Olli Hänninen

SAS:n Dash-matkustajakone jälleen vaikeuksissa

207 viestiä aiheessa

Emppuja ei liene kovin lyhyellä toimitusajalla saatavissa. Kaikenkaikkiaan moderneilla regional-koneilla on pitkät jonot, siis ehkä kuitenkin Fokkereita ja -200 sarjan ATRiä - vaikka Aerolta...

Tai RJ70/85, joka on tuttu kone Blue1:lta. Siis välivaiheen tarpeisiin.

Tai sitten pääsevät sovintoon Bombardierin kanssa ja hankkivat edullisesti CRJ-koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai RJ70/85, joka on tuttu kone Blue1:lta. Siis välivaiheen tarpeisiin.

 

Ja onhan konetyyppi jo SAS:n väreissäkin Transwedellä.

 

Tai sitten pääsevät sovintoon Bombardierin kanssa ja hankkivat edullisesti CRJ-koneita.

 

Nopeammin omat lentäjät saisi töihin, kun ottaisi pienempiä Dash 8:ja. Mitenkähän niiden julkisuuskuvalle on käynyt, vai onko mitenkään?

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLEn tv-uutisten mukaan SAS on päättänyt vetää pysyvästi luopua Dash-8-Q400 -koneista pois liikenteestä toistuvien vaaratilanteiden vuoksi.

--

Koneista luopumista esitti konsernijohto ja hallitus hyväksyi yksimielisesti esityksen. SAS aikoo mahdollisimman pian tutkia mahdollissudet vuokrata, liisata tai ostaa korvaavaa kalustoa

 

svt

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLEn tv-uutisten mukaan SAS on päättänyt vetää pysyvästi Dash-8-Q400 -tyyppiset koneensa pois liikenteestä toistuvien vaaratilanteiden vuoksi.

 

Wanhaa!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLEn tv-uutisten mukaan SAS on päättänyt vetää pysyvästi luopua Dash-8-Q400 -koneista pois liikenteestä toistuvien vaaratilanteiden vuoksi.

--

Koneista luopumista esitti konsernijohto ja hallitus hyväksyi yksimielisesti esityksen. SAS aikoo mahdollisimman pian tutkia mahdollissudet vuokrata, liisata tai ostaa korvaavaa kalustoa

 

svt

 

Edelleen huippuvanha tieto parin tunnin takaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja onhan konetyyppi jo SAS:n väreissäkin Transwedellä.

 

Nopeammin omat lentäjät saisi töihin, kun ottaisi pienempiä Dash 8:ja. Mitenkähän niiden julkisuuskuvalle on käynyt, vai onko mitenkään?

 

  Make

 

En usko, etta ns. tavallinen lentomatkustaja nakee tyypeissa mitaan eroa. Luottamus DASH 8:iin kun on mennyt niin se on mennyt, desimaaleista viis.

Nilsin ajatus koneiden korvaamisesta CRJ:eilla saattaisi sen sijaan toimiakin, SAS:illa olisi aika hyva neuvotteluasema, eika CRJ:lla ole mikaan huono maine, ainakaan minun tietaakseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emppuja ei liene kovin lyhyellä toimitusajalla saatavissa. Kaikenkaikkiaan moderneilla regional-koneilla on pitkät jonot, siis ehkä kuitenkin Fokkereita ja -200 sarjan ATRiä - vaikka Aerolta...

 

Ainakin pahimpaan pulaan ensiksi liisaavat, varmaan jossain Fokkereita pyörii liising firmoilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

'

Nilsin ajatus koneiden korvaamisesta CRJ:eilla saattaisi sen sijaan toimiakin, SAS:illa olisi aika hyva neuvotteluasema, eika CRJ:lla ole mikaan huono maine, ainakaan minun tietaakseni.

 

Aivan eri asia onkin sitten SASn luottamus Bombardieriin ja sen tuotteisiin. En usko, että mistään saa uusia koneita ostaa "suoraan hyllystä".  Ja veikkaanpa, että käytettyjen hintaa tarkistetaan ylöspäin, kun myyjä/vuokraajatahot tietävät SASn pakkotilanteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Good thing they have (not) asked for any Quebec-made bridges yet. They have a habit of falling out the sky, too."

 

Minua kiinnostaisi onko tuo puhdas vitsi, vai onko sillä jotain paikallista tosipohjaa johon vitsin kertoja on viitannut?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni pohja putoaa pois jo siinä, että vaikka Bombardierin pääkonttori on Quebecin puolella, niin Dash-8-koneet (ainakin ne, jotka SAS on aikoinaan hankkinut) on tehty Torontossa, Downsviewin kentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi SAS oli haukkunu valmistajan ja Quantas tilas niitä lisää niiten luotettavuuden ja taloudellisuunde takia. Että missäköhän vika...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on jo aiemmin harkinnut Sukhoin uutta Superjettiä korvaajaksi regionaali ja muille lyhyille reiteilleen. Joskohan nyt alettaisiin laittaa tilauksia sisään...

Toki vielä jonkinaikaa varmasti menee ennen kuin koneet olisivat liikenteessä, mutta pitkällä tähtäimellä tarkasteltuna tuo voisi olla yksi potentiaalinen ehdokas korvaajaksi. ;)

 

EDIT: muotoiltu vähän paremmin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reuters-uutistoimisto kertoo, että SAS aikoo käyttää edelleen aikaisempia Dash 8-versioita, joita sillä on seuraavasti: 17 kpl Q100 ja 10 kpl Q300. Siis ainoastaan kaikkein kookkain Q400 poistuu käytöstä.

 

Nopeasti katsottuna Q400:n maksimi lentoonlähtöpaino on noin 9000 Kg suurempi kuin Q300:n.

 

Osaavatkohan matkustajat tehdä eroa näiden versioiden välillä? Uskaltavatko/haluavatko nousta mihinkään Dash 8:aan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan eri asia onkin sitten SASn luottamus Bombardieriin ja sen tuotteisiin. En usko, että mistään saa uusia koneita ostaa "suoraan hyllystä".  Ja veikkaanpa, että käytettyjen hintaa tarkistetaan ylöspäin, kun myyjä/vuokraajatahot tietävät SASn pakkotilanteen.

 

Näin on, onpahan muuten ennennäkemätön sotku johon ainoa toimiva ratkaisu varmaan on liikenteen merkittävä supistaminen ennenkuin kestävä ratkaisu löytyy? Nähtiinhän se Finskin lakon aikaan ettei korvaavaa kalustoa ole saatavilla ja laatukin on sitten mitä sattuu. SAS kuitenkin suht tasokas yhtiö ja ei varmaan allianssikumppanitkaan ole kovin iloisia jos reiteille ilmaantuu kovin kirjavaa ja eksoottista kalustoa sieltä sun täältä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on jo aiemmin harkinnut Sukhoin uutta Superjettiä korvaajaksi regionaali ja muille lyhyille reiteilleen. Joskohan nyt alettaisiin laittaa tilauksia sisään...

Toki vielä jonkinaikaa varmasti menee ennen kuin koneet olisivat liikenteessä, mutta pitkällä tähtäimellä tarkasteltuna tuo ei varmasti olisi mikään ihme. ;)

 

Ei varmasti imagomielessä myöskään paras mahdollinen ratkaisu, koska konemalli on kuitenkin venäläinen. Enkä nyt siis tarkoita, että tämä uusi kone olisi jotenkin huono. Mutta todennäköisesti venäläiset koneet ovat useimpien länsimaisten matkustajien mielestä epäluotettavia - jopa moninkertaisesti näitä nyt SAS:lle ongelmia tuottaneita Dasheja vastenmielisempiä. Ja tämä siitä huolimatta, vaikka uusi kone olisi ylivertainen länsimaisiin verrattuna. Ja tämä ei siis ole oma mielipiteeni, vaan ihan vaan oma arvioni yleisestä mielipiteestä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Köpiksen sivuilla liuta peruttuja lentoja huomiselle.

 

Lennetäänköhän Köpiksestä Bangkokiin myös nykyään Dashilla kun siellä on SK973:n lähtöaika siirretty huomiselle 12:30AM (aikataulussa 22:45PM) vai oisko siellä joku muu trash tehnyt taas tiltit. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on jo aiemmin harkinnut Sukhoin uutta Superjettiä korvaajaksi regionaali ja muille lyhyille reiteilleen. Joskohan nyt alettaisiin laittaa tilauksia sisään...

Toki vielä jonkinaikaa varmasti menee ennen kuin koneet olisivat liikenteessä, mutta pitkällä tähtäimellä tarkasteltuna tuo ei varmasti olisi mikään ihme. ;)

Veikkaampa että SAS ei kovin helpolla ala ekaksi operoijaksi enää millekkään konetyypille näiden DHC-8-Q400 sekoilujen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reuters-uutistoimisto kertoo, että SAS aikoo käyttää edelleen aikaisempia Dash 8-versioita, joita sillä on seuraavasti: 17 kpl Q100 ja 10 kpl Q300. Siis ainoastaan kaikkein kookkain Q400 poistuu käytöstä.

 

 

 

Hassu juttu sinänsä, mutta SASllä kun ei taida olla käytössä kuin Q400 .... ja noita on/oli SASn kirjoissa 22.

Ainakin tämän saitin mukaan : http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-dh8.htm

 

EDIT :

Oliskohan Reutersilla menneet yhtiöt sekaisin ? Wideroella on 18 Dash-8-Q100 ja

9 Q300 sekä neljä Q400. Toki onhan Wideroekin osa SASia ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reuters-uutistoimisto kertoo, että SAS aikoo käyttää edelleen aikaisempia Dash 8-versioita, joita sillä on seuraavasti: 17 kpl Q100 ja 10 kpl Q300. Siis ainoastaan kaikkein kookkain Q400 poistuu käytöstä.

 

Nopeasti katsottuna Q400:n maksimi lentoonlähtöpaino on noin 9000 Kg suurempi kuin Q300:n.

 

Osaavatkohan matkustajat tehdä eroa näiden versioiden välillä? Uskaltavatko/haluavatko nousta mihinkään Dash 8:aan?

 

 

 

  SAS:n laivastossa ei ole ollut Q100-300 versioita. Q402:sta kaikkiaan ollut 30 joista kolme onnettomuuksien takia poissa käytöstö.

 

Ja seuraavat myyty.  LN-RDW 21.06.2005 to Securite Civile

                                    LN-RDX 24.10.2005 to Royal Jordanian

                                    LN-RDU 16.12.2005 to Royal Jordanian

                                    LN-RDW 16.03.2006 to Securite Civile

                                    OY-KCH 24.03.2007 to Wideroe

 

Jää jäljelle 22 Dash-8-Q402

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hassu juttu sinänsä, mutta SASllä kun ei taida olla käytössä kuin Q400 .... ja noita on/oli SASn kirjoissa 22.

Ainakin tämän saitin mukaan : http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-dh8.htm

 

EDIT :

Oliskohan Reutersilla menneet yhtiöt sekaisin ? Wideroella on 18 Dash-8-Q100 ja

9 Q300 sekä neljä Q400. Toki onhan Wideroekin osa SASia ...

 

Näin se menee, Wideroen koneita... Wideroe on toisalta osa SASia mutta toisaalta koneet ovat kyllä ihan Wideroen väreissä aivan kuten Skyways tai Spanair tai Blue1.

 

Joka tapauksissa nuo Dash-8-100 ja -300 koneet ovat eri maata kuin Q400 . Pienemmät ovat de Havilland Canadan perua, kun tas Q400-jatkokehitelmä on käsittääkseni kokonaan Bombardierin kynänjälkeä. Ennen kaikkea laskuteline tulee eri valmistajalta  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hassu juttu sinänsä, mutta SASllä kun ei taida olla käytössä kuin Q400 .... ja noita on/oli SASn kirjoissa 22.

Ainakin tämän saitin mukaan : http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-dh8.htm

 

EDIT :

Oliskohan Reutersilla menneet yhtiöt sekaisin ? Wideroella on 18 Dash-8-Q100 ja

9 Q300 sekä neljä Q400. Toki onhan Wideroekin osa SASia ...

 

 

Wideroen mukaan 4xQ400, 7x Q300 ja 17x Q100

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Bombardierin vastine SAS:n päätökseen:

 

 

Bombardier Statement Regarding The Sas Decision On Its Q400 Aircraft Fleet

 

Toronto, October 28, 2007

 

Bombardier is disappointed with the SAS decision to permanently discontinue flight operations with the Bombardier Q400 aircraft given that the landing incident is still under investigation by Danish authorities.

 

While SAS chose to ground its Q400 turboprop fleet following the incident on October 27, 2007, Bombardier’s assessment of this situation, in consultation with Transport Canada, did not identify a systemic landing gear issue.  Based on this we advised all Q400 aircraft operators that they should continue with normal Q400 aircraft flight operations.  Further, Bombardier and the landing gear manufacturer, Goodrich, have completed a full review of the Q400 turboprop landing gear system and results have confirmed its safe design and operational integrity.

 

Bombardier stands behind the Q400 aircraft.  Since entering revenue service in February 2000, the Q400 turboprop has proven itself to be a safe and reliable aircraft with over 150 Q400 aircraft in operation among 22 operators around the world.  To date, the fleet of Q400 aircraft has logged over one million flying hours and 1.2 million take-off and landing cycles.

 

http://www.bombardier.com/utils/pressview.jsp?gr=3_0&lan=en&id=7924

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään