Guest Jamppa

Koneen ohjaaminen maassa ?

10 viestiä aiheessa

Kun matkustajakone laskeutuu ja sitten kääntyy pois kiitoradalta, on siinä vauhtia joskus enemmän ja joskus vähemmän.

Ohjataanko sitä konetta siinä vaiheessa pelkästään nokkapyörän avulla vai poljetaanko siellä sitä peräsintä kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun matkustajakone laskeutuu ja sitten kääntyy pois kiitoradalta, on siinä vauhtia joskus enemmän ja joskus vähemmän.

Ohjataanko sitä konetta siinä vaiheessa pelkästään nokkapyörän avulla vai poljetaanko siellä sitä peräsintä kanssa?

Yleensä sivuperäsimen käyttäminen polkimilla kääntää nokkapyörää samanaikaisesti.

Pikkukoneissa nokkapyörä saattaa olla vapaasti kääntyvä jolloin hitaassa vaudissa ohjataan jarruilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä sivuperäsimen käyttäminen polkimilla kääntää nokkapyörää samanaikaisesti.

OK, kiitos nopeasta vastauksesta. Tuo kuulostaa ihan järkevältä, kun ehdin jo miettiä sitäkin, että jos sitä peräsintä polkee vastakkaiseen suuntaan kuin mihin sitä nokkapyörää kääntää. Toisaalta taitaa olla niin, ettei sitä nokkapyörää voi kääntääkään muuta kuin niillä polkimilla ? Vai onko siellä joku tikku siihen ohjaamiseen erikseenkin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, kiitos nopeasta vastauksesta. Tuo kuulostaa ihan järkevältä, kun ehdin jo miettiä sitäkin, että jos sitä peräsintä polkee vastakkaiseen suuntaan kuin mihin sitä nokkapyörää kääntää. Toisaalta taitaa olla niin, ettei sitä nokkapyörää voi kääntääkään muuta kuin niillä polkimilla ? Vai onko siellä joku tikku siihen ohjaamiseen erikseenkin ?

 

Jos tikussa on peräsin akseli eli twisti niin sillä se toimii. Itsellä tuo feature p**** ... ööö rikki niin pitää näppistä käyttää  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tikussa on peräsin akseli eli twisti niin sillä se toimii. Itsellä tuo feature p**** ... ööö rikki niin pitää näppistä käyttää  :thmbdn:

 

Teemu, tää taitaa olla ihan IRL-kysymys eikä simulaattori  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teemu, tää taitaa olla ihan IRL-kysymys eikä simulaattori  ;D

heh, meni sitten puurot ja vellit sekasin foorumien osien suhteen :D :D

 

Joskus kun kattelin BBC:n airport sarjaa niin siinä näytti siltä et kipparilla oli joku ratti ohjaamossa jolla pyöriä käänteli... en mene takuuseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

heh, meni sitten puurot ja vellit sekasin foorumien osien suhteen :D :D

 

Joskus kun kattelin BBC:n airport sarjaa niin siinä näytti siltä et kipparilla oli joku ratti ohjaamossa jolla pyöriä käänteli... en mene takuuseen

 

Mahtaako olla kyse ns. Tilleristä/ "maaratista"?

 

Täältä lainasin seuraavat "säkeet"

"Tuurin pitäessä oikeaa kättänsä kaasuvivuilla ja ohjatessaan konetta vasemmalla kädellään maaratista."

 

"Tuuri asetti ohjaussauvan lukkoon ja ryhtyi ohjaamaan maaratilla"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennekoneissa on erillisellä "ratilla" (voi olla monen muotoinen kahva tai rulla) käytettävä nokkapyräohjaus. Se sijaitsee ainakin vasemmalla seinustalla, joissain lähinnä laajarunkokoneissa saatavissa myös oikealle, jotta förstikin voi rullata. Useimmiten nokkapyörä kääntyy tosiaan myös polkimista yhdessä peräsimen kanssa, mutta silloin kääntymiskulma on rajoitettu pienemmäksi kuin "ratista".  Siis suurissa nopeuksissa(= lähtö-ja laskukiidossa) sekä pienet suunnanmuutokset polkimilla, jyrkät kurvat "ratilla".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä se nopeus jossa siirrytään peräsimeltä nokkapyörälle on mainittu proseduureissa. Esim. ATR:ssä muistaakseni 70kts.

ATR:ssä kyseinen "ratti" (muistuttaa enemmän jotain "adult" -lelua ;D) sijaitsee vasemmalla puolella, eli kippari ohjaa vasemmalla kädellä.

Toki voi tulla tilanteita että joutuu käyttämään differentiaalijarruja yms kikkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kikoista tuli mieleen 70-luvun Finskin henkilöstölehdistä lukemaani: Siellä mm. muistutettiin, ettei  liukkailla, esim. vesiliirtotilanteissa kannata unohtaa kallistusohjaustakaan! Sillä voi saada mukavasti painoa halutulle telineelle. Sauvan liikuttaminen tuulen puolelle taas lienee tuttua joka pilotille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään