Olli Hänninen

SAS:n Dash-matkustajakone jälleen vaikeuksissa

207 viestiä aiheessa

HBL:n mukaan Wideroe ja B1 sanovat että koneiden siirto on pelkkää huhua, ja ei pidä paikkaansa...

 

Näin on paras ollakin sillä noiden koneiden tulo Blue1:lle olisi täysin kaupallinen itsemurha! Vaikka itse ongelmat olisikin korjattu, on Dashien maine Pohjoismaissa mennyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En olisi ihan niinkään varma että Dash-koneiden tulevaisuus olisi millään tavalla uhattuna tai siitä että niiden maine olisi pysyvästi jotenkin vakavasti mennyt. Tästä kertonee se että niitä on edelleenkin tilattu lisää onnettomuuksien jälkeenkin. Tuskin parin kuukauden päästä juuri kukaan maallikko edes muistaa mitään laskuteline ongelmia ja vuoden päästä vielä harvempi. Todella harva kuitenkaan edes tietää millä konetyypillä matkustaa ja varsin huvittavaa on huomata että yllättävän harva tietää edes minkä lentoyhtiön kyydissä on! Ilmailusta kiinnostuneet ovat sitten tietysti asia ihan erikseen. Suurimmalle osalle ihmisitä lentäminen on kuitenkin vain tapa liikkua, heille on ihan sama onko lentokone Boeing vai Airbus, aivan samalla tapaa kuin onko julkisen liikenteen bussi Veolian vai jonkun muun yhtiön ja onko alla Scanian vai Volvon valmistama kori.

 

Monet konetyypit ovat kokeneet vielä huomattavasti vakavampia valmistusvirheistä tai suunnitteluvirheistä johtuvia onnettomuuksia ja vaaratilanteita kuin muutaman Dash-koneen laskutelineen nitkahdukset. Muutamia esimerkkejä mainitakseni, harva esimerkiksi taitaa muistaa että reilu vuosikymmen sitten 737-koneet ehdittiin leimata Yhdysvalloissa median puolesta surmanloukuiksi lukuisten rudder-ongelmien takia. Muistaakseni entisen US Airin kone ainakin meni tonttiin kun koneen peräsimen hallinta menetetettiin ja monia vaaratilanteita raportoitiin. Samoin DC-10 koneet ehdittiin julistaa aikoinaan surmanloukuiksi kuten myös ATR-koneet, niin myös MD-80:t korkeusvakaajan aktuaattorien vikojen takia... Entäpä A320-sarja? Kuinka moni olisi yli 15 vuotta sitten uskaltanut ennustaa että se ei olekaan tuhoon tuomittu hanke alkuaikojen ongelmien ja vieläpä lentonäytöksessä tapahtuneen onnettomuuden jälkeen?

 

Ihmisen muisti on lyhyt ja onneksi median luomat kauhukuvat ovat myöskin lyhytaikaisia.

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään tähän jatkoksi, vaikkei olekaan laskutelineongelmasta kysymys, mutta SAS-konsernin Q400-koneesta kuitenkin:

 

Wideroen Q400:lle 19.05.2004 Norjassa tapahtuneen vakavan vaaratilanteen tutkintaraportti on valmistunut.

 

Torpin kentältä tehdyn lentoonlähdön jälkeen ykkösmoottorin turbiinin/kompressorin siiveke katkesi, ja FADEC sammutti moottorin, jossa syntyi myös vuotaneen öljyn aiheuttama tulipalo. Pilotit (tai FADEC) lepuuttivat potkurin ja laukaisivat moottoripalon sammuttimet. Kone palasi takaisin Torpin kentälle ja laskeutui ilman enempiä vahinkoja. Moottori kärähti lunastuskuntoon.

 

http://www.aibn.no/items/2620/144/0470117284/LN-WDA%20eng.pdf

 

Muutama huomio:

 

- Moottorin valmistaja oli Pratt & Whitney Canada  :P

 

- Tutkijalautakunta moittii miehistöä turhasta kiirehtimisestä hätätoimenpiteitä tehtäessä, koska kone oli jo 13500 jalan korkeudessa ja aikaa olisi hyvinkin riittänyt huolellisempaan harkintaan

 

- Kippari työnsi oikean moottorin kahvan tappiin eli "ylitehoille", mistä olisi saattanut aiheutua vauriota myös oikealle moottorille. Tällöin moottorin varojärjestelmät kytkeytyivät pois päältä, mistä lautakunta antaa moitteita.

 

- Pilotit käänsivät konetta oikean kaarron kautta takaisin kentälle päin peräti 47 asteen kallistuksella (maksimikallistus yleensä 30 astetta) ja joutuivat vielä finaalissakin tekemään 360 asteen kiepin

 

- Wideroen huolto-organisaatio saa moitteita siitä, että moottorin kunnon systemaattinen valvonta (mm. FADEC-tietojen avulla) oli puutteellista

 

Raportissa on myös paljon valokuvia siivekemurtumasta ja kärähtäneestä moottorista niille, joita sellaiset seikat kiinnostavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bombardier on myöntänyt että hydrauliikkajärjestelmän suotimesta löytynyt tyyppivika myötävaikutti 27.10. tapahtuneeseen

(kolmanteen) laskutelinehäiriöön ja sitä seuranneisiin vaurioihin. Yhtiö vaihtaa suotimen vahvempaan malliin, koska nykyisessä on sattunut vikaantumisia kun se ei ole kestänyt hydraulijärestelmässä olevaa painetta.

 

Mielenkiintoinen uusi käänne. Uutinen ei tosin suoraan kerro, että juuri tässä onnettomuudessa suodin olisi vikaantunut siten että kuuluisa O-rengas olisi päässyt sen läpi. Mutta joka tapauksessa Bombardierin päätös uusia suodin vaikutti siihen että Q400-tyypin lentokielto Skandinaaviassa voi nyt loppua.  Onnettomuustutkinta jatkuu edelleen. 

 

EDIT: SAS on Dagens Industri-lehden mukaan vielä odottavalla kannalla ja odottaa virallisempia tietoja Bombardierilta ja Tanskan ilmailuhallinnolta, ennen kuin ottaa kantaa näihin tietoihin.

 

(Itse olisin kyllä myös hieman pidättyväinen johtopäätöksissäni tuon tanskalaislehtien tämänpäiväisen jutun jälkeen. Sen verran veikeästi se on kirjoitettu. Tuo yllä kirjoittamani teksti on siis käännetty lyhennelmä useassa tanskalaislehdessä julkistetusta jutusta, joka pohjautuu Tanskan ilmailuhallinnolta saatuihin tietoihin)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eh? onks näillä joku lentokielto ollut???

 

Käsittääkseni Ruotsin, Norjan ja Tanskan ilmailuviranomaiset ovat jossakin vaiheessa asettaneet lentokiellon. EASA:n 7.11. päivätty tiedote kertoo, että Skandinavian maiden ilmailuviranomaiset palauttavan lähipäivinä konetyypin lentokelpoisuuden:

 

The Agency understands that the Scandinavian airworthiness authorities will reissue the Certificates of Airworthiness relevant to this aircraft type in the coming days.

 

EDIT: Ruotsin ilmailuviranomaisen 12.9. päivätty tiedote lentokiellosta: http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_ListArticle____39262.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni Ruotsin, Norjan ja Tanskan ilmailuviranomaiset ovat jossakin vaiheessa asettaneet lentokiellon. EASA:n 7.11. päivätty tiedote kertoo, että Skandinavian maiden ilmailuviranomaiset palauttavan lähipäivinä konetyypin lentokelpoisuuden:

 

EDIT: Ruotsin ilmailuviranomaisen 12.9. päivätty tiedote lentokiellosta: http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_ListArticle____39262.aspx

 

Tuo 12.9 asetettu lentokielto ehdittiin jo kumota, kun kahden ensimmäisen haverin jälkeen löydettiin syyksi ruostunut pultinkierre. Sen jälkeen korjatut koneet saatiin ottaa uudellen käyttöön, kunnes sitten 27.10. sattui kolmas, O-renkaan aiheuttama haveri jolloin koneet meni uudelleen lentokieltoon. Koska sen syyksi sitten tulkittiin huoltovirhe, EASA kutsui 7.11. kokoukseen jossa skandinaavihallintoja taivuteltiin luopumaan lentokiellostaan. Eilispäivän uutisen perusteella "lähipäivinä" näköjään venyi liki kuukauden mittaiseksi ajaksi. Hyväähän tässä oli se että prosessissa löytyi ihan oikea tyyppivika, ennen kuin se ehti aiheuttaa lisähavereita. 

 

Asiaan liittyy se että EASA Euroopan ylimpänä lentoturvallisuusviranomaisena oli hieman nyreissään skandinaaveille siitä, että olivat omin päin päättäneet lentokiellosta, joka toki oli voimassa vain Skandinavian maissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

oukkei, toi oli hieman mennyt ohi tai sitten dementia iski, muistelin että kyseessä oli vain joku SAS:n oma juttu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Japanilaiset onnettomuustutkijat ovat tulleet siihen tulokseen, että ANA:n Q400:lle tapahtuneen nokkatelinehäiriön syynä oli puuttuva pultti. Lisäksi väitetään, että pultti olisi puuttunut jo silloin, kun kone lähti ulos Bombardierin tehtaalta.

 

http://www.japantoday.com/jp/news/422578

 

Kommentoijat kysyvät ehkä aiheellisestikin, että kuinkas sen pultin puuttumisen huomaaminen kesti niinkin kauan kuin kesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En olisi ihan niinkään varma että Dash-koneiden tulevaisuus olisi millään tavalla uhattuna tai siitä että niiden maine olisi pysyvästi jotenkin vakavasti mennyt. Tästä kertonee se että niitä on edelleenkin tilattu lisää onnettomuuksien jälkeenkin. Tuskin parin kuukauden päästä juuri kukaan maallikko edes muistaa mitään laskuteline ongelmia ja vuoden päästä vielä harvempi. Todella harva kuitenkaan edes tietää millä konetyypillä matkustaa ja varsin huvittavaa on huomata että yllättävän harva tietää edes minkä lentoyhtiön kyydissä on! Ilmailusta kiinnostuneet ovat sitten tietysti asia ihan erikseen. Suurimmalle osalle ihmisitä lentäminen on kuitenkin vain tapa liikkua, heille on ihan sama onko lentokone Boeing vai Airbus, aivan samalla tapaa kuin onko julkisen liikenteen bussi Veolian vai jonkun muun yhtiön ja onko alla Scanian vai Volvon valmistama kori.

 

Monet konetyypit ovat kokeneet vielä huomattavasti vakavampia valmistusvirheistä tai suunnitteluvirheistä johtuvia onnettomuuksia ja vaaratilanteita kuin muutaman Dash-koneen laskutelineen nitkahdukset. Muutamia esimerkkejä mainitakseni, harva esimerkiksi taitaa muistaa että reilu vuosikymmen sitten 737-koneet ehdittiin leimata Yhdysvalloissa median puolesta surmanloukuiksi lukuisten rudder-ongelmien takia. Muistaakseni entisen US Airin kone ainakin meni tonttiin kun koneen peräsimen hallinta menetetettiin ja monia vaaratilanteita raportoitiin. Samoin DC-10 koneet ehdittiin julistaa aikoinaan surmanloukuiksi kuten myös ATR-koneet, niin myös MD-80:t korkeusvakaajan aktuaattorien vikojen takia... Entäpä A320-sarja? Kuinka moni olisi yli 15 vuotta sitten uskaltanut ennustaa että se ei olekaan tuhoon tuomittu hanke alkuaikojen ongelmien ja vieläpä lentonäytöksessä tapahtuneen onnettomuuden jälkeen?

 

Ihmisen muisti on lyhyt ja onneksi median luomat kauhukuvat ovat myöskin lyhytaikaisia.

 

-Lasse

 

SAS:n ongelmat Q400 koneiden kanssa ei tosiaan näyttäisi kovinkaan pitkäaikaisesti vahingoittavan koneen mainetta. Asiat unohtuvat aika nopeasti ja euroopan ulkopuolella nuo onnettomuudet tuskin ylittivät edes uutiskynnystä, kukaanhan ei kuollut ja koneetkin säilyi suurin piirtein yhtenä kappaleena. Tällä hetkellä juuri tuon tyyppisten ja kokoisten koneiden kysyntä on niin suurta, että SAS:lla tuskin tulee suuriakaan vaikeuksia löytää koneille ottajia maailmalta. Kun ruotsissakin pöly vähän laskeutuu niin heidän tyylinsä tuntien parin vuoden kuluttua aletaan etsiä syyllisiä siihen kuka meni myymään hyvät koneet puoli-ilmaiseksi pois. :P

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan liittyen, SAS Tanska lainaa Q400-koneiden maadoittamisen takia ylimääräisiksi jääneitä lentoemäntiä ja stuertteja 18 kk ajaksi Cimber Airille. Työntekijät säilyttävät vanhat palkkaetunsa.

 

Q400-koneita korvaava kalusto ei siis ilmeisesti ole tulossa riviin millään pikavauhdilla.

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=29731

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Q400-koneita korvaava kalusto ei siis ilmeisesti ole tulossa riviin millään pikavauhdilla.

30tä konetta ei parissa yössä rakenneta / löydetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Pohjoismaisen lentoyhtiö SAS:n lentokoneissa havaitut

viat ovat vaarantaneet lentoturvallisuuden useiden

vuosien ajan, kertoo tanskalainen Politiken-lehti.

 

  Lehden mukaan Dash-tyyppisten koneiden tutkimuksissa on

ilmennyt laskutelinemekaniikan vaurioita, jotka eivät näy

paljaalla silmällä. Toistaiseksi sama vika on havaittu 16:ssa

tutkitusta 18:sta koneesta, Politiken kirjoittaa. Ainakin kahdessa

tapauksessa hydrauliikkajärjestelmästä on löydetty myös

irronnut tiiviste rengas.

 

  www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id80762.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA on nyt ilmeisesti ensimmäisen kerran pitkin hampain myöntänyt, että Dashin telineessä on designvika, vaikka Tanskan viranomainen ja EASA eivät ole päässeet yksimielisyyteen siitä, oliko filtterin "designvika" myös syy onnettomuuteen:

 

http://standby.dk/news/14751

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA on nyt ilmeisesti ensimmäisen kerran pitkin hampain myöntänyt, että Dashin telineessä on designvika, vaikka Tanskan viranomainen ja EASA eivät ole päässeet yksimielisyyteen siitä, oliko filtterin "designvika" myös syy onnettomuuteen:

 

http://standby.dk/news/14751

 

hö.Eikös kyseessä siis ollutkaan se tosiasia, ettei missään muualla kuin suomessa, varsinkaan sassilla osata huoltaa lentokoneita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

    SAS ei ole enää yksin laskuteline ongelmiensa kanssa Q400:ssa.

  Nyt myöskin Qantasilla on ongelmia konetyypin laskutelineiden

  kanssa.

 

    www.affarsvarlden.se/art/205116#fortsatt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    SAS ei ole enää yksin laskuteline ongelmiensa kanssa Q400:ssa.

  Nyt myöskin Qantasilla on ongelmia konetyypin laskutelineiden

  kanssa.

 

    www.affarsvarlden.se/art/205116#fortsatt

 

Jotenkin osasi jo odottaa.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    SAS ei ole enää yksin laskuteline ongelmiensa kanssa Q400:ssa.

  Nyt myöskin Qantasilla on ongelmia konetyypin laskutelineiden

  kanssa.

 

    www.affarsvarlden.se/art/205116#fortsatt

 

Lisätietoja suoraan Australiasta:

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,23245749-26103,00.html

 

Lehtitietojen mukaan Qantas kiistää, että laskuteline olisi jouduttu laskemaan manuaalisesti. Saas nähdä mitä lopulta paljastuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

    Austrian Airwaysilla ongelmia laskutelineen kanssa Nurembergissa. Kone,

  Q400, teki hätälaskun mukanaan 78 matkustajaa ja miehistöä. Jos oikein

  ymmärsin, laskutelineen sisäänmenossa oli ongelmia.

 

    www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=15309

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Austrian Airwaysilla ongelmia laskutelineen kanssa Nurembergissa.

 

Kone OE-LGE oli matkalla Nürnbergista Wieniin (Schwechat) ja Wieniä lähestyessä tuli varoitus laskutelineen ulosotossa. Kone teki ylösvedon ja kierteli noin tunnin, keskusteltiin huolto-organisaation kanssa ja lopulta saatiin kolme vihreää valoa eli teline OK. Siitä huolimatta lasku tehtiin kaiken varalta pakkolaskuproseduurin mukaan. Mukana oli 67+4 henkilöä. Lähteistä ei ilmene, mikä laskutelineistä aiheutti ongelman.

 

http://noe.orf.at/stories/259275/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan liittyen,

 

EU-parlamentin jäsen on esittänyt EU-komission vastattavaksi kysymyksen, jossa ihmetellään sitä, miksi EASA ja toisaalta Tanskan/Skandinavian viranomainen SLV ovat tulleet Dashien laskutelinevikojen suhteen erilaiseen johtopäätökseen.  Skandinaviassahan Dashit asetettiin lentokieltoon. EASA taas tuli siihen johtopäätökseen, että kyseessä oli vain pienehkö vika.

 

Kysymyksen esittäjä ihmetteleekin, eikö EASA:n pitäisi ylläpitää korkeampaa turvallisuustasoa.

 

http://www.avionews.com/index.php?corpo=see_news_home.php&news_id=1086499&pagina_chiamante=index.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    SAS:n liikenteestä poistamista Dasheista kolmessa oli myös niin vakava ongelma siivessä,

  että se olisi voinut irrottaa siiven ilmassa.(att de kunde ha fallit av i luften) ?

 

    Dash-koneissa oli vaarallinen halkeama  ja heikkoja pultteja kohdassa, jossa siipi kiinnittyi

  koneen runkoon, selviää SVT:n Rapport-ohjelmasta ja Politiken-lehden artikkelista.   

 

    SAS kuuli ongelmasta helmikuussa -07, kun valmistaja kertoi kahden nimeämättömän yhtiön l

  löydöksistä.

 

    Kääntyköhän sinnepäinkään tämä artikkeli ?

 

  http://flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?id=6090

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaisella flygtorget-sivustolla on työpaikkamainos, jossa nigerialainen Arik Air etsii Q400-konelaivastolle projektijohtajaa, jonka täytyy olla Q400-kelpuutettu lentäjä. Voisiko tästä vetää sellaisen johtopäätöksen, että Dasheja on myyty Nigeriaan?

 

http://www.flygtorget.se/Platsannonser/Detaljer/?Id=1510

 

Niin, varmaankin sellaisen johtopäätöksen tästä voi nyt vetää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään