Guest s98066

Finnairin säästökuuri

15 viestiä aiheessa

Eräs tuttavani saapui eilen Varnasta ja kertoi Finnairin lennon myöhästyneen reilun tunnin siipien jäätymisen vuoksi.

 

Homma meni siten, että koneeseen oli tankattu polttoainetta Helsingissä meno-paluu matkaa varten. Kone laskeutui Varnaan. Tehtiin normaalit toimenpiteet ja uusi porukka sisään.

 

Ilmeisesti kentän henkilökunta huomasi koneen siivissä olevan niin jäässä, että koneella ei olisi turvallista lentää. No siipiä sitten sulateltiin reilu tunti ja take off.

 

Finnair ei kuulemma halua tankata Varnassa, koska polttoaineen laatu ei ole siellä "riittävän hyvää".

 

No oli miten oli, mutta vaarallista hommaa, sanoisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä kohtaa tässä oli yhtymäkohta Finnairin säästökuuriin?

Siinä kun siivet jäätyivät?

 

Mikä oli sitten vaarallista hommaa mielestäsi? Sekö jos ei tankata Varnassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko ontuvalta kuulostaa tuo selitys. Ei niinkään ehkä tuo polttoaine juttu, mutta että siipiä sulatellaan toista tuntia...no, ehkä siellä on pojilla ollu jääraapat kesäteloilla. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtymäkohta säästökuuriin ja vaaralliseen hommaan on juuri tuossa tankkauksessa tai paremminkin siinä missä se suoritetaan. Jos Finnair saa polttoaineen halvemmalla Suomesta, miksi ostaa sitä Varnasta (?). Tuskin syynä kuitenkaan on polttoaineen laatu, vaikka niin olikin ilmoitettu.

 

En tiedä tarkaan mistä juttu oli selvinnyt, mutta tämä ei ollut ainut kerta kun lähtö oli viivästynyt kyseisen jäätymisen vuoksi.(jostain niin oli käynyt selväksi)

 

Tuosta vaarallisuudesta sen verran, että pidän sitä melko vaarallisena jos siivet alkavat jäätää laskussa, siten ettei koneella voida laskun jälkeen nousta heti ilmaan, vaan on lämmiteltävä hetkinen.

 

Järjestelmää sen paremmin tuntematta, suuri polttoainemäärä edesauttoi jäätymistä....Tällä hetkellä en pysty kertomaan mitä asiasta oli tiedotettu, mutta jotensakin näin se oli mennyt.

 

 

 

Minulla ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta, vaikka lentotunteja matkustajana onkin tullut melkoisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tarkoitus ei ole sitten millään lailla mollata Finskiä. On silläkin tullut tehtyä monta joka suhteessa onnistunutta matkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Enpä löytänyt Varnan hintoja, mutta naapurissa Bukarestissa kerosiini maksaa 49 senttiä litralta (160 US c/US gal), joten eiköhän se Varnassakin ole suunnillen sen 30 prosenttia halvempaa kuin Suomessa...

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tuosta hinnasta Varnassa tiedä, mutta yleisesti ottaen Finnairilla on varmaankin aika hyvä diili Hesassa polttoainetoimittajien kanssa. Käytännössä aina kone pyritään tankkaamaan läpitankkauksella jos se on vain mahdollista, eli tankataan siten ettei tuolla ulkomailla tarvitse alkaa tankkaamaan. Tämä on ihan normaali käytäntö.

 

MD-80:lla on vaan ongelmana, että juuri tuollaisessa tilanteessa siipien sisällä oleva kylmä polttoaine tahtoo helposti jäädyttää siiven tyviosan yläpintaa todella paksullakin, mutta aivan kirkkaalla jäällä. Tuota on hankala huomata ja siksi asia tulee aina tarkistaa käsin kokeilemalla (kuten tässä http://www.airliners.net/open.file/490003/M/ ). Tuo siiven pinnan jäätyminen ei niinkään katso ulkolämpötilaa, koska sisemmät polttoainetankit ovat tuollaisessa läpitankkaustilanteessa lähes täynnä kylmää polttoainetta (jäähtyneet kun on lennetty pitkään -50 asteisessa ilmassa), ja siksi tuota jäätymistä voi tapahtua vaikka Madeiralla +20 asteen lämmössä....

 

Se miksi sitten on myöhästytty noin paljon, on toinen juttu. Se on aivan selvää että jäätyneellä tai edes huurteisella koneella ei lähdetä mihinkään, sen sanovat jo määräykset. Veikkaisinpa vain että tuolla "etelässä" ei ole minkäänlaista jäänpoistokalustoa saatavilla tähän aikaan ja sitten on pitänyt keksiä jotain muuta.

 

Se miten tuo liittyy johonkin "säästökuuriin", en kyllä käsitä minäkään. Tai muutenkaan vaarallisuuteen tai lentoturvallisuuteen. Nythän toimittiin nimenomaan oikein tuossa, kuten pitääkin - eli jäät pois ennen lähtöä. SAS:lla tämä tyviosan jäätyminen ei 90-luvun alussa ollut tiedossa (vaikka täältäpäin oli asiasta kuulemma koitettu vihjailla), ja silloinhan heidän MD-80 tuli tonttiin pari minuuttia lähdön jälkeen Arlandasta. Yläpinnan jäät rasahtivat rotaatiossa irti (siivet taipuvat siinä vähän) ja suoraan tämän jäävirran takana olleet moottorit imaisivat ne, ja hetken päästä sammuivat.

 

Kyllähän ne koneet ovat pahemmankin lumi ja jäämössön alla täällä Suomessa talvella, eikä siinä ole mitään ihmeellistä (?). Nyt vain jäätymisen syy oli toinen, ja se on miehistöillä hyvin tiedossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Tuo Samin juttu kuullostaa järkevältä. Ehkä kyseessä oli jäänpoistokaluston tms. puuttuminen ja jouduttiin odottelemaan sulamista.

 

Aika jännä juttu sinänsä tuo jäätyminen. Tai no oikeastaanhan se on ihan luonnollista, mutta kuinka varmoja voidaan olla laskussa, ettei tuota jäätä kerry liikaa ? Ajattelin vain jos laipat (tai mitkä ne nyt nimeltään ovatkaan) eivät pääse liikkumaan, tullaan laskuun suht. lujaa. Vai tapahtuuko jäätyminen vasta maassa tai hyvin lähellä sitä, jolloin jäätä ei ehdi kertyä "liikaa" ?

 

Ps1. No tuo otsikko oli ehkä vähän provosoiva, mutta tällainen tilanne kuitenkin oli.

 

Ps2. Ilmailusta kiinnostuneena tiedustelin koneen tyyppiä ennen matkaa ja tyyppi oli muistaakseni Boeing 757......muistikin voi pätkiä.....vai olisiko tyypissä vähän samaa vikaa(?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo siiven tyven jäätyminen tapahtuu maassa. Lennolla jäätä kertyisi koneen otsapinnoille. Kaikissa liikennekoneissa on kuitenkin jäänesto/poistojärjestelmät. Suihkukoneissa yleensä vuodatetaan moottorilta kuumaailmaa millä lämmitetään siiven ja vakaimien johtoreunoja.

Laskusiivekkeet saavat olla aika jäässä jos eivät tule ulos. Käytännössä niin paha jäätyminen on mahdotonta, että laskusiivekkeitä käyttävä hydrauliikkajärjestelmä ei laippoja jaksasi avata.

Olen itse nähnyt jäässä olevan MD-80:n siiven tyven ammattikouluaikana. Tyvi oli monen millin paksuisen kirkkaan jään peitossa, jäätä ei silmin nähnyt. Ilman mekaanikon varoitusta olisin todennäköisesti kaatunut siiveltä kolme kertaa kerien maahan... ::)

Jään havaitsemista varten Finnarin koneessa on ne lankasilmukat siiven tyvessä.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jään havaitsemista varten Finnarin koneessa on ne lankasilmukat siiven tyvessä.

Tälläinenkö?

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuolla sitten katotaan että onko siipi jäässä?

 

Hannu

 

Jos siipi jäässä on niin yleisesti tuo silmukkakin on sen jään peitossa, jos se liikkuu vapaasti niin parempi juttu. Ja onkos noita silmukoita vain md-80:ssä?

ATR:ssä on sellanen pieni mukava silmukka tuulilasin edessä pyyhkijöissä joista lentäjä voi huomata jäätymisen alkaneen...

 

EDIT:

Ja jatketaan viel itse hiukan...

Tuota Saminkin mainitsemaa juttuakin voidaan kutsua kylmäkumulaatioksi, hieno sana mutta tarkottanee sitä että siivet voivat jäätyä laskun jälkeen kun siivissä on ollu hyvin kylmää polttoainetta tai kun konetta tankataan ja tämä polttoaine on kylmää. Tätä voi periaatteessa tapahtua vielä kun lämmintäkin olisi ulkona yli 10 astetta, muistaakseni johki 15 asteeseen asti. Ja mikä tohon kylmäkumuloitumiseen vaikuttaa niin polttoaineen lämpötila ja määrä, tankkien rakenne tietysti ja korkealla lennetyn ajan pituus jne...

Mutta hyvin yleistä tollanen kylmäkumuloituminen, isommissakin koneissa, airbusséissa ja boeingeissa, esim 737:ssa. Tarvi mennä kun muutamia viikkoa takasin päin jolloin uskomattoman hyvin siiven alapuoli ja yläpuoli oli ihan hyvässä huurteessa/jäässä.

Ja pari viikkoa sitten täällä Tampereellakin jotkut kipparit rapsuttelivat siiven alapuolia ja ihmettelivät siipiänsä...

Ja niinkuin Sami mainitsi niin kalusto ja tietämys vaihtelee erittäin suuresti, suomessa asiat näiden suhteen on kyllä erittäin hyvällä mallilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siipi jäässä on niin yleisesti tuo silmukkakin on sen jään peitossa, jos se liikkuu vapaasti niin parempi juttu. Ja onkos noita silmukoita vain md-80:ssä?

ATR:ssä on sellanen pieni mukava silmukka tuulilasin edessä pyyhkijöissä joista lentäjä voi huomata jäätymisen alkaneen...

 

EDIT:

Ja jatketaan viel itse hiukan...

Tuota Saminkin mainitsemaa juttuakin voidaan kutsua kylmäkumulaatioksi, hieno sana mutta tarkottanee sitä että siivet voivat jäätyä laskun jälkeen kun siivissä on ollu hyvin kylmää polttoainetta tai kun konetta tankataan ja tämä polttoaine on kylmää. Tätä voi periaatteessa tapahtua vielä kun lämmintäkin olisi ulkona yli 10 astetta, muistaakseni johki 15 asteeseen asti. Ja mikä tohon kylmäkumuloitumiseen vaikuttaa niin polttoaineen lämpötila ja määrä, tankkien rakenne tietysti ja korkealla lennetyn ajan pituus jne...

Mutta hyvin yleistä tollanen kylmäkumuloituminen, isommissakin koneissa, airbusséissa ja boeingeissa, esim 737:ssa. Tarvi mennä kun muutamia viikkoa takasin päin jolloin uskomattoman hyvin siiven alapuoli ja yläpuoli oli ihan hyvässä huurteessa/jäässä.

Ja pari viikkoa sitten täällä Tampereellakin jotkut kipparit rapsuttelivat siiven alapuolia ja ihmettelivät siipiänsä...

Ja niinkuin Sami mainitsi niin kalusto ja tietämys vaihtelee erittäin suuresti, suomessa asiat näiden suhteen on kyllä erittäin hyvällä mallilla...

 

Joo siis sama ideahan tuo on kuin esim. oikein kylmällä ilmalla talvella saattaa ulko-oven lukkoon jäätyä sisäpuolelle köntti jäätä jos sisäilmassa on tarpeeksi kosteutta. Tämä tietysti ei toimi kerrostalo-olosuhteissa ;D Vaikka sisäilma onkin lämmintä, ulkoa oleva kylmä johtuu metallia pitkin ja jäähdyttää myös lukon sisällä olevaa puolta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinashan aikoinaan Finnairinkin viiskymppisestä ysistä, Jenkki-Oskarista, tulla purjelentokone juuri tuonkaltaisen jäänmuodostuksen takia. Tapaus tuli sinänsä yllätyksenä, kun ei noissa tumpeissa vielä ollut tätä ongelmaa, koska moottorit sijaitsivat melkein siipien päällä, eikä täten irtoava jää joutunut rotaatioissa moottoreihin vaan meni niiden ali. Tästä sitten Finskillä viisastuttiin ja alettiin tarkkailemaan tilannetta tarkemmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään