Antti Laukkanen

Millä ja milloin ensi kertaa ilmassa

89 viestiä aiheessa

Kun nyt niin kovasti ihmisten teki mieli vastata tuohon eka yksinlento -threadiin kaikista ensimmäisistä lentokokemuksistaan, laitanpa tämmöisen toisenkin kyselyn. Siis Mitä-missä-milloin -tyyppinen kysymys ensimmäisestä lennostasi, olit sitten matkustajana tai lento-oppilaana. Lento määritettäköön ilma-aluksella suoritetuksi tapahtumaksi, jossa ko. alus on irronnut maan otteesta ja lentänyt ihan oikeasti epäselvyyksien ja nokkeluuksien välttämiseksi  ;)

 

Omani tapahtui 19.2.1983. Kone oli Finnairin DC-9-51 OH-LYX ja matkasin Vantaalta Lontoon Heathrowlle vuorolla AY831. Off block 07.17, takeoff 07.28, landing 10.03 ja on block 10.09, ajat GMT. Aamu oli huomattavan sumuinen ja jänskätti ihan kauhiasti, kun ei ollut oikein tietoa moisesta lentomatkailusta. Kun sitten mentiin pilven läpi ja aurinko paistoi täydeltä terältä, tiesin, missä haluan olla loppuikäni. Joskushan sinne aina pääseekin, mutta ihan liian harvoin. Ystävällisesti kapteeni Boijer ja perämies Roschier sallivat visiitin ohjaamoonkin. Kyselivät vielä, että tiedätkös mikä toi mittari on. Niin pöljä en sentään ollut edes 11-vuotiaana, etten olisi kelloa tunnistanut  :P

 

Näinkin tarkka informaatio mahdollistui, kun aiheesta innostuttuani yritin muun toiminnan ohessa selvittää, mikä yksilö se eka kone oli. Sattui sitten niin, että kysyin kerran oikeaan aikaan oikealta mieheltä ja sain pengottavakseni pari järkyttävän kokoista pahvilaatikollista vanhoja Ysilaivaston logeja. Pölyä aivastellen ja silmät vettä vuotaen löytyi sitten tuo eka lentokin viimein - parikymmentä vuotta tapahtuman jälkeen. LYX:stä oli muutenkin tullut lempilapseni, kun jostain kumman syystä seuraavana kesänä asioista jo jotain selvittäneenä osasin katsoa rekkaria ja uudelle Lontoon keikalle sattui mennen tullen samainen LYX. Saihan sen kanssa sitten myöhempinä vuosina puljata monellakin tapaa.

 

Olen tainnut tätä tarinaa joskus löpistä aiemminkin, mutta kovasti hassu yhteensattuma oli se, että lennätin ko. kipparin lapsenlapsia heidän ensimmäisellä lennollaan kesnalla joku vuosi sitten.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla alkukeväästä 1948 Ju-52 OH-LAO "Waasa" radiokokeilulento ympäriinsä, pilottina Ahti Nousiainen.

Muut mukana olleet ovat unohtuneet mielestä, joku Aeron kipinöistä mitä todennäköisemmin -

olisipa tietämättä ollut Adolf "Kustu" Drufva mukana  Matkustamossa oli kaikenlaisia johtoja ristiin rastiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhavan Lentäjien juhannusjuhlissa yleisölennätyksessä. Vuosi oli luokkaa -76-78, eli olin n. 10v.

Kone oli joku alatasoinen piperö tms. Takapenkki täynnä junioreita, etupenkillä istui joku aikuinen mies, joka pyysi pilottia tekemään vähän "vuoristorataa". Pari ylös-alas vetoa tuntui ihan mukavasti mahassa - ja sen muistaa aina.

 

Kauhavan juhannusjuhlat oli juniorina aivan "must". Siellä tuli käytyä kymmenkunta kertaa peräkkäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vuonna 1975 Finnairin upouudella Kympillä Kanasaarille. Itselläni ikää oli n. 1 vuosi, eli ei paljoa muistikuvia:)

 

Kun vuosi on ollut -75 niin kone on tod.näk. ollut OH-LHA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1995 Dominikaaniseen tasvaltaan (vai miten se kirjoitetaan :-[ ).

Finnairilla taisi olla, mutta kun olin 3-vuotias niin en paljoa muista. Ensimmäinen, jonka muistan taisi olla 1997  Finskin DC-9:llä Kenyaan. Pääsin käymään ohjaamossa :) Välilasku oli Luxorissa ja pyramiiditkin taisivat näkyä koneen ikkunasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1960 kolmen vanhana äiteen sylissä Härmälästä saitsari Tampereen yllä kauniina pakkaspäivänä. Koneena oli ylätasoinen kaksimoottorinen Grumman amfibiokone jota kutsuttiin nimellä. "Tirkkosen Rummanni". Pystyvätköhän foorumin tietäjät valaisemaan mikä olisi ollut tarkka konetyyppi ja rekkari. Kuvakaan ei teksi pahaa. Sorry, olen huono googlettaja.

 

Pekka

 

P.S. Antti, saattapi olla että olen ollut vastassa ensilentoasi LHR:llä. Olin nimittäin siihen aikaan tuuraajana ko. pysäkillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P.S. Antti, saattapi olla että olen ollut vastassa ensilentoasi LHR:llä. Olin nimittäin siihen aikaan tuuraajana ko. pysäkillä.

 

He, on tää maailma pieni. Mulla oli semmonen ihan oma lady saattajana, ku oli avainkaulalapsen sijaan passipussikaulalapsi  ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensilentoni oli Bell 47 helikopterilla (OH-HID), Kaakon messuilla Lappeenrannassa 1969. Olin 10 vuotias. Vanhemmilla ei ollut varaa itse tulla mukaan, vaan laittoivat kersan asialle. No, kokemus oli aika makea, muutenkin kuin mainostajan ansiosta. Kone oli paikallisen makeis-, mehu- ja likööritehtaan Chymos Oy:n väreihin ja logoon maalattu. Muistan kun istuin laitimmaisena oven vieressä ja koneen kaartaessa melkoisen kallellaan Kaukaan vanhan tehtaan savupiipun yläpuolitse, niin ajattelin että jos ovi aukeasi ja vyöt pettäisivät, niin tuonne mustaan piippuun sitä putoaisi.  Jollain aikaisemmalla lennätyskerralla mukana olevat saivat diplomin, jossa vakuutettiin kyseisen sankarin pääsevän ensimmäisten suomalaisten mukana avaruuslennolle...

 

Antti Tuomelan mukaan tapahtuma kuulemma ollut n. viikon mittainen ja konetta lensi Pauli Saarenpää, paikalla olivat mekaanikkona Reino Tuomela ja lippuja möi Helmi Tuomela, Antin isovanhemmat.

 

Seuraavaa lentoa, eli Super Caravellella Lappeenrannasta Helsinkiin tädille kylään, joutuikin sitten odottamaan 6 pitkää vuotta.

 

Hannu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesti olen harmitellut, kun en mitään muista ensimmäisestä lennostani lokakuussa 1960 4 päivän ikäisenä... Kertomusten perusteella oletan koneeksi tietenkin DC-3, reittinä Helsinki-Rovaniemi. Löytyisiköhän jostain vahvistusta tuohon koneeseen?

 

Seuraavat -72 lennot Metropolitanilla ja Super Caravellella ovatkin syöpyneet pysyvästi muistiin ja omalta osaltaan vahvistivat lopullisesti ilmailukipinän  :thmbup:

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syksyllä 1982 Enköpingissä Ruotsissa yleisölennätyksessä. Kone oli Agusta/Bell 206, istuin isäni sylissä etupenkillä ja muistaakseni käytiin hirvittävävän korkealla :o

ehkä jotain 500-1500ft ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla oli ensimmäinen kerta niinkin myöhään kuin kesällä 1972, aikana kun Suomen Valtio polki ihmisoikeuksiani eli palvelin lapsisotilaana (17-v) Ilmavoimien Teknillisessä koulussa Hallissa. En tosin malttanut odottaa Valtion lentokyytiä, jota seuraava kerta olikin (peräti Mi-4 ;D ). Tämä ensimmäinen oli sellainen, että joku koulun kapiainen, joka lensi siiviilissä, keräili varusmiehiä lennätyksille keikalle iltaloman aikana. Koneesta en ole ihan varma, todennäköisesti Cherokee. Mitähän siviilikoneita Hallissa oli tuohon aikaan, tietääkö joku?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alle kouluikäisenä, ts. noin vuonna 1953 Aeron DC-3:n OH-LCK kyydissä ymmärtääkseni Seutulan kentältä parin välilaskun jälkeen Rovaniemen kv. kentälle  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus tætæ samaa on taidettu ehkæ kysellækin, kun muistelen tællaista kirjoittaneeni ennenkin. Kertaus on opintojen æiti eli repetitio maternite est studiorum tjsp sanoi jo muinaiset roomalaiset. Kyseinen tapahtuma oli itsellæ muistaakseni joskus -75/-76 paikkeilla EFOP:ssæ yleisølennætys ja koneena OH-PVC, Partenavia P-68 Victor. Silloin vielæ riitti porukkaa ihan pikkukoneisiinkin lennætyksillæ ja kun oli jopa monta eri konetta tarjolla, niin valitsin tuon menevæn nækøisen twinin omaan lentooni niiden pikku piiperøisten ja kesnojen ja rallien sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

70-luvun lopulla minut pistettiin caravelleen ja lensin helsingistä mikkeliin. Isovanhemmat lunasti koneesta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin kolmen vanhana, vuonna 1981, mitä ilmeisimmin jonkun Tupolevin (Tu-154?) ja Balkan Bulgarian Airlinesin kyydissä perhelomamatkalla Bulgariaan. Oksensin sillä matkalla. Mutta en sen jälkeen ole oksentanut lentokoneessa kertaakaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut pitkään siinä käsityksessä, että olisin ollut ilmassa ensimmäisen kerran helmikuussa 1950 Austerilla OH-AUA SILn näytöksessä Kolhossa. Juha Ritaranta kuitenkin oikaisi väärän tiedon isänsä (kuva)arkistojen pohjalta ansiokkaasti toisella palstalla:

 

"Soitin aiheesta isälleni (se yllämainittu Ritaranta), jonka arvasin olleen paikalla myös. Hän kun oli tuolloin vähän vaille 19-vuotias ja Vilppulasta, siitä Kolhon vierestä kotoisin. Päivämäärä oli kuulemma 5.2.50, sää huono ja sumuinen, josta syystä läheskään kaikki paikalle tulossa olleet koneet eivät päässeet saapumaan. Kamerakin isälläni oli ollut mukana, ja kuvat oli otettu ainoastaan Smolikista OH-ILP ja KZ-VII Lärkestä (eli siis suomeksi Leivosta) OH-KZF. Isäni ei muista paikalla olleen Austeria, ja olisi myös varmaan ottanut semmoisesta valokuvan, jos olisi siellä ollut, koska tyyppi oli aivan uusi Suomessa. OH-KZF rekisteröitiin vasta 28.2.50, omistajana Aarne Tirkkonen Tampereelta. Lienee siis kone ollut jonkinlaisessa väliaikaisessa rekisterissä tuona päivänä. Muistatkos Osmo tuoksuiko uudelta?

Eli veikkaisinpa Osmon ensimmäisen lennon tapahtuneen OH-KZF:llä ja pilottina toimineen itse Aarne Tirkkosen, joka oli lentomestari evp ja ansioitunut pommaripilotti, JK:lla (Junkers 88) taisi suurimman urakkansa tehdä".

 

Lentokoneessa olin istunut maassa ensimmäisen kerran jo kymmenen vuotta aikaisemmin kolmevuotiaana. Talvisodan aikana ilmavoimien Sääski teki illalla pakkolaskun jäälle kotikylääni lähellä olevalle järvelle. Kaikki kyläläiset lähtivät tietenkin konetta ihmettelemään. Minut nostettiin jossakin vaiheessa ohjaamoon, niin kuin lentäjäsedillä on tapana tehdä pikkupojille. Tämä tapahtuma on eräs vanhimpia muistikuviani. Sain silloin tartunnan, jonka pelkään olevan kroonisen, kun se ei vieläkään osoita vähäisimpiäkään paranemisen merkkejä!

 

Koneen ohjaimissa olin ensi kertaa 20.7.1954 Kauhavalla SZ-31:llä, jolla lensin ensimmäisen yksinlentoni 10.8.54. Siviililupakirjan saimme upseerikurssin päätyttyä maaliskuussa 1955. Se onkin ollut jatkuvasti voimassa siitä lähtien - ja on edelleenkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingistä Hampuriin 16.1.1984 Finnairilla, joten koneena ilmeisesti DC-9, mutta saattoi kai olla myös MD-82, joita tuli yhtiölle edellisvuonna. Viisaammat tarkentakoot, jos on tietoa, millä reiteillä kasikakkosia ensin käytettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ellen väärin muista niin -78 Beechcraft Musketeer:lla OH-BML ja reittinä oli efhf-eftp-efhf :)Puikoissa oli Hirvonen.

T:Jukkis

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1960 kolmen vanhana äiteen sylissä Härmälästä saitsari Tampereen yllä kauniina pakkaspäivänä. Koneena oli ylätasoinen kaksimoottorinen Grumman amfibiokone jota kutsuttiin nimellä. "Tirkkosen Rummanni". Pystyvätköhän foorumin tietäjät valaisemaan mikä olisi ollut tarkka konetyyppi ja rekkari. Kuvakaan ei teksi pahaa. Sorry, olen huono googlettaja.

 

Pekka

 

P.S. Antti, saattapi olla että olen ollut vastassa ensilentoasi LHR:llä. Olin nimittäin siihen aikaan tuuraajana ko. pysäkillä.

 

Kone oli Grumman G-44A Widgeon, sarjanumero 1367, tunnus OH-GWA. Ainoa laatuaan Suomen rekisterissä. Tamperelainen Aarne Tirkkonen omisti koneen vuosina 1958-63. Kone tuhoutui onnettomuudessa Helsingin Malmilla 28.6.1968, kun kone yritti useaan kertaan starttia ylipainoisena. Lopulta kone sakkasi ilmaan noustuaan 40 metristä, meni kierteeseen ja syöksyi maahan. Keli oli puuskainen. Kone syttyi tuleen, kaksi kuoli ja kaksi loukkaantui. Onnettomuuden syynä ylipaino, epäedulliset sääolosuhteet sekä koneen virheellinen käsittely ilmassa.

 

Oma ensilentoni oli Finnairin Convair Metropolitanilla välillä Kokkola-Vaasa, vuosi taisi olla n. 1975. Isoveljen kanssa mentiin. Istuin ikkunapaikalla koneen oikealla puolella, ja muistan kauniin aurinkoisen kelin, hienot pumpulipilvet joiden seassa mentiin, ja meren joka näkyi oikealla puolella. Se mikä muistuu myös hyvin mieleen, oli tuo penkkiin painuminen startissa, koneessa oli muistaakseni aika vähän porukkaa tuolloin. Voiman tunne, "että nyt mennään!" :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli Grumman G-44A Widgeon, sarjanumero 1367, tunnus OH-GWA. Ainoa laatuaan Suomen rekisterissä. Tamperelainen Aarne Tirkkonen omisti koneen vuosina 1958-63. Kone tuhoutui onnettomuudessa Helsingin Malmilla 28.6.1968, kun kone yritti useaan kertaan starttia ylipainoisena. Lopulta kone sakkasi ilmaan noustuaan 40 metristä, meni kierteeseen ja syöksyi maahan. Keli oli puuskainen. Kone syttyi tuleen, kaksi kuoli ja kaksi loukkaantui. Onnettomuuden syynä ylipaino, epäedulliset sääolosuhteet sekä koneen virheellinen käsittely ilmassa.

 

Oma ensilentoni oli Convair Metropolitanilla välillä Kokkola-Vaasa, vuosi taisi olla n. 1975.

 

Jukka

 

Kiitos Jukka,

 

Nyt kun kerroit, muistelen tästä onnettomuudesta lukeneeni.  Että sit silleen siinä kävi. No, ensimmäinen helikopterilentoni oli vuonna 1965 Härmälän kentältä Hakametsän jäähallille Suomen ensimmäisten jääkiekon MM-kisojen aikaan. Tämä kopteri putosi myöhemmin keskelle Helsinkiä tuhoutuen ja muistaakseni kaikki kolme kopterissa ollutta sai surmansa. Pilotti oli sama kuin ensilennollani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään