Olli Hänninen

SAS:n Dash-matkustajakone jälleen vaikeuksissa

207 viestiä aiheessa

En usko, etta ns. tavallinen lentomatkustaja nakee tyypeissa mitaan eroa. Luottamus DASH 8:iin kun on mennyt niin se on mennyt, desimaaleista viis.

Nilsin ajatus koneiden korvaamisesta CRJ:eilla saattaisi sen sijaan toimiakin, SAS:illa olisi aika hyva neuvotteluasema, eika CRJ:lla ole mikaan huono maine, ainakaan minun tietaakseni.

 

Jos muistan oikein niin edellisen sukupolven isoilla CRJ:llä oli myös luotettavuusongelmia taisi olla polttoainejärjestelmässä/moottoreissa. Valmistaja teki niihin joitain modifiointeja ja ilmeisesti ongelma ainakin väheni. 200 sarjallahan on ollut jo pitkään ongelmia laskusiivekkeiden kanssa. Myös niihin valmistaja taisi kehitellä jonkinlaista ratkaisumodifikaatiota. Toisaalta milläpä koneella ei olisi mitään ongelmia.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montreal Gazette-lehden jutussa Bombardierin edustaja sanoo: "It´s an absolutely safe aircraft to fly"  :-\

 

Kuitenkin yli 20 koneyksilöstä löytyi korroosiota odottamattomasta paikasta ja kolme hätälaskuhaveria on sattunut, tulipalo syttynyt ja muutama matkustaja loukkaantunut?

 

Lehden haastattelema ilmailukonsultti on kuitenkin sitä mieltä, että SAS:n ratkaisu on vakava isku Bombardierin maineelle ja saattaa vaikuttaa myös tuleviin tilauksiin ja toimituksiin.

 

http://www.canada.com/montrealgazette/story.html?id=abc3f1fa-1f7c-43a3-a693-c235db31581f&k=42194

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Montreal Gazette-lehden jutussa Bombardierin edustaja sanoo: "It´s an absolutely safe aircraft to fly"  :-\

 

 

 

...but not so safe to land.... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dash-8 Q400 on vaarassa joutua Euroopanlaajuiseen lentokieltoon:

 

http://www.iht.com/articles/2007/10/29/business/jet.php

 

EASA on huolissaan ja harkitsee asiaa.

 

 

 

Ruotsin, Norjan ja Tanskan ilmailuviranomaiset haluavat Dash-koneet lentokieltoon Euroopassa

kunnes on selvitetty viimeaikaisten vaaratilanteiden syyt. Asia tulee käsittelyyn EASA:ssa.

 

  www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id73534.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista kirjoittelua Dash:ista ja SAS:sta.

Miksi kolme samaa tyyppiä olevaa konetta joutuu onnettomuuteen niin lyhyellä aikavälillä ja miksi samalta (SAS) yhtiöltä?

Jos Q400 on niin huono malli, kuin on mahdollista, että Qantas teki juuri äskettäin ison tilauksen niistä? Jos Q400 on

turvallisuusriski, miksi muut lentoyhtiöt, joilla on Q400,jatkavat lentojaan?........

(vapaa käännös osasta artikkelia.)

 

  www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=710597

 

  ja

 

  www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/henrikbredberg/article276424.ece

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisimmän tapauksen teknisistä tutkimuksista on julkaistu alustava raportti.

 

Kun laskutelineen aktuaattorin tilalle vaihdettiin toimivaksi tiedetty aktuaattori, niin telineen ulostulo onnistui normaalilla tavalla.

 

Toimimaton alkuperäinen aktuaattori avattiin ja todettiin, että aktuaattorin rakenteen sisällä oleva reikä (orifice = aukko?) oli jostain syystä tukkeutunut, mikä esti aktuaattorin toiminnan. Tukkeutumisen syytä selvitetään.

 

Esiintynyt vika on todettu erilaiseksi kuin aikaisemmissa tapauksissa.

 

http://www.hcl.dk/graphics/Synkron-Library/hcl/dokumenter/Redegorelser/2007/510-000449%20LN-RDI%20Preliminary%20Report%20UK.pdf

 

Jos nyt ymmärrän oikein, niin kyse oli kai siitä, että hydraulineste ja -paine ei tukkeutuman takia päässyt kulkemaan sisälle aktuaattoriin, joka kaiketi on jonkinlainen mäntäsysteemi, joka olisi vetänyt tai työntänyt telineen alas-asentoon? Eikö se teline hydraulipaineella toimi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin, Norjan ja Tanskan ilmailuviranomaiset haluavat Dash-koneet lentokieltoon Euroopassa

kunnes on selvitetty viimeaikaisten vaaratilanteiden syyt. Asia tulee käsittelyyn EASA:ssa.

Aika hyvä suuunitelma ettei vain SAS teksisi tappiota muihin verrattuna, eurooppalaisia (Q400) operaattoreita on:Luxair, Ausburg airlines, Austrian arrows, Flybe.Sitten tietysti Wideroe ja SAS, jotka on jo maadoittaneet. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Toimimaton alkuperäinen aktuaattori avattiin ja todettiin, että aktuaattorin rakenteen sisällä oleva reikä (orifice = aukko?) oli jostain syystä tukkeutunut, mikä esti aktuaattorin toiminnan. Tukkeutumisen syytä selvitetään.

 

 

Jos nyt ymmärrän oikein, niin kyse oli kai siitä, että hydraulineste ja -paine ei tukkeutuman takia päässyt kulkemaan sisälle aktuaattoriin, joka kaiketi on jonkinlainen mäntäsysteemi, joka olisi vetänyt tai työntänyt telineen alas-asentoon? Eikö se teline hydraulipaineella toimi?

 

Tässä yhteydessä orifice on sylinterin yhteydessä oleva kuristin, eli tarkoituksella rajoitetaan hydraulinesteen virtausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yhteydessä orifice on sylinterin yhteydessä oleva kuristin, eli tarkoituksella rajoitetaan hydraulinesteen virtausta.

 

Se siis näinollen esti myös virtauksen ulos sylinteristä, joten myos varaulosotto vapaapudotuksella estyi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se siis näinollen esti myös virtauksen ulos sylinteristä, joten myos varaulosotto vapaapudotuksella estyi?

 

Sitä en voi tietää...  enkä halua arvella erinäisistä syistä tapahtuman syitä.  :) Tarkoitin lähinnä että yleisesti hydraulisylintereissä tms. moinen kuristin on rauhoittamassa liikettä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, eli virtausta kuristetaan etä saadaan hydrauliselle laiteelle haluttu toimintanopeus. Periaatteessa aivan kuin hana.

Aktuaattorilla yleensä tarkoitetaan ähköistä "servoa" jolla säädtään esim. trimmejä, ja Embraer 145 -koneessa myös laipat toimii sähköisesti aktuaattoreilla. Lienee monissa muissakin.

Aktuaattori voi olla esim. lukituksessa tms paikassa laskutelineessä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aktuaattorilla yleensä tarkoitetaan ähköistä "servoa" ..

 

 

Kyllä englanninkielinen "actuator", suomeksi yleensä käyttölaite tai toimilaite, voi sähköisen toiminnan lisäksi aivan yhtä hyvin olla myös hydraulinen, paineilmakäyttöinen tai jopa manuaalinen, esim käsin kierrettävä kampi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan ei ole listattu ollenkaan "lähes" onnettomuuksia joita lähiaikonakin on sattunut mm Lufthansalle (Augsburg AW) ja ANA:lle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dagens Nyheter on listannut DHC-8 -koneiden onnettomuuksia sivuillaan. Kuusi onnettomuutta vuoden 1986 jälkeen on johtunut telineviasta, näistä neljä viimeisen kolmen vuoden aikana. Kaiken kaikkiaan onnettomuuksia on ollut 16. Konetyyppi otettiin käyttöön vuonna 1984.

 

http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=710873

 

Jukka

 

 

Tossa listassa 5 on samaa tyyppiä kuin SAS:n. Mahtaako myöskin Q100-300 laskutelineet tehnä sama firma

kuin Q400;en

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

SAS:nhylkäämiä Dash-koneita on kyselty muista lentoyhtiöistä.SAS:n tekniset ongelmat

eivät ole säikäyttäneet kaikkia lentoyhtiöitä.

 

  www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2007/10/576489

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisimmän tapauksen teknisistä tutkimuksista on julkaistu alustava raportti.

 

Kun laskutelineen aktuaattorin tilalle vaihdettiin toimivaksi tiedetty aktuaattori, niin telineen ulostulo onnistui normaalilla tavalla.

 

Toimimaton alkuperäinen aktuaattori avattiin ja todettiin, että aktuaattorin rakenteen sisällä oleva reikä (orifice = aukko?) oli jostain syystä tukkeutunut, mikä esti aktuaattorin toiminnan. Tukkeutumisen syytä selvitetään.

 

Esiintynyt vika on todettu erilaiseksi kuin aikaisemmissa tapauksissa.

 

http://www.hcl.dk/graphics/Synkron-Library/hcl/dokumenter/Redegorelser/2007/510-000449%20LN-RDI%20Preliminary%20Report%20UK.pdf

 

Jos nyt ymmärrän oikein, niin kyse oli kai siitä, että hydraulineste ja -paine ei tukkeutuman takia päässyt kulkemaan sisälle aktuaattoriin, joka kaiketi on jonkinlainen mäntäsysteemi, joka olisi vetänyt tai työntänyt telineen alas-asentoon? Eikö se teline hydraulipaineella toimi?

 

Lisäselvitystä tuohon, ammattimiehet voinee esittää arvauksia mistä tuollainen osa eksyi väärään paikkaan...

 

http://www.hcl.dk/graphics/Synkron-Library/hcl/dokumenter/Redegorelser/2007/510-000449%20LN-RDI%20Preliminary%20Report%20UK%2030102007.pdf

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan se on kumma, kun alkoi dashit yhtäkkiä temppuilemaan ???. Onkohan vastaavanlaista keissiä ollut muilla koneilla tai yhtiöillä? Eli, että samoja koneita hajoaa monta peräkkäin. Onko kellään tietoa??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään