkälaisella aikataululla. 23 kerralla korvattavaa konetta on kuitenkin aika paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista nähdä miten tällainen kaluston vaihdos toteutetaan ja minkälaisella aikataululla. 23 kerralla korvattavaa konetta on kuitenkin aika paljon.

 

Ja miehistöt koneille...

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Fisku veto! Meinaavat leasingilla hankkia korvaavia koneita. Kellään hyvä arvauksia mitä hankkivat?

Ite veikkaisin että saattas tulla tällänen sekameteli soppa ATR/EMB/Fokker ....

 

Tuskin kai Fokkereita, kun niitä ei enää valmisteta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin kai Fokkereita, kun niitä ei enää valmisteta.

 

Emppuja ei liene kovin lyhyellä toimitusajalla saatavissa. Kaikenkaikkiaan moderneilla regional-koneilla on pitkät jonot, siis ehkä kuitenkin Fokkereita ja -200 sarjan ATRiä - vaikka Aerolta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, kun Finnairinkin Emppu-tilaukset on myöhässä. Mutta pidemmällä aikavälillä SAS:n tulee kuitenkin miettiä sellainen pysyvä "korvaava" konetyyppi kai... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emppuja ei liene kovin lyhyellä toimitusajalla saatavissa. Kaikenkaikkiaan moderneilla regional-koneilla on pitkät jonot, siis ehkä kuitenkin Fokkereita ja -200 sarjan ATRiä - vaikka Aerolta...

Tuskinpa niitä ATRiä vain Aerolta otetaan, koska jo poistuneet koneet ovat uusilla yhtiöillä ja kolme jäljellä olevaa konetta omassa käytössä, jotka varmaan ovat varattuina seuraavalle yhtiölle.

 

Ensi alkuun Dash-lentoja varmaan korvataan toisten yhtiöiden koneilla esim. Sterling, Atlantic Airways, Viking, Cimber Air, DAT jne.

Ja tietenkin SAS:n omalla kalustolla korvataan osa Dash-lennoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuis kauan kestää muuten tyyppikoulutus uusille koneille? Nopeimmillaan siis. Mietin vaan näitä nyt "hyllylle" jääneitä pilotteja...niitäkin on varmaan muutama kuitenkin.

 

Pari tai kolme kuukautta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään