Olli Hänninen

SAS:n Dash-matkustajakone jälleen vaikeuksissa

207 viestiä aiheessa

Ruotsalaisella flygtorget-sivustolla on työpaikkamainos, jossa nigerialainen Arik Air etsii Q400-konelaivastolle projektijohtajaa, jonka täytyy olla Q400-kelpuutettu lentäjä. Voisiko tästä vetää sellaisen johtopäätöksen, että Dasheja on myyty Nigeriaan?

 

http://www.flygtorget.se/Platsannonser/Detaljer/?Id=1510

 

Yhtiön omilla sivuilla puhutaan uusista Dasheista. Ei ole SAS tainnut saada kaupaksi omiaan kuin puolenkymmentä Aasiaan ja pari rahtikoneiksi  Ruotsiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai pitäisikö vetää sellainen johtopäätös, että nigerialaiset yrittävät etsiä projektijohtajaa paikasta,  jossa ajattelevat kelpuutettuja olevan "joutilaana"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa olemaan jo sellainen vika ja niin anteeksiantamattoman yleinen ko konetyypille(eikä enää vain yksinomaan SAS:in ongelma) että valmistajan pitäisi siellä Canadan päässä tehdä jotaskin..ennenkuin tulee pahempaa jälkeä.

Itse en ainakaan näiden dokumenttien valossa ko konetyyppiin suosiolla kipuaisi :P

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morot, olen menossa Riikaan Lappeenrannasta 6.2., paluu 9.2. Paluulennolla on konetyyppinä Dash. SASilla oli ongelmia tämän konetyypin kanssa ja monet tällä foorumilla ilmoittivat, etteivät vapaaehtoisesti astu ao. konetyyppiin. No, nyt nämä SASin koneyksilöt ovat tämän forumin tietojen mukaan airBalticilla, eli sen yhtiön hallinnassa, jolla tulen 9.2 Riikasta Lappeenrantaan. Pitäisikö minun olla jotenkin huolissani ? Ovatko nämä laskutelineongelmat (ruostuneet pultit ym.) jo hallinnassa ?

 

Hannu

 

 

PS Minähän en mistään tiedä yhtään mitään, ensimmäistä kertaa potkuriturbiinikoneessa olleena viime kesänä, minusta tuntui että Fokker F50 koneessa oli ihan hyvä kyyti....kai sitä ei paremmasta tiedä sitte..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve vaan Hannu,

 

Oma ja mielestäni ihan terve mielipide on että jos tuolle linjalle lähtee niin eihän kohta voi tehdä mitään. Eli ei muuta kun kyytiin vaan! Lentomatkustaminen kaikista pikkujutuista huolimatta on varsin turvallista puuhaa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja yhtäät SASin Dashia ei ole Balticilla. Oikein turvallisia ja mukavia koneita! :)

 

Turvallisia ja uusia varmasti, suoraan tehtaalta kun ovat.

 

Mukavuudesta sen sijaan voi olla montaa mieltä, itse henkilökohtaisesti yritän välttää kyseistä konetyyppiä Balticilla mutta pakko niissä on joskus istua kun Turun reitillä käyttävät paljon Dasheja. Ahtaita istumapaikoiltaan ja matkatavaratiloiltaan mutta ennenkaikkea se uskomattoman ärsyttävä kimeä resonanssiääni ilmeisesti potkurista vie hermot jo tuolla Turku-Riika välillä.. Paljon mieluummin otan reippaan moottoreiden ulinan kuin sen *bzzzzzzzzzzzzzzzzz*.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon mieluummin otan reippaan moottoreiden ulinan kuin sen *bzzzzzzzzzzzzzzzzz*.

 

Sehän on kuin kissan kehräys...

 

Minkäs teet kun kone vie niin vähän polttoainetta, ettei mureampia ääniä synny :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän on kuin kissan kehräys...

 

Kissasta kaukana.. Lähemmin mieleen tulee v*ttumainen hyttynen.

 

Tuo resonanssi taitaa syntyä nimenomaan potkureista eikä moottoreista, kuuluu parhaiten potkureiden etupuolella tai niiden kohdalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska tyyppinimi tämä lehdistön lanseeraama lentokoneen nimi "Väliviiva".

 

Konehan on oikeasti alkujaan De Havilland Canada Dash 8 eli DHC-8 erotuksena nelimoottorisesta sisarestaan DHC-7 koneesta, ne molemmat puolestaan perustuvat DHC-6 Twin Otter koneeseen.

 

;D "Väliviiva..."  :laugh:

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mukavuudesta sen sijaan voi olla montaa mieltä, itse henkilökohtaisesti yritän välttää kyseistä konetyyppiä Balticilla mutta pakko niissä on joskus istua kun Turun reitillä käyttävät paljon Dasheja. Ahtaita istumapaikoiltaan ja matkatavaratiloiltaan mutta ennenkaikkea se uskomattoman ärsyttävä kimeä resonanssiääni ilmeisesti potkurista vie hermot jo tuolla Turku-Riika välillä.. Paljon mieluummin otan reippaan moottoreiden ulinan kuin sen *bzzzzzzzzzzzzzzzzz*.

 

Morot, nyt on Riikan reissu tehty. Mennessä Fokker ja tullessa Dash. Minusta Fokker iästään huolimatta on miellyttävämpi kone kuin tämä Dash. Istuimme mennessä moottoreiden takana Fokkerissa ja tullessa Dashissa moottoreiden edessä rivillä 6. Melu oli voimakkaampi kuin mennessä Fokkerilla, kokeilin istua myös Fokkerin moottoreiden lapojen kohdalla, sekään ei tuntunut häiritsevältä. Vähän kyllä se arvelutti, jotta jos lapa irtoaisi niin miten ikkunat pitelisivät lavankappaleet kabiinin ulkopuolella.

 

Dashissa oli hienot nahkapenkit ja siistimpi sisustus. Tavaratilat olivat minusta samankokoiset. Vessan hanasta tuli vettä toisin kuin Fokkerin. Fokkerin vedenpuute saattoi ehkä johtua siitä, että se oli yövytetty Lappeenrannassa 26 asteen pakkasessa, tiedä en. Vessa oli tiloiltaan yhtä pieni. Menin sinne etuperin, onneksi oli pieni hätä, jos olisi ollut isompi niin tästäedes tiedän että siinä tapauksessa minun pitäisi peruuttaa oviaukosta sisään. Tässä suhteessa konetyypeissä ei ollut eroa. Pienellä kuormalla lähtökiihtyvyys tuntui aika makealta, kun paremmasta ei tiedä, kummallakin tyypillä.

 

Jos nyt aattelee ihan järjellä niin loppupeleissa olisin voinu vaikka seisoa tuon reilun tunnin välillä Lappeenranta-Riika. Pääasia on se, että edukkaasti pääsee. Kunhan turvallisuusasioista ei ole tingitty.

 

Hannu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä nahkapenkkejä hienouden takia ole laitettu. Ne on helppo putsata oksennuksesta ja muista eritteistä. Kangas imee kaiken. Jotta kabiini olisi siisti, kangaspenkkejä on pestävä välillä, nahkalle "riittää" kostealla pyyhkäisy.

 

Dash - Väliviiva  ;D

 

Koneen tyyppi ei siis ole väliviiva vaikka lehdistö niin uskottelee.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari SASsin entistä Dashia oli ainakin reilu vuosi sitten syksyllä Malevilla. Pyrsöön oli lätkäisty Malevin logo vaan tyylikkäästi Sassin sinisen päälle. Kyljissä näkyivät vielä entisten tarrojen pohjat. Olivatko vuokralla, vai ihan omiksi ostettu, sitä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari SASsin entistä Dashia oli ainakin reilu vuosi sitten syksyllä Malevilla. Pyrsöön oli lätkäisty Malevin logo vaan tyylikkäästi Sassin sinisen päälle. Kyljissä näkyivät vielä entisten tarrojen pohjat. Olivatko vuokralla, vai ihan omiksi ostettu, sitä en tiedä.

 

No eipähän lennä enää sielläkään  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari SASsin entistä Dashia oli ainakin reilu vuosi sitten syksyllä Malevilla. Pyrsöön oli lätkäisty Malevin logo vaan tyylikkäästi Sassin sinisen päälle.

 

HA-LQA, LQB ja LQC olivat kyllä ihan täydessä Malevin värityksessä. Tuo logo oli vain HA-LQD:ssä (jossa oli myös oranssit moottorit). Sittemmin HA-LQD maalattiin Malevin retroväritykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska tyyppinimi tämä lehdistön lanseeraama lentokoneen nimi "Väliviiva".

 

Mistä tuo tulee tuo lehdistön lanseeraus? Kun tuota nimitystä käytetään kuitenkin ihan valmistajankin toimesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmistaja mainitsee väliviiva 8 ja väliviiva 7 koneet erotuksena väliviiva 6 koneesta, joka tunnetaan Twin Otter -nimellä.

 

;)

 

jk

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan. Sivun otsikkona on "Q-SERIES/DASH-8 OVERVIEW"  ja sivu jatkuu "The original Dash-8 100, 200, and 300 (Dash-8) aircraft"

 

Valmistaja ei kutsu konettaan väliviivaksi vaan -8 tyypiksi erotuksena -7 ja -6 tyypeistä.

 

jk

 

PS.

 

toinen samanlainen on ruotsalaisten sotavehkeiden tyyppimerkintä.

 

Kone voi olla vaikkapa J-37, A-37 tai S-37 tai niiden yhdistelmä. J A S irtokirjaimilla on ihan eri merkitys kuin lehdistön keksinnöllä "JAS" jolla nimellä SAAB 39 Gripen -konetta näytään kutsuttavan ("Jakt" innebär att man anfaller luftmål, "attack" att man anfaller markmål och "spaning" att man tar foton och filmar)

 

Onko Hornet tuolla logiikalla lehdistössä "F", "FA" tai "F/A"?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään