Jukka Nisula

Vuonna 1969 Grönlantiin kadonnut Beechcraft Musketeer OH-BMW

6 viestiä aiheessa

Törmäsin Mäkinen-Ritaranta rekisterikirjaa selatessani tapaukseen OH-BMW (1). Kone oli tyyppiä Beechcraft B.23 Musketeer Custom III, sarjanumero M-1247. Koneesta löytyy seuraavia tietoja: Se rekisteröitiin tilapäisesti Suomen Travelair-yhtiölle 28.4.1969. Kone katosi siirtolennolla yöllä 11-12.5.1969 Grönlannissa. Hylkyä ei ole löydetty.

 

Samalle tunnukselle OH-BMW rekisteröitiin hieman myöhemmin 12.9.1969 täysin samanlainen Musketeer. Omistaja Wihuri-Yhtymä. Sillä oli useita omistajia, kunnes tuhoutui vuonna 1980 Konstanzissa Länsi-Saksassa.

 

Mutta tietääkö kukaan mitään tästä ensimmäisestä v. 1969 kadonneesta koneesta? Keitä oli koneessa, ja mistä se oli tulossa? Kyseessä oli siis siirtolento (Suomeen?)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin tuotantolistan, jonka mukaan tuo Musketeer B 23 malli olisi valmistettu vuonna 1969, ja kuului 122 koneen sarjaan M-1163.....M-1284. Eli kyseessä oli tuliterä kone.

 

http://www.beechaeroclub.org/bac_serials+main.html

 

Tietoja konetyypistä:

 

B 23 model 1969

 

http://www.pilotfriend.com/aircraft%20performance/Beech/beech2/10.htm

 

Löytyisikö kellään tietoja tuosta onnettomuudesta?

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymykseen en tiedä vastausta, mutta sitä odotellessa laitetaan tähän kuva siitä jälkimmäisestä -BMW:stä.

Ollaan Turussa kesällä -73. Vierellä Piper Colt OH-CPO. Tuossa vaiheessa vielä nokkateline paikoillaan.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuo Musketeer oli vakaa peli mutta kuitenkin herkkä ohjaimiltaan ja hyvä nousemaan neljälläkin aikuisella. Headsettejä siinä ei käytetty ja siksi sisämelu oli kova, olihan siinä 180 hevosvoimainen moottori kiintohuiskalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo Jylhän kirjassa Siviili-ilmailun viimeiset lennot puidaan johdannossa OH-BMW:n kohtaloa seuraavasti:

"Tapaushistoriasta puuttuu myös neljä Suomen ilma-alusrekisteriin merkittyä onnettomuuskonetta. Kolme jo Amerikassa OH-merkkeihin maalattua konetta vei kukin ulkomaisen siirtolentäjänsä pohjoisella Newfoundland(-CKG)-Grönlanti(-BMW)-Islanti(-MOC)-reitillä. Yksi jo Ruotsiin myyty lentovene (OH-AKB) joutui kuolonkolariin, jossa saksalainen oli ohjaajana ja norjalainen hukkui."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen löytänyt Ilmailuhallinnon arkistosta MOC:n kansiosta sähkeen, jossa ilmoitetaan koneen ja siirtolentäjän katoamisesta, mutta BMW:n kohdalla en muista sitä tietoa löytäneeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tähänastisista tiedoista ja kuvista myös. Hyvä, että tulee myös nuo muut tapaukset esille. Kuten kerroin alussa, niin vahingossa silmiini osui juuri tämä OH-BMW-tapaus, ja maininta "wreck not found". Ilmeisesti siis myös pilotti katosi.

 

OH-CKG oli Cessna U206G Stationair, ex N9722R. 20.2.1991 tilapäisesti rekisteröity Maarianhaminalaiselle Ab Skärgårdsflygille. Tuhoutui siirtolennolla 27.2. 1991 St. Johnissa New Foundlandissa.

 

OH-MOC oli Mooney M20E Mark Super 21, joka oli tilapäisesti rekisteröity Ilmailukeskus Oy:lle Helsingissä 17.8.1964. Kone katosi samaten siirtolennolla Atlantilla 20.9.1964.

 

Näissä kolmessa tapuksessa oli yhteistä juuri tuo, että ne olivat Suomeen tulossa kun katosivat/tuhoutuivat.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään