Markus Valo

Voimakas jättöpyörre säikäytti lentomatkustajat aamulennolla

23 viestiä aiheessa

Voimakas jättöpyörre säikäytti lentomatkustajat aamulennolla

Julkaistu 16.11.2007, klo 14.35

 

Voimakas jättöpyörre säikäytti lentomatkustajat Finncomm Airlinesin aamulennolla Helsingistä Jyväskylään perjantaina. 

 

 

Kello puoli kymmeneltä Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähtenyt kone joutui ilmeisesti aiemman koneen jättöpyörteeseen, mikä aiheutti nousussa olleen koneen kallistuman ja voimakasta tärinää.

 

Koneessa olleet matkustajat kertoivat YLE Uutisille, että tilanne tuntui matkustamosta käsin todella vaaralliselta. Koneen lentäjä kävi kertomassa tapahtuneesta matkustamossa koneen laskeuduttua Jyväskylään.

 

"Ei aihetta tutkintaan"

 

Onnettomuustutkintakeskuksen johtavan tutkijan Hannu Melarannan mukaan tapausta ei voida pitää vaaratilanteena, vaikka se saattoi sellaiselta matkustamosta käsin vaikuttaa.

 

- Tämänhetkisten tietojen mukaan tutkintaa ei ole syytä käynnistää. Jos kyseessä oli tosiaan jättöpyörre, se tuntuu matkustamossa samalta kuin kohtalainen turbulenssi, sanoo Melaranta.

 

Melaranta ei muista viime vuosilta tapausta, jossa jättöpyörre olisi aiheuttanut todellisen vaaratilanteen.

 

Lentokoneen ohjaajat toimittavat tapauksesta raportin onnettomuustutkintakeskukselle mahdollisesti vielä perjantai-iltapäivän aikana.

 

YLE Uutiset

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärän hyvin noita matkustajia. Kerran muistan kun edellä oli lähdössä jonkun yhtiön rahtijumbo ja rullattiin radalle heti sen perään. Ehdin nähdä juuri ikkunasta jumbon lentoonlähdön kun alettiin jo kiihdyttämään eli ei käytännössä pysäytetty radalla ollenkaan tai sitten ihan hetkeksi. Siinä tuli miettineeksi, että eikös yleensä odotella hetki ison koneen perään, mutta kaipa nuo meidän pilotit sitten tietävät mitä tekevät...

 

Kuitenkin saman tien kun oltiin ilmassa alkoi meidän kone (777-300) täristä ja vatkata ihan huolella. Istuin juuri siiven edessä ja siipi väpätti riittävästi ja välillä kone heitteli oikein kunnolla. Pari kertaa tuntui, että pilotti yritti kääntää pois pahimmista pöyrteistä, mutta kävi varmaan niin lennettiin siinä pyörteen reunalla ja meno tasaantui kunnes pyörre taas nappasi kiinni kunnon heilautuksen ja tärinän muodossa. Parin minuutin keikutuksen jälkeen meno tasaantui normaaliksi. Se selittyi sillä, että Jumbo edellä oli kaartanut omalle reitilleen ja me jatkettiin suoraan.

 

Eli ATR:kin varmaan saa kyytiä kyllä minkä vaan suihkukoneen jättöpyörteissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin pari vuotta sitten tuossa Helsinki-Vantaan uuden kiitotien eteläpäässä pari sataa metriä

itään harjoittelemassa uuden videokameran kanssa. Meni siitä sitten MD-11 laskuun ja hetken

kuluttua alkoi suorastaan pirullinen ujellus joka tuntui lähestyvän ja voimistuvan. Valmistauduin

jo pahimman varalta lyömään maihin, mutta ujellus meni kuitenkin yli ja vaimeni nopeasti. Onkos

teillä kuvaajilla tuollaisia havaintoja / kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-11:lla on se oma laskeutumisujelluksensa, mutta ehkä et sitä tarkoittanut?

 

Joskus Lemminkäisen kalliolla ollessa katselemassa 22L:lle laskeutuvia koneita, monen koneen jälkeen tuli sellainen hieman 'revontulimainen' ujellus ja humahdus. Olen miettinyt mitä jättöpaineaaltoja nekin sitten olivat... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos teillä kuvaajilla tuollaisia havaintoja / kokemuksia?

 

On havaintoja ja kuulin, että liittyy juuri jättöpyörteisiin. Ääni syntyy ilman "tasoittuessa" tms..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On havaintoja ja kuulin, että liittyy juuri jättöpyörteisiin. Ääni syntyy ilman "tasoittuessa" tms..

 

Ihan sama ilmiö, kuin tuulen synty.

Kun puut alkavat heilua, yltyy tuulikin  ;D

 

Talvella on kylmää, koska kaikki pitävät ikkunansa kiinni

Kesällä on lämmintä, koska kaikki ikkunat ja ovet ovat auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Nils Rostedt:ilta

 

Mutta löytyy myös ihan virallinen ICAO:n "Heavy aircraft" määritelmä, johon kuuluu kaikki koneet joiden suurin lentoonlähtöpaino on 136 tonnia tai yli. Näitä koneita ovat tiettävästi kaikki laajarunkoiset sekä Boeing 757 (korjatkaa jos olen väärässä). Kyseessä on ns. pyörrevanaluokka, eli Heavy-koneilla on sen verran voimakkaat jättöpyörteet että lennonjohto joutuu porrastamaan Heavyn jälkeen pienemmät koneet viiveellä, jotta jättöpyörteet ehtivät vaimentua.

 

Tuo löytyy Täältä

 

Elikkä mitä ilmeisemmin myös B757 luokitellaan "Heavyksi"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Boeing 757 luokitellaan myös "Heavyksi"

 

WTF, onko " Peijpe " muka Heavy...  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

WTF, onko " Peijpe " muka Heavy...  :o

No ei. (tietääkseni?) Itseasiassa voihan se kyllä olla noilla pitkillä matkoilla esim kun nyt se vinnairi lentää sinne dubaihin ja mihin thaimaaseen sillä peipellä niin voihan se noilla matkoilla olla "heavy"... ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei. (tietääkseni?) Itseasiassa voihan se kyllä olla noilla pitkillä matkoilla esim kun nyt se vinnairi lentää sinne dubaihin ja mihin thaimaaseen sillä peipellä niin voihan se noilla matkoilla olla "heavy"... ?

 

No kyllä.

 

757-200 ei ole mtow:n puolesta heavy-luokkaan kuuluva, eikä se lentokohdekaan siihen vaikuta (kuten ei muillakaan koneilla koska luokitus perustuu maksimi-takeoff painoon eikä senhetkiseen painoon mitä ei kukaan missään lennonjohdossa tiedä).... Mutta lennonjohdollisesti useissa maissa 757:aa käsitellään kuitenkin kuten heavy-konetta, sen siiven tuottamien suurien jättöpyörteiden vuoksi. Eli vaikka painoa ei ole niin pyörrettä tulee kuin olisi isompikin kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota... eikös tuosta 757:n 'heavy'-statuksesta jo aikaisemmin keskusteltu ja todettiin, että se lasketaan heavyksi, vaikka sen lähtöpaino (tjms) on alle normaalien heavy-rajojen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan minkäänlaisia tutkimustietoa, että kuinka paljon 57:aan asennetut wingletit vähentävät koneen jättöpyörteitä. Saataisiinko kone pois "heavy"- kategoriasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan minkäänlaisia tutkimustietoa, että kuinka paljon 57:aan asennetut wingletit vähentävät koneen jättöpyörteitä. Saataisiinko kone pois "heavy"- kategoriasta?

 

Meinasin kysyä samaa, koska mulla oli joku semmoinen mielikuva, että olisin kuullut/lukenut asian olevan juurikin noin. Eiköön tuo indusoitu vastus pienentyne winglettiversioilla olennaisesti ja nimenomaan laskussa vaikutuksen pitäisi olla sangen suuri.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan minkäänlaisia tutkimustietoa, että kuinka paljon 57:aan asennetut wingletit vähentävät koneen jättöpyörteitä. Saataisiinko kone pois "heavy"- kategoriasta?

Kuuleman mukaan ei saada, vaikka kalliita ovatkin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos EHFK:lla joitain hyviä paikkoja mennä katselemaan, jos noita jättöpyörteitä pääsis ihan kuulemaan?

Tuolla youtubessa oli pari hyvää videota missä äänet kuului selvästi :)

 

Tuossa yksi niistä:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos EHFK:lla joitain hyviä paikkoja mennä katselemaan, jos noita jättöpyörteitä pääsis ihan kuulemaan?

 

Kyllähän lähes jokaisen EFHK:n baanojen loppulähestymislinjojen alle pääsee sen verran. Toki varmaan Lemminkäisen kallio ja 04L:n finaali ovat ehkä parhaat paikat "kuuntelemiseen"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa yksi niistä:

 

Lähinnä huvitti toi video, joku auto humauttaa sopivassa kohtaa ohi ja heti kauheet tekstit että "jeeee kuulittekste wake turbulenssia"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään