Guest JPu

Kuvia putkilta EFHK

35 viestiä aiheessa

Koska keskustelua useamman putken lentokonepaikoista on ollut, niin laitan tähän ketjuun pari kuvaa..

 

Jokainen voi sitten vapaasti pohtia kuinka tuo "toinen putki" tuonne koneen siiven takaiselle ovelle jouhevasti asettuisi. Vaikeuttavia tekijöitä hienosta ideasta huolimatta on ainakin: tankkaaminen koneen vasemmalla puolella, gatering, näyttäisi olevan hihnojakin välillä myös koneen vasemmalla laidalla jne.. Plus lumikasoja (mihin ne pannaan jos vasen puoli on kääntyvällä/tai muuten liikkuvalla putkella varustettu).

 

Hyviä ideoita on hienoa keksiä, mutta kuinka hyviä ne ehkä ovat kannattaa pohtia hiukan laajemminkin. Eikä tämä ole kenellekään vinoilua, vaan aiheen esiinnosto, että jos joku vaikka keksisi ihan oikeasti tuota toimintaa tehostavan idean, jossa huomioidaan lastaamisen kaikki eri näkökulmat unohtamatta putkipaikkojen talvikunnossapitoa ja tilantarpeet mahdollisille lisälaitteille ja sen mistä tila olisi mahdollisesti pois, eli liikenteen toimiminen.

 

Aika ahdasta on nimittäin jo nyt, kuten kuvista helposti huomaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha jaaha toiselta puolelta otettuja kuvia. Onkos toi Corsairin Jumbo tältä talvelta vai viime talvelta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä h#lvettiä toi bussin katolla ja kyljissä oleva ruskee mönjä on tossa 3. ja 4. kuvassa :o

 

Se on ihan vaan semmoista de-icing -ainetta, jota tavataa lentsikoihin suihkia, jos jäätämistä on odotettavissa. Kutakuinkin kuuman veden ja glykolin sekoitusta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime talvena muistaakseni :)

 

Ok. Ajattelin, että kumpi tuo on kun tuo jo tänne lenteleepi tältä talvelta meinaapi.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen voi sitten vapaasti pohtia kuinka tuo "toinen putki" tuonne koneen siiven takaiselle ovelle jouhevasti asettuisi.

 

 

Ei sitä noihin pikkusiin koneisiin tarvita. B757 ja heavympi kalusto siitä eniten hyötyisi jossa se ovi tulisi eteen jossa on tilaa paremmin?!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska keskustelua useamman putken lentokonepaikoista on ollut, niin laitan tähän ketjuun pari kuvaa..

 

Jokainen voi sitten vapaasti pohtia kuinka tuo "toinen putki" tuonne koneen siiven takaiselle ovelle jouhevasti asettuisi.

 

Aika villejä ajatuksia, että putki siiven takaiselle ovelle? Kyllä itse olen unelmoinut ja ehdottanut laajarungon kahdelle ekalle ovelle tulevasta putkesta. Pikkuritsat voi pakata/purkaa yhdestäkin ovesta.

Nykyisin laajarungon vasen ensimmäinen ovi on käyttämättä Helsinki-Vantaalla ja sen edessä on vain putken seinää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvausluvat vaaditaan ja Jarilta sellaiset kyllä löytyy ;)

Sitähän minäkin :P Mitenköhän tollaset luvat saa? Maksaa ilmeisesti? Kuulin myös juttua että joka kuvalle pitäs vielä erikseen saada lupa..?

 

BTW; mikäli tuo blue1 on eilen kuvattu niin taisinpa olla sitä pakkailemassa.. Joskus klo 17 jälkeen? Taisi olla ZRH - GOT kääntökin vielä..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

että jos joku vaikka keksisi ihan oikeasti tuota toimintaa tehostavan idean, jossa huomioidaan lastaamisen kaikki eri näkökulmat unohtamatta putkipaikkojen talvikunnossapitoa ja tilantarpeet mahdollisille lisälaitteille ja sen mistä tila olisi mahdollisesti pois, eli liikenteen toimiminen.

 

 

Ihan ensimmäiseksi kannattaa siirtää parkkeeratut autot ja tyhjät matkatavara kärryt pois putkien välistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palataanpa vielä tuohon kuvauslupa-asiaan. Tuossa äsken poistin parista threadista vastaavia kuvauslupakyselyjä. Nyt kun näyttää siltä, että siitä uhkaa tulla joku ihme trendi, että pitää heti olla kyselemässä kuvauslupia sellaisilta henkilöiltä, jotka siellä aidan paremmalla puolella pääsee kuvailemaan, niin jotta vastaavia kuvia nähtäisiin jatkossakin, lopetetaan se lupien kyseleminen julkisesti. Se ei varmaankaan kuulu kenellekkään meistä, onko jollakin henkilöllä luvat vai ei. Jos hänellä ei moisia lupia ole ja hän silti postaa kuviaan julkiseen forumiin, omapahan on häpeänsä. Meille se ei kuitenkaan kuulu.

 

Tai jos niin paljon välttämättä kiinnostaa, sitten voi kysyä vaikka privaviestillä. Mutta älkää ihmetelkö, jos ette vastausta saa...

 

Ps. Tämä ei nyt ole suunnattu Petrille. Ne äsken poistetut viestit olivat joltain aivan toiselta henkilöltä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika villejä ajatuksia, että putki siiven takaiselle ovelle? Kyllä itse olen unelmoinut ja ehdottanut laajarungon kahdelle ekalle ovelle tulevasta putkesta. Pikkuritsat voi pakata/purkaa yhdestäkin ovesta.

Nykyisin laajarungon vasen ensimmäinen ovi on käyttämättä Helsinki-Vantaalla ja sen edessä on vain putken seinää.

 

No juuri näin minäkin olen asian koko ajan ajatellut/ ymmärtänyt - ja niin se myös menee kentillä joissa kahden oven lastaus on käytössä  :thmbup:

 

Kyseistä keskustelua seuranneena siinä kahden oven käytössä kuitenkin on se juttu että koko tuubi boardaustiskeineen/ ulosmenoreitteineen/ yms. pitää olla suunniteltu kahden oven käyttöä varten. EFHK:lla toisen oven käyttömahdollisuuden lisäys nykyisiin putkiin ei mielestäni juuri hyötyä toisi, jollei sitten parannettaisi koko boardaussysteemiä. Se on sitten eri asia kun tuota laajennusta nyt rakennetaan, niin olisihan sinne toki voinut suunnitella ja rakentaa kahden oven putket. Ei siitä ainakaan haittaa olisi, paitsi rakennuskustannusten osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitähän minäkin :P Mitenköhän tollaset luvat saa? Maksaa ilmeisesti? Kuulin myös juttua että joka kuvalle pitäs vielä erikseen saada lupa..?

Kuinka luvan saa on tapauskohtaista, mutta ei ne mitään maksaneet. Tiedotusyksikkö ne myöntää ulkopuolisille ja voi myöntää myös joku muu esim. sisäisille kuvaajille. Se millaisen kuvausluvan saa vaikuttaa siihen kuinka/missä/mitä saa kuvata. Itselläni on varsin laaja lupa. (kuvia menee myös melko paljon ILL:n ja EFHK:n käyttöön).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DE-Icing pesunestettä, jolla koneesta poistetaan jää ja kuura..

 

Tällainen kysymys on kesän lentomatkoilla tullut mieleen, kun olen katsellut 22:lle rullatessa de-icing-merkinnöillä varustettua kenttää. Onko tarkoitus, että jäänpoistotoiminnat tehtäisiin jatkossa vasta ko. kentälle, eikä putkessa seistäessä? Tämä vaikuttaisi ainakin amatöörin silmissä järkevämmältä, että putket vapautuisi seuraavien koneiden käyttöön ja poisto tehtäisiin juuri ennen lähtöä. Minulla ei ole minkäänlaista henkilökohtaista lentokokemusta, eikä tietoa onko toiminnalle jotain aikarajoja ennen lentoon lähtemistä... Kertokaa siis Te, jotka asiasta paremmin tiedätte.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen kysymys on kesän lentomatkoilla tullut mieleen, kun olen katsellut 22:lle rullatessa de-icing-merkinnöillä varustettua kenttää. Onko tarkoitus, että jäänpoistotoiminnat tehtäisiin jatkossa vasta ko. kentälle, eikä putkessa seistäessä? Tämä vaikuttaisi ainakin amatöörin silmissä järkevämmältä, että putket vapautuisi seuraavien koneiden käyttöön ja poisto tehtäisiin juuri ennen lähtöä. Minulla ei ole minkäänlaista henkilökohtaista lentokokemusta, eikä tietoa onko toiminnalle jotain aikarajoja ennen lentoon lähtemistä... Kertokaa siis Te, jotka asiasta paremmin tiedätte.

Käsittääkseni ensi vuoden aikana olisi tarkoitus aloittaa noita jäänpoistoja tuolla kyseisellä alueella. Ilmeisesti jollakin aikavälillä siellä alettaisiin tekemään kaikki jäänpoisto, mutta alkuunsa taidetaan sinne siirtyä asteittain.

Yksi syy tuohon keskitettyyn jäänpoisto alueeseen on varmasti ympäristö tekijät, saadaan kerättyä se glykoli paremmin talteen ja ympäristö kiittää.

 

Aikarajat ennen lentoon lähtemistä riippuu kelistä / lämpötilasta ja käytetyistä nesteistä. Jos tehdään pelkästään yksivaihe jäänpoisto, niin huurretta poistaessa taidettiin puhua jostakin 45min suoja-ajasta. Ja jos lunta tupruttaa, niin puhutaan enään muutamien minuuttien suoja-ajoista.

Eli esim. lumisateella on liki välttämätöntä tehdä kaksivaihe käsittely, sillon jos pelkkää huurretta poistetaan niin taisi suoja-aika olla yli 10 tuntia, ja lumisateenkin sattuessa puhutaan kymmenistä minuuteista.

 

Tuo suoja-aika alkaa kun yksivaihe pesussa alotetaan ruiskiminen ja kaksivaihe pesussa kun sitä toista nestettä (tyyppi 2 tai 4) aloitetaan ruiskimaan. Ja tuosta aloituksesta sen koneen pitäis ehtiä ilmaan, ennen suoja-ajan umpeutumista.

Käytännössä lumisateella jos pestäisiin pelkästään yksivaihe pesu, niin suoja-aika olisi helposti ummessa ennenkuin koko kone olisi edes pesty.

Ja eipä sekään ole ihmeellistä, että suoja-aika menee umpeen kun kone odottaa lähtölupia. Silloin ko. käsittelyt on tehtävä uudestaan...

Noihin suoja-aikoihin löytyy jokaiselta nestevalmistajalta omat taulukkonsa, ne lämpötilan ja kelin mukaan menee. Lisäksi on joitakin muita tekijöitä mitkä pitää myöskin huomioita, kylmät siivet, kova tuuli...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi syy tuohon keskitettyyn jäänpoisto alueeseen on varmasti ympäristö tekijät, saadaan kerättyä se glykoli paremmin talteen ja ympäristö kiittää.

 

 

Juuri tuosta ympäristösyystä tuo de-icing alue käsittääkseni alunperin tehtiinkin. Alueen pohjat on tehty tuota silmälläpitäen, ja asfaltin alla on jos jonkinlaista suodatinkangasta- ja kerrosta. Alue oli lystikäs asfaltoitava kallistustensa ja jiiriensä takia..  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos infopläjäyksestä. Toki nuo ympäristöasiat olivat myös mielessä kirjoittaessa, mutta eihän ne sitten päätyneet tekstiin asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melbournen kentältä kävin poimimassa huvin vuoksi malliksi Google Earth-kuvan, jossa näkyy useita erilaisia putkiviritelmiä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni ensi vuoden aikana olisi tarkoitus aloittaa noita jäänpoistoja tuolla kyseisellä alueella. Ilmeisesti jollakin aikavälillä siellä alettaisiin tekemään kaikki jäänpoisto, mutta alkuunsa taidetaan sinne siirtyä asteittain. 

 

Eilen postiluukusta tipahtaneessa Finavian Maa&Ilma -lehdessä kerrotaan alueelle siirryttävän tämän talven aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla