Olli Hänninen

SAS:n Dash-matkustajakone jälleen vaikeuksissa

207 viestiä aiheessa

Hieman faktaa (pilkunviilausta jos haluatte). Lentokielto on skandinaavisten ilmailuhallintojen osalta. Muualla EASA-alueella konetyyppi ei tietääkseni ole lentokiellossa.

 

O-rengasta epäillään syyksi vain kolmanteen onnettomuuteen. Kahdessa aikaisemmassa syyksi epäillään ruostuneet kierteet hydraulimännän päätteessä.

 

Q400:ssa on ollut noin 8-9 vakavampaa läheltäpiti- tai onnettomuustilannetta viime parin vuoden aikana, lehtitietojen mukaan. Onneksi on tullut vain lievät henkilövahingot Aalborgin hätälaskussa.

 

Tutkimukset jatkuvat ja tulevat antamaan lisätietoja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukematta koko ylläolevaa tekstiä. Kyllähän käsittääkseni Dash- koneet toimivat vuosikausia ilman mitään onnettomuksia, joten kysymys on lähinä huoltoon liittyvä.

 

SAS:n huoltoa ei ole kai koskaan kehuttu ?

 

- "Rimaa hipoen" -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdessä skandinaavisessa uutissivustossa, jonka luin, oli vähän aikaa sitten SAS:n pääjohtaja Janssonin lausumaksi merkitty täsmälleen näin:

 

"We need to get rid of these airplanes".

 

Tällaisen lausunnon jälkeen on vaikea kuvitella, että SAS ottaisi Q400:t uudelleen käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, oli kuulemma löytänyt jonkun ongelman noista laskutelineistä.

Eli veikkaisin, että nää DASHit palaa ilmaan.  >:(

 

Tuskin SASn väreissä, muuthan lentävät niillä aikalailla normaalisti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Nyt on ilmaantunut tietoa, että SAS.lla oli hyvin aikaa tutustua ongelmaan laskutelineessä

viimeisimmän pakkolaskun tehneessä koneessa.

 

  Vain viisipäivää ennen onnettomuutta oli lentäjä "pitänyt meteliä" ettei oikea laskuteline

tahdo tulla ulos, kirjoittaa norjalainen VG.

 

  Kone otettiin huoltoon ja venttiili vaihdettiin ja kone asetettiin takaisin liikenteeseen.

 

  Tämä ei ollut ensimmäinen kerta:Kuusi päivää ennen äskeistä, 11 päivää ennen onnetto-

mutta myöskin vaihdettiin osia laskutelineeseen.

 

 

Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt (kääntänyt) väärin.

 

  www.aftonbladet.se/nyheter/article1214620.ab

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja muutenkin oiotaan mutkat suoriksi.

 

Last week, the European Aviation Safety Agency affirmed the airworthiness of the Q400 turboprop after ruling that a series of recent accidents experienced by Scandinavian Airlines weren't caused by design flaws.

 

Tietääkseni EASAn lausui näkemyksensä vain viimeisestä,  27.10 tapahtuneesta onnettomuudesta eikä ottanut kantaa kahteen aikaisempaan.

 

Two other Scandinavian Airlines landing-gear failures on Q400s in September were blamed on undetected corrosion of a bolt.

 

Tuota tekstiä lukiessahan asia näyttää selvältä, huollon virhe. Mutta kuinka ollakaan, valmistajan tekemiin huolto-ohjeisiin ei sisälly sellaista ko. osan tarkastusta, missä olisi voitu havaita korroosiota :P. (näin ainakin skandinaaviset lehtitiedot sanovat)

 

Että sellaista....

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Näyttäisi, että SAS:n maadoittamat DASH:it saattavat mennä Wideroelle.

 

www.standbynews.no/7160.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]-28572&cHash=2632422891

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Näyttäisi, että SAS:n maadoittamat DASH:it saattavat mennä Wideroelle.

 

 

Eikä vain Wideroelle vaan myös Air Balticille ja Blue 1lle !!!!. Suunnitelmien mukaan Wideroe ottaa puolet Dash8-koneista, AirBaltic 30% ja Blue 1 20%

 

boarding.no

 

Jos koneita on jäljellä 22, niin Wideröelle menee 11, Airbalticille seitsemän ja Blue1 saanee siis neljä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä vain Wideroelle vaan myös Air Balticille ja Blue 1lle !!!!. Suunnitelmien mukaan Wideroe ottaa puolet Dash8-koneista, AirBaltic 30% ja Blue 1 20%

 

boarding.no

 

Jos koneita on jäljellä 22, niin Wideröelle menee 11, Airbalticille seitsemän ja Blue1 saanee siis neljä.

 

Johan on. Kuinkakohan mahtavat asiakkaat suhtautua uutiseen? Isolla melulla ilmoitetaan, että koneista hankkiudutaan eroon, mutta sitten ne vain laitetaankin tytäryhtiölle. No, ei kone varmasti huonolta näyttäisi Blue1:n väreissä. Voisin vaikka mieluusti kuvatakin sellaisen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dashia parjataan... Itse olin keväällä pari kertaa sellaisen kyydissä ja lentoyhtiönä Austrian Arrows. Täytyy sanoa että oli miellyttävä kyyti turbopropiksi. Tuntui  matkustusmukavammalta kuin esim ATR... Kunhan saavat telineongelmat pois päiväjärjestyksestä niin eiköhän tuosta saada soiva peli ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei ne niitä Wideroelle, Air Balticille ja Blue1:lle varmaan kentän reunaan koristeeksikaan ole luovuttamassa. ;D

 

Anteeksi, vähän ilkeesti sanottu, mutta en malttanut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras 'quickfix' ikinä!

 

Maalataan koneet erivärisiksi ja onnettomuudet (kolmehan niitä vaan oli vai - menin jo laskuissa sekaisin...) loppuu uuden maalin ansiosta. Ja SAS saa varmaan vielä bonuksena palkattua henkilökunnan halvemmilla työsopimuksilla kuin eivät lennä enää emoyhtiön piikkiin!  ;D ;D

 

Jos tämä oikeasti on totta niin on syytä suhtautua äärimmäisellä varauksella kaikkeen SAS:in toimintaan jatkossa. Koneiden veto liikenteestä oli linjakas veto, mutta että tällaisella silmänkääntötempulla yritetään normalisoida tilanne kuulostaa aivan uskomattomalta. Tanskalaiset ja ruotsalaiset ovat siis sanoneet, että noilla ei enää lennetä -> noh laitetaan suomalaiset, norjalaiset ja latvialaiset lentämään Trasheillä. Haloo?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän olisi varsin looginen toimintatapa, jos jätettäisiin huomoimatta Q400-koneiden saama maine. Commuter-koneet erillisissä syöttöliikenneyhtiöissä ja emoyhtiö hoitaa isommat ja kauempana olevat kohteet. Näinhän Finnairkin toimii.

 

Nyt esitetyt järjestelyt kuitenkin tarkoittavat ettei toimita tämän mallin mukaan kuin osittain. Ruotsin kotimaan commuter-liikenteessä näköjään jatketaan Skywaysin vanhoilla Fokkereilla sekä Saabeilla, vaikka sielläkin varmasti löytyisi Q400:llekin sopivia reittejä. Eikä Blue1:stä voi oikein pitää puhtaana syöttöliikenneyhtiönäkään, kun lentää Ateenaan asti.

 

Mielenkiintoista olisi tietää onko näiden järjestelyjen tarkoitus jäädä voimaan myös nykyisten Q400-leasingsopimusten jälkeen. Henkilökohtaisesti toivoisin kyllä Blue1:n osalta että yhtiö jatkaisi mukavalla Avro RJ-kalustolla, jopa kalliimpien hintojen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskutelineongelmahan on ratkaistu. Kolmas tapaus oli huoltovirhe. Todellinen ongelmahan oli täälläkin referoitu tapaus Kalmar, jossa kapteeni ei ymmärtänyt tuon taivaallista potkurikoneen lentämisestä, vaan ajoi potkuriviallista Q400:aa kuin suihkaria - moottori lepuuttamattomana tyhjäkäynnillä - siinä oli suuronnettomuus lähellä. Tässä suhteessa tietotaito on pitkään turboproppeja operoineilla tytäryhtiöillä paremmalla tasolla, joten tervetullut ratkaisu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras 'quickfix' ikinä!

 

Maalataan koneet erivärisiksi ja onnettomuudet (kolmehan niitä vaan oli vai - menin jo laskuissa sekaisin...) loppuu uuden maalin ansiosta.

 

Eiks maali oo paras lääke ruostumisen estämiseen ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HBL:n mukaan Wideroe ja B1 sanovat että koneiden siirto on pelkkää huhua, ja ei pidä paikkaansa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään