Martti Kujansuu

Filmitilausta - Polypan F

8 viestiä aiheessa

Olisiko täällä innostusta yhteiseen filmitilaukseen? Saksalaisesta Lumière Shopista saisi 90 metriä itseladattavaa 35mm filmiä niin halvalla, että loppupeleissä yhden ruudun hinnaksi tulee kehityksineen kaksi eurosenttiä (olettaen, että kehittää itse). Tavallinen "merkkifilmi" maksaa 30 metrin rullissa ainakin tuplasti tuon verran.

Tarkoitus olisi saada ostajia viidelle rullalle, itse luonnollisesti ostan ainakin yhden rullan. Jos ostajia löytyy tarpeeksi niin rullan hinnaksi tulee n. 18 euroa + euro tai kaksi postimaksua.

http://www.lumiere-shop.de/index.php?cat=c176_Polypan-F.html

http://www.flickr.com/search/?q=Polypan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... Meneeks toi normi TMAX-kehitteellä vai miten? Vois tietty lukaista ton linkin.. :-) Pitäisköhän sitä kaivaa naftaliinista Minoltan runko... onks sulla rullauskone käytössä millä ton saa ladattua kinorulliin?

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oon mukana jos purkit sisältyy hintaan  ;) eli noin ensikertalaiselle tuo per rulla ja/tai ruutu hinta on aika kaukana todellisuudesta puhumattakaan rullauskoneesta eli teetkö kenties kaupanpäälle. Tää on ehkä väärä foorumi "myydä" tälläistä matskua kun lukijoista 98% ei ole edes "kuvannut filkkaa koskaan". Eli aitoa vastakaikua voit paremminkin saada tuolta laukusta.

Mitä kehitteisiin tulee niin vaikka Nescafella ;) (siitä löytyy lisää vaikka googlella)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... Meneeks toi normi TMAX-kehitteellä vai miten? Vois tietty lukaista ton linkin.. :-) Pitäisköhän sitä kaivaa naftaliinista Minoltan runko... onks sulla rullauskone käytössä millä ton saa ladattua kinorulliin?

Tuota käytännössä voi kehittää millä tahansa kehitteellä. Esimerkiksi kahvilla ja pesusoodalla tulee melkoisen hyvää jälkeä päätellen erään ranskalaisfoorumin kuvista. Minulla on latauslaite, mutta olen myös ladannut muutaman rullan käsin suoraan käytettyyn MV-filmirullaan. Tietysti se tarkoittaa, että lataus tulee suorittaa täysin pimeässä, mutta koska tuo on 90m rulla niin se pitää kuitenkin leikata kolmeen 30m rullaan sopiakseen useimpiin latauslaitteisiin.

Jos on kiinni siitä, että ei itse haluaisi ladata filmiä, niin eiköhän se onnistu, että lataan omasta rullasta purkkeja ja laitan eteenpäin niitä haluaville.

Oon mukana jos purkit sisältyy hintaan  ;) eli noin ensikertalaiselle tuo per rulla ja/tai ruutu hinta on aika kaukana todellisuudesta puhumattakaan rullauskoneesta eli teetkö kenties kaupanpäälle. Tää on ehkä väärä foorumi "myydä" tälläistä matskua kun lukijoista 98% ei ole edes "kuvannut filkkaa koskaan". Eli aitoa vastakaikua voit paremminkin saada tuolta laukusta.

Mitä kehitteisiin tulee niin vaikka Nescafella ;) (siitä löytyy lisää vaikka googlella)

Olen huomannut, että lataukseen voi oikeastaan käyttää mitä tahansa purkkia. Tietysti kaupasta saa metallisia filmipurkkeja, mutta ihan hyvin käy muoviset, käytetyt purkit mitä voi kysellä liikkeistä. Ja eihän tuota tarvitse välttämättä heti kaikkea purkittaa vaan laittaa pakkaseen / jääkaappiin. Vuonna 2009 menee vanhaksi ilman "jäähdytystä".

Kameralaukku.com:iin olen laittanut myös kysymystä tuosta filmistä. Mutta tiedän, että myös täällä viihtyy filmikuvaajia joten miksen myös täällä "mainostaisi"?

Jos kaapista löytyy filmikamera niin tässä olisi hyvä mahdollisuus kokeilla filmitaitoja. 100% varmuudella ostan ainakin itselleni yhden rullan joten varmasti pääsee kokeilemaan miltä tuo filmi tuntuu.

Ihmisillä on turhaan vääriä käsityksiä filmistä ja sillä kuvaamisesta. Todellakaan filmillä kuvaaminen ei ole kallista, vaan itseasiassa halvempaa jos ei tarvitse kuvata montaa tuhatta kuvaa vuodessa ja tyytyy mustavalkofilmiin. Negatiivit voi kehittää myrkyttömällä "Caffenol"-kehitteellä joka todellakin koostuu pelkästään kahvista ja pesusoodasta (+ C-vitamiini jos haluaa lisätä), halpaa ja hyvää.

Ps. Netscafe taitaa olla liian laadukasta. Paras pikakahvi kehitykseen on 100% robustaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myönnän etten ole kokeillut! mutten silti lähtisi käyttämään kerran avattuja prässättyjä purkkeja. Paljos toi Robusta maksaa ja kelpaako se juotavaksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myönnän etten ole kokeillut! mutten silti lähtisi käyttämään kerran avattuja prässättyjä purkkeja. Paljos toi Robusta maksaa ja kelpaako se juotavaksi?

Halvat pikakahvit on yleensä melkein 100% Robustaa. Jotkut väittävät niitä juomakelpoisiksi, mutta en tiedä kun en kahvia juo...  ::) Arabica on siis sitä laatukahvia. Robusta on siten parempaa, että se sisältää enemmän kehitykselle hyödyllisiä ainesosia. Lidlistä varmaan saa halvimmalla, 200g = 2-3 €.

http://www.digitaltruth.com/techdata/caffenol.php

Polypan + Folgernol (Caffenol)

http://forum.hardware.fr/hfr/Photonumerique/Argentique/topic-unique-folgernol-sujet_14603_1.htm

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on varmaan jossain pari Ilfordin mustavalkofilmin rullaa - niissä on semmonen "kansi" mikä irtoaa aika nätisti ja menee suht hyvin kiinnikin takaisin. Vähän mustaa erkkaria päälle ni varmaankin kestää ihan hyvin valoa.

Tuumitaas. Pitää kattoa jos niitä rullia vielä jostain löytyisi. Kahvilla kehittäminen kuulostaa just sopivan HC:ltä ;-) Olis mulla suurennuskonekin mut ei ny koko pimiötä jaksais alkaa virittelemään kotiin kuitenkaan - kai noita vois skannata jollain ihan järkevällä laadulla..?

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myönnän etten ole kokeillut! mutten silti lähtisi käyttämään kerran avattuja prässättyjä purkkeja.

Aikoinaan vuonna kivi ja kanto käytin yksinomaan itsepurkitettua mv-filmiä (Kodak Tri-X). Enpä ainakaan muista filmin valottuneen käytetyn purkin takia ja käytin samoja purkkeja useammankin kerran. Parhaita olivat muistaakseni juuri nuo Tuomaksen mainitsemat Ilfordin purkit, niissä oli "tukeva" kansi. Mv-kuvaukseen tai oikeastaan pimiössä kuvien tekemiseen liittyy ihan oma mystiikkansa. Ainakin aiemmin monet työväen/kansanopistot tarjosivat kursseja pimiötyöskentelyyn. EDIT :Näköjään edelleenkin pimiökursseja järjestetään ainakin Tampereella

Oi noita aikoja  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään