Tero Tuominen

FSN:n maailman ensi-ilta: ensimmäinen lentoon nouseva A380

28 viestiä aiheessa

SIKA!! ;D

 

Joo on se ISO, mutta kyllä se on myös aika rumakin..tulee mieleen siat. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIKA!! ;D

 

Joo on se ISO, mutta kyllä se on myös aika rumakin..tulee mieleen siat. ;D

 

 

Ottaen huomioon, että siltä puuttuu "nahka" ;D.. Voisin lyödä vitosen vetoa, että kuka vaan suomalainen mies... näyttäis sialta ilman nahkaa ;D;D

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo varsin iso on...itse odotan kyllä innolla ekaa ohjaamokuvaa. Tuossa A380:ssahan tulee olemaan vielä nykyistäkin bussia nintendomaisempi ohjaamo...perinteinen MCDU on nakattu menemään ja tuossa editoidaan reittiä suoraan ND:ltä touchpadia sohimalla...uhkasivat että tulee jopa QWERTY-näppis muuhun säätöön tuonne sitten :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhemmassa ILMAILU:ssa oli kuva tuosta ohjaamosta ja siinä oli overhead vielä semmoinen kosketusnäytön näköinen ratkaisu. Siitä siis on luovuttu? En kyllä silloinkaan oikeen keksinyt miksi kosketusnäyttö olisi nappeja parempi vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskos mitenkään mahiksia nähdä isoa versiota tosta simukuvasta? Olis kiva nähdä vähän tarkemmin noita detaileja... :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Petteri punakuono, oli...

Eiku on se vaan ison näkönen. Jotenki tuo ohjaamo näyttää niin pieneltä koko koneeseen nähden.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa A380:ssahan tulee olemaan vielä nykyistäkin bussia nintendomaisempi ohjaamo...perinteinen MCDU on nakattu menemään ja tuossa editoidaan reittiä suoraan ND:ltä touchpadia sohimalla...uhkasivat että tulee jopa QWERTY-näppis muuhun säätöön tuonne sitten :P

 

Sehän on sitten "supernintendo", ;D ei millään pahalla, sillä itse kyllä tykkään busseista. :) Kyllähän tuota ensilentoa inolla odottaa... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhemmassa ILMAILU:ssa oli kuva tuosta ohjaamosta ja siinä oli overhead vielä semmoinen kosketusnäytön näköinen ratkaisu. Siitä siis on luovuttu? En kyllä silloinkaan oikeen keksinyt miksi kosketusnäyttö olisi nappeja parempi vaihtoehto.

 

Se kosketusnäyttö oli varmaan proto millä oli helppo testata erilaisia overheadin kytkinten asemointeja - helppo muokata kommenttien ja testien perusteella ja testata uudestaan. Sitten varmaan kun olivat tyytyväisiä härvelin toimintaan, tekevät sen sitten oikean paneelin muotoon.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin varmaan. Ja olisihan sellainen kosketusnäytöllinen overhead aika huono, kun kippari haluaa käväistä vaikkapa vessassa kesken lennon: jos pää osuu vahingossa paneliin, puolet koneen järjestelmistä pimenee ;D

 

Arttu

 

Se kosketusnäyttö oli varmaan proto millä oli helppo testata erilaisia overheadin kytkinten asemointeja - helppo muokata kommenttien ja testien perusteella ja testata uudestaan. Sitten varmaan kun olivat tyytyväisiä härvelin toimintaan, tekevät sen sitten oikean paneelin muotoon.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin varmaan. Ja olisihan sellainen kosketusnäytöllinen overhead aika huono, kun kippari haluaa käväistä vaikkapa vessassa kesken lennon: jos pää osuu vahingossa paneliin, puolet koneen järjestelmistä pimenee ;D

 

Arttu

 

Juu, ja noilla kytkimien tuntumalla ja naksahduksilla ym on ihan tärkeä merkitys lentäessä - kun turbulenssia ym on ja kone hyppii sinne sun tänne, on tärkeä olla varma että nappia painoi kerran, eikä 4 kertaa, ja että se jäi lopuksi päälle.

 

Tuollaisen touchscreenin nappeihin osuminen kovassa kelissä on ihan mahdotonta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manuaaliukkoa kiinnostaisi hiukan kuulla, notta kun koneeseen tulee kuulemma integroidut kirjat, siis ilmeisesti sijoittuvat noille näytöille, joiden kohdalla kuvassa näkyy reikä, että olisiko aiheesta parempaa tietoa olemassa? Ovatko siis saaneet jonkinnäköistä protoa rakennettua aiheesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manuaaliukkoa kiinnostaisi hiukan kuulla, notta kun koneeseen tulee kuulemma integroidut kirjat, siis ilmeisesti sijoittuvat noille näytöille, joiden kohdalla kuvassa näkyy reikä, että olisiko aiheesta parempaa tietoa olemassa? Ovatko siis saaneet jonkinnäköistä protoa rakennettua aiheesta?

 

Minen asiasta mitään tiedä, mutta meinaatko samaa systeemiä kuin Boeingilla on B777:ssa saatavana lisävarusteena? http://www.airliners.net/open.file/453940/L/ Tuolla oikeassa reunassa..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja hiirien tilalle on keskikonsoliin laitetut track ballit (mikähän tämä olisi suomeksi).

 

Tero

 

Eiköhän tuo ole suomeksi pallohiiri

 

Edit: A380 on Nasse Setä. Nokka jo nyt punasena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen että kuinka isoille koneille nuo EFHK:n portit onkaan mitoitettu?

 

Jos nyt tuollainen nasse-setä ;) joskus Hki-Vantaalle tulisi, pääseekö se "laituriin" eli parkkiin matkustajaportin putkelle, vai joutuuko se jäämään ulos asematasolle ja matkustajat siirretään koneeseen bussilla ?

 

Miten todennäköistä muuten on se että A380 joskus liikennöisi Hki-Vantaalle?

 

Nils

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo on se ISO, mutta kyllä se on myös aika rumakin..tulee mieleen siat. ;D

 

Makuasiat ovat makuasioita, mutta ehkei A380:tä kannata tuon yhden kuvan takia vielä arvostella rumaksi. Tuosta kulmasta katsottuna se ei tosin kieltämättä ole parhaimmillaan. Tässä linkki yhteen havainnekuvaan Airbusin sivuille: http://www.airbus.com/MultimediaElements/60.jpg.

Tässä toinen linkki koneesta kiinnostuneille: http://www.airbus.com/A380/default1.aspx.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen että kuinka isoille koneille nuo EFHK:n portit onkaan mitoitettu?

 

Jos nyt tuollainen nasse-setä ;) joskus Hki-Vantaalle tulisi, pääseekö se "laituriin" eli parkkiin matkustajaportin putkelle, vai joutuuko se jäämään ulos asematasolle ja matkustajat siirretään koneeseen bussilla ?

A380 on suunniteltu siten, että sitä voidaan operoida normaalilla lentokenttäkalustolla. Mitään erikoista "A380-maakalustoa" ei välttämättä tarvita. A380 pystyy hyvin lentämään Helsinkiin, mutta ihan ongelmatonta se ei tule silti olemaan.

 

A380:sen aladeckin ovi ei ole paljoakaan 747:n ovea korkeammalla. EFHK:n 24:seen, 25:seen ja muutamiin muihin ulkomaanportteihin menee muistaakseni myös 747. Ongelmia tulee tosin muilla alueilla.

 

Kun koneen parkkeeraa Helsinki-Vantaan ahtaaseen terminaaliin, joutuu viereisiä portteja todennäköisesti jättämään tyhjäksi. Jos kone ajetaan putkeen, boardaus joudutaan myös hoitamaan yhden oven kautta, joka kestää kauan jos matkustajia on yli 500. Eli jos A380 saattaisi Helsinkiin eksyä, se luultavasti ajettaisin ulkostandille.

 

Ulkostanditkin ovat vaan Helsingissä aika ahtaita. 747- A330- ja 777-diversionitkin on ennen ajettu rahtiplatalle, ja A380:lle tulisi varmaan sama kohtalo, tai sitten sellainen joutuisi uudelle de-icing-platalle 22R:n päädyn viereen. Ulkostandilla boardauksen voisi sitten hoitaa kahden tai useamman oven kautta, mutta eivät ongelmat boardaukseen lopu. A380:ssä tulee olemaan rullauksen kanssa ongelmia. Wingspani on tosi iso, ja se tuo rajoituksia koneiden rullaukseen ahtailla kentillä EFHK nyt ei ihan maailman tilavin ole). Moottorit ovat sen verran kaukana rungosta, että pelätään niiden jetblastin aiheuttavan vaurioita rullausteiden reunavaloille. Joillain kentillä joudutaan myös rullaamaan vain sisemmillä moottoreilla FOD:in (Foreign Object Damage) pelossa. Nurmikon päällä olevat ulkomoottorit kun saattavat imaista nurmikolta kaikenlaista roinaa.

 

Miten todennäköistä muuten on se että A380 joskus liikennöisi Hki-Vantaalle?

Liikennöintiä pidän tällä menolla tulevan kymmenen vuoden sisällä hyvin epätodennäköisenä. Diversioneita saattaa kuitenkin tulla, jos esim. Air France ja Virgin laittavat 380:set Aasian-reiteille.

 

Jos jokin yhtiö kuitenkin aloittaisi hamassa tulevaisuudessa A380-liikennöinnin Helsinkiin, tietäisi se myös muutoksia maapalveluissa. A380:stä odottavat lentoyhtiöt ovat tehneet isoja investointeja A380:sen takia. Esim. Pariisin CDG:lle valmistui äskettäin uusi terminaali, josta löytyy myös kaksi A380:lle tarkoitettua putkea, jotka ulottuvat myös A380:sen ylädeckille. Myös Dubain suunnitteilla/rakenteilla olevaan Emiratesin terminaaliin on samanlaisia suunnitteilla (Emirates tilannut yli 40 matkustaja-A380:stä). A380:seen on myös suunniteltu uudenlaisia ylädeckille ulottuvia cateringautoja ja rahtiversioon ylädeckille ulottuvia high-loadereita (varmaan tässä tapauksessa "very-high-loadereita" ;D), ja A380:lle suunniteltuja pushback-autojakin olen nähnyt. A380:stä pystyy kyllä operoimaan ilman erikoiskalustoa, mutta etua mm. kääntöajoissa uudet maakalustot tuovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Antti, perusteellinen vastaus :D

 

Eipä se todennäköisyys varmasti kovin suuri ole.

 

Onpahan kuitenkin itselle sattunut sekin että Tukholma-Helsinki matkalla SAS käytti normaalin MD-80:n sijasta nelimoottorista A340 konetta :D. Oli muuten mukava reissu 8) . Selitys taisi olla että uusi kone oli vielä miehistön "sisäänajossa" ennen siirtymistä kaukoreiteille.

 

Silloin kone tosiaan pysäköi tuonne rahtiplatalle. SAS:n normaalisti käyttämät portithan ei ole tuommoiselle mitoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Makuasiat ovat makuasioita, mutta ehkei A380:tä kannata tuon yhden kuvan takia vielä arvostella rumaksi.

 

- Ville -

 

...olen kyllä nähnyt jo ihan tarpeeksi monta kuvaa kyseisestä baatista ja eikä tuo ole ollut yhtään kauniimpi. Ei tuo kyllä Boieingin koneita voita vaikka kuinka muutettaisiin..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Antti, perusteellinen vastaus :D

 

Eipä se todennäköisyys varmasti kovin suuri ole.

 

Onpahan kuitenkin itselle sattunut sekin että Tukholma-Helsinki matkalla SAS käytti normaalin MD-80:n sijasta nelimoottorista A340 konetta :D. Oli muuten mukava reissu 8) . Selitys taisi olla että uusi kone oli vielä miehistön "sisäänajossa" ennen siirtymistä kaukoreiteille.

 

 

Moi Nils!

Kyse on varmasti näistä lennoista, mitä lennettiin vuoden alussa 2002:

http://www.airliners.net/open.file/212121/L/

 

http://www.airliners.net/open.file/225019/L/

 

Taisi noilla lennoilla olla ihan mukavasti tilaa valita istumapaikka... ;)

Muistelen, että täälläkin oli asiasta silloin jutustelua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia taas, Tero. Jos sinulla on jo airliners.netissä jonossa noita kuvia, lähetä postia osoitteeseen screeners@airliners.net ja kerro tilanne. Nuo kuvat pääsevät aika varmasti jonon ohi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään