Kirjoitettu Marraskuu 22, 2007 Kiitos hienoista kuvista. Olin erityisen positiivisesti yllättynyt siitä, että olit nimennyt kuvat sisältöä kuvaavilla nimillä! Soisin useammankin kuvia näkyville laittavan näkevän tämän pienen vaivan. Monesti kuvien nimet ovat vain tyliin (1), (2) jne. tai sitten DSC-xxxxx. On jotenkin rasittavaa keksiä itse kuville nimiä ja selvittää ensin kenttä, kone ja rekisteritunnus. Omaan ilmailuharrastukseeni kuuluu, että kerään kuvia omaksi ilokseni omalle koneelleni (muualtakin kuin täältä), ja nimet on pakko kehittää suht. eksakteiksi, yhteismäärä kun alkaa olla melkoinen. Kuvien nimeäminen on tosiaan kyllä semmoinen juttu joka aiheuttaa ison määrän työtunteja aluksi, mutta sitten kun pitää löytää jotain maksaa itsensä nopeaa takaisin aikana. Mulla on myöskin keyword tageja jokaisella kuvalla Lightroomissa jotka lisää metadatan määrää ja siten helpottaa organisointia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 22, 2007 Kuvien nimeäminen on tosiaan kyllä semmoinen juttu joka aiheuttaa ison määrän työtunteja aluksi Ei se välttämättä edes aiheuta isoa määrää. Esim. kun itse puran kamerakännystä koneelle suurehkon määrän satunnaisesti räiskittyjä kuvia, kopsaan ne resurssienhallinnan kautta koneen levylle. Tämän jälkeen valitsen ne kaikki klikkaamalla ensin viimeistä ja sitten Shift pohjassa ensimmäistä. Sitten painaapi ihminen F2 -nappia, ja ensimmäiselle kuvalle kirjoittaa nimeksi vaikkapa "FiAF_F-18_HN-416 (1)", jolloin huomaapi kumma kyllä heti Enteriä painettuaan, että kaikki kuvat tulivat helposti, nopeasti ja näppärästi nimetyiksi järjestykseen (sama nimi kaikilla muuten paitsi että suluissa vaihtuu numero ykkösen tilalle). :-) Se on siis käytännössä viitsimisestä kiinni. Feel free to try please. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 22, 2007 Ei se välttämättä edes aiheuta isoa määrää. Esim. kun itse puran kamerakännystä koneelle suurehkon määrän satunnaisesti räiskittyjä kuvia, kopsaan ne resurssienhallinnan kautta koneen levylle. Tämän jälkeen valitsen ne kaikki klikkaamalla ensin viimeistä ja sitten Shift pohjassa ensimmäistä. Sitten painaapi ihminen F2 -nappia, ja ensimmäiselle kuvalle kirjoittaa nimeksi vaikkapa "FiAF_F-18_HN-416 (1)", jolloin huomaapi kumma kyllä heti Enteriä painettuaan, että kaikki kuvat tulivat helposti, nopeasti ja näppärästi nimetyiksi järjestykseen (sama nimi kaikilla muuten paitsi että suluissa vaihtuu numero ykkösen tilalle). :-) Se on siis käytännössä viitsimisestä kiinni. Feel free to try please. Mitt... vit...?? Odo tais tarkoittaa IPTC ja muita kiiwöördi juttuja Edit: Ja säätämällä pimeäkuvissa valkotasapainon päin persettä mutkun se on niin helppo napata pipetillä koneen kyljestä WB valkoiseksi. Itsekkin tulee siihen syyllistyttyä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 22, 2007 Ei se välttämättä edes aiheuta isoa määrää. Esim. kun itse puran kamerakännystä koneelle suurehkon määrän satunnaisesti räiskittyjä kuvia, kopsaan ne resurssienhallinnan kautta koneen levylle. Tämän jälkeen valitsen ne kaikki klikkaamalla ensin viimeistä ja sitten Shift pohjassa ensimmäistä. Sitten painaapi ihminen F2 -nappia, ja ensimmäiselle kuvalle kirjoittaa nimeksi vaikkapa "FiAF_F-18_HN-416 (1)", jolloin huomaapi kumma kyllä heti Enteriä painettuaan, että kaikki kuvat tulivat helposti, nopeasti ja näppärästi nimetyiksi järjestykseen (sama nimi kaikilla muuten paitsi että suluissa vaihtuu numero ykkösen tilalle). :-) Se on siis käytännössä viitsimisestä kiinni. Feel free to try please. Ensinnäkin olen Mac-käyttäjä joten jutut toimii eri tavalla. Toisekseen Lightroomissa on built in härveli noiden tiedostonimien vaihtoon ja käytän sitä koska hallinnoin kuvakirjastoa Lightroomista käsin. Ja kyllä se nimeäminen silti teettää töitä, esim. tuossa mun toisessa threadissa olevat Hornettikuvat. 90 samanlaista konetta ja thumbnaileista ei näe rekkaria suoraan vaan pitää tihrustaa. Sit ku on oikeat kuvat valittu niin homma menee nopeaa. Samille: noiden tagien lisäksi vaihdan ihan filenametkin. Tyyliin päiväys_kenttä_rekkari<juokseva numero>.CR2, esim. 11.11.2007_EFOU_OH-LBT04.CR2 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 22, 2007 mutkun se on niin helppo napata pipetillä koneen kyljestä WB valkoiseksi. Itsekkin tulee siihen syyllistyttyä Niin itsekin... Ja toisaalta onhan se varmaan näyttävämmän näköinen, kuin mitä jos se olisi kellertävä/punertava, joka toki olisi realistisempi taltiointi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 22, 2007 Ja toisaalta onhan se varmaan näyttävämmän näköinen, kuin mitä jos se olisi kellertävä/punertava, joka toki olisi realistisempi taltiointi. Niinpä ja olen huomannut senkin että kun värilämpö on ~2000K niin värikohina on pienempi kuin noissa k**en keltaisissa kuvissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 22, 2007 Ensinnäkin olen Mac-käyttäjä joten jutut toimii eri tavalla. Toisekseen Lightroomissa Minä olen käyttänyt mäkistä 80-luvun puolelta n. vuoteen 2000. En osaa sanoa miten nykyisissä systeemeissä käytännössä hommat tapahtuu - viimeiset 7 vuotta siis win-maailmaa. En ole koskaan pitänyt liian isona vaivana nimetä kuvia käsin reshassa tms. Editoinnit olen tehnyt Photoshopin eri versioilla, lähtien aikanaan versionrosta 3. Samille: noiden tagien lisäksi vaihdan ihan filenametkin. Tyyliin päiväys_kenttä_rekkari<juokseva numero>.CR2, esim. 11.11.2007_EFOU_OH-LBT04.CR2 Aiemmassa viestissäni tarkoitin nimenomaan tiedostonimiä - tiedoksi henkilölle, joka vastasi riemukkaasti ihmettelevään sävyyn mainittuun viestiini. Tiedostonimissähän on tyylinsä kullakin. Itse olen suosinut tyyliä, jossa tulee järjestys abt. näin: Yhtiö_Valmistaja_Malli_Mahd.rekkari_Kenttätaiimurointisaitti_päiväys[muodossa20071122].tiedostopääte. Kun koneiden kuvat on kansioitu tyypeittäin (paitsi liikennekoneet yhteen), näkymä tuolla tavoin lajiteltuna on minusta miellyttävin ja etsiminen nopeinta. Makunsa jokaisella. Monilla tämän foorumin jäsenistä on luultavasti paljon enemmän lentokuvia kuin minulla. Anyway mulla niitä on n. 6200 kpl, levytilassa vajaat 5 gigaa, eli on tätä tullut harjoiteltua. Nämä määrät ovat lisäksi murto-osa siitä mitä kaiken kaikkiaan on eri aiheista kuvia levyille kertynyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 22, 2007 Hauska huomata että "proommatkin" nappaavat sen WB:n koneen kyljestä. Niinhän se usein tulee tehtyä itsekin. Olisihan se harmaakortti tai muu vastaava ihan passeli juttu, mutta kun.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 22, 2007 Kyllä tossa on väritasapainoja tunkattu ihan yksityiskohtaisemminkin - huomatkaa ettei noissa ole sitä niin tyypillistä tumman sinistä kajoa varjoissa mitä yleensä tulee kun nappaa valkotasapainon koneesta hämäräkuvissa. Hyviltä näyttää. //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23, 2007 huomatkaa ettei noissa ole sitä niin tyypillistä tumman sinistä kajoa varjoissa mitä yleensä tulee kun nappaa valkotasapainon koneesta hämäräkuvissa. Oulun kentän takana ei ole mitään elämää toisin kuin näissä etelän kentillä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23, 2007 Pitihän sitä tän ketjun innostamana käydä yrittämässä itsekin vähäsen tuota pimeäkuvausta, mut eipä siitä tullu mitään odon kuviin verrattuna [ attachment removed / expired ] 1/15 käsivara, ISO1600 ja f/4, kohisee makiasti [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23, 2007 Kohisee ja vähän sahalaitaa (jonnekin clipboardille unohtunut ä ) pukkaa, mutta on toi E190 silti Finskin laivaston kaunein sivusta katsottuna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23, 2007 Henrin ensimmäinen on tämän threadin ehdoton ykkönen. Loistava kuva! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23, 2007 Ihanat värit Henrin kuvissa! 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23, 2007 Joo. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 23, 2007 Henrin kuvasta näkyy just hyvin se, mitä yritin selittää tolla sinisen määrällä tuolla aiemmin, että Olli on tehnyt muutakin kuin vaan etsinyt valkotasapainon kohdilleen - muitakin eri osavärien tasoja on säädetty niin ettei sininen valtaa koko kuvaa itselleen. Ei silti, hienohan toi noinkin on - vain eri lähestymistapa. //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2007 Tänäkin aamuna oli LY-BAO. PS. 40D rokkaa yökuvauksessa aika kovasti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2007 Otit sit saman kuvan uudestaan? Saiskohan muuten tosta deicing-mönjästä samantien tunkattua semmosta oranssia mitä se on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2007 Saiskohan muuten tosta deicing-mönjästä samantien tunkattua semmosta oranssia mitä se on? Niitähän on ainakin kahdenlaista mönjää. Ja niistä toinen on sellaista vihreän keltaista... Beaconeista voisi tehdä kyllä kans punaisia, eikä violetteja... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2007 Niitähän on ainakin kahdenlaista mönjää. Ja niistä toinen on sellaista vihreän keltaista... Se värihän riippuu siitä että kuinka vahvaa se glykoli on.. mitä vihreämpää niin sen vahvempaa... Ja kun se on tollasta oranssia niin se on laimeempaa.. Ja sehän taas riippuu siitä että kuinka paljon sitä jäätä/lunta/pakkasta on että minkä vahvuista mönjää sinne laitetaan.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2007 Henrin kuvasta näkyy just hyvin se, mitä yritin selittää tolla sinisen määrällä tuolla aiemmin, että Olli on tehnyt muutakin kuin vaan etsinyt valkotasapainon kohdilleen - muitakin eri osavärien tasoja on säädetty niin ettei sininen valtaa koko kuvaa itselleen. How about this one? Ei ole Oulusta, mutta kun on puhe yökuvista, niin menköön tähän. Jos kuitenkin rupeaa haittaamaan itse threadia, hihkaiskaa, niin splitataan omaksi threadikseen... Varmaan se realistisin vaihtoehto: [ attachment removed / expired ] Valkotasapaino "pipetoitu" koneen valkoiselta alueelta: [ attachment removed / expired ] Sitten vähän perusteellisempi säätö: [ attachment removed / expired ] Mikä on paras vaihtoehto? Onhan se totta, että kuvasta tulee heti jotenkin näyttävämmän näköinen, kun säädetään valkotasapaino kerralla kylmäksi. Mutta sitten tulee aina hyvin helposti noita lieveilmiöitä, että tietyt värit rupeaa näyttämään sellaisilta, mitä ne eivät yksinkertaisesti voi olla ja siksi myös näyttävät vähintäänkin oudoilta. Keltaisista tulee hyvin helposti vihreitä, punaisista violetteja tai oransseja jne. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2007 Se värihän riippuu siitä että kuinka vahvaa se glykoli on.. mitä vihreämpää niin sen vahvempaa... Ja kun se on tollasta oranssia niin se on laimeempaa.. Ja sehän taas riippuu siitä että kuinka paljon sitä jäätä/lunta/pakkasta on että minkä vahvuista mönjää sinne laitetaan.. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,62357.msg682877.html#msg682877 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2007 http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,62357.msg682877.html#msg682877 No vaikka noin sitten Vahvuuksia kumminkin Ja noista kuvistas, IMO paras on keskimmäinen Mielummin se kone tollasena valkosena eikä keltasena/oranssina.. Ja mikä ihme säätö tuo vika on? Siinä kun näyttää ainakin tällä mun näytöllä että noi beaconin ja noi TWY valojen "tähdet" vedetty jollain tussilla.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2007 Ja noista kuvistas, IMO paras on keskimmäinen Mielummin se kone tollasena valkosena eikä keltasena/oranssina.. Keskimmäisessä ja alimmaisessa kone on 98% identtinen molemmissa Mutta jos katsot kokonaisuutta, niin eihän tuollaista keskimmäisen kuvan kaltaista sinistä/turkoosia maata ole missään valaistusolosuhteissa (siis millaisia kentillä on)... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2007 Mutta jos katsot kokonaisuutta, niin eihän tuollaista keskimmäisen kuvan kaltaista sinistä/turkoosia maata ole missään valaistusolosuhteissa (siis millaisia kentillä on)... Niin, mutta muuten tollanen "kylmyys" sopii muutenkin "talviseen" kuvaan paremmin.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla