Jari Tanskanen

Hornet suistui kiitotieltä Rissalassa (OLI: Sotilasilmailu-uutisia)

31 viestiä aiheessa

Pohjois-Savo, Siilinjärvi/Siilinjärvi, LENTOKENTÄNTIE, ilmaliikenneonnettomuus, pieni, 13.11.2007 20:12:07

 

Hornet liukui ulos kiitoradalta Rissalassa

Karjalan lennoston Hornet-hävittäjä ajautui tiistai-iltana ulos kiitoradalta Rissalassa Kuopion lähellä.

 

Karjalan lennostosta kerrottiin illalla, että kone suistui päällystetyltä kiitotieltä ruohopinnoitteiselle suoja-alueelle. Myös ohjaaja on turvassa. Lentovahinko sattui tiettävästi koneen laskeutumisen jälkeen.Pohjois-Savon hätäkeskuksen mukaan onnettomuus tapahtui kello 20.12.

 

STT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hornet liukui ulos kiitoradalta Rissalassa

 

Hornet suistui laskussa Rissalassa

 

13.11.2007 21:57

 

Karjalan lennoston Hornet-torjuntahävittäjä suistui kiitoradalta Kuopion Rissalan lentokentällä.

 

Pinmeälentoharjoituksesta laskeutunut Karjalan lennoston Hornet-hävittäjä syöksyi kiitoradaltaan tiistai-iltana hieman klo 20 jälkeen Kuopion lentoasemalla Rissalassa. Ohjaaja ei vahingoittunut ulosajossa. Onnettomuus sattui noin 500 metrin laskukiidon jälkeen lentoharjoituksessa olleen parin kakkoskoneelle. Ykköskone oli laskeutunut normaalisti minuuttia aiemmin. Onnettomuuden tutkinta on käynnistynyt. Karjalan lennoston koulutusohjelma mukaiset pimeäharjoitukset käynnistyivät maanantaina ja jatkuvat ensi vaiheessa torstaihin saakka.

 

 

http://www.mil.fi/paaesikunta/tiedotteet/3509.dsp

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavaivojen Hornet veti pitkäksi:

 

Hornet liukui ulos kiitoradalta Rissalassa

13.11.2007 20:44 (Päivitetty 13.11.2007 21:46)

Karjalan lennoston Hornet-hävittäjä ajautui tiistai-iltana ulos kiitoradalta Rissalassa Kuopion lähellä noin kello 20.12.

 

Ulossuistuminen sattui Karjalan Lennoston vuosittaisen yölentoharjoittelun ensimmäisellä viikolla.

 

Tapausta selvittämään asetetaan keskiviikkona tutkijalautakunta.

 

Karjalan lennostosta kerrottiin illalla, että kone suistui päällystetyltä kiitotieltä ruohopinnoitteiselle suoja-alueelle. Ohjaaja selvisi vammoitta. Lentovahinko sattui tiettävästi koneen laskeutumisen jälkeen. Koneen siipi oli osunut maahan, mutta aineelliset vahingot jäivät vähäisiksi.

 

Everstiluutnantti Ossi Sivén Karjalan Lennostosta luonnehti tapausta erittäin harvinaiseksi ja poikkeukselliseksi. - Olemme itsekin kiinnostuneita tietämään, miten näin kävi, hän huomautti kertoessaan tutkijalautakunnan asettamisesta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan, että tutkijalautakunta löytää onnettomuuden syyksi sen, että koneessa oli vielä kesärenkaat, eikä nastarenkaita. Jo Ensio Itkonen neuvoi, että ajoneuvo voi liukkaalla kelillä riistäytyä hallinnasta uskomattoman alhaisilla nopeuksilla... :)

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavaivojen Hornet veti pitkäksi:

 

Hornet liukui ulos kiitoradalta Rissalassa

13.11.2007 20:44 (Päivitetty 13.11.2007 21:46)

Karjalan lennoston Hornet-hävittäjä ajautui tiistai-iltana ulos kiitoradalta Rissalassa Kuopion lähellä noin kello 20.12.

 

Ulossuistuminen sattui Karjalan Lennoston vuosittaisen yölentoharjoittelun ensimmäisellä viikolla.

 

Tapausta selvittämään asetetaan keskiviikkona tutkijalautakunta.

 

Karjalan lennostosta kerrottiin illalla, että kone suistui päällystetyltä kiitotieltä ruohopinnoitteiselle suoja-alueelle. Ohjaaja selvisi vammoitta. Lentovahinko sattui tiettävästi koneen laskeutumisen jälkeen. Koneen siipi oli osunut maahan, mutta aineelliset vahingot jäivät vähäisiksi.

 

Everstiluutnantti Ossi Sivén Karjalan Lennostosta luonnehti tapausta erittäin harvinaiseksi ja poikkeukselliseksi. - Olemme itsekin kiinnostuneita tietämään, miten näin kävi, hän huomautti kertoessaan tutkijalautakunnan asettamisesta

 

Minkälainen keli rissalassa oli illalla?

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälainen keli rissalassa oli illalla?

 

METAR EFKU 131820Z 04006KT 360V090 9999 OVC009 M03/M05 Q1015 33710182=

 

Ei mikään ihmeellinen siis

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskutelineeseen tulleen teknisen vian epäillään aiheuttaneen Karjalan lennoston Hornet-hävittäjän suistumisen kiitoradalta tiistai-iltana Rissalassa. Tutkijalautakunnan puheenjohtajan, majuri Heikki Kumpulaisen mukaan koneen vasen päälaskuteline lukkiutui heti laskeutumisen alkuvaiheessa. Rengasjälkien perusteella toinen pääteline oli lukossa koko laskukiidon ajan, mikä kampesi konetta.

 

Turun Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Rengasjälkien perusteella toinen pääteline oli lukossa koko laskukiidon ajan, mikä kampesi konetta.

 

Turun Sanomat

 

Suurpiirteistä näyttää olevan Turun Sanomissa.. Käsittääkseni kaikki telineet lukittuivat normaalisti, mutta oikean päätelineen rengas lukkiutui (eli estyi pyörimästä).  ;)

 

Renkaanjälkien perustella sivuun ajautuminen näyttää johtuneen koneen toisen renkaan lukkiutumisesta laskussa.

 

http://www.mil.fi/ilmavoimat/tiedotteet/3511.dsp

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Hornet-onnettomuuden tutkinta käynnistyi

 

Vapaa julkaistavaksi 14.11.2007 13:05

 

 

Hornet-onnettomuuden tutkinta käynnistyi

 

Tiistai-iltana laskukiidossa vaurioituneen Karjalan lennoston Hornet-hävittäjän vaurioiden tutkinta on käynnistynyt ilmavoimissa.

 

Kiitotieltä ajautumisen seurauksena kone vaurioitui laskutelineistään ja oikeasta siivenkärjestään. Renkaanjälkien perustella sivuun ajautuminen näyttää johtuneen koneen toisen renkaan lukkiutumisesta laskussa.

 

Kuopion lentokenttä oli tapahtuman seurauksena seitsemän tuntia pois käytöstä klo 20-03. Lisävaurioiden välttämiseksi Hornet siirrettiin onnettomuuspaikalta ensi vaiheessa nosturilla ennen koneen halliin hinaamista. Lisäksi kiitotien siivoaminen ja tarkistaminen veivät oman aikansa.

 

Hornet säästyi pahemmilta ulkoisilta vaurioilta, mutta sen korjaaminen lentokuntoon saattaa kuitenkin kestää pidemmän ajan. Hornet saatiin hinatuksi korjaamohalliin omilla pyörillään.

 

Ilmavoimat on nimennyt tapauksen selvittämiseksi tutkintalautakunnan, jonka puheenjohtaja on majuri Heikki Kumpulainen Karjalan lennostosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika huonoon happeen on menny, ois mielenkiintoista nähdä missä kunnossa toi oikea siipi on.

 

Joo ei ole ihan halpa remontti luvassa. Kaikki telineet uusiksi, tod. näk. tuo oikea siipikin, plus runkoon varmasti tarvii kans korjaustoimenpiteitä siiven tyven seutuville... Olisikohan paikka tehdä tästä kahdeksas tandemi? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan paikka tehdä tästä kahdeksas tandemi? :P

 

Sehän olis jo yhdeksäs. Kahdeksas tandemihan on jo rakenteilla siitä vaurioituneesta HN-413:sta ja kanadalaisesta B-mallin Hornetista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä hornetin telineet kestää.

 

Olen nähnyt esittelyvideon jossa se tahallaan rysäytettiin etutelineelle. Laskeutuessa koukku kiinni tukialuksen vaijeriin, siitä ylösveto jp.päällä, vaijeri kiristyi ja kone jysähti kannelle.

-No problem, kyllä kestää. Oli muistaakseni tehtaan esittelyvideo.

 

Asiasta toiseen, joko se kakspaikkanen uusio hornetti on lentänyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta toiseen, joko se kakspaikkanen uusio hornetti on lentänyt?

 

Ei ole lentänyt vielä. Ens vuoden joulukuussa on tarkotus lentää koelennot ja luovuttaa ilmavoimille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä hornetin telineet kestää.

 

Olen nähnyt esittelyvideon jossa se tahallaan rysäytettiin etutelineelle. Laskeutuessa koukku kiinni tukialuksen vaijeriin, siitä ylösveto jp.päällä, vaijeri kiristyi ja kone jysähti kannelle.

-No problem, kyllä kestää. Oli muistaakseni tehtaan esittelyvideo.

 

Asiasta toiseen, joko se kakspaikkanen uusio hornetti on lentänyt?

 

Tollasella iskunkestävyydellä ei vaan oo mitään tekoa sen kanssa ku mennään kylkimyyryä. Vai ootko nähny niissä telineissä poikittainkin olevia iskareita? Aika lailla vertikaalisten voimien vaimentamiseen ja vastaanottamiseen on taidettu nuokin telineet suunnitella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tollasella iskunkestävyydellä ei vaan oo mitään tekoa sen kanssa ku mennään kylkimyyryä. Vai ootko nähny niissä telineissä poikittainkin olevia iskareita? Aika lailla vertikaalisten voimien vaimentamiseen ja vastaanottamiseen on taidettu nuokin telineet suunnitella...

Juu, onhan tuo tietenkin aivan erilainen kuormitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskutelineisiin kohdistunut liiallinen rasitus aiheutti renkaiden auraamisen ja Hornet-hävittäjän sivuunluisun lentohaverissa viime marraskuussa Kuopion Rissalassa. Tutkijalautakunnan raportti valmistui torstaina. Rasitus johtui runsaasta polttoainelastista, lievästi laskevasta ilmavirtauksesta ja loivasti nousevasta kiitotiestä.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla kerrottiin, että

 

raskaahko lasku johtuen yöllä käytettävästä laskeutumistekniikasta

 

Mitenkähän hornetin laskutekniikka eroaa yöllä ja päivällä? Osaisko joku valaista asiaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään