Jussi Seppälä

Niin vain jo vaarikin spottasi! (25 kuvaa)

36 viestiä aiheessa

Näissä sota-aikaisissa kuvissa on ollut sellainen homma, että virallinen kuvaaja on ottanut kuvan ja siitä on sitten jaeltu kopioita. Siksi monet täällä näkyneistä kuvista ovat tuttuja Suomen Ilmavoimien Historia -sarjasta ja kuville löytyvät kuvauspaikat, päivämäärät ja jopa henkilöiden nimet. Näitä siis voi löytyä monesta kuva-albumista ympäri Suomea ja tunnistaminen voi olla erittäin vaikeaa. Yhtä kaikki, kiva näitä kuvia on katsella ja saada lisätietoja tyyliin mitä Calle ja Igor tuossa kertoivat.

Kyselin kerran n.30vuotta sitten eräältä häätäjäpilotilta oiskos valokuvia sota-ajalta ja vastaus: "Ei mulla oo kuin niitä joita on kaikilla muillakin..." pienen ruinaamisen jälkeen hän toi mulle kopioitavaksi nipun pieniä tyyppikuvia joita sittemmin SIH:n, Anttosen, SIL:N yms. julkaisuissa on pilvin pimein ja osa tosiaan samoja kuin Jussin vaarin jäämistössä. Tietäsköhän joku kuka (ketkä) tätä touhua harrasti, kenen lukuun ja milloin?

Markku

p.s, kiitoksia tarkennuksista :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA-kuvista:

- näitä kuvia jaettiin sota-aikana ilmaiseksi (!) julkaistaviksi mm. TK-miesten reportaashien yhteydessä sanoma- ja aikakauslehdissä sekä Suomessa että ulkomailla. Kuvilla oli ilmeisesti myös varsin laaja erillisjakelu ilmavoimien puitteissa.

 

Ilmavoimissa on myös sotien jälkeen voitu tilata ns. tyyppikuvasarjoja varsin halpaan hintaan - näitä kuvia voi nähdä esim. ilmavoimien tukikohtien ups- ja au-kerhojen koristeina. Näin ollen ei ole lainkaan yllättävää että kuvia löytyy myös hyvin monista yksityisalbumiesta. Kukaan ei voi siis väittää omaavansa kuvien copyrightiä, joka ei ole muutenkaan enää voimassa, kuten yllä on todettu. Toinen asia on tietysti se että "SA-kuva" myy edelleen näitä samoja kuvia kalliiseen hintaan...     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista entisajan isoista negoista tekivät monesti pinnakkaiset eli kuvakoko=negakoko. Siitä myös kuvakokojen vaihtelut. Helppoa, nega vai valokuvapaperin päälle ja sopiva valotus. Ei tarvittu suurennuskonetta. 

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diat digitaaliseksi.

 

Hankin joku aika sitten HP scanjet S2 usb diaskannerin. Skannasin pari kuukautta innolla kunnes tuli stoppi ja projekti jäi kesken. Voisin tarjota laitetta vaikka vuokralle jos kiinnostusta riittää. Teki ihan laatujälkeä ainakin mustavalko ja värinegoista.

Dioihin asti en päässyt.

 

Ilmoitelkaa jos vuokraamisessa on ideaa vaikka 10 eur viikko. Parissa viikossa skannaa jo aikamoisen läjän dioja eikä laitetta tarvitse omaksi ostaa, vastaava maksaa n.400 eur.

 

Ps: Hienoja kuvia olen samaa mieltä että ne saisivat olla pysyviä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aitoja USAAF:n potrettikuvia, jälkituotantoa nimmareilla ja pressikuva.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Vain noinkos se on Gabby Gabreski tuossa oikealla ylhäällä? Näköisyys täsmäisi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diat digitaaliseksi.

 

Hankin joku aika sitten HP scanjet S2 usb diaskannerin. Skannasin pari kuukautta innolla kunnes tuli stoppi ja projekti jäi kesken. Voisin tarjota laitetta vaikka vuokralle jos kiinnostusta riittää. Teki ihan laatujälkeä ainakin mustavalko ja värinegoista.

Dioihin asti en päässyt.

 

Ilmoitelkaa jos vuokraamisessa on ideaa vaikka 10 eur viikko. Parissa viikossa skannaa jo aikamoisen läjän dioja eikä laitetta tarvitse omaksi ostaa, vastaava maksaa n.400 eur.

 

 

Ehkä meidän pitäisi kerätä kolehti että saataisiin Kuusiston Jaskalle toimiva skanneri hyrräämään, kun Jaskan oma ei toimi ilmeisesti vieläkään. Voisi tulla kaikenlaista kuvamateriaalia lisää tänne...

 

Harmittaa kun henkilökohtainen aika on ollut viime viikkoina kortilla, kun taso nousee ja kuvat senkun komistuu tällä palstalla  :thmbup: Kiitos kaikille vaivaa nähneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

Jäi tuollainen vaivaamaan, eli tiedätkö Jukka tuon koneettoman mersun tarinan, eli tuo "Vanjan puolelta" kuva ja ilmeisesti olisko lentäjä itse koneensa ääressä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselin kerran n.30vuotta sitten eräältä häätäjäpilotilta oiskos valokuvia sota-ajalta ja vastaus: "Ei mulla oo kuin niitä joita on kaikilla muillakin..." pienen ruinaamisen jälkeen hän toi mulle kopioitavaksi nipun pieniä tyyppikuvia joita sittemmin SIH:n, Anttosen, SIL:N yms. julkaisuissa on pilvin pimein ja osa tosiaan samoja kuin Jussin vaarin jäämistössä.

Markku

Pannaan siitä satsista Sakemanneja, osin samoja myös eri kulmasta:

He59 TW+HI Santahamina

[ attachment removed / expired ]

 

He 60C-1 Santahamina 1942

[ attachment removed / expired ]

 

He 111P-6 TB+AR Malmilla 1942

[ attachment removed / expired ]

 

He 111P-6 TB+AR Malmilla 1942

[ attachment removed / expired ]

 

1/Ky.Fl.Gr.906:n He 115C-1 8L+CH

[ attachment removed / expired ]

 

KG.z.b.V.9:n Ju 52 n:o 6950 9P+EL

[ attachment removed / expired ]

 

Ju87D-2 S7+KH  huom. liitokoneiden hinauskoukku !

[ attachment removed / expired ]

 

2/Ky.Fl.Gr.806:n Ju88A-4 M7+MK Malmilla 1944

[ attachment removed / expired ]

 

Liore et Olivier LeO 246, 24+62

[ attachment removed / expired ]

 

Fw 58B AC+EX Malmilla 

[ attachment removed / expired ]

 

Fi 156 SR+RR Malmilla 1943/44

[ attachment removed / expired ]

 

Ar 199A-2 englantilaiset ampuivat alas Norjan edustalla 1943

Muuten Hannu Valtosen LUFTWAFFE-kuvastossa on kuva koneesta Kemissä 19.6.1943 tyypiksi merkitty: Arado Ar 199 V-1 !

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Taas on kovasti mielenkiintoisia valokuvia pantu näytteille, kiitoksia!

 

Kannisen Markun Ju 88 -valokuvasta kysymys:

 

Ko. kone on ilmeisesti Malmilla ja jos muistan oikein niin kirjan Luftwaffe Suomessa 1 mukaan

keväällä 1942.

 

Näkyykö alkuperäisessä kuvassa onko koneen tunnus M7+M? (eli KGr 806) vai H7+M? (eli Aufklärungstaffel Ostsee / Reval)?

Kirjain M vaikuttaisi olevan punainen eli kyseessä olisi 2. Staffel. ASt Ostsee/Revalissa oli vain yksi lentue, joten käytännössä se on kai suljettu pois. Lisäksi koneiden yksilökirjaimet (3. kirjain) ilmeisesti jäivät välille A-F.

 

KGr 806 ei kuitenkaan lentänyt Suomessa enää 1942, eli kuva olisi kesältä 1941?

 

Tietääkö joku?

 

 

 

JOS jollain on kuva He 60 DD+UU:sta Suursaaren rannassa olisin erittäin kiinnostunut. Koneen kuva on julkaistu aikoinaan Suomen Siivet-lehdessä, mutta Anttosella tai kellään muullakaan ei tunnu olevan tietoa ko. valokuvan nykysijainnista. Tämä He 60 on siitä mielenkiintoinen, että se tuhoutui vedenpintaan ajossa Suomenlahdella. Koneen toinen miehistön jäsen - virolainen - pelastettiin suomalaiseen alukseen.

 

 

tv.

Kari Lumppio

 

PS Markulle kiitokset tuplamigikysymyksen ratkaisusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Taas on kovasti mielenkiintoisia valokuvia pantu näytteille, kiitoksia!

Kannisen Markun Ju 88 -valokuvasta kysymys:

Ko. kone on ilmeisesti Malmilla ja jos muistan oikein niin kirjan Luftwaffe Suomessa 1 mukaan

keväällä 1942.

Kari Lumppio

PS Markulle kiitokset tuplamigikysymyksen ratkaisusta.

"Luftwaffe Suomessa 1":ssa on toinenkin kuva tästä 2/Ky.Fl.Gr.806:n Ju88A-4:tä M7+MK Malmilla alkukeväästä 1944.

Ja MG propleemin kiitokset kuuluu Laukkasen Jyrkille joka tietää MiGeistä kaiken tietämisen arvoisen

Markku

(p.s. lunttasin vielä kuvatekstit tuosta "Luftwaffe Suomessa 1" opuksesta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan sama Seppälä:

 

 

Alkuillasta lennettiin Ko-129:llä tiedustelulento Kotkan–Somerin merialueelle. Lento ulotettiin Virolahden tasalle. Paluumatkalla pudotettiin heittoviestin Kotkan lohkolle sovittuun paikkaan. Suursaaren ja mantereen välillä ei ollut joukkoja. Jäällä ei nähty tietä. Somerissa ei nähty hyökkäysvaunuja. Saaren keskellä oli toimiva talo.

18.00:”Reitti 1661–1642–1385–1691 jäällä ei vihollisen joukkoja nähty, ei ole aurattuja teitä, ei tavanomaisia railoja.

                                         

Res.vänr. Seppälä.”

 

Lavansaaren alueella kone sai peräänsä neuvostoliittolaisen hävittäjäkoneiden parven. Vänrikki Paltilan ohjaama ja vänrkki Seppälä johtama kone pelastautui hurjalla kaartelulla ja pintalennolla. Koneen siipiin tuli osumia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään