Guest Santanen

Kysymyksiä lennonjohtajan työstä

16 viestiä aiheessa

Ilmailuala kiinnostaa, joten olen tutustunut liikennelentäjän hommien lisäksi lennonjohtajan toimenkuvaan. Haluaisin kysyä muutaman kysymyksen, jos joku haluaisi vastata:

 

 

1. Minkälaiset työmarkkinat ovat tällä hetkellä?

 

2. Kelpaako Suomen koulutus ulkomailla?

 

3. Paljonko tällä hetkellä (vuonna 2007) lennonjohtajan palkka on? Mitä se on vastavalmistuneella, entä 10 vuotta työskenneellä, entä eläkkeen ovia kolkuttavalla?

 

4. Saako työstä joitakin lisiä peruspalkan päälle?

 

5. Netistä löysinkin jo tiedon siitä, kuinka paljon lennonjohtajilla on työtunteja. Miten ne jakautuvat päiville? Montako työpäivää on viikossa, entä kuukaudessa?

 

6. Miten päivä- ja yövuorot vaihtelevat? Vuorotellen vai monta samanlaista putkeen?

 

7. Minkälaiset lomat lennonjohtajilla on? Voiko loman ajankohtiin itse vaikuttaa?

 

8. Mitä työsuhde-etuja lennonjohtajat saavat? Saavatko he esimerkiksi ilmaisia lentoja?

 

9. Miten työssä edistytään? Pääseekö oman yksikön johtajaksi, jos vain on pahuksen hyvä lennonjohtaja, vai vaaditaanko siinä jotakin muuta? Onko olemassa joitakin muita, vastuullisempia hommia, joihin voi päästä?

 

10. Kuinka mahdollista on vaihtaa eri lennonjohtopisteistä toisiin? Vai onko esimerkiksi oltava lähestymislennonjohdossa koko uransa?

 

 

Kiitän etukäteen kaikista vastauksista! :thmbup:

 

(Jos ette osaa vastata yleisesti, arvostaisin kovasti, jos vastaisitte kysymyksiin oman tilanteenne perusteella.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en todellakaan ole mikään asiantuntija, mutta ainakin kun on noita ulkomaisia lennonjohtoja kuunnellut, niin kyllä siltä vaikuttaa, että kyllä lennonjohtajan pitänee kai kaikki osaalueet osata. Eihän sitä yövuorosta selviäisi jos osaisi vain esim. lähestymisen ohjata. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samperin Jaska ja Jani tietysti myös,

 

Minun on kai pakko vastata:

 

1. Työmarkkinat ovat hyvät

2. Koulutus kelpaa ulkomailla

3. Liksa on mielestäni todella hyvä

4. Vuorotyölisät, yö- ja pyhätyölisät korottavat palkkapussia

5. Työtunnit kuukaudessa ovat vähemmän kuin muilla aloilla

6. Yleensä eteenpäin pyörivä epäsäännöllinen vuorotyö

7. Lomat kuin muilla

8. Lentoetuja ei enää ole

9. Voi edetä kykyjen mukaan vaikka mihin

10. Tehtävää voi vaihtaa. Minulla oli kaikki kelpuutukset ja 12 lentoasemaa. Lopulta edessäni oli kirjoituspöytä ja korkea titteli

 

:-)   Esa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Tällä hetkellä hyvät, mutta tilanne vaihtelee paljonkin. Yhtenä vuonna on pulaa, seuraavana ei. Aika "kapea ala" eli herkkä vaihteluille.

2. Suomessa saa Euroopassa ja useissa muissakin maissa kelpaavan lupakirjan.

3. Liksa on hyvä, mutta saishan tuo parempikin olla  ;)

4. Vuorolisät on normaalit, lisäksi eri ekstravastuista saa lisiä, mm kouluttaminen. Kuten muissakin töissä.

5. Yleensä n 7 tunnin vuoroja. Siitä voi sitten laskea työpäivien määrän/kk

6. Säännöllisen epäsäännöllistä. Riippuu kentästä ja eri pisteiden aukioloista.

9. Samat "säännöt" pätevät kuin muuallakin. Jos pomot ovat sitä mieltä että on kykyjä edetä, niin tie on auki...

10. Yleensä yhdellä kentällä ollessaan saa ennen pitkää koulutuksen kaikkiin sen kentän "pisteisiin", eli jos on tutka-kenttä, saa koulutuksen torniin ja tutkalle. Kaikille kentille ja eri pisteisiin vaaditaan kelpuutus, ja kelpuutuksen voimassapysyminen vaati työn tekemistä sekä vuosittaisen tasotarkastuksen. Jos on kelpuutuksia eri kentillä, voi niiden ylläpitäminen olla hankalaa. Samalla kentällä eri pisteiden (tutka, torni) välillä yleensä kelpuutukset pysyvät "luonnostaan" helpommin voimassa. Jos haluaa vaihtaa työpaikkaa, pitää odottaa, että haluamallensa kentälle tulee virka auki, sitten hakea sitä ja tulla vielä valituksi. Sitten saa koulutuksen ja sitä kautta kelpuutuksen kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Väittäisin, että kohtalaisen hyvät. Joitakin on työllistetty ilmavoimiin värvättyinä, mutta suurin osa työllistyy 2-3 vuoden sisällä Finavian palkkalistoille. Firma ei juuri ylimääräisiä kouluta.

 

2. Kyllä kelpaa. Joka paikassahan annetaan työpaikkakoulutus, joka arvioisin kestävän 3-6 kk. Jokainen uusi lennonjohto on periaatteessa kuin uusi konetyyppi, johon pitää saada asianmukainen tyyppikoulutus. Työkavereita on ja on ollut Uudessa Seelannissa, Omanissa, Abu Dhabissa, Sveitsissä, Saksassa ja viimeisimmät menivät Australiaan. Eniten on tällä hetkellä Brysselissä Central Flow Managemant Unitissa (6 kpl) ja yksi on Luxemburgissa Eurocontrolin koulutuskeskuksessa. Kaikkia en varmaan muista + sitten on ne paikat missä Karangon Esa on seikkaillut (nykyisin ei vastaavista kokemuksista ole kuullut).

 

3. Paikat on jaettu vaativuuden mukaan eri ryhmiin, joissa vaativimpina on luokiteltu Tampereen aluelennonjohto ja Helsinki-Vantaa. Listan toisessa päässä on hiljaiset provinssikentät, joskin näilläkin ns. monitoimilennonjohtajan tehtävät ovat korottaneet palkkausta. Joka ryhmässä palkkaus nousee kokemuksen myötä eli kyseessä on perinteinen ikälisäjärjestelmä ja palkka nousee 2-4 vuoden portaissa. Sekään ei nouse enää 15 vuoden (valtion) palveluksen jälkeen. Edit: vertasin tuota Hannun antaman linkin palkkatietoja eilen tulleeseen palkkalaskelmaani ja erittäin hyvin se piti paikkansa.

 

4. Ilta- ja yötyölisät, lauantai- ja sunnuntaityökorvaus.

 

5. ja 6. Joissakin yksiköissä, kuten Kauhavalla, Utissa ja Hallissa on melko säännöllistä päivätyötä, Hesassa ja aluelennonjohdoissa melko sekalaista. Sääntö niissä on, ettei mitään sääntöä välttämättä ole. Listan tekijälle voi esittää toivomuksia, mutta ne eivät aina mene läpi.

 

Tampereen Aluelennonjohdossa on käytössä seuraavat työvuorot:

Ee 06:00 - 13:00

E 06:30 - 13:30

A 07:00 - 14:00

G 09:00 - 16:00

AB 11:00 - 18:00

B 13:30 - 20:30

F 14:00 - 21:00

N 16:00 - 23:00

C 20:30 - 24:00

D 00:00 - 07:00

Aa 07:30 - 14:30 (la+su+arkipyhät)

 

Tässä esimerkki omista vuoroistani 3 viikon ajalta, alkaa maanantaista, x on vapaapäivä:

x AB C D/C D x x

x  x  x  N  B G E

x  x  F  G  E  x B

Iltavuorossa on yleensä tuplamiehitys aamuvuoroon verrattuna eli iltavuoroja on n. 2/3 vuoroista.

Olen ilmoittanut työnantajalle, että suostun tekemään yövuoroja peräkkäin, mutta pakollista se ei ole. Muistaakseni tähän listaan en esittänyt toivomuksia, joten se tuli sellaisena kuin tuli. Luonnollisesti tästä voi lähteä sitten vaihtelemaan muiden kanssa vuoroja. Vaihtamista rajoittaa se, että kahden vuoron välillä tulee olla vähintään 7 tunnin lepoaika ja maksimissaan työvuorokausia saa olla peräkkäin 12.

 

7. Ne joilla on takana 15 vuotta valtion palvelusta, heillä lomaoikeus on 36 vrk, muilla 30 vrk. Samoin pitkälomalaisilla on lomaa kesällä 4 viikkoa, lyhytlomalaisilla 3 vkoa. Lomaryhmät kiertävät kesä/heinä/elo -syklissä, mutta näitäkin vuoroja voi vaihtaa.

 

8. Perinteisesti on ns. vapaa taksinkäyttöoikeus. Taksia voi käyttää niin paljon kuin haluaa.

 

9. No ei tällaista kuka on kovin jätkä - tyyppistä systeemiä ole suosittu pitkään aikaan. Jotkut sopivat ja haluavat muita enemmän kouluttajiksi ja esimiehiksi ja päälliköiksi, jotkut soveltuvat erinomaisesti suunnittelijoiksi. Sinänsä on harmi, että aiemmin toiminut vuoroesimiesjärjestelmä ole enää käytössä. Siinä vanhimmat siirrettiin vuoroesimiestehtäviin lähes automaattisesti. Rivilennonjohtajat olivat taas suunnattoman helpottuneita siitä, että jo hieman kellotaajuuttaan prosessorissaan laskeneet seniorit eivät olleet enää niin paljon operatiivisessa työssä.

 

Olen suhtkoht vakuuttunut siitä, että tuossa reilun 10 vuoden kuluttua, hieman alle 55-vuotiaana alan olla loppu aluelennonjohtohommissa itsekin, vauhti ei tule enää riittämään. Eläkeikä on 63 ja lupakirjaa en saa enää 60-vuotiaana, niin voi olla kallista kahvinkeittämistä firmalle tiedossa.

 

10. Kuten tuossa jo viittasin, on suomalaisen koulutuksen saaneita lennonjohtajia myös ulkomailla. Yleisesti aluelennonjohdot ja Hesa, sen jälkeen yhteistoimintakentät on ne paikat mihin on suurin hinku. Jotkut lentoasemat ovat olleet enemmän tai vähemmän läpikulkupaikkoja, mutta se ei tarkoita että ne olisivat työpaikkoina muita huonompia. Väki vaan hakeutuu yleensä isoimmille paikoille, mutta toisille taas sopii pienemmän paikan edut paremmin. Oli mitä oli, tutkakoulutus on aina plussaa, myös ulkomaille haettaessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

8. Perinteisesti on ns. vapaa taksinkäyttöoikeus. Taksia voi käyttää niin paljon kuin haluaa.

 

Siis ihanko täysin vapaasti ?? Eli saako ravitsemusliikkestäkin mennä kotiin pikkutunneilla firman maksamalla taksilla ? :o

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni taisi kirjoittaa vapaasta oikeudesta kayttaa taksia. ts kayta niin paljon kuin haluat kunhan maksat itse. Meilla kaytossa myos, todella kateva ja joustava systeemi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni taisi kirjoittaa vapaasta oikeudesta kayttaa taksia. ts kayta niin paljon kuin haluat kunhan maksat itse. Meilla kaytossa myos, todella kateva ja joustava systeemi.

 

No epäilinkin että tämä systeemi tunnetaan myös muualla. Sorry Arttu, joskus on ihan pakko pistää jotain kieli poskessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh... Nyt taidan olla hieman tyhmä, sillä en vieläkään ymmärtänyt. Maksaako siis työnantaja taksinkäytön, vai ei ? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, saahan muutkin ihmiset käyttää taksia niin paljon kuin haluavat kunhan maksavat matkat itse. Kukas sitä olisi estämässä? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh... Nyt taidan olla hieman tyhmä, sillä en vieläkään ymmärtänyt. Maksaako siis työnantaja taksinkäytön, vai ei ? :P

Kyllä sen joutuu itse maksamaan. Tämä on se kaikkein useimmin toistettu vitsi kun puhutaan lennonjohtajien työsuhde-eduista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon kiitoksia kaikille vastanneille! Nämä tiedot vastasivat oikein hyvin kysymyksiini. :thmbup:

 

Sellaista voisin vielä tarkentavasti kysyä, että kuinka todennäköisenä pidätte, että valmistumisen jälkeen pääsisi pääkaupunkiseudulle töihin? Mitä muita paikkoja on kuin H-V ja Malmi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon kiitoksia kaikille vastanneille! Nämä tiedot vastasivat oikein hyvin kysymyksiini. :thmbup:

 

Sellaista voisin vielä tarkentavasti kysyä, että kuinka todennäköisenä pidätte, että valmistumisen jälkeen pääsisi pääkaupunkiseudulle töihin? Mitä muita paikkoja on kuin H-V ja Malmi?

 

Jos menestyt kurssilla hyvin, voi olla hyvinkin mahdollista. Finaviassa ja Ilmailuhallinnossa on työpaikkoja toimistopuolella, mutta minusta on hieman orpoa lähteä hoitamaan toimistopuolen hommia jos ei ole mitään kokemusta käytännöstä. Niissä hommissa muutenkin vieraantuu todellisuudesta helposti jos ei pidä varansa. Jos nyt aiot alalle, niin miksi et vaikkapa hakeudu sellaiseen paikkaan, johon et myöhemmin enää lähtisi. Kauhava, Ivalo, Rovaniemi... tosin Lappi on monen etelän miehen lumonnut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos menestyt kurssilla hyvin, voi olla hyvinkin mahdollista. Finaviassa ja Ilmailuhallinnossa on työpaikkoja toimistopuolella, mutta minusta on hieman orpoa lähteä hoitamaan toimistopuolen hommia jos ei ole mitään kokemusta käytännöstä. Niissä hommissa muutenkin vieraantuu todellisuudesta helposti jos ei pidä varansa.

 

Osaatko kertoa tarkemmin, millaisia nuo toimistohommat olisivat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään