Guest laurindo

Lentokoneen kellot

10 viestiä aiheessa

Eli mitenkäs asian laita on kun olen miettinyt että miten matkustajalentokoneessa vaihtuu kellonajat, silloin kun ylitetään aikavyöhykkeitä. Pitääkö heidän manuaalisesti siirtää ne vai siirtyvätkö ne esim. radio-ohjauksella. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentokoneissa on täytettyjä lokkeja ?? :P

 

Arttu

 

Koneiden kellot on UTC-ajassa ja kaikki lokit yms täytetään myös sen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentokoneissa on täytettyjä lokkeja ?? :P

 

Arttu

Olisko sen takia, että koneessa olisi joku, joka on edes joskus osannut lentää. En ole kyllä tuosta ihan varma ???.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis lokit pidetään mukana aina sen varalta jos koneiden siipien alta loppuu ilma (näin vapaasti Iltalehteä lainaten), niin silloin otetaan lokit esiin ja annetaan niiden hoitaa lentäminen. Nuo täytetyt versiot ovat sitten jo viimeisen käyttöpäivän ohittaneita, ja JAR-OPS 1:n mukaisesti on ne poistettava käytöstä täyttämällä. Halpalentoyhtiöissä tämä täyttötehtävä on pilottien harteilla, jota he tekevät lähinnä matkalento-osuuden aikana (lisäksi määräykset kieltävät täyttämisen alle lentopinnan 100 ja pienemmillä koneilla operoitaessa tämä on ongelma koska tarpeeksi korkeaa lentopintaa täyttämiseen ei saavuteta). Lentäjille täyttöohjeet on jaettu yhtiön toimittaman Operations Manual Part F:n mukana, joka ohjeistaa myös nuo täyttöajat ja suurimmat sallitut täyttötyötunnit päivää ja kuukautta kohden.

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kabiinin puolellahan sitten lokkien virkaa hoitaa kotkat, eli jos lentoemoparka väsähtää eikä jaksa enää kantaa viinaa, niin trollista tempaistaan kotkia tilalle. Tosin eräässä kotimaisessa yhtiössä taidetaan kotkien käyttöaikoja rikkoa reilusti, koska eihän siellä muita näykkään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halpalentoyhtiöissä tämä täyttötehtävä on pilottien harteilla, jota he tekevät lähinnä matkalento-osuuden aikana (lisäksi määräykset kieltävät täyttämisen alle lentopinnan 100 ja pienemmillä koneilla operoitaessa tämä on ongelma koska tarpeeksi korkeaa lentopintaa täyttämiseen ei saavuteta).

No toisaalta, uudet työtehtävät matkalento osuuden aikana ovat kaiketi tervetulleita, koska lentäjillähän ei silloin ole juurikaan muuten tekemistä. Ennen he joutuivat vain lukemaan lehtiä ja kirjoja kyseisessä lennon vaiheessa (niin ainakin muistan lukeneeni tuolta enklannin kieliseltä palstalta kohdasta ASK THE PILOT). Nykyaikaisissa lenskareissa on onneksi muutakin ajanvietettä, monissa malleissa on ohjaamossa oikein useampikin telkkari jotta voi kattella tekemisen puutteessa vaikka taivaskanavia. ;Deikä se naama pysy millään peruslukemilla......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyaikaisissa lenskareissa on onneksi muutakin ajanvietettä, monissa malleissa on ohjaamossa oikein useampikin telkkari jotta voi kattella tekemisen puutteessa vaikka taivaskanavia. ;Deikä se naama pysy millään peruslukemilla......

Harmi vaan kun niissä on aina samaa ohjelmaa ja vielä niin mahdottoman tylsää. Se ruskeasininen hampurilainenkin tulee melkeen joka koneesta. Noh kohta tulee varmaan digitelkkarit ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kabiinin puolellahan sitten lokkien virkaa hoitaa kotkat, eli jos lentoemoparka väsähtää eikä jaksa enää kantaa viinaa, niin trollista tempaistaan kotkia tilalle. Tosin eräässä kotimaisessa yhtiössä taidetaan kotkien käyttöaikoja rikkoa reilusti, koska eihän siellä muita näykkään..

 

Ja jos sekään ei riitä, niin matkustajille tarjoillaan Red Bullia. ;)

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään