Sami Virkkula

Alitalian B772 @ EFHK

28 viestiä aiheessa

Kuten toisaalla jo infottiin että Alitalian Osakan kone teki medikaalin alkuillasta vantaalle.

Reg. EI-DBK Kiva peltiloota viidakko edessä.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei jumalavita noita kannuja.. tossa kuvassa näyttää vielä isommalta.. suorastaan törkeen kokoselta :o

Kunnon koneissa pitää olla kunnon kannut.

Tiesitkö Sami tuon tulosta etukäteen vai tuliko puun takaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiesitkö Sami tuon tulosta etukäteen vai tuliko puun takaa?

Harva taitaa nuo sairastapaukset tietää etukäteen eli tuli ihan puskista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo Tripla on kyllä komea laitos  :thmbup:

Pari kysymystä:

1. Kuinka nuista valoista saa tuollaiset "tähdet"? - Joku suodatin vai?

2. Tiedättekö mikä mahtoi olla medikaalin syy?

Dani  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo Tripla on kyllä komea laitos  :thmbup:

Pari kysymystä:

1. Kuinka nuista valoista saa tuollaiset "tähdet"? - Joku suodatin vai?

2. Tiedättekö mikä mahtoi olla medikaalin syy?

Dani  :-[

1. Ei välttämättä tarvi suodatinta vaan nuo tulee sulkimesta. En tähän hätään muista miten ne sakaroiden määrät määräytyi, olikohan niin että parittomalla aukolla tuli tuplamäärä sakaroita ja parillisella aukon määrän verran. (saa korjata). Se kuinka suuresti nuo sakarat näkyy riippuu käytetystä linssistä esim. sigmalla tulee suuremmat kuin nikkorilla. Kaupoista löytyy Star filtereitä mm. 4 ja 8 sakaraisia. Muistaakseni Koiviston Petrillä oli tuollainen.

2. Ei tietoa

Noista kannujen koosta puheenollen...  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Ei välttämättä tarvi suodatinta vaan nuo tulee sulkimesta. En tähän hätään muista miten ne sakaroiden määrät määräytyi, olikohan niin että parittomalla aukolla tuli tuplamäärä sakaroita ja parillisella aukon määrän verran. (saa korjata). Se kuinka suuresti nuo sakarat näkyy riippuu käytetystä linssistä esim. sigmalla tulee suuremmat kuin nikkorilla. Kaupoista löytyy Star filtereitä mm. 4 ja 8 sakaraisia. Muistaakseni Koiviston Petrillä oli tuollainen.

Itse olen huomannut, kun kuvaa F8.0 ja siitä ylöspäin (eli pienemmällä aukolla) tulee juurikin näitä "tähtivaloja". Saa toki korjata, jos puhun ihan puppua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mukava piritys perskuran sekaan, epämukavissa merkeissä, :thmbup:

Näenkö oikein, vai onko tuossa oikeasti sinertävä maali? :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Koiviston Petrillä oli tuollainen

Oli ja on edelleen, tosin en käytä. Enkä todellakaan suosittele spottaukseen sitä, ei nimittäin ole mitään iloa siitä :P Jos ei tuolla pelkällä putkella niitä tähtiä saa niin sitten mielummin ilman.. tietty se filtteri voi olla ihan kiva johonkin maisemakuvaukseen tms, mutta ei kyllä spottaukseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli ja on edelleen, tosin en käytä. Enkä todellakaan suosittele spottaukseen sitä, ei nimittäin ole mitään iloa siitä :P Jos ei tuolla pelkällä putkella niitä tähtiä saa niin sitten mielummin ilman.. tietty se filtteri voi olla ihan kiva johonkin maisemakuvaukseen tms, mutta ei kyllä spottaukseen.

Joo varsinaisissa "spottauskuvissa" se voi olla liian hallitseva. Mutta itse olen monesti kaivannut sellaista vähän vähemmän kaavoihin kangistuneissa kuvissa. Tai siis kuvaustilanteissa...

Milläs kierteellä se sun filsu oli ja paljollako myyt? :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harva taitaa nuo sairastapaukset tietää etukäteen eli tuli ihan puskista.

Olitko siis " Sattumalta Paikalla "  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo varsinaisissa "spottauskuvissa" se voi olla liian hallitseva. Mutta itse olen monesti kaivannut sellaista vähän vähemmän kaavoihin kangistuneissa kuvissa. Tai siis kuvaustilanteissa...

Milläs kierteellä se sun filsu oli ja paljollako myyt? :P

Joo, 62mm kierteellä on... myynnistä en nyt heti ainakaan tiedä  :laugh:

Tässä pari esimerkkiä:

kyllä sillä ihan "ok" kuviakin saa, tosin ei näytä oikein "luonnolliselta"..  :P

..ja liian pimeellä kun kuvaa niin jälki on sitten tän näköstä.. :P (kuvan laadusta muuten ei tarvitse välittää... ;D)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mukava nähdä tripla taas EFHK:lla  :thmbup: Miten se Osakan lento näin pohjoisesta menee vai poikkesiko paljonkin reitiltään?

Lienekkö lentävät samoilla reiteillä kuin pohjosemmatkin lentoyhtiöt eli Joensuun yli Venäjälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nääin... kumma juttu kun tripla eksyi taas kun olen töissä.  ;D

Hienoa, että jotkut pystyvät venymään ja vääntyvät lumituiskussa ja vaakatasotuulessa kentälle kuvaamaan!  :thmbup:

Mutta noista kannuista, olen aina ikuisesti ollut sitä mieltä, että Triplaseiska on maailman seksikkäimpiä koneita juuri sen takia, että siinä on tajuttu tehdä noista kattiloista riittävän isot.  ;D Upea kone.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2. Ei tietoa

Eikös himmentimen levyjen määrä/muoto vaikuta noihin tähtiin? Ne on aika jännä ilmiö, sigmoissa tosiaan tuntuu tulevan selvästi enemmän sakaroita kuin muilla laseilla. Mistähän se johtuu? :-\

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös himmentimen levyjen määrä/muoto vaikuta noihin tähtiin? Ne on aika jännä ilmiö, sigmoissa tosiaan tuntuu tulevan selvästi enemmän sakaroita kuin muilla laseilla. Mistähän se johtuu? :-\

Taitaa riippua Sigmasta. Kun ei mulla vain yleensä meinaa tulla noilla Sigmoilla muuta, kuin sellainen sekalainen valomössöpallo. :P Sitten taas joskus on jonkinsortin tähti, mutta yleensä sekin aika vaisu. Tosin enpä ole koskaan perehtynyt, missä olosuhteissa (lue millä aukon asetuksilla) se tähti sitten pitäisi pamahtaa näkyviin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pieni aukko (22 tässä tapauksessa), pistemäinen valolähde ja reilu kontrasti taustaan auttavat:

Alhaalla oleva heijastus paljastaa muodostaan sulkimen lehtien määräksi seitsemän ja tähden sakaroita on kaksinkertainen määrä.

Toinen esimerkki (ollut ennenkin esillä näiden tähtikuvien yhteydessä):

Sulkimen lehtien määrä kahdeksan. Tähden sakaroita ei ole kuusitoista vaan kahdeksan, koska "vastakkaiset" sakarat menevät päällekkäin.

MikkO

ensimmäinen kuva ***onilla ja toinen ***onilla, mutta enköhän mä Sigmallakin tähden saisi aikaiseksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alhaalla oleva heijastus paljastaa muodostaan sulkimen lehtien määräksi seitsemän ja tähden sakaroita on kaksinkertainen määrä.

Pahoitteluni jo etukäteen pilkunbylsimisestä, mutta tarkoitit varmaankin himmentimen lehtien määrää. Suljin on rungossa, himmennin objektiivissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pahoitteluni jo etukäteen pilkunbylsimisestä, mutta tarkoitit varmaankin himmentimen lehtien määrää. Suljin on rungossa, himmennin objektiivissa.

No niin tietenkin. Luonnollisesti tarkoitukseni oli kirjoittaa himmentimestä eikä sulkimesta. Saa pahoittelusi anteeksi  :P

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla