Kirjoitettu Toukokuu 9, 2012 Otin varman päälle ja menin puoliväliin AY357 - OH-LZA KF343 - OH-BLN AY358 - OH-LZA DY5610 - LN-DYP KF707 - OH-BLO PF244 - OY-PSF Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2012 Millä taas ei välttämättä ole hirveästi tekoa sen kanssa, mitä kiitotietä todellisuudessa käytetään. En kyllä muista että se olisi minua koskaan Oulussa pettänyt, toki erikseen noi tilanteet missä ei tuule käytännössä ollenkaan mutta tässä puhuttiin just siitä että kuunnella sitä tuulen suuntaa koska koneet liikennöivät vastaiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2012 Millä taas ei välttämättä ole hirveästi tekoa sen kanssa, mitä kiitotietä todellisuudessa käytetään. Totta, välillä on tänä keväänä thomas cook välttämättä halunnut ILS:n kiitotielle 12 vaikka kelit olivat hyvät ja 12:lle oli 8 solmun myötäinen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Nyt otetaan uusin yrityksin muuten kommenttia horisontista (viime kerralla oli kuulemma Pisan torni -efektiä havaittavissa)! ja kuvista yleensäkin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Nyt otetaan uusin yrityksin muuten kommenttia horisontista (viime kerralla oli kuulemma Pisan torni -efektiä havaittavissa)! ja kuvista yleensäkin Tekisi melkein mieleni väittää, että kahdessa ekassa BLP:n kuvassa molemmissa ollaan vielä Italiassa. Eka ihan vaan tumman naisen hmmhmmkarvan verran, mutta sitten se poispäin rullaava on kyllä jo ihan rehellisesti vinossa. Noista kaikista viestin kuvista äkkiä kuitenkin juuri tuo eka BLP on omaan mieleen paras. Siinä on ehkä parhaat värit hienoista sinisyyttä lukuunottamatta ja luonnollinen tasapaino suunnilleen joka suuntaan. Ja siinä kuvassa tykkään erityisesti tuosta "lentokenttämäisestä" taustasta/ympäristöstä runsaine asfaltteineen ja monine näkyvine valotolppineen. Se on myös ainoa ruutu, johon tuo kapea kroppaus toimii jotenkuten. Mistä päästäänkin siihen ehkä huutavimpaan ongelmaan näiden kuvien suhteen. Eli tosiaan tuo rajaaminen. Noiden loppujen kuvien osalta minä en ymmärrä oikeasti ollenkaan tuota kaistalerajauksen logiiikkaa. Sillä on hävitetty kuvista viimeinenkin tasapaino ja ilmavuus. Jos tuollainen alumiinituubi on muutenkin pitkine siipineen monesti hankala rajata tasapainoisesti, niin tällä systeemillä mennään yleensä enemmänkin puuhun eikä suinkaan etuperin. Lisäksi kuvat on järkyttävän ahtaanoloisia, kun niistä suurimmassa osassa kone on sitten rajattu ihan alalaitaan kiinni. Ironisesti kyllä tuo starttaava bussi, joka on ehkä kaikkein väljin kroppauksena, on kenties ehkä se kaikkein ahtaimmanoloinen ruutu. Vaikka siinä on yritetty jättää sinne "menosuuntaan" tilaa, niin kuvasta on tapettu kaikki liikkeentuntu, kun se liikkuva objekti on ankkuroitu alalaitaan kiinni... Tuo kapean rajauksen käyttö on oikeasti taitolaji ja se vaatii oikeanlaisen kuvan toimiakseen hyvin. Siksi lähtisin itse liikkeelle siitä, että käytetään 3:2 kuvasuhdetta lähtökohtaisesti, ja höystetään sopivan kuvan kohdalle sattuessa sitten tuollaisilla "tehosterajauksilla". Ja noiden matkustajakoneiden kohdalla rajauksen tasapaino tulisi yleensä lähteä hakemaan koneen painavimman/merkitsevimmän osa-alueen mukaan, eikä suinkaan koko koneen muodostaman laatikon mukaan. Tarkoittaa siis sitä, että monesti esim. ne siivet pitäisi jättää rajausta tehdessä vähemmälle huomiolle, koska niiden ympärille yleensä jää hirveästi tyhjää tilaa, joka kuvakokonaisuuden kannalta ei paina vaakakupissa mitään. Viimeisenä vielä värimaailmaa. Kahta poikkeusta lukuunottamatta kuvia vaivaa hienoinen sinisyys. OK, jos aurinko ei paista, se ei paista, eikä silloin mitään väriloistoa voi odottaakaan. Mutta harvemmin se silloinkaan noin sinistä se valo on, eikä tietty tuo vastavalon puolella olo asiaa ainakaan helpota. Eli ihan hivenen kääntäisin värilämpötilaa lämpimämpään. Mutta vain vähän, ettei ammu yli. Lisäksi myös, taas paria poikkeusta lukuunottamatta, yrittäisin vähän kaivaa tummaa päätä auki, sillä nyt metsät ovat lähestulkoon mustaa. Voisi niistä kuitenkin vähän jotain detailia erottua. Tällä operaatiolla tuo hienoinen ylikontrastisuuskin tasoittuisi. Siinäpä paatosta, kun vaadittiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 http://tiina.jamsa.me/lentokoneet/IMG_3358.JPG Tuossa linkki tuohon yhteen alkuperäiseen, joten kerrohan/näytähän toki miten tuon saat sitten näyttämään suoralta ja sinisettömältä, luonnolliselta ja täydelliseltä. Ihan mielenkiinnosta, jos mulla oli kuvissa kerta kaikki pielessä mikä vaan voi olla.. oppia ikä kaikki! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 http://tiina.jamsa.me/lentokoneet/IMG_3358.JPG Tuossa linkki tuohon yhteen alkuperäiseen, joten kerrohan/näytähän toki miten tuon saat sitten näyttämään suoralta ja sinisettömältä, luonnolliselta ja täydelliseltä. Ihan mielenkiinnosta, jos mulla oli kuvissa kerta kaikki pielessä mikä vaan voi olla.. oppia ikä kaikki! Kyllä tuossa on horisontti vinossa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Kyllä tuossa on horisontti vinossa... No aijaa, niin piti ollakin!! Sehän onkin alkuperäinen ja TÄYSIN muokkaamaton! hohhoi.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Näin itsellä meni vajaat 5min Lightroomilla. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 http://tiina.jamsa.me/lentokoneet/IMG_3358.JPG Tuossa linkki tuohon yhteen alkuperäiseen, joten kerrohan/näytähän toki miten tuon saat sitten näyttämään suoralta ja sinisettömältä, luonnolliselta ja täydelliseltä. Ihan mielenkiinnosta, jos mulla oli kuvissa kerta kaikki pielessä mikä vaan voi olla.. oppia ikä kaikki! En kylläkään ole Mikko, jolle kehotus on heitetty, mutta joutoaikaa löytyy Eipä tosta kauheasti irti saanut, mutta tässapä vähän mitä tein lightroomilla: Crop Angle: +1.54 Värilämpötila: +6 (sinisyyttä veks) Valotus: +0.51 Kirkkautta: +2 Shadow tones: +5 Highlight tones: +14 Light tones: + 9 Dark tones: -5 Saturaatio: +31 Brushilla konetta + alaosaa kirkkaammaksi, ja sen jälkeen toisella brushilla taivasta pimeämmäksi. Ja tuotos [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Mullakin on tätä jouto-aikaa http://joonasm.kuvat.fi/kuvat/Aviation/tiinan_B1.jpg/_small.jpg?hash=53934[/img] Koitin pistää suoraksi lopulta kuvan ulkopuolelle jääneen tolpan mukaan. Temp. +7 Exposure. +0,24 Contrast. +39 Highlights. -83 Shadows +29 Clarity +34 Vibrance -12 Sharpening +70 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Kameran suorassa pito hirveen vaikeeta? No tiedät itsekin, että se ei ole lähestulkoon koskaan niin suorassa, kuin voisi olla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 http://tiina.jamsa.me/lentokoneet/IMG_3358.JPG Tuossa linkki tuohon yhteen alkuperäiseen, joten kerrohan/näytähän toki miten tuon saat sitten näyttämään suoralta ja sinisettömältä, luonnolliselta ja täydelliseltä. Ihan mielenkiinnosta, jos mulla oli kuvissa kerta kaikki pielessä mikä vaan voi olla.. oppia ikä kaikki! Ei tuossa mitään taikuutta ole. Vähän värilämpötilaa lämpimämpään, ja kevyttä viilausta sinisen sävyjen suhteen, kirkkautta ja kontrastia ylös reilusti ja kuvan kääntö suoraksi kuvassa näkyvän pystylinjan mukaan. Ja rajaukseen tilaa ylös ja alas. Tässäpä jonkinlainen näkemys em. asioihin puuttumalla. Lähdin liikkelle sillä linjalla, että teen vähän kirkkaamman vedoksen, kuin nämä muuta vaihtoehdot... [ attachment removed / expired ] Ja tässäpä vielä käytetyt säädöt... [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Tungempa tähän omankin lusikkani. Pikaisella säätämisellä tuosta saa ihan kivankin, vaikka lähtötilanne on aika haastava ali- ja vastavalosta johtuen. Toivottavasti tuosta näkee jotakin. [ attachment removed / expired ] Lisäksi: Highlights -24, Lights -14, Darks +20 ja Shadows +3 Keltaiselle värille Saturation +18 ja Luminance +14 Toivon näkeväni mallisuorituksen myös Mikolta! LISÄYS: Ja Mikkohan kerkesi sillä aikaa! Thanks. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Väliin jotain ihan muuta. Satuin olemaan pihalla kameran kanssa, kun Norwegian nousi 12:sta. Eli eipä ole kentältä mutta jospa se sallitaan. Pikkusen on suttu tosin ja oksia löytyy. LN-DYP [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Sen verran täytyy noita allianssi virityksiä kommentoida, että kaikissa noista kolmesta kuvasta näkyy jonkin sortin halo tossa sivarin ja korkkarin ympärillä. Mikon editissä vähiten Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Kovin on erilaisia versioita itse kullakin. Joidekin kuvissa taivaasta ja koneen yläreunasta palanut jo kuva puhki. Ei liene toivottavaa sellainen sentään? Ja Patricin kuvassa on jotain ihmeen mustia länttejä keskellä kuvaa? Ja joillakin on aika värittömiä. Muuta kiitos kaikille vinkeistä. Kuvausta tosiaan tullu harjoitettua vasta helmikuusta alkaen, joten kaikki vinkit on oikein tervetulleita eipä sitä millään voi vielä pro olla kaikessa käsittelyssä. Ja enpä liene ainoa jolla kamera ei oo aina ihan viivasuorassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2012 Joidekin kuvissa taivaasta ja koneen yläreunasta palanut jo kuva puhki. Ei liene toivottavaa sellainen sentään? Nuo on aina kompromisseja. Et sä voi tuollaisessa tilanteessa, pilvisellä kelillä ja vastavaloon, valottaa sekä taivasta että konetta täydellisesti. Jos haluat taivaan oikein, kone ja maa/metsä jää armotta alivalottuneeksi. Nyt kun kyse on kuitenkin lentokonekuvasta, lienee tärkeämpää tuoda se kone esille ja uhrata pala taivasta? Mitä tulee puhkipalamiseen, niin en varsinaisesti tuomitsisi yhtään noista editeistä puhkipalaneeksi. Se vaan tuossa kohtaa tuo kaareva katto peilaa valoa tuon verran... Muuta kiitos kaikille vinkeistä. Kuvausta tosiaan tullu harjoitettua vasta helmikuusta alkaen, joten kaikki vinkit on oikein tervetulleita eipä sitä millään voi vielä pro olla kaikessa käsittelyssä. Ja enpä liene ainoa jolla kamera ei oo aina ihan viivasuorassa Harvempi on seppä syntyessään. Ja sen kun muistaa, että ei nämä täällä esitetyt nurinat ole negatiivista palautetta, vaan nimenomaan rakentavaa kritiikkiä, niin siitä on hyvä ammentaa. Vastaavasti nämä tällaiset on aina monelle kokeneemmalle kuvaajalle kivoja verryttelyjä. Hauska aina katsoa, mitä itse voisi tehdä parantaakseen, tai mitä toiset kenties tekisivät toisin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2012 Palaan tuohon Tiinan kuvaan vielä, itse tein tälläisen Lightroomilla: [ attachment removed / expired ] Ja säädöt tosta noin [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2012 Pari kuvaa tältä iltapäivältä OH-LXF [ attachment removed / expired ] OH-BLH [ attachment removed / expired ] Kommentit ja parannusehdotukset tervetulleita! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2012 Olli toi LXF kuva on yks parhaista sun koskaan foorumille laittamista!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2012 Tältä päivältä muutamat LXF [ attachment removed / expired ] Toinen sille [ attachment removed / expired ] BLH [ attachment removed / expired ] BLM [ attachment removed / expired ] Toinen sille [ attachment removed / expired ] Kommentti erittäin tervetullutta E: Kuva lisätty Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2012 Tuo Ollin LXF näyttää kyllä aika hyvältä, ehkä iha hitusen verran lämpimämmän suuntaan Jaakon LXF:ään voisi toimia ehkä tiukempi rajaus, close appi tuosta siiven puolesta välistä eteenpäin voisi toimiakin mutta muuten iha hieno kuva Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 12, 2012 Näissäkö sitten on horisontit suorassa, kun kukaan ei sanonut asiasta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 12, 2012 Näissäkö sitten on horisontit suorassa, kun kukaan ei sanonut asiasta? Vedit sitten itteesi nuo aiemmat kommentit? Huoh. Varmaan sen takia just sulle sanottiin kun oletettiin että sä otat neuvosta vaarin. Ollille ja Jaakolle on muistaakseni sanottu aika monesti kys. aiheesta ja sitä on turha takoa sinne päähän jos se ei vaan mene. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla