Tuomas Kuosmanen

Parit sekalaiset talven iloksi

23 viestiä aiheessa

Finnairin lentokerhon Tomahawk kesäillassa

medium

Iso Pyörä

full

Kaunista kesäiltaa Wredebyssä viime kesänä

medium

Näyttää lennokilta tästä kulmasta, mutta kyllä siellä on ihan Kiiski kyydissä.

medium

Iso Potkuri ja kaksi pienempää..

medium

Ja loppuun vähän tunkkaus + valosäätöä kuluneelta syksyltä, Patrian Seneca OH-PKO.

medium

Toimiikos tommonen editointi? Siinä on myös (hyvin) kevyttä valoa oikealta, pitää selkeästi treenata lisää moisia juttuja.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toimiikos tommonen editointi? Siinä on myös (hyvin) kevyttä valoa oikealta, pitää selkeästi treenata lisää moisia juttuja.

Pari huomiota, mitkä minun silmään särähtää. Jokaisessa kuvassa näkyy tuo sinun jo "tavaramerkiksi" muodostunut tietty keltaisuus. On se toki hillitympi, kuin aiemmin, mutta silti sen näkee. Lisäksi tuossa kolmen potkurin kuvassa ja Tuulia-kuvassa läpi hönkii hieman pinkkiä tonea... No OK, tässähän on vain siitä kyse, että tuo on varmasti vain henkilökohtaisten mieltymysteni vastaista jne. eikä se kuvien arvoa varmasti vähennä mihinkään. Varsinkin, kun kuviasi paljon nähneenä on täytynyt muodostaa mielipide, että se on oma näkemyksesi ja tarkoituksella tehtyä, eikä vain mitään viimeistelyä vaille jäänyttä editointia...

Toinen huomio on, että PKO:n kuvaa lukuunottamatta noista mielestäni uupuu hitunen kontrastia. Värit jää vähän latteiksi. Ikään kuin siinä olisi sellainen tasaisen harmaa hento kalvo päällä... PKO:n kuvasta vielä sen verran, että siinä on vedetty editointi ehkä hieman jopa yli, mutta se siinä varmaan onkin se tekijä, joka siitä kuvasta tekee tämän setin ylivoimaisesti parhaan  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa Wredwbyn kesätunnelmaa :thmbup:. Noin yleisesti ottaen, mitenkäs tuo lentokoneissa niin yleinen valkoinen väri tulisi säätää, eli paljonkos valkoisten alueiden tulisi sisältää sävyjä? Tuntuu että nykytrendi on että annetaan surutta palaa puhki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menit sitten Tuomas aiheuttamaan meille kaikille kaamosmasennuksen noilla kuvilla.  :thmbup:

Upeita!  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoja ovat! On sitten pitäny taas se PTC parkkeerata väärin päin ruutuun. No, ainahan seuraava pilotti voi korjata edellisen laiskuuden ja seisottaa konetta valmistelujen ajan keskellä plattaa  :laugh:

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Fooorumin kaikista kuvista minun henk.koht. lemppareita on nämä Tuomaksen ottamat kuvat. :thmbup:

Tosin aika masentavaa katseltavaa, kun näkee, että itsellä on vielä rutkasti opittavaa. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa Wredwbyn kesätunnelmaa :thmbup:. Noin yleisesti ottaen, mitenkäs tuo lentokoneissa niin yleinen valkoinen väri tulisi säätää, eli paljonkos valkoisten alueiden tulisi sisältää sävyjä? Tuntuu että nykytrendi on että annetaan surutta palaa puhki.

No se riippuu ihan tilanteestakin. Toi Seneca on tarkoituksella vedetty vähän överiksi kontrastin suhteen, ja siksi kirkkaan pään pitää kanssa lävähtää kunnolla puhki koska muuten siitä tulisi niin tumma kokonaisuus.

Se lienee ennenkin ollut selvä että mä tykkään sävyttää kuvat vallitsevan tunnelman mukaan ja usein kuvaan ilta-auringossa joka on lämmintä sävyltään, siksi mun kuvat on "keltaisia" (tosin hyvin kevyt oranssi lienee oikeampi "termi") - valkoinen kohde kuiteskin heijastaa valon ja ympäristönsä sävyjä joten omaan silmääni se näyttää vaan väärältä ottaa koneen kyljestä valkotasapainoa ellei konetta kuvaisi studiossa ihan kliinisissä olosuhteissa yhden sävyisellä valolla. Mutta tää onkin ihan selkeä näkemysero ja osa omaa tyyliäni - joskus toki menee ehkä överiksikin, mutta olen vaan todennut että lämmin sävy miellyttää katsojan näkökulmasta itseäni ainakin enemmän jos tarkoitus on luoda just tällaista kesäistä tunnelmaa esiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se lienee ennenkin ollut selvä että mä tykkään sävyttää kuvat vallitsevan tunnelman mukaan ja usein kuvaan ilta-auringossa joka on lämmintä sävyltään, siksi mun kuvat on "keltaisia" (tosin hyvin kevyt oranssi lienee oikeampi "termi") - valkoinen kohde kuiteskin heijastaa valon ja ympäristönsä sävyjä joten omaan silmääni se näyttää vaan väärältä ottaa koneen kyljestä valkotasapainoa ellei konetta kuvaisi studiossa ihan kliinisissä olosuhteissa yhden sävyisellä valolla. Mutta tää onkin ihan selkeä näkemysero ja osa omaa tyyliäni - joskus toki menee ehkä överiksikin, mutta olen vaan todennut että lämmin sävy miellyttää katsojan näkökulmasta itseäni ainakin enemmän jos tarkoitus on luoda just tällaista kesäistä tunnelmaa esiin.

Meillä on vain jännä näkemysero. Ainakaan minun silmä ei oikeastaan koskaan näe just tuollaista keltaista kokonaisvaltaista sävyä, vaan siinä on lähes aina enemmän punaista seassa. En missään nimessä tarkoita, että kuvia pitäisi kylmempään suuntaan säätää ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä on vain jännä näkemysero. Ainakaan minun silmä ei oikeastaan koskaan näe just tuollaista keltaista kokonaisvaltaista sävyä, vaan siinä on lähes aina enemmän punaista seassa. En missään nimessä tarkoita, että kuvia pitäisi kylmempään suuntaan säätää ;)

Määs pistän sulle kohta yhden neffin privana ja tunkkaas siitä semmonen 800px leveä kuva ku ite tekisit, nimenomaan lämpimällä fiiliksellä, ni katotaan. Saattaa olla nääs monitoritkin päin peetä? Nään sit sun versiosta mitä tarkoitat. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Määs pistän sulle kohta yhden neffin privana ja tunkkaas siitä semmonen 800px leveä kuva ku ite tekisit, nimenomaan lämpimällä fiiliksellä, ni katotaan. Saattaa olla nääs monitoritkin päin peetä? Nään sit sun versiosta mitä tarkoitat. :)

Jees, katotaan. Voi hyvinkin olla totta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Markusta ja Tuuliasta puheenollen

OH-370

[ attachment removed / expired ]

ja sitten kesäfiilistä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläinen on ainakin aina tykännyt katsoa Tuomaksen kuvia ja enkä vähiten tuon lämpimän värimaailman takia. Minusta on mukavaa vain, että näissä Tuomaksen kuvissa on omanlaisensa sävynsä ja se toimii todella hyvin näissäkin kuvissa. Ihan turha lähteä veistämään kaikkia kuvia samanlaisiksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu ei tässä siitä olekaan kyse, ei mitään herneitä ole lentämässä mihinkään sieraimiin =)

Vaan kiinnostaa just toi mitä Mikko tossa tarkoitti. Siitä vaan rawia tunkkaamaan muutkin jos huvittaa - samantien katotana kuka saa huimimman editin aikaan? ;D

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän suuntaista hakisin ehkä itse. Eli vähän vihreää pois ja punaista tilalle. Ero ei ole iso, mutta omaan silmääni ainakin merkittävä...

Yritän kuitenkin huomenna vähän tuoreemmilla silmillä tehdä toisen tuollaisen lämpimän version. En ole tuohon tulokseen mitenkään tyytyväinen, mutta siihen on syynsä. Ja se seuraa tässä pienen vastalauseen muodossa:

Kun kuva on otettu kesäkuun toinen päivä klo. 16.23, eihän tuona ajankohtana voikkaan olla kovin lämpimät sävyt. Aurinko on todella korkealla vielä tuohon aikaan. Käytännössä samalla korkeudella, kuin korkeimmillaan. Eli ei kyllä voida mitenkään puhua "lämpimästä ilta-auringosta". Jos lähtisin tuossa hakemaan vallitsevia olosuhteita, menisin ihan eri suuntaan, kuin tuossa äskeisessä editissä. Jotensakin näin, vaikka tässäkin ollaan jo ehkä turhan "iltamaisissa" fiiliksissä:

Mutta nyt sänkyyn silmiä hoitamaan ja huomenna uudet kujeet :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläinen on ainakin aina tykännyt katsoa Tuomaksen kuvia ja enkä vähiten tuon lämpimän värimaailman takia. Minusta on mukavaa vain, että näissä Tuomaksen kuvissa on omanlaisensa sävynsä ja se toimii todella hyvin näissäkin kuvissa. Ihan turha lähteä veistämään kaikkia kuvia samanlaisiksi...

Ei tässä ole kukaan yrittänyt tehdä kuvia muiden kanssa samanlaisiksi. Tuomaksen kanssa tietää, että asioista saa aikaan mielenkiintoista keskustelua, josta itse kukin voi ottaa sitten opiksi asian jos toisenkin. Sehän tässä mulla on pointtina, että herätetään keskustelua. Ja monesti nämä meidän keskustelut ja väittelyt ovat olleet varsin hyödyllisiä ainakin itselleni siihen asti, kun joku ulkopuolinen vetää herneet nenään ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän suuntaista hakisin ehkä itse. Eli vähän vihreää pois ja punaista tilalle. Ero ei ole iso, mutta omaan silmääni ainakin merkittävä...

Tää toimis jos oltais Maarianhaminassa, mut asfaltti ei muualla ole marjapuuron väristä :-)

Kun kuva on otettu kesäkuun toinen päivä klo. 16.23, eihän tuona ajankohtana voikkaan olla kovin lämpimät sävyt. Aurinko on todella korkealla vielä tuohon aikaan. Käytännössä samalla korkeudella, kuin korkeimmillaan. Eli ei kyllä voida mitenkään puhua "lämpimästä ilta-auringosta". Jos lähtisin tuossa hakemaan vallitsevia olosuhteita, menisin ihan eri suuntaan, kuin tuossa äskeisessä editissä. Jotensakin näin, vaikka tässäkin ollaan jo ehkä turhan "iltamaisissa" fiiliksissä:

Juu, mutta mä käsittelen kuvat *aina* ihan fiilispohjalta. Noin kova valo ei miellytä mua tossa kuvassa ollenkaan. Toki voidaan pohtia kumpi on "enemmän oikein" mutta tää ei mulle ole ollenkaan oleellinen kysymys tässä yhteydessä, koska oikein on just se mikä sattuu miellyttämään sillä hetkellä. Toisinaan on "viileä" kausi, mut toistaiseksi tuntuu että lentokonekuvissa oon pitäytyny lämpimässä tunnelmassa, ainakin kesäkuvissa.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää toimis jos oltais Maarianhaminassa, mut asfaltti ei muualla ole marjapuuron väristä :-)

Paitsi myöhään illalla, kun se valo on oikeasti oranssin punaista. Ihan yhtä hyvin voisin sanoa, että vielä vähemmän se asfaltti missään on tuollaista vihertävääkään, mitä se sinun kuvassa on :)

Juu, mutta mä käsittelen kuvat *aina* ihan fiilispohjalta. Noin kova valo ei miellytä mua tossa kuvassa ollenkaan. Toki voidaan pohtia kumpi on "enemmän oikein" mutta tää ei mulle ole ollenkaan oleellinen kysymys tässä yhteydessä, koska oikein on just se mikä sattuu miellyttämään sillä hetkellä. Toisinaan on "viileä" kausi, mut toistaiseksi tuntuu että lentokonekuvissa oon pitäytyny lämpimässä tunnelmassa, ainakin kesäkuvissa.

Joo ja tämä on tietenkin hyvä asia. Ne on silloin sun näköisiä kuvia :) Minä pyrin itse vain melko pitkälle tekemään kuvista sellaisia, kuin ne ottohetkellä ovat. Mutta toki itsekin välillä innostuu sitten "imemään vaikutteita" :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin no. Todettua on että meillä on aika erilainen lähestymistapa tähän touhuun :)

Tuli tutkailtua tänään kuutamon ja salaman yhdistämistä, tosin lopputulos ei ole kovinkaan onnistunut terävyyden kannalta koska 2.5 sekunnin valotusaika aiheuttaa hieman haastetta käsivaralta kuvatessa ;D - mutta pistetään ny teidän iloksenne ihmeteltäväksi, ei ole ainakaan ihan peruskauraa ;D

2060350222_e2dbddba08.jpg

2059605653_cd9f5e8cc9.jpg

Jalusta tarvitaan mukaan kunhan alkaa tuo idea hahmottua paremmin ja saan vähän pohdittua miten noi valot asettelen ym... kokeiluja varmaan tarvitaan jonkun verran että idea alkaa toimia kunnolla. Ja sit tarttee miettiä fläsyjen filtterien väriä ym.. mut tosta vois saada jotain kivaa kyllä.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla