Torsten Kihlman

Vaihtamassa mäkkiin...näkemyksiä kaivataan.

88 viestiä aiheessa

Morro,

Eli, on alkanut himoittamaan tuo MacBook tämänhetkisen windows läppärin tilalle.

Pidän Macissa sen pienestä koosta, vankasta rakenteesta, viruksettomuudesta ja siitä että se on suunniteltu multimedia kannalta paljon paremmin, esim. koneen mukana tulee kaukosäädin jolla voin ohjata ohjata musiikki ja elokuvavalikkoja.

Minun tarpeet koneen suhteen rajottuvat netin selailuun, kuvien ja elokuvien katseluun ja muokkailuun ja musiikin kuunteluun ja lataamiseen.

Ainakin mitä kävin Humac kaupassa kokeilemassa fiilikset ovat posiitiviset. Ongelmana tietysti kuten monilla muillakin että olen ns. kasvatettu windsin avulla ja mäkki olen käyttänyt about 2 kertaa elämässäni. Myyjän ohje oli että unohda kaikki mitä tiedät windowsista ( :D).

Olisi mukava kuulla vähän plussia ja miinuksia windowsin ja mäkin välillä teiltä jotka olette molempia käyttäneet.

Mäkkiä siis vastaa paremmin ainakin paperilla tarpeitani tällähetkellä. Ainakin myyjä antoi sellaisen myyntipuheen että tulee minun elämää helpottamaan rutkasti.  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin täsmälleen samassa tilanteessa puolisen vuotta sitten. Ostin Macbookin ja paluuta ei ole. Mitään huonoja puolia en oikeastaan ole löytänyt, mitä nyt iTunes ei ehkä ole se kaikkein loogisin soitin. Mutta jos olet kyllästynyt purkkavirityksiin, et tule katumaan Macin ostoa. On mulla toki Winukka pelikoneessa kotona mutta pikkuomena on kyllä 90% enemmän käytössä.

Tuohon kuvailemaasi käyttöön Macci sopii kuin nenä päähän. Tässä tapauksessa voin sanoa että myyntimiehen puhe todennäköisesti pitävät paikkansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhdyn edelliseen puhujaan: olen enemmän kuin tyytyväinen MacBookiini ja takaisin Wintoosaan ei ole paluuta. Käyttiksen opetteluun meni kaksi iltaa, enkä olekaan huhtikuun jälkeen PuuCeehen koskenut.

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä vaihdoin viime maanantaina. Ostin MacBook Pron. Pikku mäkki on kyllä sekin tykkikone, minä vain tarvitsen hiukan isompaa näyttöä, nyt on siis 15 tuumainen Intel Mac. 17 tuumaa on jo minulle niin iso etten kutsuisi sitä enää läppäriksi.  ;D

Musiikin tekeminen ja editointi on se mihin minä eniten käytän tätä konetta, mutta tietysti samalla tulee hoidettua monta muutakin asiaa. Simuilu ja maisemien teko taitaa olla taakse jäänyttä elämää, ainakin nyt. Yksi syy miksi minä halusin vaihtaa on se mieletön värkkääminen mihin PC:tä käyttäessäni olin itseni ajanut. Loputon ohjelmien asentelu, niiden säätäminen, Windowsin säätäminen, rekisterin puhdistaminen ja ties mitä kaikkea. Ja tämä siis suoraan sanottuna jo vaarallisen lähellä jonkin sortin addiktiota....  ;D Samoin kun se simunkin säätäminen, saa sekin jäädä.

Tässä Macissa kaikki tuntuu olevan suoraviivaisempaa ja kun olet jonkun asian/toiminnon säätänyt niin se pysyy sellaisena. Windowsista ei koskaan tiennyt, ihan kuin joku säätö yhtäkkiä muuttuu esim. jonkun uuden ohjelman asennuksessa tai muuten vain Windows hyytyy ja kun seuraavan kerran käynnistää niin dadaa! kaikki ei olekaan enää oikein. tms. Tämä vain tuntuu toimivan ja tehoa näissä IntelMaceissä on myös todella hyvin.

Musiikkiohjelmista ProTools, Sibelius 5 ja Ableton Live asentuivat helposti ilman ongelmia ja toimivat sulavasti. Native Instrumentsin Reaktor 5 ei suostu asentumaan, en tiedä mikä siinä on. Battery 3 ja Kontakt 2 on vielä asentamatta. iTunesia minä olen jo käyttänyt vuosia PC:lläkin, minusta se on aivan loistava ja suurin osa CD levyistäni onkin kovalevyllä iTunes kirjastossa.

Totuttelua vaatii, pakko myöntää. Ja siis opettelua siinä samalla. Mutta olen vakuuttunut siitä että kun tämän oppii niin työt sujuvat sutjakkaasti ja vihdoinkin tietokoneesta tulee oikeasti työkalu jota käytän apuna omissa töissäni.

Olen erittäin tyytyväinen uuteen tyylikkääseen mäkkiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älä osta!  ;D

Niin kuin joku jo sanoikin, paluuta ei ole. Pahimmassa tapauksessa mukaan tulee viellä iPod, apple Tv ja ties mitä muuta. Noei, ei ainakaan veljen macissa ole ollut ongelmia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on ollut Apple eMac jo yli 4 vuotta, se on toiminut moitteetta koko ajan. Suosittelen Apple Macintosh tietokoneita!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älä osta!  ;D

Niin kuin joku jo sanoikin, paluuta ei ole. Pahimmassa tapauksessa mukaan tulee viellä iPod, apple Tv ja ties mitä muuta. Noei, ei ainakaan veljen macissa ole ollut ongelmia.

No iPod:ia en kyllä ole ostamssa, koskaan. Se on minusta surkein mp3 soitin markkinoilla...mutta ei siitä sen enempää :)

Kullostaa hyvältä teidän puheet. Ei kai sitä tässä enään hirveästi sitten tarvitte miettiä.

Thanks.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No iPod:ia en kyllä ole ostamssa, koskaan. Se on minusta surkein mp3 soitin markkinoilla...mutta ei siitä sen enempää :)

>:(

Olen täysin päinvastaista mieltä ja niin on kaverinikin joilla on iPod, eli Apple iPod on todella hyvä MP3-soitin.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No iPod:ia en kyllä ole ostamssa, koskaan. Se on minusta surkein mp3 soitin markkinoilla...

Perustuuko tämäkin kahden kokeilukerran tuloksiin?  ;D

iPod ensinnäkin osaa soittaa myös muita formaatteja kuin mp3 ja tarvittaessa se toimii muistitikun sijaisena. Jos iTunes on koneella "pääsoittimena" niin iPod lienee oikeasti kaikkein kätevin vaihtoehto sen rinnalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Minä vaihdoin viime maanantaina. Ostin MacBook Pron...

Onnittelut erinomaisesta valinnasta. Kauanhan sinä jaksoitkin... :) Oletko jo tutkinut NI:n sivuilta ohjelmien päivitysohjeita. Äänityökaluarsenaaliin suosittelen apuriksi vielä Cycling '74:n näppärää Soundflower reititysohjelmaa. Sitä voi käyttää vaikka Macin mainion puhesyntetisaattorin nauhoittamiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse vaihdoin XP:stä iMacciin syksyllä. Takana Windows-käyttöä Windows 95:sta saakka, eikä paluuta ole.

Kaikki mäkissä on vain niin paljon vaivattomampaa, vakaampaa ja nätimpää. iMaciä kehun myös varsin varauksetta. Lisäsin toisen gigan muistia, ja kaikki pyörii kuin rasvattu.

Ainoa vaiva oli löytää kaikille tutuille windows-softille vastaava mäkkimaailmasta. Kotimaisten foorumien avulle nekin löytyivät, ja tyytyväinen olen ollut, kaikin puolin.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onnittelut erinomaisesta valinnasta. Kauanhan sinä jaksoitkin... :) Oletko jo tutkinut NI:n sivuilta ohjelmien päivitysohjeita.

Olen toki, laittanut pari päivää sitten postia Technical supportiinkin.  Ongelma on omalaatuinen, installer sammuttaa itsensä kun on ensin kysellyt kaikki kysymykset. Ei mitään virheilmoituksia tms. Saas nähdä mitä sanovat NI:llä. Tässä on asennettuna Tiger, ProTools ei toimi vielä Leopardilla.

Äänityökaluarsenaaliin suosittelen apuriksi vielä Cycling '74:n näppärää Soundflower reititysohjelmaa. Sitä voi käyttää vaikka Macin mainion puhesyntetisaattorin nauhoittamiseen.

Kiitän, pitää tutkia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on vähän sama tilanne. Ilmeisesti verottaja haluaa palauttaa mulle rahaa tässä muutaman viikon päästä.

Olen pohtinut josko hommaisin MacBookin. Kertokaahan millainen MB kannattaa hommata? MB tulisi korvaamaan nykyisen Ibarin X40-läppärin, jota olen käyttänyt sohvaläppärinä muutaman vuoden.

Eli, mikä on järkevä määrä muistia 1 Gt vai 2 Gt? Mitä muuta pitäisi huomioida? Akkukesto? Näytön resoluutio? Riittääkö potku katsoa 1080p-matskua (H.264)?

-Jussi

P.S. iPhone on tulossa mulle pölhölästä ensi viikolla. Ajattelin käyttää sitä siihen asti kunnes firma saa hankittua mulle E90:n. Jos jotain kiinnostaa lunasta iphone itselleen edukkaasti käytettynä, niin yv:tä vaan tänne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

iPod ensinnäkin osaa soittaa myös muita formaatteja kuin mp3 ja tarvittaessa se toimii muistitikun sijaisena. Jos iTunes on koneella "pääsoittimena" niin iPod lienee oikeasti kaikkein kätevin vaihtoehto sen rinnalle.

iPod on loistava mp3 -soitin!  :P Itse käytän sitä myös pidemmillä reissuilla kuvapankkina!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Torsten; Älä osta, tästä tulee riippuvaiseksi  ;D.

Kuten jossain toisessa aiheessa kirjoittelinkin, itse olen melko tuore Mac-käyttäjä mutta takaisin en enää vaihtaisi. Harmittaa vain, että piti elää näin vanhaksi jotta tajusi ostaa itselleen ensimmäisen tietokoneen. Tai no, kyllähän tällainen amatöörikin PC:n kanssakin jotenkin toimeen tuli, mutta vasta nyt sitä on tajunnut, että on helpompiakin laitteita. Tää on hyvä :thmbup:

Eli, mikä on järkevä määrä muistia 1 Gt vai 2 Gt? ... Akkukesto?

No mulla on vaan kika ja ainakin näin harrastelijatasolla/ peruskäytössä on ihan riittävä. Jos mulla olis tuplat ni tää olis varmaan niin nopee, ettei oma ajatus ehtisi perässä :D...Akku kestää n. 5 tuntia ja kokoajan huutaa veelani, videot pyörii ymsyms. Noista muista kysymyksistäsi ei oo hajuukaan.

P.S. iPhone on tulossa mulle pölhölästä ensi viikolla. Ajattelin käyttää sitä siihen asti kunnes firma saa hankittua mulle E90:n. Jos jotain kiinnostaa lunasta iphone itselleen edukkaasti käytettynä, niin yv:tä vaan tänne.

Hep!....Tai riippuu hiukan millä firmwarella, sitä uusinta kun ei kuulemma ole vielä saatu "unlockattua". Meinasitko itse murtaa tuon lukituksen täällä vai tuleeko valmiiksi tehtynä, jos saapi udella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omistin ennen sellaisen. Ärsynnyin lopulta kuitenkin sen vaikeakäyttöisyyteen windowsin kanssa verrattuna muihin soittimiin. Minusta kun Mp3 soittimen pitäisi toimia vain tyyliin plug 'n' load tavalla...eli laite kiinni ja click & drag, missä tahansa koneessa, suoraan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko myöntää että ipod on aivan erityinen soitin. Mikään muu laite ei ole onnistunut tuhoamaan omaa piirilevyään yhtä totaalisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on vähän sama tilanne. Ilmeisesti verottaja haluaa palauttaa mulle rahaa tässä muutaman viikon päästä.

Olen pohtinut josko hommaisin MacBookin. Kertokaahan millainen MB kannattaa hommata? MB tulisi korvaamaan nykyisen Ibarin X40-läppärin, jota olen käyttänyt sohvaläppärinä muutaman vuoden.

Eli, mikä on järkevä määrä muistia 1 Gt vai 2 Gt? Mitä muuta pitäisi huomioida? Akkukesto? Näytön resoluutio? Riittääkö potku katsoa 1080p-matskua (H.264)?

Muisti on suhteellisen halpaa että sen pari gigaa kannataa suoriltaan napata siihen. Kaikki MacBook mallit, niin prot kuin ei-prot jaksaa 1080p matskua pyöritellä kiltisti.

Kaikissa MacBookeissahan on 13" 1280x800 näyttö, Prossa on 15" 1440x900 ja 17" 1680x1050 tai 1920x1800 vaihtoehdot. Nyky-MacBookin akunkestosta itse en osaa sanoa mitään, mutta oma uusi 15" pro jaksaa tuommosessa suht kovassa käytössä sen nelisen tuntia helposti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Olen pohtinut josko hommaisin MacBookin. Kertokaahan millainen MB kannattaa hommata? Mitä muuta pitäisi huomioida?

Niin Apple Storesta tilaamalla voi kokoonpanoa räätälöidä omia tarpeita vastaavaksi. Lisämuistit tosin kannattaa ostaa muualta, koska Applen hinnat eivät vastaa nykyistä markkinatilannetta. Muuten huomioi, että halvimmassa mallissa on comboasema eli vain toistava dvd-asema. Monelle se riittää ja ainahan koneeseen voi kytkeä ulkoisen tallentavan aseman, jos sitä tarvitsee... Mac-maailmassa huhut liikkuvat liukkaasti ja yksi tarina kertoo, että uudessa tammikuussa tulevassa übertyylikkäässä pikkuBookissa ei olisi levyasemaa ollenkaan. Ehkä tulee ehkä ei, uudessa mallissa on aina kaikenlaisia lastentauteja joten, jos luotettavaa työjuhtaa tarvitsee, nämä nykyiset mallit ovat parempia... Kaikenlaisia MacBook kokemuksia löytyy Hopeinen Omena foorumin omalta alueelta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni tuli läppärin vaihto ajankohtaiseksi jo useampi kuukausi sitten, mutta odottelin hetken kun kuulin uusien MacBookkien olevan tuloillaan. Pari viikkoa sitten Apple päivitti prosessorien nopeuksia, näytönohjainta sekä jotain pienempiä yksityiskohtia ja päätin tilata kyseisen koneen. Valitsin MacBook-sarjan keskimmäisen mallin 2,2ghz prosessorilla ja 120 gigan kovalevyllä. Halusin koneeseeni 2 gigaa muistia ja tämän takia päädyin tilaamaan Apple Storesta. Paketti tuli Shanghaista noin puolessatoista viikossa kotiovelle.  Koko ikäni PC:tä käyttäneenä voin sanoa, että siirtyminen OSX ympäristöön ei ollut kovinkaan vaikeata (kiitoksia Vainion Ollille kärsivällisyydestä  ;) ) ja nyt kun on hieman oppinut jo käyttämään Leopardin ominaisuuksia tuntuu siltä, että Windowsia en käytä enää kun simulaattorin ja muiden pelien pelaamiseen.

Voin suositella.

Tämä näkymä avautuu kun lopulta kuriirifirman lähetti tuo paketin ovellesi ja saat sen auki  8)

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen muuten kuullut sellaista huhua että jotkin mp3 soittimet eivät toimi Macin yhteydessä?

Osaisiko joku valaista asiaa....olin nimittäin aikomassa ostaa Creativen ZEN soittimen mac:in kaveriksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Olen muuten kuullut sellaista huhua että jotkin mp3 soittimet eivät toimi Macin yhteydessä? Osaisiko joku valaista asiaa....olin nimittäin aikomassa ostaa Creativen ZEN soittimen mac:in kaveriksi...

Niin onko mielekästä ostaa Lexukseen Ladan kattoteline? :) Eikös Mac hankita juuri siksi, että päästään noista rimpuloista ja rautalankavirityksistä eroon. Pikaisesti asiaa tutkin ja kyllähän Zen on saatu jotenkin toimimaan myös Macissä. Vaatii askartelua, XNJB. Suoraa ja täydellistä tukea ei ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin onko mielekästä ostaa Lexukseen Ladan kattoteline? :) Eikös Mac hankita juuri siksi, että päästään noista rimpuloista ja rautalankavirityksistä eroon. Pikaisesti asiaa tutkin ja kyllähän Zen on saatu jotenkin toimimaan myös Macissä. Vaatii askartelua, XNJB. Suoraa ja täydellistä tukea ei ole.

Mikä tekee Creativen soittimesta ladan? Entäs jos minusta iPod on juuri se lada mitä en halua yhteen mäkkini kanssa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään