Juhani Hämäläinen

Synkkiä pilviä (EU:n päästökauppa lentoliikenteessä)

21 viestiä aiheessa

Kolumni lainattu Kauppalehdestä 09112007, kirjoittajana on Heikki Haapavaara. Kolumni on kokonaisuudessaan jätettynä pois

ainoastaan lopussa ollut Jokelan tragediaan liittyvät kappaleet.

 

"Tiesitkö, että EU:n uusi siviili-ilmailun turvallisuus direktiivi on salainen.Salainen on ollut myös sen valmistelu.

Salaisuudeksi lentomatkustajalle jää, kuinka salaista direktiiviä pystyy noudattamaan.

 

Kuka tällaista tekee? EU tekee!

 

Yksi esimerkki:EU on siirtymässä Amerikasta lähteneeseen  käytäntöön, jonka mukaan myös omassa maanosassamme toimitetaan

tarkkoja matkustajatietoja ja jopa luottokorttitietoja eurooppalaiselle viranomaiselle. Miten näin kävi? Me Schengen-maailmassa

elävät eurooppalaisethan yritimme vielä äsken pyristellä vastaan.

 

Ilmailuhallinnon ylijohtaja Kim Salonen sanoo suoraan, että hänen laitoksensa kansallinen rooli pienenee ja euroviranomaisten

rooli kasvaa. Helpommaksi työ ei Suomessa muutu- eikä se vähene.Hän arvioi myös, että nyt tarvitaan lobbausvoimaa, oikeata

argumentoivaa voimaa. Suomalaisten unioni pelaajien pitää herätä.

 

Muita esimerkkejä: Suomi on kannattanut lentoliikenteen päästökauppaa.Se tarkoittaa mutkat oikaisten sitä, että lentoyhtiöt

ostaisivat päästöoikeuksia vaikkapa Brasiliasta taikka Kiinasta. Rahaa siirtyisi sinne, päästöt vähenisivät ja täällä lennettäisiin

entiseen malliin. Näyttää siltä, että EU:n esitys on niin tasapäinen, että maanosan nurkassa elävät suomalaiset yhtiöt ostaisivat

päästöjä ihan samaan hintaan kuin muutkin eurooppalaiset lentoyhtiöt, jotka turvaavat yhteyksiä lyhyemmillä reiteillä. Suoma-

laisten kilpailukykyä vääristettäisiin. Jako näyttää menevän niin, että suomalaiset häviävät 26-1.

 

Kohtalonkysymys on lentokenttödirektiivikin. Finavia pitää maamme lentokenttäverkkoa yllä pääosin Helsinki-Vantaan tuloilla.

Direktiivi voi vaatia, että jokaisen käytössä olevan kentän  pitää kannattaa itse itsensä.

 

Jos totuus on tuo, ei Seutulan ulkopuolella ole montaakaan kannattavaa kenttää. Ongelmaa korostaa se, että lentoyhtiöille on

jo nyt taloudellisesti raskasta lentää Syrjä-Suomeen.

 

Harrastusilmailun EU uhkaa lamauttaa ensi vuonna kokonaan. Niin raskaat ovat määräykset kaluston tarkastuksille. Lisää esimerk-

kejä löytyy, kun kohta havahdumme tähänkin EU-totuuteen."

 

  -niinpä niin-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on tuo EU vähän niin kuin Neuvostoliitto tai moottoripyöräkerho, eli ei siitä noin vain erota. Eroamisoikeus on erittäin kiistanalainen teoriassa ja käytännössä se jo lienee mahdotonta. Ellei koko unioni sitten muutu radikaalisti tai sorru joskus omaan byrokraattiseen (hyi hel..) mahdottomuuteensa.

 

Nyt vaan otetaan kaikki Brysselin ja Strasbourgin poliitikkojen ja virkamiesten lahjat vastaan. >:( >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ajatellaan maailmaa ja eurooppaa laajemmin niin suomalaiset ovat hyvin lainkuuliaista, rauhallista ja sääntöjä noudattavaa kansaa. Tämä on meidän kulttuurissa aika syvällä ja se on todella hyvä juttu koska tietynlaisen "kansainvälisen nössöilyn" ansiosta, olemme rauhallinen ja ei-sotiva maa. Näin me näymme kansainväliselle kentälle ja hyvä niin.

 

Lainkuuliaisuus on myös ongelma EU:n kaltaisessa yhteisössä. On muistettava että EU:n vanhat ja suuret maat kuten Saksa, Ranska ja Britannia luovat sääntöjä omien näkemystensä mukaisesti ja maiden oma ulkopolitiikka ja toiminta vaikuttaa koko EU:n toimintaan. Nyt ongelmaksi muodostuu se että suomalaisilla on kulttuurissa tapana noudattaa yhteisön määrittämiä sääntöjä, toisin kuin monella muulla EU maalla kulttuuri on hieman toisenlainen. Esimerkiksi Ranskassa EU-lakeihin suhtaudutaan hyvinkin luovaa ajattelua käyttäen ja loppujen lopuksi omaa etua ajatellen.

 

Suomalaisten pitäisi uskaltaa toimia samoin, ja itseasiassa pohdiskelin tuossa eräänä päivänä että kumpi on voimakkaampi laki Suomessa:

 

EU-laki vai Suomen laki?

 

Kyllä ainakin oman näkemykseni mukaan EU-laki on voimakkaampi, joka tarkoittaa että jos EU-määräykset ovat ristiriidassa omaan lainsäädäntöön, niin omaa lainsäädäntö muutetaan EU:n mukaiseksi. Ja se on mielestäni jotenkin todella kieroa.

 

On muistettava että Unionista on kuitenkin varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa. Enemmän tai vähemmän vapaa, mutta ainakin helppo liikkuvuus maasta toiseen, sekä helppo mahdollisuus asua missa tahansa Unionin maassa helpottaa huomattavasti esimerkiksi lentäjien elämää.

 

Johonkin olisi kuitenkin pystyttävä vetämään raja. Jos maataloustuki tai lentokenttien kannattavuusmääräykset taistelevat selkeästi omaa etua vastaan niin silloin on pohdittava omaa elämäänsä ja toimittava sen mukaan - siis hieman itsekkäästi. EU:n olisi mielestäni myös pystyttävä rajoittamaan haluaan vaikuttaa jäsenmaidensa asioihin, ja siirtää energiansa todellisiin yhdistymistä ja kansalaisten elämää helpottaviin lakeihin, kuten liikkuvuuteen ja sen sellaiseen.

 

Täältä tähän.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Johonkin olisi kuitenkin pystyttävä vetämään raja. Jos maataloustuki tai lentokenttien kannattavuusmääräykset taistelevat selkeästi omaa etua vastaan niin silloin on pohdittava omaa elämäänsä ja toimittava sen mukaan - siis hieman itsekkäästi. EU:n olisi mielestäni myös pystyttävä rajoittamaan haluaan vaikuttaa jäsenmaidensa asioihin, ja siirtää energiansa todellisiin yhdistymistä ja kansalaisten elämää helpottaviin lakeihin, kuten liikkuvuuteen ja sen sellaiseen.

 

Minun mielestä etenkin tuo lentokenttien kannattavuusjutun kohdalla, se olisi minusta EU:nkin etujen vastaista, että Suomesta tapettaisiin useita maakuntakenttiä vain siksi, että ne eivät itsenäisesti kannata, vaikka Finavian kokonaistulos jääkin plussalle. Rajoittaisi sitä vapaata liikkumista nääs.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

              Finnair on saamassa 50 miljoonan euron lisälaskun

            EU:n valmisteilla olevasta päästökaupasta. EU- parlamentti

            äänestää järjestelmästä tänään.(131107)

 

              Näillä näkymin EU:N lentoliikenteen päästökaupasta on tulossa

            suosiolllinen Keski- Euroopan lentoliikenteelle EU:n

            reuna-alueiden lentoyhtiöiden, kuten Finnairin ja SAS:n

            kustannuksella.

 

              EU- komissio ja parlamentin ympäristövaliokunta löivät jo

            aiemmin lukkoon, että laskutapana käytettäisiin täyttöastetta.

 

              Tämä ratkaisu suosisi Lontoon, Pariisin, Frankfurtin ja Amster-

            damin välisiä vilkkaita lentovuoroja. Finnairin ja SAS:n operoi-

            milla lennoilla Suomeen ja Skandinaviaan kulkee usein vähem-

            män ihmisiä.

 

              EU:n suunnitelmat ovat vielä alustavia, joten Finnairilla ei ole

            tarkkaa laskelmaa päästökaupan kustannuksista.

 

              - Kompromissi esityskin johtaisi helposti vuositasolla 50 miljoonan

            euron lisäkustannuksiin riippuen kaikista lukuisista muuttujista,

            Strasbourgista tavoitettu Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund

            kommentoi.

 

              EU:n lentoliikenteen päästökaupan on määrä tulla voimaan vuonna 2011.

 

              www.kauppalehti.fi/4/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=7583

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Strasbourgissa tiistaina 131107 kokoontunut Euroopan parlamentti PÄÄTTI

tasaväkisesti äänin 306-344 siitä, että EU:ssa vuonna 2011 alkavan

lentoliikenteen päästökaupan päästöoikeudet jaetaan lentoyhtiöille sen

mukaan, miten korkeilla täyttöasteilla niiden koneet lentävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Finnair arvioi, että lentoliikenteen liittäminen EU:n päästökauppajärjestelmään(huh, mikä sana) voi nostaa

selvästikin lippujen hintaa.

 

  Viestintäpäällikkö Taneli Hassisen mukaan hinnan nousua ei voida kuitenkaan arvioida kovin tarkasti, koska

päästökaupan ehdot eivät vielä ole selvillä. Yksittäisen lipunhinnan muutos voi vaihdella muutamasta eurosta

pariinkymmeneen euroon.

 

  Kokonaiskustannukset yhtiölle olisivat vuositasolla mahdollisesti kymmeniä miljoonia euroja.

 

  www.kauppalehti.fi/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=7624

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Muita esimerkkejä: Suomi on kannattanut lentoliikenteen päästökauppaa.Se tarkoittaa mutkat oikaisten sitä, että lentoyhtiöt

ostaisivat päästöoikeuksia vaikkapa Brasiliasta taikka Kiinasta. Rahaa siirtyisi sinne, päästöt vähenisivät ja täällä lennettäisiin

entiseen malliin. Näyttää siltä, että EU:n esitys on niin tasapäinen, että maanosan nurkassa elävät suomalaiset yhtiöt ostaisivat

päästöjä ihan samaan hintaan kuin muutkin eurooppalaiset lentoyhtiöt, jotka turvaavat yhteyksiä lyhyemmillä reiteillä. Suoma-

laisten kilpailukykyä vääristettäisiin. Jako näyttää menevän niin, että suomalaiset häviävät 26-1.

 

Päästökaupassa on kyse periaateessa samasta asiasta kuin polttoaineverosta. Me pienilmailijat maksamme

polttoaineestamme saman veron kuin muukin liikenne niin ei voi pitää hirveänä epäkohtana

että reittiliikennekkin maksaisi osansa. EU:n tasoisen päästökaupan etuna on että

vero olisi tasapuolinen joka maassa. Homma ei toimisi jos joka maassa olisi eri veroprosentti

ja sitten vielä ne lennot jossa tankataan EU:n ulkopuolella. Pelkällä polttoaineverolla olisi

se seuraus että pitkänmatkan lennot alkaisivat vain tehdä turhia välilaskuja vaikkapa Venäjälle 

ja kuluttaa entistä enemmän polttoainetta. Vähän kuten laivat tekevät ahvenanmaalle.

 

Kohtalonkysymys on lentokenttödirektiivikin. Finavia pitää maamme lentokenttäverkkoa yllä pääosin Helsinki-Vantaan tuloilla.

Direktiivi voi vaatia, että jokaisen käytössä olevan kentän  pitää kannattaa itse itsensä.

 

Jos totuus on tuo, ei Seutulan ulkopuolella ole montaakaan kannattavaa kenttää. Ongelmaa korostaa se, että lentoyhtiöille on

jo nyt taloudellisesti raskasta lentää Syrjä-Suomeen.

 

Yritin lueskella tuota COM(1998) 466 final direktiiviä  http://aei.pitt.edu/1136/01/transport_infra_wp_COM_98_466.pdf Eli:

 

"Fair Payment for Infrastructure Use:

A phased approach to a common transport infrastructure

            charging framework in the EU"

 

 

Ensimmäisenä pisti silmään se että siinä puhutaan vain MARGINAALIKUSTANNUSTEN laskuttamisesta

eli ei suinkaan Finnavian tarkoittamasta "kustannusvastaavuudesta", siis pitää laskuttaa se mitä

LISÄ kustannuksia käyttö tuo. Siis maakuntakenttillä kenttän ei ole pakko olla kaupallisesti

kannattava, siis sen ainoan päivittäisen vuoron maksettavaksi ei voi pistää paikalla koko päivän

olevien lennonjohtajien ja kenttäpäivystäjien kuluja vaan vain ne lisäkulut jotka terminaalin ja

turvatarkastuksen avaamisesta yms suoraan tälle lennolle tehtävistä palveluista kuuluu.

 

Kun luki tuota direktiiviä niin enemmänkin sillä ajettiin takaa sitä ettei Finavian tyyliin monopoliaseman

turvin voitaisi periä ylisuuria maksuja.

 

Juju on siinä että sama direktiivi koskee myös auto- ja rautatieliikennettä. Jos niiltä vaadittaisiin Finnavia tyylistä

"kannattavuutta" niin kaikki liikenne syrjäseuduilla loppuisi siihen paikkaan. Vaikka jotkut poliittiset tahot

ajavat ajatusta järjettömistä "ruuhkamaksuista" todellisuus on tarua ihmeellisempää. Näillä

vilkkailla tie- ja rataosuuksilla ruuhkista huolimatta on maksajia ja ajoneuvokilometrin hinnta

kalliista hankkeista huolimatta jää pieneksi. Sensijaan harvaan liikennöity tie- ja rataverkko

joutuisi olemaan "kustannusvastaava" täytyisi alkaa perimään sikakorkeata syrjäseutumaksua

ruuhkamaksujen sijaan.

 

Eli nämä Finavian järjettömän korkeat kenttämaksut ja maakuntien kenttien sulkemisuhkat

ovat enemmänkin sisäpolitiikkaa kuin EU:n politiikka.

 

 

Harrastusilmailun EU uhkaa lamauttaa ensi vuonna kokonaan. Niin raskaat ovat määräykset kaluston tarkastuksille. Lisää esimerk-

kejä löytyy, kun kohta havahdumme tähänkin EU-totuuteen."

 

 

Uutta tälläpuolella atlantia mutta kannattaa pitä mielessä että USA tappoi jo kerran koko maan

yleisilmailuteollisuuden järjettömillä tuotevastuumaksuilla. Sitten lopulta kun herättiin

niin saatiin "The General Aviation Revitalization Act" vuonna 1994 .

 

Nyt näyttää että täällä Euroopassa on sama tilanne, ei tarvitse kuin katsoa vaikka

Suomen ilma-alusrekisteriä montako uutta GA-konetta tulee vuodessa.

Käytännössä lähes kaikki uudet koneet on juuri k.o määräyksistä johtuen ultria.

Englannissa taas on muotia N-rekkari koneet koska myös IFR-kelpparin hankkiminen

on samoilla määräyksillä tehty lähes mahdottomaksi.

Toivotaan että tuo MDM 032 toisi jotain parannusta asiaan.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  KAUNIS KIITOS KATE  :):thmbup:

 

Olenkin odottanut keskustelun käynnistymistä tässä asiassa. Kun aloitin tämän uutena aiheena,

ei tarkoitukseni ollut näitä uutisia yksin tänne laittaa, vaan odotin myös Forumilaisten ehkä he-

räävän tähän ja keskustelu lähtisi käyntiin. Onhan se tuo EU ja ilmailu melkoinen yhtälö. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU:n ympäristöministerit ovat päättäneet, että lentoliikenteen päästökauppa alkaa EU:n sisäisillä sekä EU:n ja kolmansien maiden välisillä reiteillä vuonna 2012. Päästökauppa koskee kaikkia EU:n alueelta lähteviä ja saapuvia koneita.

 

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU:n ympäristöministerit ovat päättäneet, että lentoliikenteen päästökauppa alkaa EU:n sisäisillä sekä EU:n ja kolmansien maiden välisillä reiteillä vuonna 2012. Päästökauppa koskee kaikkia EU:n alueelta lähteviä ja saapuvia koneita.

 

taloussanomat

 

Jotenkin sana päästökauppa jo kuulostaa pahalta...vrt. orjakauppa ?!  >:(

 

Kohta laitetaan mittari takapuoleen ja päästöistä joutuu maksamaan kulutuksen mukaan ? KÄÄK !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair pitää EU:n ympäristöministerien torstaina hyväksymää lentoliikenteen päästökaupan mallia odotuksien mukaisena. - Ennen kaikkea huonoa siinä on se, että vapaiden päästöoikeuksien jakoperuste on niin epäoikeudenmukainen. Myytyyn kuormaan perustuva jakoperuste suosii isoja koneita ja isojen keskusten välistä liikennettä, sanoi Finnairin kansainvälisten suhteiden johtaja Kari Koli torstai-iltana.

 

turun sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku perehtynyt tuohon ehdotukseen tarkemmin? Itselläni pisti silmään jakoperuste, joka uutisoinnin mukaan riippuisi käyttöasteesta ja kuljetetuista tonnikilometreistä, mutta itse ymmärsin dokumentista, että ainoastaan kuljetettu hyötykuorma (=tonnikilometrit) vaikuttaisivat. Tokihan päästöoikeuksien riittävyyteen vaikuttaa käyttöaste, mutta itse jakoperuste se ei minusta näyttäisi olevan.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin lentolippujen hinnat nousevat vuonna 2012 alkavan päästökaupan takia 15–50 euroa yhdensuuntaiselta matkalta, yhtiö arvioi.

 

Finnairin kansainvälisten suhteiden johtaja Kari Koli kertoo, että malli suosii isoja, täysinä lentäviä koneita.

– Se suosii tilauslentoliikennettä eli Kanariansaarille menijöitä, mutta Kajaanin menijöitä se rankaisee. Karkeasti voi sanoa, että Suomi tässä enemmän häviää kuin Finnair, Koli tokaisee.

 

Kanarian-kone saastuttaa Kajaanin-konetta enemmän, mutta kuljetettua matkustajaa kohti päästöt ovat lomalennolla pienemmät. Vuoroja esimerkiksi Pohjois-Suomeen saatetaan joutua vähentämään, jos matkustajat kaikkoavat.

 

talossanomat

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivetaas _tosi_ vanha ketju ylös...

 

Yhtiöiden saamat ilmaiset päästökiintiöt jaetaan ensi vuoden lentojen perusteella.

 

Tulossa oleva EU:n päästökauppa saa varsinkin keskieurooppalaiset lentoyhtiöt harkitsemaan ensi vuonna aiempaa tarkemmin vuorojen supistuksia. Lentoliikenne liittyy päästökauppaan vuonna 2012, mutta yhtiöille tulevat ilmaiset päästöoikeudet jaetaan vuoden 2010 lentojen perusteella. Kunkin yhtiön saamaan osuuteen vaikuttavat täyttöasteet ja tonnikilometrit. Runsaiden päästöoikeuksien toivossa osa yhtiöistä harkitsee jopa lentovuorojen lisäämistä, vaikka alalla on edelleen ylikapasiteettia.

 

- Jos järki voittaa, niin lentoyhtiöt eivät pistä turhaa kapasiteettia liikkeelle ja myy sitä turhan halvalla vain sen takia, että saisivat päästöoikeuksia lisää seuraaville vuosille, Finnairin reittiliikenteestä vastaava johtaja Petteri Kostermaa sanoo.

 

Toive saattaa jäädä haaveeksi, sillä ainakin kilpailluimmille reiteille odotetaan rajua hintakisaa, koska koneet on saatava täyteen.

 

YLE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiöt, -kentät ja -rahtiyhtiöt aikovat esittää 50 prosentin päästöleikkauksia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Suunnitelma on tarkoitus esitellä New Yorkissa YK:n ilmastoaiheisessa huippukokouksessa tiistaina.

 

Kansainvälisen ilmailujärjestön IATA:n ehdotukset ovat seuraavia: Hiilidioksidipäästöjä leikataan 50 % vuoteen 2050 mennessä vuoden 2005 tasosta. Ilmailualan kasvu saadaan hiilidioksineutraaliksi vuoteen 2020 mennessä. Hiilidioksidipäästöjä leikataan 1,5 prosenttia vuodessa seuraavan vuosikymmenen ajan. Globaaliin päästökauppaan liittymisestä laaditaan suunnitelma vuoden 2010 marraskuuhun mennessä.

 

Uuden ehdotuksen toteutuessa lentoyhtiöt jättäisivät EU:n päästökauppasuunnitelman, johon niiden pitäisi liittyä vuonna 2012 ja ostaisivat sen sijaan päästöoikeuksia globaaleilta markkinoilta.

 

Tekniikka & Talous

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei kukaan puhu lyijyttömyydestä ja rikittömyydestä?

 

Niiden nyt luulisi olevan ihan ensimmäisinä listalla jos lentopolttoaineen päästöistä puhutaan.  Hiilidioksidi tulee sitten joskus kun nuo 2 on hoidettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei kukaan puhu lyijyttömyydestä ja rikittömyydestä?

 

Niiden nyt luulisi olevan ihan ensimmäisinä listalla jos lentopolttoaineen päästöistä puhutaan.  Hiilidioksidi tulee sitten joskus kun nuo 2 on hoidettu.

 

Mutta kun se oli trendikästä jo muinaisella 90-luvulla, nyt on uudet trendit. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä perustan näin ollen päästökaupan. Sieltä saa tulla ostamaan oikeuksia erilaisiin tarkoituksiin ja omatunnon valkaisemiseksi. On pikkupäästöoikeuksia yksittäishenkilöille, vähän isompia autojen ja talojen omistajille, kesämökkiläisille ja grillaajille omansa sekä eritoten teollisuuslaitoksille omansa. Ilmailijoille vaihtoehtoa vasta onkin! Laittakaa vaan privaan ilmoituksia. Syys-lokakuussa päästöoikeuksia saa tututumistarjoushinnoin eli 30% alella!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään