Perttu Karivalo

Sea Harrier FA.2 lentää siviilirekisterissä USA:ssa

12 viestiä aiheessa

Mitä entinen USMC Harrier kuski ja test pilot tekee eläkepäivinään? Ostaa käytöstä poistetun Sea Harrierin ja lentää sillä!!!! Only in USA..........

 

http://www.nallsaviation.com/index.htm

 

Upeata että Sea Harrier on palannut taannoisen käytöstä poiston jälkeen takaisin taivaalle jonne tämä hieno konetyyppi ehdottomasti kuuluu.

 

Koneen operointi yksityisin voimin on todella haastavaa, kuten nettisivuilta käy ilmi.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ihan keltanokkapilotin käsissä ole tuo kone. Kaveri on ollut mm. merijalkaväen koelentäjänä ja lentänyt n. 65 siviili- ja sotilaskonetyypillä, mm. B-52, C-141, C-130, A-7, A-37, T-38, F-4, F-5, F-15, F-16 ja F-18 sekä tietysti AV-8

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No wau! Tässä taas yksi konetyyppi, joka on kiinnostanut siitä lähtien, kun niitä hehkutettiin 60-luvun faktoissa ja fiktioissa. Upeaa, että kulkee myös talkoohengellä. Toivotaan kuitenkin, ettei sille Falklandilla syntynyt lempinimi "La Muerta Negra" ole enää ajankohtainen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt se on sitten laskettu mahalleen!

Voi mikä kämmi :'(

 

Ei kait tuossa kauheita vahinkoja päässyt tapahtumaan hydrauliikan pettäessä. Ainakaan eivät itse anna ymmärtää että näin olisi.

Vertikaali lasku lienee jonkin verran anteeksiantavampi kuin ns. normaali mahalasku... ::)

 

Mutta että se on siis tosiaan ihan oikea Sea Harrier eikä AV-8B?? Onko kellään tietoa minkä verran nuo tyypit eroaa toisistaa esmes avioniikan suhteen? Olen antanut itselleni kertoa että esmes -8A:n ja -8B:n välillä olisi melko suuriakin eroja mutta Sea Harriereista en kyllä tiedä juurikaan mitään.....  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait tuossa kauheita vahinkoja päässyt tapahtumaan hydrauliikan pettäessä. Ainakaan eivät itse anna ymmärtää että näin olisi.

Vertikaali lasku lienee jonkin verran anteeksiantavampi kuin ns. normaali mahalasku... ::)

 

Mutta että se on siis tosiaan ihan oikea Sea Harrier eikä AV-8B?? Onko kellään tietoa minkä verran nuo tyypit eroaa toisistaa esmes avioniikan suhteen? Olen antanut itselleni kertoa että esmes -8A:n ja -8B:n välillä olisi melko suuriakin eroja mutta Sea Harriereista en kyllä tiedä juurikaan mitään.....  :-[

 

Sea Harrier FA.2 ja AV-8B ovat kaksi täysin eri konetta. Ei yhtään samaa osaa. Sea Harrier kuuluu ns. ensimmäiseen generaatioon eli siinä on sama runko / siipikonstruktio kuin Harrier GR.1, GR.1A, GR.3, T.2, T.2A, T.4, AV-8A, TAV-8A, AV-8C, AV-8S (eli VA.1) sekä Sea Harrier FRS.1. Ensimmäisen generaation koneita löytyy edelleen Intian Laivastolta (Sea Harrier FRS.51 ja T.60) sekä Thain laivastolta (AV-8S, espanialaisten vanhat).

 

AV-8B on taas ns. toisen generaation kone jossa on mm. uusi isompi siipi. AV-8B, AV-8B(N), AV-8B+, TAV-8B, Harrier GR.5. GR.5A, GR.7, T.10,  sekä Espanialaisten ja Italialaisten versiot kuuluvat kaikki tähän koneperheeseen.

 

Lisäinfoa esim:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_Harrier

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sea Harrier FA.2 ja AV-8B ovat kaksi täysin eri konetta. Ei yhtään samaa osaa. Sea Harrier kuuluu ns. ensimmäiseen generaatioon eli siinä on sama runko / siipikonstruktio kuin Harrier GR.1, GR.1A, GR.3, T.2, T.2A, T.4, AV-8A, TAV-8A, AV-8C, AV-8S (eli VA.1) sekä Sea Harrier FRS.1. Ensimmäisen generaation koneita löytyy edelleen Intian Laivastolta (Sea Harrier FRS.51 ja T.60) sekä Thain laivastolta (AV-8S, espanialaisten vanhat).

 

AV-8B on taas ns. toisen generaation kone jossa on mm. uusi isompi siipi. AV-8B, AV-8B(N), AV-8B+, TAV-8B, Harrier GR.5. GR.5A, GR.7, T.10,  sekä Espanialaisten ja Italialaisten versiot kuuluvat kaikki tähän koneperheeseen.

 

Lisäinfoa esim:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_Harrier

 

Perttu

 

Löytyihän sitä, kiitoksia tiedoista. Tuo Sea Harrierin modifioitu eturunko ( korotettu ohjaamo verrattuna GR.1 esmes ) saa koneen näyttämään  2 gen. tuotteelta ja oletin ilman muuta että FA.2 sitä olisi ollutkin. Luulopa ei ole vieläkään tiedon väärti.

 

Jostain muistelen lukeneeni 2 gen. parannetuista leijuntaominaisuuksista ja/tai -automatiikasta. Onkohan näitä sitten hyödynnetty loppusarjan Sea Harriereissa?

 

Olisi muuten juuri USA:ssa ex-USMC pilotin luullut nimenomaan lentävän AV-8B:llä  ???

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään