Juha Paulavuo

OH-tunnus, milloin käyttöön ?

46 viestiä aiheessa

Tämä yllämainitsemani Hollantilaisopus tarjoaa tähän Neukkupropleemiin seuraavia tunnuksia ja vuosilukuja:

jo tuossa 1910 luettelossa tarjotaan Venäjälle R:ää

RR ja numerot    1922-29

R-R                      1925-29

CCCP-numerot    1929-91

URSS-numerot    1929-39

RA-                      1992----

Markku

 

Justiinsa. No sittenhän hjomma menee ihan loogisesti. Ilmeisesti aiemmassa postauksessa oli viba tai sitten vaan tulkitsin sitä väärin. Kiitos joka tapauksessa!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkään homma ei historiallisesti ole järin looginen ja monia kysymyksiä jää, esimerkkinä:

 

- lopultakin: mihin juuri tunnus OH alunperin perustuu, kenttätunnuksissa O kai on "orient", L on levant jne

- milloin USA:lla on K ollut Aircraft Registration käytössä, radiokutsuissahan se kyllä on edelleenkin?

- onko Russia:lla muka ollut 1991 jälkeen jossakin ilmailukäytössä IS- (ИС) tai RF- (РФ)? .. radiokutsuissa IS on Italialla.

 

International Telegraph Union (ITU) perustettiin jo 1865, ja se pyrki sanelemaan radiokutsupolitiikan.

1932 nimi muutettiin -> International Telecommunication Union.  ICAO kai perustettiin vasta vuonna 1944.

 

Eli radiohuutoja (-kutsuja) alettiin ajan myötä vähin erin soveltamaan myös ilmailutoimintaan ja lentsikoiden kylkiinkin.

 

"Current ICAO Aircraft Registration Prefixes" löytyy esim: <www.airlinecodes.co.uk/regprefixhis.asp>,

siellä on myös: "Historical ICAO Aircraft Registration Prefixes".

Onko "International Aircraft Registration Prefixes" sama kun ICAO:n?

 

Käytännössä olemattomat "valtiot" sotkevat tässä niinkuin radiohommassakin, jossa eurooppalaisista mm. Luxembourg,

Monaco, Andorra, jopa Saarland ja ennenkaikkea Vatican ovat kylväneet etupäässä katkeruutta ja epäsopua.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Eikös Helsinki-Malmin tunnus ennenvanhaan ollut OFHF? Tuliko sekin radio-aseman kutsumerkistä? Jossain vaiheessa tunnus muuttui sitten nykyiseksi EFHF:ksi.

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Eikös Helsinki-Malmin tunnus ennenvanhaan ollut OFHF? Tuliko sekin radio-aseman kutsumerkistä? Jossain vaiheessa tunnus muuttui sitten nykyiseksi EFHF:ksi.

 

Kari

 

1.7.1950 oli lentoasemien lennonjohtopalvelu seuraava:

OFHF  Helsinki(Malmi):          ATC, ADC ja APC

OFTU  Turku (Artukainen):    ATC, ADC ja APC

OFMA Maarianhamina :          ATC, ADC ja APC

OFPO Pori, OFTA Tampere(Härmälä), OFVA Vaasa, OFKE Kemi, OFRO Rovaniemi: ADC ja APC (ATC ei vielä toiminnassa)

OFJY Jyväskylä (Luonetjärvi), OFKU Kuopio(Rissala): ADC ja APC

OFJO Joensuu/Onttola: ADC (luokitus lentokenttä, ei lentoasema)

 

Eli O-alkuisia olivat ainakin vielä vuonna 1950. Nämä tiedot ovat peräisin: Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö/ILMAILUTOIMISTO : PERUS-NOTAM N:o 13/50

1.7.1950. (Ohjeita ja määräyksiä lentäjille ja lentokoneenomistajille).

 

Jukka

 

ps. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,35946.msg365966.html#msg365966 ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asioista perillä oleva lähde ihmettelee, että kukaan ei tajua katsoa, mitä Ritaranta-Mäkisen rekisterikirja sanoo asiasta...

- Konferenssissa Pariisissa 1919 Suomen tunnukseksi K-S,

- 1929 tunnus OH, ilmeisesti voimaan viimeistään 1.5.1931. Tämä muutos on määrätty asetuksella, ja se on julkaistu mm. Aero-lehdessä. Numeroa hän ei valitettavasti tähän hätään löytänyt.

"Tuo K-S*** ois varattu jo tuolloin (v.1919) Suomelle" tuumailin tossa aiemmin. Tuosta Pariisin sopimuksesta on eri lähteissä kopioita alkuperäisestä paperista mutta niissä ei Suomea tai tuota K-S;ää mainittu ja kun vielä siviilikoneita oli jo pyöriskellyt oikein useammankin firman voimin Suomessa niin hiipi epäilevään mieleeni jotta oiskos tuo ollut noin varma asia. Siitä on varma tieto ja parakraafit milloin touhu Suomessa alkoi. Ja niin muuten Aero aloitti liikenteen (20.3.1924) ja oli kärsitty jo ensimmäinen kaputtikin (6.7.1925) ennenkuin tuo rekisteröintitouhu (27.2.1926) virallisesti alkoi...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Aeron rekisteröinti Weggin Finnairin historiikin mukaan meni näin:

K-SALA tai OH-ALL

*S=Suomi

A=Aero

L=Lucander

A - L =Junkers koneet aakkosjärjestyksessä.

OH-BLA ja BLB Dragon Rapide

OH-CLA Focke-Wulf Condor

OH-DLA ja DLB DC-2

1939-41 Aero siirtyi nykyiseen 0H-L** systeemiin

Eli OH-ALK > OH-LAK ja OH-DLAja B > OH-LDA ja B

Kolmoset OH-LCA - K

Convairit OH-LRA - H

Jne.

Markku

*p.s. nuo kaksi muuta K-maatahan olivat Costa Rica K-C ja Kambotsa K-W. Costa-Rikaan passaa sama logiikka C=Costa Rica

http://daveg4otu.tripod.com/pref.html

ja tämän linkin kopiota tuosta v.1919 sopimuksesta kun silmäilee niin tuo viivan jälkeinen on sama kuin maan alkukirjain 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiokutsujen historia näkyy olevan radioamatööripainotteista - olen radioamatööri onneton minäkin ollut 55 v ... tällaisia löytyi:

 

Mystique of the Three-Letter Callsigns

http://earlyradiohistory.us/3myst.htm#original

 

Callsign Trivia

http://web.pcu.net/jalexand/hobbies/callsign.html

 

United States Callsign Policies

http://earlyradiohistory.us/recap.htm

 

mutta LÖYTYI muuten NAMIA meikäläiselle tutkijalle (onko joku tähän täällä jo viitannut? Jouni kenties?) :

 

Puheen ymmärrettävyys siviili-ilmailun radiopuhelinviestinnässä  ¤  Intelligibility of radio communication in civil aviation

Eskelinen-Rönkä, Päivikki, University of Helsinki, FIN,    219 sivua

 

http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/fonet/vk/eskelinen-ronka/puheenym.pdf

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nysse löyty eli tuo Kansainvälinen ilmaliikennesopimus vuodelta 1919 Annettu Helsingissä 18.12.1931.

Eli tuolla netissä puörineet listat ovat täydellisiä. Tuossa seisoo mitkä maat tuon sopimuksen Pariisissa väsäsivät 13.10.1919.

[ attachment removed / expired ]

Ja se oli näkölään Madritin radiosopimus jossa nuo kansallisuusmerkit sovittiin...

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Tuossa sopimuksessa on lähes 50 sivua....

Palataanko vielä aiheeseen, eli kiinnostaako ::)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Aeron rekisteröinti Weggin Finnairin historiikin mukaan meni näin:

K-SALA tai OH-ALL

*S=Suomi

A=Aero

L=Lucander

A - L =Junkers koneet aakkosjärjestyksessä.

OH-BLA ja BLB Dragon Rapide

OH-CLA Focke-Wulf Condor

OH-DLA ja DLB DC-2

1939-41 Aero siirtyi nykyiseen 0H-L** systeemiin

Eli OH-ALK > OH-LAK ja OH-DLAja B > OH-LDA ja B

Kolmoset OH-LCA - K

Convairit OH-LRA - H

Jne.

Markku

*p.s. nuo kaksi muuta K-maatahan olivat Costa Rica K-C ja Kambotsa K-W. Costa-Rikaan passaa sama logiikka C=Costa Rica

http://daveg4otu.tripod.com/pref.html

ja tämän linkin kopiota tuosta v.1919 sopimuksesta kun silmäilee niin tuo viivan jälkeinen on sama kuin maan alkukirjain 

 

Olihan Flying Finninkin MD-82 koneet OH-LMR ja OH-LMS eli tuskin Flying Finn olisi käyttänyt Finnairin perustajan nimeä.

 

Air Finlandilla ja Finncomilla onkin sitten eri tunnukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan Flying Finninkin MD-82 koneet OH-LMR ja OH-LMS eli tuskin Flying Finn olisi käyttänyt Finnairin perustajan nimeä.

 

No niin olivat, koska ne olivat Finnairin entisiä koneita ja säilyttivät vanhan rekisterinsä. Finnairin koneiden rekisteritunnuksissa kirjain L tulee Aeron perustajan Bruno Lucanderin sukunimen ensimmäisestä kirjaimesta. Tämä on historiallinen tosiseikka, eikä tänne kirjoittelevien kavereiden hyvä arvaus. Jos haluat, luettelen sinulle puolenkymmentä kirjallisuusviitettä asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin koneiden rekisteritunnuksissa kirjain L tulee Aeron perustajan Bruno Lucanderin sukunimen ensimmäisestä kirjaimesta. Tämä on historiallinen tosiseikka, ........

Yhtenä tänne kirjoittelevana kaverina voin vakuuttaa Jounin olevan oikeassa. ;)

Mutta: "Onkohan tuossa asetuksessa mennyt Islannin TF ja Luxemburgin LX ristiin?"

Aivan oikein Jouni, alkuperäisessä Pariisin murteella kirjoitetussa taulukossa asia on oikealla tolalla: Islande = TF ja Luxembourg = LX

ja tuosta Suomennoksesta puuttuu joitakin alkuperäisversiossa olevia maita. Tuo hollantilaisopus vielä väittää Luxenburilaisten vaihtaneen entisen UL-*** tunnuksen nykyiseen v.1935.

Elikkä mitä tästä opimme: jos johonkin lähteeseen on präntätty jotakin, ei se aina välttämättä ole historiallinen totuus...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan Flying Finninkin MD-82 koneet OH-LMR ja OH-LMS eli tuskin Flying Finn olisi käyttänyt Finnairin perustajan nimeä.

 

Air Finlandilla ja Finncomilla onkin sitten eri tunnukset.

 

Niinkuin Elina totesi, entisiä Finnairin koneita. Pienenä tarkennuksena, molemmat olivat MD-83. Finnairin olisi pitänyt poistattaa koneet ilma-alusrekisteristä, mutta se jäi tekemättä. Koska koneet jäivät Suomeen, niiden rekisteritunnukset säilyivät sellaisinaan. Aiheutti myöhemmin Finnairilla jos jonkinmoista hässäkkää, ainakin tekniikassa. Pahimmassa tapauksessa jäi jokunen laskukin lähettämättä, koska "nehän onkin meidän omia koneita".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä todinsteeksi molempia maalauksia:

OH-LMS

[ attachment removed / expired ]

Sama" Kankkusen firman" väreissä.

[ attachment removed / expired ]

OH-LMR

[ attachment removed / expired ]

ja jos oikein tarkkoja ollaan koneet omisti caymansaarelainen yhtiö josta koneet oli vuokralla ;)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, Markku! Varmaan osasivat säästää rekisteröintikuluissakin :o

Mulla on semmonen muistikuva ettei nuo Caymansaaret olleet Finnairillekkaan täysin tuntematon maailmankolkka ::)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, Markku! Varmaan osasivat säästää rekisteröintikuluissakin :o

 

On se vaan käsittämätöntä veronkierto-sumplimista valtiojohtoiselta yhtiöltä, Finnairilta, :thmbdn:

Valtio kusee omaa valtiota silmään, veronkiertämisellä    >:(

Näin pystytään tekemään vain Suomessa.  :laugh:

 

Idea; annetaan kaikki Finnairin koneet Kreikalle  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eino Ritarannan kirjan The Complete Civil Aircraft Registers of FINLAND since 1926 sivulla 4 on rek. no:lla 17 K-SILD, De Havilland DH.60X Moth, joka on rekisteröity 28.3.1930 oheisella tunnuksella. Seuraavana vuonna pvm:llä 10.3.1931 kone sai tunnuksen OH-ILD.

 

Aikamoista veronkiertoa nykyään  >:(    Aikaan ennen nykyajan veronkiertoja, K-rekisterinen De Havilland DH.60X Moth tunnus K-SILD:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg1340291.html#msg1340291

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään