Olli Hänninen

SAS:n Dash-matkustajakone jälleen vaikeuksissa

207 viestiä aiheessa

Johan se on kumma, kun alkoi dashit yhtäkkiä temppuilemaan ???. Onkohan vastaavanlaista keissiä ollut muilla koneilla tai yhtiöillä? Eli, että samoja koneita hajoaa monta peräkkäin. Onko kellään tietoa??

 

Sivulta 2 tässä ketjussa:

Samaisessa artikkelissa Tanskan ilmailulaitoksen tiedotuspäällikkö Thorbjörn Ancker toteaa, että Dash-koneen pulmat ovat ennennäkemätöntä ilmailuhistoriassa.

"Tämän täytyy olla ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa, kun näin lyhyellä aikavälillä tapahtuu kolme onnettomuutta [samalle konetyypille], jotka voidaan liittää laskutelineisiin."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Torstaina annettiin hieman lisätietoja tutkimusten kulusta. Hydraulisen aktuaattorin rajoitinventtiiilin sisältä löytyi vieras esine eli 14-millinen O-rengas, joka oli estänyt hydraulinesteen virtauksen kuten edellä on jo raportoitu.

Tämän johdosta on voitu sulkea pois tyyppivian mahdollisuus. Myöskin on voitu sulkea pois mahdollisuuus että vika johtuisi huollon laiminlyönnistä. Sen sijaan ei tiedetä, onko O-rengas alunperin joutunut tuohon venttiiliin SAS:n vai valmistajan toimien seurauksena. Tätä tutkitaan edelleen.

 

Tarina on muutenkin mielenkiintoinen. Edellisten onnettomuuksien jälkeen koneeseen vaihdettiin molemmat hydrauliset aktuaattorit. Noin 20 lennon jälkeen havaittiin että oikeanpuoleinen laskuteline alkoi tulla hitaammin ulos kuin vasemmanpuoleinen. Tämän johdosta oikeanpuoleinen aktuaattori vaihdettiin uudestaan kolme päivää ennen onnettomuutta. Poistetusta aktuaattorista ei ole kuitenkaan löytynyt vikaa. Näin ollen vaikuttaisi siltä että tuo em. O-rengas on jossakin vaiheessa joutunut hydraulijärjestelmään ja ajan myötä kulkeutunut tuohon venttiiliin, missä se aiheutti tukkeuman. Se, milloin ja miten tämä on voinut tapahtua, on nyt tutkinnan aiheena, kertoo tanskalainen lehti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivulta 2 tässä ketjussa:

Samaisessa artikkelissa Tanskan ilmailulaitoksen tiedotuspäällikkö Thorbjörn Ancker toteaa, että Dash-koneen pulmat ovat ennennäkemätöntä ilmailuhistoriassa.

"Tämän täytyy olla ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa, kun näin lyhyellä aikavälillä tapahtuu kolme onnettomuutta [samalle konetyypille], jotka voidaan liittää laskutelineisiin."

Tätä siitä seuraa, kun ei lue kaikkia kommentteja :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämän johdosta on voitu sulkea pois tyyppivian mahdollisuus. Myöskin on voitu sulkea pois mahdollisuuus että vika johtuisi huollon laiminlyönnistä. Sen sijaan ei tiedetä, onko O-rengas alunperin joutunut tuohon venttiiliin SAS:n vai valmistajan toimien seurauksena. Tätä tutkitaan edelleen.

Jossain määrin ristiriitainen "lausunto". Jos se O-rengas olisi joutunut sinne venttiiliin SAS:n toimesta, niin se olisi juurikin ollut huolimattomuutta huollossa. Tuskin siellä SAS:lla muut tahot  kuin huolto huoltavat laskutelineitä.

Toki voidaan viisastella, että "ei se ole huollon laiminlyönti, jos huolto tehdään huolimattomasti" :-\

 

Se, milloin ja miten tämä on voinut tapahtua, on nyt tutkinnan aiheena, kertoo tanskalainen lehti.

Odotetaan tutkinnan tuloksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain määrin ristiriitainen "lausunto". Jos se O-rengas olisi joutunut sinne venttiiliin SAS:n toimesta, niin se olisi juurikin ollut huolimattomuutta huollossa. Tuskin siellä SAS:lla muut tahot  kuin huolto huoltavat laskutelineitä.

Toki voidaan viisastella, että "ei se ole huollon laiminlyönti, jos huolto tehdään huolimattomasti" :-\

Odotetaan tutkinnan tuloksia.

 

Voihan se O-rengas olla siellä venttiilissä/järjestelmässä jo tehtaalta lähtiessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin katsottuna lähteessä ei lue Myöskin on voitu sulkea pois mahdollisuuus että vika johtuisi huollon laiminlyönnistä   vaan (vapaasti suomennettuna): On suljettu pois se, että SAS:lla olisi ollut mahdollisuus havaita vika, koska vika oli nimenomaan hakoteille joutunut O-rengas.  Poistuiko ristiriita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se O-rengas olla siellä venttiilissä/järjestelmässä jo tehtaalta lähtiessä.

 

Voi olla joo, sitähän kukaan ei ole vielä kiistänytkään. Sen sijaan todettiin, että voidaan sulkea pois se mahdollsuus, että kyseessä olisi huollon laiminlyönti. Samanaikaisesti kuitenkin myönnetään, että ei tiedetä, onko O-rengas joutunut väärään paikkaan SAS:n vaiko valmistajan toimesta. Ymmärrätkö ristiriidan, Virkkulan Sami ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin katsottuna lähteessä ei lue Myöskin on voitu sulkea pois mahdollisuuus että vika johtuisi huollon laiminlyönnistä   vaan (vapaasti suomennettuna): On suljettu pois se, että SAS:lla olisi ollut mahdollisuus havaita vika, koska vika oli nimenomaan hakoteille joutunut O-rengas.  Poistuiko ristiriita?

 

OK, nyt se ainakin minun mielestäni poistui. Se ristiriita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CRJ tai ATR tai SAAB ;)

Mistähän veikkaat että ne Saab kakstonnisia kaivaa kasan? SASihan operoi jo kerran niitä, mutta taitaapa että vähän heikossa on niiden saatavuus kun niitä ei enää tehdä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän veikkaat että ne Saab kakstonnisia kaivaa kasan? SASihan operoi jo kerran niitä, mutta taitaapa että vähän heikossa on niiden saatavuus kun niitä ei enää tehdä..

 

 

Pieniä SAS:n tarpeisiin. Jos SAS päätyy potkurikoneisiin, taitaa ainut markkinoilla oleva n. 70 paikkainn olla ATR. Suihkukoneissa EMPPU ja CRJ. Tuskin SUKHOITA

ottavat, koska venäläis.koneilla ei ole suurta luottamusta läntisten matkustajien keskuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pieniä SAS:n tarpeisiin. Jos SAS päätyy potkurikoneisiin, taitaa ainut markkinoilla oleva n. 70 paikkainn olla ATR. Suihkukoneissa EMPPU ja CRJ. Tuskin SUKHOITA

ottavat, koska venäläis.koneilla ei ole suurta luottamusta läntisten matkustajien keskuudessa.

 

Ei taida olla valmiita koneita tehtailla odottamassa ottajaa... Eiköhän tuossa turvauduta "wet lease" menettelyyn ja/tai oman kapasiteetin uudelleenjärjestelyyn. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyellä aikavälillä kyllä. Jossain vaiheessa SAS:n pitää kuitenkin miettiä pidemmän aikavälin korvaajat noille DHC-8-koneillensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyellä aikavälillä kyllä. Jossain vaiheessa SAS:n pitää kuitenkin miettiä pidemmän aikavälin korvaajat noille DHC-8-koneillensa.

Kyllä taitaa pääkopat SASn isoilla herroilla käydä ylikierroksilla jo nyt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Mikäs SAS: sin MD: tä seisottaa 4-6 hallien välisellä alueella. Siellä ollut tyhjän panttina monta päivää. En rekkaria ole katsonut.

 

-Jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää infoa haverikomissionilta:

 

http://www.hcl.dk/graphics/Synkron-Library/hcl/dokumenter/Redegorelser/2007/510-000449%20LN-RDI%20Preliminary%20Report%20UK_03112007.pdf

 

Lopussa viitataan kaiketi vahvasti mahdollisuuteen, että kyseessä on huoltotöiden aikana sattunut virhe? Aiemmin kai todetaan ettei tuo O-rengas voi muutoin päätyä järjestelmän tuohon osaan?

 

Ja tarkoitus ei nyt ole ristiinnaulita ketään, lyötyä ei saa lyödä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää infoa haverikomissionilta:

 

http://www.hcl.dk/graphics/Synkron-Library/hcl/dokumenter/Redegorelser/2007/510-000449%20LN-RDI%20Preliminary%20Report%20UK_03112007.pdf

 

Lopussa viitataan kaiketi vahvasti mahdollisuuteen, että kyseessä on huoltotöiden aikana sattunut virhe? Aiemmin kai todetaan ettei tuo O-rengas voi muutoin päätyä järjestelmän tuohon osaan?

 

Ja tarkoitus ei nyt ole ristiinnaulita ketään, lyötyä ei saa lyödä...

 

Kyllä on Mr. Murphyn lait kunniassa tässä tapauksessa :'( :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

         

              Dash-koneet pian taas liikenteessä. ( STT- RITZAU)

 

Skandinavian lentoyhtiön SAS:n Dash-merkkiset koneet saatetaan ottaa

pian taas käyttöön, kertoo uutistoimisto Ritzau.

 

  Tanskan onnettomuustutkintalautakunta on Ritzaun mukaan löytänyt

syyn Dash-koneiden onnettomuuksiin.

 

  Koneet ovat tällä hetkellä lentokiellossa, mutta Euroopan lentoturvalli-

suusvirasto pohtii kieltoa kokouksessaan tänä aamuna.

 

www.iltalehti.fi/ulkomaat/200711076815662_ul.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dash-merkkiset matkustajakoneet saatetaan ottaa pian taas käyttöön, kertoo uutistoimisto Ritzau. Muun muassa Skandinavian lentoyhtiö SAS on käyttänyt konetyyppiä. Se on kuitenkin ilmoittanut vaihtavansa konetyypin toiseen.

 

Tanskan onnettomuustutkintalautakunta on Ritzaun mukaan löytänyt syyn Dash 400 -koneiden viimeaikaisiin onnettomuuksiin.

 

Lautakunnan mukaan koneiden laskeutumistelineitä on jumiuttanut kumitiiviste eli niin kutsuttu O-rengas.

 

Koneet ovat tällä hetkellä lentokiellossa, mutta Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA pohtii kieltoa kokouksessaan aamulla. SAS on ilmoittanut, ettei EASA:n ratkaisu vaikuta sen suunnitelmiin luopua Dash-koneista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukematta koko ylläolevaa tekstiä. Kyllähän käsittääkseni Dash- koneet toimivat vuosikausia ilman mitään onnettomuksia, joten kysymys on lähinä huoltoon liittyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään