Toni Vainikka

Pula lentomekaanikoista uhkaa jo lentoliikenteen kasvua.

30 viestiä aiheessa

Tämä Sirenin johtama Opetushallituksen toimikunnan vastuulla on ollut seuraavia alla esitettyjä asioita:

Koko toimikunnan kokoonpano löytyy Opetushallituksen sivuilta toimikunnat/ilmailu sivulta. Käykää katsomassa ennen kuin esitätte, että Ilmailuhallinto on kaiken takana. (en puolusta enkä edes halua puolustaa IH:ta mutta kohtuus kaikessa)

 

Koulutustoimikuntien tehtävänä on käsitellä tarvittaessa yhteistoiminnassa keskenään koulutusalakohtaisia kysymyksiä ja tässä tarkoituksessa:

1) seurata, arvioida ja ennakoida alansa koulutuksen ja työelämässä tarvittavan osaamisen kehitystä; 2) tehdä ehdotuksia alansa koulutuksen määrälliseksi ja laadulliseksi kehittämiseksi; 3) käsitellä opetushallituksen vahvistettavaksi kuuluvien opetussuunnitelmien ja näyttötutkintojen perusteet ja antaa muutoin alaansa kuuluvia lausuntoja; sekä 4) suorittaa opetusministeriön määräämät muut tehtävät.

 

Jäsen

Puheenjohtaja

Osastotyönjohtaja

Kalevi Siren

STTK / TU ry

 

Varapuheenjohtaja

Osastonjohtaja

Juha Siivonen

EK / Finnair Oyj

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarkko ja minä olemme valitettavasti tarkoittaneet eri työryhmiä. Sekaannus on minun aiheuttamani, josta olen pahoillani. 1990-luvun puolivälissä Vantaan Ammattikorkeakoulun koollekutsuma työryhmä oli varsinkin tekniikan osalta erittäin asiantunteva. Ehkä ansiointuneimpana Finnairin pitkäaikainen lentokonekorjaamon johtaja Jouko Saarto, tietenkään muita mukana olleita tekniikan osaajia aliarvioimatta. Tällä ryhmällä oli visioita, jotka ovat relevantteja tänäkin päivänä. Tämän työryhmän työn ilmailuhallinto tuhosi.

 

Sirenin johtaman työryhmän jäsenistä tunnen vain kolme, joista yksikään ei ole varsinaisesti lentokoneiden huollon ja korjauksen ammattilainen, vaikka muuten oman alansa huippuammattilaisia ovatkin. Tätä taustaa vasten Sirenin työryhmää koskevana en halua esittää poikkeavaa kantaa Jarkon ilmailumääräyssubstanssia koskevaan näkemykseen. Siinä kantani on edelleen sama, ettei ilmailuviranomaisia pidä ottaa mukaan työryhmiin, joissa käsitellään koulutuksia, jotka toteutetaan joko valtion, kuntien tai yksityisellä rahoituksella. Tarvittaessa heitä voidaan kutsua kuultavaksi.

 

Seppo     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä ammattikoulusta valmistuneilla lentokoneasentajilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta hakea/saada PART66-lupakirjaa, jos koulutus on aloitettu 2001 jälkeen.  Joten on siis ihan sama vaikka kouluista valmistuisi vuosittain esim. tuhat lentokoneasentajaa, kiitos ilmailuhallinon ko.koulutuksella ei TÄLLÄHETKELLÄ tee yhtään mitään. Koulutodistuksella ei ole tällä hetkellä minkäänlaista statusta.

 

 

Toivottavasti tää on läppä tai sitten joku on vähän pihalla.....  :laugh:

 

Ja kannattaa muuten lukee ilmailumääräyksiä ja -lakia niin tiedät miten sen lupakirjan voi saada.

 

http://www.easa.europa.eu/doc/Regulation/reg_2042_2003_Part66.pdf

 

 

 

 

Ps. jos koulutodistuksella pääsee ulkomaille huippuhommiin, niin ei kai sillä sitten ole mitään statusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaa muuten lukee ilmailumääräyksiä ja -lakia niin tiedät miten sen lupakirjan voi saada.

Voisitko säästää muilta kirjoittajilta hieman vaivaa ja laittaa lyhyen referaatin vaikka ranskalaisilla viivoilla miten Lentokoneasennuksen perustutkinnon suorittanut saa Suomessa PART 66 lupakirjan, kun olet lilmeisesti lukenut tuon komission asetuksen?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään