Kirjoitettu Marraskuu 9, 2007 Löysin paikallisten ilmailufoorumin, missä hyviä valokuvia. Niiden perusteella moottorin etummainen kannatinpalkki on murtunut ja etupään kiinnityspulteista toinen on edelleen kiinni mottorissa korvakkeineen. Se ei siis ole irronnut "suunnitellusti" siten että kiinnityspultit olisivat antaneet periksi. Myöskään moottorin etuosan ohivirtauspuhaltimessa ei kuvassa näy selkeitä jälkiä lintutörmäyksestä tms. Paikalliset epäilevätkin kovasti, pitääkö tämä lentoyhtiön ilmoittama selitys paikkansa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2007 Noiden kuvien perusteella, löytyy muuten tuosta mainitusta linkistä sivulta 5, voisi yht'äkkiä veikata etukiinnitysraudan sisäpuolisen osan väsymismurtumaa. Raudan jämät on kiinni moottorissä kartiopultteineen ja ulompi kiinnityspiste on antautunut ed. mainitun takia jokseenkin normaalilla tavalla? ,kartiopultin kierreosio on katkennut. Takakiinnityksestä ei selviäkkään sitten mitään, varsinkaan kun ei tiedä ko. laitteesta yhtään mitn. Jos tuo rauta pettää, niin eipä sitä moottoria taida ne kaksi jäljellä olevaa pistettä enää pitää paikoillaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2007 No joo ei se ihan se El Al onnettomuus niinkaan mennyt. Nyt kun puhuin tuosta moottorin hairiosta 737 koneen yhteydessa jolloin moottori on suunniteltu etta se irtoaa mikali Shear etc voimat kasvavat liian suureksi niin etta siipi ei vaurioidu oletin etta kyseessa on moottorihairio. Mikali kyseessa on jalleen kerran rakenteellinen vika niin silloin nopeus oli sen verran alhainen etta se vain putosi alas. Jos vauhtia olisi ollut enemman ja irtoaminen enemman El Al tyyppinen olisi vahinko voinut olla toisenlainen. El Al oli kuitenkin ihan toinen juttu. Siina tapauksessa syyna oli pylonin rakennevika eli Pylon structural failure mista johtui etta nr 3 moottori ei irronnut suunnitellulla tavalla vaan osui siiven etureunaan ja nr 4 moottoriin. Samalla vaurioita aiheutui hydrauli (3-4), sahko, polttoaine ja pneumatiikka jarjestelmille. TE flapeissa ei ollut rakenteellista vikaa ainoastaan hydraulijarjestelma-4 oli poissa pelista joten ne oltaisiin voitu ottaa ulos varajarjestelman avulla elikka kayda lapi ALTERNATE TRAILING EDGE FLAP OPERATION. 747 merkkisesta koneesta sen verran etta siita ei loydy slatteja. Ei ainakaan yhdessakaan tuotannossa olleesta tai olevasta versiosta -8 en tieda. Tassa kuva siita miten moottori etta pylon irtosivat vaarin (Lahde: Accident Report) [ attachment removed / expired ] edit: Kuva lisatty Kiitos Janne, hienoa saada alan ammattilaiselta asiantuntijan näkökulmaa asiaan. Onko teillä Singapore Airlinesilla(siellähän kai olet?) nuo onnettomuusraporttien lukemiset ihan omaa kiinnostusta(kun onnettomuus sattuu samalle tyypille jota lennät) vai onko yhtiön suositus/määräys että luette raportit läpi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2007 Löysin paikallisten ilmailufoorumin, missä hyviä valokuvia. Niiden perusteella moottorin etummainen kannatinpalkki on murtunut ja etupään kiinnityspulteista toinen on edelleen kiinni mottorissa korvakkeineen. Se ei siis ole irronnut "suunnitellusti" siten että kiinnityspultit olisivat antaneet periksi. Myöskään moottorin etuosan ohivirtauspuhaltimessa ei kuvassa näy selkeitä jälkiä lintutörmäyksestä tms. Paikalliset epäilevätkin kovasti, pitääkö tämä lentoyhtiön ilmoittama selitys paikkansa. No jopas on siististi lähtenyt moottori irti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla