Jussi Seppälä

Niin vain jo vaarikin spottasi! (25 kuvaa)

36 viestiä aiheessa

Täällä historiapuolella on jo hieno arkistojen aarteita -ketju, mutta ajattelin laittaa näille kuville oman, sillä niitä on niin monta. Lisäksi toivoisin palstan kokeneemmilta tietäjiltä lisätietoja ja yksityiskohtia. Kuvapläjäys on varsin sekalainen, vuosista ja paikoista ei juurikaan ole hajua. Yhteistä niille on se, että ne ovat peräisin vaarini sodanaikaisista albumeista. Olen käynyt vaarin jäämistöä läpi viime aikoina, ja viimein sain aikaiseksi myös skannailla kuvia. Mitään sen erikoisempaa en niille ole tehnyt, joten laatu jossain paikoissa voisi olla parempikin. Yhtä kaikki, ainakin itseäni kuvat ilahduttivat suuresti.

 

Vaarini Veli-Matti Seppälä (1920-1997) toimi sodissa lentokoneiden radistina. Käsittääkseni hän lensi niin pommi- kuin meritiedustelukoneillakin. Jäämistöstä löytyi myös sodanaikainen lentopäiväkirja, mutta sitä en ole vielä ehtinyt kuin vilkaista.

 

Sitten kuviin. Jotkut konetyypit ovat tuttuja, toiset eivät täysin. Siksi kuvatekstit ovat vähintäänkin vajavaisia. Lisätietoja, taustoja ja muuta informaatiota otan kiitollisena vastaan.

 

1. Focke Wulff FW200 Condor, KE+IX, Malmilla 

[ attachment removed / expired ]

 

2. Curtiss Hawk 75 A

[ attachment removed / expired ]

 

3. DB-3M

[ attachment removed / expired ]

 

4. DC-2, OH-LDA "Voima"

[ attachment removed / expired ]

 

5. Dornier Do 17Z Malmilla 1942

[ attachment removed / expired ]

 

6. Arado Ar 196A Santahaminassa

[ attachment removed / expired ]

 

7. Dornier Do 22 - DR-197

[ attachment removed / expired ]

 

8. Dornier Do 22 - DR-197

[ attachment removed / expired ]

 

9. Fiat G.50

[ attachment removed / expired ]

 

10. Heinkel He 59

[ attachment removed / expired ]

 

11. Dornier Do 22KL

[ attachment removed / expired ]

 

12. Dornier Do 22KL

[ attachment removed / expired ]

 

13. Dornier Do 18D

[ attachment removed / expired ]

 

14. MBR-2-M-34

[ attachment removed / expired ]

 

15. Arado Ar 196A

[ attachment removed / expired ]

 

16. Messerschmitt Bf 110

[ attachment removed / expired ]

 

17. Morane-Saulnier M.S. 406 (saksalaisin merkinnöin)

[ attachment removed / expired ]

 

18. Arado Ar 199A-2, NH+AM

[ attachment removed / expired ]

 

19. Liore et Olivier LeO 246, 24+62

[ attachment removed / expired ]

 

20. Morane-Saulnier M.S. 406

[ attachment removed / expired ]

 

21. "SB ja lentue Nummelassa" PLeLV6:n viimeinen katselmus Nummelassa 2.10.1944

[ attachment removed / expired ]

 

22. DB-3F Kuorevedellä

[ attachment removed / expired ]

 

23.

[ attachment removed / expired ]

 

24. Kuvan takana teksti "Tuisku"

[ attachment removed / expired ]

 

25. MBR-2-M-17, VV-183 (upposi muistaakseni hinauksessa pakkolaskun jälkeen)

[ attachment removed / expired ]

 

EDIT: Tyyppejä vinkkien mukaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hienoja kuvia!!

 

Juuri näitten takia mielestäni saisi täällä Historia osastolla olla oma valokuva-osasto. Mieluummin vielä pysyvämpi sellainen.

 

Niitä tunnistuksia....  Olisko kuitenkin niin että tuo 6. kuvan kone olisi Arado Ar 196 ja tuo DR-197 Dornier Do 22?

 

EDIT: niin ja kuva 5. taitaa olla Dornier Do 17 Z

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hienoja kuvia!!

 

Juuri näitten takia mielestäni saisi täällä Historia osastolla olla oma valokuva-osasto. Mieluummin vielä pysyvämpi sellainen.

 

Niitä tunnistuksia....  Olisko kuitenkin niin että tuo 6. kuvan kone olisi Arado Ar 196 ja tuo DR-197 Dornier Do 22?

 

6. on tosiaan Arado Ar 196 ja todennäköisesti GA+DO, josta on esimerkiksi taannoisen 1/72 Hellerin rakennussarjasta dekaalit. Tarkempi DR-197:n tyyppi on Dornier Do 22KL

 

4. on kuitenkin DC-2, eikä DC-3

 

10. on Heinkel He 59

 

11. taas Dornier Do 22 KL

 

18. mielestäni Arado Ar 96

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas monta eri häkkyrää.

Onnistuneet kuvat muuten

Nämä eivät ole "häkkyröitä", vaan arkistojen aarteita

3. DB-3M

5. Dornier Do-17

22. Il-4

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ompas hieno setti :thmbup:

joku jo kerkes mutta tässä lisää ja samoja :

1=FW200 Condor KE+IX on se kone joka kuskas Aatua Marskin 75 vuotispäiville Immolaan 4.6.42 mutta tässä Malmilla 15.8.1944

4=DC-2 OH-LDA "Voima"

5= Dornier Do 17Z yksikkö KG2 Malmilla 1942

6=on Arado Ar 196A Santahaminassa

10= Heinkel He 59

13= Dornier Do 18D

15= 3x Arado Ar 196A

18= Arado Ar 199A-2

19= Ranskalaista eleganssia lainhöyhenissä Leore LeO H-246 24+62

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

16. ZG 26:n Bf-110.

17. Moranet Kuorevedellä?

18. Arado Ar 199 "NH+AM" (W.Nr.3671) 10.Seenotstaffelista.

21. PLeLv 6:n viimeinen katselmus Nummelassa 2.10.1944.

22. DB-3F Kuorevedellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

22. DB-3F Kuorevedellä.

 

22. Il-4

 

Tuo muuten ei ole koskaan ittelle selvinnyt että missä vaiheessa DB-3f muuttui Il-4:ksi ja miksi  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja ja arvokkaita kuvia! Löytyisköhän vaarin varastoista vielä lisääkin?

 

Condor on selvästi Malmin platalla. Vesikonekuvista  jotkut on ilmeisesti otettu Santahaminasta. Kyllä sitä on Suomessakin lennetty monen näköisillä häkkyröillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo muuten ei ole koskaan ittelle selvinnyt että missä vaiheessa DB-3f muuttui Il-4:ksi ja miksi  ???

 

Vuonna 1942 kun DB-3F nimettiin uudelleen IL-4:ksi Iljushin kunniaksi. Sama kävi esimerkiksi Polikarpov U-2:lle; kun Polikarpov kuoli v. 1944 U-2:sta tuli Po-2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille. Tähän hätään ei arkistoista löytyne enempää sotakoneita, suurin osa alkaa olla jo kahlattu.

 

Dioja on kuitenkin monta laatikollista, ja siellä on muistaakseni ainakin jonkin verran kuvia Räyskälästä menneiltä vuosikymmeniltä. Pitää koittaa saada niitä työn alle seuraavaksi. Tuolla toisella puolella olikin jonkin aikaa sitten Huppusen Jukan hieno tutoriaali siitä, kuinka dioja kuvaa näppärästi digikameralla. Kamera ja vessapaperirulla löytyy aina.  :laugh:

 

EDIT: Ai niin, onhan tuolla yhdessä albumissa myös isän Kauhavan ajoilta Fougaa ja Safiria. Ne eivät toki ole ihan tätä harvinaisuusluokkaa, mutta eiköhän niistäkin jonkinlaisen setin koostaisi. Taitaa siellä olla jokunen kuva Drakeneista ja Migeistä maantietukikohdassakin.

 

Kiitoksia siis vielä noista tyypityksistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän korjauksia omiin kirjoituksiin:

Kuvan 6 kone on tarkemmin Arado Ar 196 A-3, tunnukseltaan  T3+GK kesällä 1943

 

18 on otettu kesäkuussa 1943, tosin tämä tieto Jussilla taisi jo olla...

 

Tohtisin olla tuosta kuvan 22 paikasta olla hieman eri mieltä kuin Martti. Kyseessähän on DF+24 kokokeltaisessa maalauksessa 21.10.1942 (josta tuli myöhemmin DF-24). Koneet menivät oitis peruskorjaukseen lentokonetehtaalle ja väittäisin, että jos tämä on Suomesta, niin ehdottomasti Härmälästä. Kuorevedellä kun ei koskaan ole ollut tällaista aukeaa, eikä tuo horisontti sovi Kuoreveden maisemiin.

 

Kuva 24 on todennäköisesti otettu 27.3.1941 Lappajärveltä, kun kone ei oiennut syöksykierteestä ja tuli maahan asti. Oppilas O.Ojapalo ja ltn J.Varis loukkaantuivat. Konehan on tietysti VL Tuisku TU-160

 

Kuva 25 tyyppi on Berijev MBR-2-M-17. Kone oli tuolloin 5/LeLv6:n hallinnassa ja kuvattu Vaasassa elokuussa 1942. Mahtoikohan Nisulan Jukka kirjoittaa tästä tapauksesta aiemmin tänne...

 

Korjataan samalla tuo Do 22:n tyyppimerkintä oikeaan muotoon: Do 22Kl (eli pikkukirjaimella tuo L)

 

Jään odottelemaan vielä suuremmalla innolla niitä Räyskälän dioja. Sieltä saattaa tulla esiin monta mielenkiintoista asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en ymmärrä mitään noista historiallisista lentokoneista, mutta mahottoman hienoja kuvia ovat noin valokuvauksellisestikin! Harvoin saa katsella noin upeaa settiä noin monen vuosikymmenen takaa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluan omalta osaltani todeta että on harvinaisen laadukas kuvasarja - suuret kiitokset!

 

Vaikka on jo tullut runsaasti palautetta ja lisätietoja koskien hyvin monia kuvia, haluan todeta että kuva 1 (FW 200 Condor KE + IX  Malmilla 15.8.1944) liittyy suurpoliittisesti erittäin tärkeään vaiheeseen Suomen historiassa:

 

- tällä koneella saapui Suomeen Saksan kenraalikenttämarsalkka Wilhelm Keitel (Saksan asevoimien, OKW:n ylipäällikkö) tarkoituksena estää Suomi irtautumasta Saksan liittolaissuhteesta. Vierailun tekosyynä oli äärimmäisen harvinaisen "Rautaristin ritariristi tammilehvän kera" kunniamerkin luovuttaminen vastavalitulle presidentti Mannerheimille. Korkea kunniamerkki ei tietenkään voinut enää vaikuttaa Mannerheimiin, joka teki vieraalleen selväksi että häntä ei enää sido presidentti Rytin runsas kuukausi aikaisemmin tekemät sitoumukset olla tekemättä erillisrauhaa ilman Saksan suostumusta... Vierailun loppuosa sujui tämän jälkeen jäätävässä tunnelmassa (ks esim Stig Järgeskiöldin 8-osaisen Mannerheim-elämänkerran viimeinen osa). Keitel lähti pois Suomesta 17.8.1944.

 

Marsalkka Keitel teloitettiin sittemmin sotarikollisena Nürnbergin sotarikollisuusoikeudenkäynnin tuomion perusteella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaus edelliseen viestiini: mainion (ja luotettavan) Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden julkaisija Pentti Manninen on ystävällisesti huomauttanut että kuva 1 (FW 200 Condor KE+IX) EI ole otettu marsalkka Keitelin vierailun yhteydessä (joka muuten tapahtui 17.8.1944, eikä 15.8.1944 niinkuin kiireessä kirjoitin), vaan Mannerheimin palatessa Saksasta 28.6.1942 (vrt SIL-lehti nro 4/1996)!

 

Useat yo. kuvasarjan vesikoneista on muuten kuvattu liittyen Hitlerin Suomen vierailuun Mannerheimin 75-vuotispäivänä 4.6.1942, jolloin huomattava määrä koneita oli komennettu varmistamaan Saksan johtajan lennot Suomeen ja takaisin. Useimmat kuvista lienevät muuten SA-kuvia, eivätkä siis yksityiskuvia. Suuret kiitokset Penalle lisätiedoista! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimmat kuvista lienevät muuten SA-kuvia, eivätkä siis yksityiskuvia.

 

Tuo on yllätys, mutta mistäpä sitä olisi arvannut. Kaikki kuvat olivat kuitenkin "aitoja valokuvia", eivätkä sellaista "propagandamateriaalia", josta olisi epäilys herännyt. Kuinka on, jos kuvissa on SA-kuvia, onko niitä luvallista esitellä näin, vai pitäisikö niitä poistaa? Aikaahan on toki kulunut sellaiset ~63 vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamia kommentteja mainiosta kuvasarjasta.

kuva 25. Vanhemman mallinen MBR-2 tarkemmin tyyppiä  MBR-2-M-17 (M-17 tarkoittaa koneen moottorin tyyppiä).

kuva 14. Udempi MBR-2-M-34. Kuvassa näkyy hyvin etummainen TUR-8 kk-ampumo, jossa 7,62mm ShKAS kk.

kuva 21. kuvauspaikasta ja ajasta päätellen SB-1. Koneessa M-103 moottorin keskimmäisen sarjatuotantomallin koulingit.

Neuvostoliittolaisten koneiden nimissä tapahtui 1940 muutos, jossa koneille alettiin antamaan niiden suunnittelijoiden tai suunnitteluryhmän (LaGG) mukaisesti nimet. Tällöin hävittäjätyyppiset koneet saivat parittomat numerot ja pommi ja rynnäkkökoneet parilliset.

Aiempi nimikäytäntö oli koneiden käyttötarkotuksesta lähtevä. I= Istrebitel =Hävittäjä. SB=Skorosnoi Bonbardirovshik= Nopea Pommittaja, DB= Dalnij Bombardirovsik= Kaukopommittaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia. Jos joku siis tunnistaa noita kuvia SA-kuviksi, laitan toki merkinnät sellaisiin.

 

Näissä sota-aikaisissa kuvissa on ollut sellainen homma, että virallinen kuvaaja on ottanut kuvan ja siitä on sitten jaeltu kopioita. Siksi monet täällä näkyneistä kuvista ovat tuttuja Suomen Ilmavoimien Historia -sarjasta ja kuville löytyvät kuvauspaikat, päivämäärät ja jopa henkilöiden nimet. Näitä siis voi löytyä monesta kuva-albumista ympäri Suomea ja tunnistaminen voi olla erittäin vaikeaa. Yhtä kaikki, kiva näitä kuvia on katsella ja saada lisätietoja tyyliin mitä Calle ja Igor tuossa kertoivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuva 25 tyyppi on Berijev MBR-2-M-17. Kone oli tuolloin 5/LeLv6:n hallinnassa ja kuvattu Vaasassa elokuussa 1942. Mahtoikohan Nisulan Jukka kirjoittaa tästä tapauksesta aiemmin tänne...

 

 

No olihan tuosta juttua toisessa ketjussa aiemmin, Toivasen Ilkka ja Saarijärven Jannekin tuota selvittivät.

 

Eli tosiaan:

 

Tuosta Merenkurkun Berievistä löysin vanhoista kaputeista kiinnostuneelta "kolleegaltani" saamaani tietoa, että suomalaisten sotasaaliskone Beriev MBR-2 teki pari sukellusveneentorjuntalentoa, sai moottorihäiriön ja laskeutui, hinauksessa kippasi ja upposi. Sukellusseura yrittänyt paikallistaa.

 

Ilkan lähde: Keskinen-Stenman-Niska kirjasarjan Suomen Ilmavoimien Historia 15 "Meritoimintakoneet" kertoo:

 

"VV-183 31.7.41 saatiin sotasaaliiksi.  -  -  -  <clip>  -  -  -  8.9.42 moottori pysähtyi saattolennolla Vaasasta Norrskärin edustalla. Pakkolaskussa mereen vasen siipi ja runko katkesivat. Ohjaaja kapt. L. Karjalainen, ampuja alik. T. Kirjalainen ja mek. A. Luotonen loukkaantuivat lievästi ja paikalle saapunut tullivene pelasti heidät. Hinauksessa koneen hylky upposi.

 

Kapt. L. Karjalaisen 5. lentue sai 31. heinäkuuta Riponien lisäksi Vaasaan yhden koneen, jolla etsittiin sukellusveneitä ja saatettiin kauppa-aluksia Pohjanlahdella kolmella lennolla. 8. syyskuuta 1942 tämän koneen moottori pysähtyi lennolla ja VV-183 rikkoontui pakkolaskussa mereen Vaasan edustalla upoten myöhemmin hinauksessa."

 

Jannelta tietoa:

 

"Beriev:iä tässä joku vuosi sitten vähän kaivoin. Sukellusseuran kouluttajan, joka alueen hyvin tuntee, mukaan uppoamispaikka on sellaista seutua että siellä jäät pyörittelevät kiviä melkoisesti (niille jotka seutua ei tunne, Vaasan saaristo on pirun kivikkoista, sanonnan mukaan Helsingin ja Turun saaristoissa on "pesuvadissakin enemmän vettä kuin täällä"). Meren pohjassa näkee selviä "telaketju-uria" kivien kulkureiteistä. Eli kivet ovat varmaankin pitäneet huolen että kaikki löydettävä on jo jauhettu... Ja sit vielä varoituksen sana: Siinä oli ilmeisesti upotessa kaksi syvyyspommia..."

 

Jukka:

 

"Tuo Beriev VV-183:n uppoaminen on jostain kumman syystä jäänyt hieman huonosti noteerattua ainakin itseltäni, toki siitä olen kuullut Vaasaan muutettuani. Nyt kun sain käsiini taas tuon Meritoimintakoneet-kirjan, niin siinähän on hyviä kuvia koneesta, jopa yksi Vaasassa otettu. Eli tämä tapaus on hyvin dokumentoitu, eikä mikään huhu. Kone on kateissa vielä, ja on aika epätodennäköistä, että mitään kunnolla säilynyttä olisi siitä jäljellä. Kone oli sekarakenteinen, pääosin puuta eli runko ja siipien etuosat. Ainoastaan siiven jättöreunat ja siipisalko olivat kevytmetallia. Moottori lienee se, joka nyt kutakuinkin voi ehjänä löytyä. Jäät ja rikkonainen merenpohja ovat todennäköisesti myllertäneet koneen aika silpuksi, kuten Jannekin tuossa edellä arvelee. Beriev oli kuitenkin aika kookas, kärkiväli 19 metriä ja runko 13.5 metriä, että ehkä jotakin voi "verkkoihin" joskus jäädä.  Mutta tulipas tämäkin tapaus nyt selvitettyä, ei jää vaivaamaan..."

 

No niin, sellainen stoori. Siellä se kone edelleen merenpohjassa siis on.

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään