Mikko Sokero

Iberian A340 ajautui kiitotieltä Ecuadorissa

21 viestiä aiheessa

 

 

Quito, 10.11. Ulkomaat stt 012

Espanjalaisen lentoyhtiön Iberian kone joutui perjantaina vaaratilanteeseen laskeutuessaan Ecuadorin pääkaupunkiin Quitoon.

 

Sateesta märälle kentälle laskeutunut kone luisui pois kiitoradalta. Kukaan koneen 347 matkustajasta ei kuitenkaan loukkaantunut.

 

Airbus A340-600-tyyppisen koneen laskutelineet ja toinen siipi vaurioituivat epäonnistuneessa laskussa.

 

Quiton lentokenttä jouduttiin sulkemaan kahdeksi päiväksi ja ohjaamaan sinne suuntautuvat lennot Ecuadorin suurimpaan kaupunkiin Guayaquiliin. Lentomatkustajien kannalta muutos on merkittävä, sillä kaupunkien välinen etäisyys on noin 170 kilometriä.

 

Iberian kone oli tulossa Quitoon Madridista, ja sen oli tarkoitus jatkaa matkaa edelleen Guayaquiliin ja sieltä takaisin Madridiin.

 

 

(STT–AFP)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Quito, 10.11. Ulkomaat stt 012

Espanjalaisen lentoyhtiön Iberian kone joutui perjantaina vaaratilanteeseen laskeutuessaan Ecuadorin pääkaupunkiin Quitoon.

 

Sateesta märälle kentälle laskeutunut kone luisui pois kiitoradalta. Kukaan koneen 347 matkustajasta ei kuitenkaan loukkaantunut.

 

Airbus A340-600-tyyppisen koneen laskutelineet ja toinen siipi vaurioituivat epäonnistuneessa laskussa.

 

Quiton lentokenttä jouduttiin sulkemaan kahdeksi päiväksi ja ohjaamaan sinne suuntautuvat lennot Ecuadorin suurimpaan kaupunkiin Guayaquiliin. Lentomatkustajien kannalta muutos on merkittävä, sillä kaupunkien välinen etäisyys on noin 170 kilometriä.

 

Iberian kone oli tulossa Quitoon Madridista, ja sen oli tarkoitus jatkaa matkaa edelleen Guayaquiliin ja sieltä takaisin Madridiin.

 

 

(STT–AFP)

 

 

 

Viimeksi vastaavan kaltainen onnettomuus sattui Quitossa elokuun

lopussa jolloin Iberian koneesta puhkesi rengas laskeutumisen aikana.

 

    www.yle.fi/uutiset/24h/id74649.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videopätkä, jossa Iberian 340-300 laskeutuu korkealta ja lujaa ko. kentälle:

http://www.flightlevel350.com/Aircraft_Airbus_A340-300-Airline_Iberia_Aviation_Video-9163.html

 

Simulaattorissa olen oppinut tekemään stabiloidun lähestymisen useammallekin koneelle :thmbup:

Tuo A340 teki videossa unstabilized sellaisen. Onko se ylipäänsä sallittua siviili-ilmailussa, vai pitäisikö lähestyminen  tuolloin ottaa uudestaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hurjan näköistä menoa!

 

Enempi näyttää hävittäjän lähestymiseltä, kuin laajarunkoisen matkustajakoneen, joka on reitillä täynnä maksavia asiakkaita.

 

-Jukka  :o

 

Toi nopeus johtuu pitkälti myös siitä että kenttä on yli 9000 jalan korkeudessa merenpinnassa, jolloin ilma on ohuempaa ja lähestymisnopeudessa maanopeus on suurempi kuin merenpinnalla. Muutenkin kenttä on aika haastava hankalan maaston takia.

 

Ilmeisesti tämä onnettomuuskone oli tulossa ILS lähestymisellä kiitotielle 35 eikä visuaalina circling kiitotielle 17.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ecuadorin ilmailuviranomaiset ovat kieltäneet Iberialta lennot Quitoon, kunnes lentoyhtiö esittää turvallisuussuunnitelmansa. Uutinen asiasta julkaistaan virallisesti huomenna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mun oppieni mukaan siinä maa-/ilmanopeudessa nyt ihan tuntuva ero on meren pinnan tasoon verrattuna, jos kenttä on yli 9000 jalan korkeudessa. Jos oletetaan, että Vref on 140 kts, niin n. 9000 jalan korkeudessa tosi-ilmanopeudeksi tulee n. 161 kts. Vai eikö tuo lentäjän vinkkelistä ole kummoinen nopeusero?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, isoilla koneilla laskupainoilla on huomattava merkitys Vref-nopeuteen. Ajattelin vaan, että noilla Hot&High-kentillä ollaan muutenkin välillä äärirajoilla, joten siihen korkeampaan nopeuteen ei voi suhtautua "mitä välii"-asenteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

siis Vref ei muutu vaan TAS (True Air Speed) eli Tosi-Ilmanopeus muuttuu. Kuitenkaan ei siina maarin etta se vaikuttaisi siihen etta laskusta tulisi epanormaali kuten tuossa esimerkki videossa tapahtui. Olen itse operoinut jos jonkin tyyppisia koneita aina Chieftainista Jumboon Hot and high kentilla joista korkein 7900ft ja lampotilat siella 35c kieppeilla ja 5500 jalkaa olevalta kentalta joissa lammot nousivat sinne paallae 45c ja vuoret ymparilla. Ei siina aivan mahdottomia vaadita.

 

Sitä juuri tarkoitin maanopeudella. Tietääkseni Quitossa (SEQU) joudutaan vielä joskus laskeutumaan lievässä myötätuulessa kiitotielle 35 silloin kun pilvet/näkyvyys estää circlinging kiitotielle 17. Nopeus voi siis tosiaan olla silmin nähtävän nopeampi kuin normi vastatuulilaskussa merenpinnalla.

 

Ihan mielenkiinnosta muuten, minkä yhtiön palveluksessa lensit jumboa? Ei taida suomalaisia jumbopilotteja kauhean montaa olla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo. Kyllä laskeutuminen korkealle kentälle eli low density ja high density alt kentälle tuntuu nopeammalta ja se otetaan huomioon. Ei silti siinä mitään dramatiikka ole kuten ei ammattilentämisessä juuri muutenkaan. Tuo IB bussin lasku tuossa nettivideossa oli kuitenkin jotain ihan muuta kun normaali.

 

Onhan noita Suomalaisia jotka tuota valasta ovat lentäneet. En tiiä onk kukaan muu kun minä tyypissä tällä hetkellä. Lennän Air Atlantalle varmaan vielä pari kuukautta tuonne Tammikuun loppuun ja sitten uudet seikkailut edessä.

 

Juu..

 

Ei ole ihan normilasku tuo Iberian koneen lasku, eikä tainnut tuon accident koneenkaan lasku olla. Pääasia on, ettei kukaan kuollut tuossa ikävässä tapauksessa. Pistää miettimään tuon Iberian lentoturvallisuuskulttuuria ylipäätään.

 

Jannelle, olikos niitä kolme niitä Suomalaispilotteja Air Atlantalla? Entä onko yhtään naispilottia?

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu..

 

Se 3 Suomalaista pilottia on sitten kai CV: llä?. Ehkä.

 

-Jukka

 

Tai sitten jengi luulee, kun on Atlantalla yksi tehokas Suomalainen, että siellä ohjaamossa häärii 3 Suomalaista ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään