Tapio Sovijarvi

Etelämantereen lentokentät

16 viestiä aiheessa

 

Toissapäivänä Etelämantereen tuntumassa uponneen Explorer-aluksen väki siirrettiin uutisten mukaan odottamaan lentokuljetusta Chilen tukikohtaan Etelämantereella. Eilen heitä ei kuulemma myrskyn takia päästy kuitenkaan hakemaan.

 

Mielenkiintoni heräsi, että minkälaisia nämä "lentokentät" Etelämantereella ovat? Koitin vähän googlailla ja löysin neljä Chilelle rekisteröityä ICAO:n lentokenttätunnusta, joiden lokaatioiksi on merkitty Etelämantereen eri tukikohdat.

 

Lisäksi Yhdysvalloilla on netistä löytyneiden tietojen mukaan McMurdon tukikohta, jossa pitäisi olla lentokenttä ja Uudella-Seelannilla näyttäisi olevan Williams Field (ICAO: NZWD).

 

Onko jollakulla tietoa, että minkälaisia navigointilaitteistoja näillä kentillä on ja mitenkä on muun varustelun, kuten kenttien valaistuksen laita? Ja lisäksi, kun ollaan kutakuinkin Etelänavalla, niin miten kiitotien numerot merkitään?

 

Oma villi epäilykseni on, että nykyään mennään GPS:llä ja tarkoilla koordinaateilla ja lasku tehdään vain VFR-olosuhteissa päiväsaikaan. Mutta toisaalta, en ihmettelisi, vaikka etenkin jenkeillä olisi jotain siirrettäviä tarkkuuslähestymislaitteistojakin käytössä.

 

-t

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän tiedon mukaan McMurdon Williams Fieldillä olisi TACAN eli VOR/DME:n sotilasversio suunnistukseen:

 

http://worldaerodata.com/wad.cgi?id=AY06435&sch=NZWD

 

Ja kahdesta suunnasta PAPI-valot ja runway end id-valot sekä yhdestä suunnasta kiitotielähestymisvalot. 

 

Lumikiitoteiden suunnat ja pituus (n. 3 Km) on määritelty, samoin kuin aika (noin) lokakuusta helmikuuhun, milloin kiitotiet ovat yleensä käyttökelpoisessa kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vastaan itse itselleni. Löysin yhden vuosituhannen vaihteessa tuolla McMurdo Stationilla työskennelleen sähköasentajan blogin ja siinä hän kertoo muunmuassa PAPI-laitteiston huollosta ja asennuksesta sekä muista tuon arktisen "lentokentän" ylläpitoon liittyvistä seikoista.

 

http://www.irmahale.com/2000e.html

 

Kannattaa selata tuota sivua alaspäin ja lukea myös aikaisempia ja myöhempiä sivuja. Tekstiä ja kuvia on paljon, sillä kysesssä on päiväkirja. Mielenkiintoista luettavaa Etelämantereesta noin yleisemmälläkin tasolla.

 

-t

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Minulla on käyntini jäljiltä vielä jossain tallella Etelämantereen AIP, mutta se on tuolla vapaa-ajan asunnolla. Pitääpä katsoa viikonloppuna, ja laittaa sitten tietoja kentistä tänne.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään Antarktikselle ollaan aloittamassa lentoja Airbus A319:lla Australiasta käsin. Tätä tarkoitusta varten on rakennettu Wilkins Runway-niminen kiitotie. A319 on jo käynyt laskussa sunnuntaina.

 

Aikasen hyvän mittainen kiitotie : 4000 m pituutta. Kiitotiestä enemmän

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikasen hyvän mittainen kiitotie : 4000 m pituutta. Kiitotiestä enemmän

Ei se kauheen etelässä ole: Location: S 66°41'22" E 111°29'09". 

Rovaniemen kenttä  on yhtä lähellä pohjoisnapaa   66°33'42"N

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Minulla on käyntini jäljiltä vielä jossain tallella Etelämantereen AIP, mutta se on tuolla vapaa-ajan asunnolla. Pitääpä katsoa viikonloppuna, ja laittaa sitten tietoja kentistä tänne.

 

Arttu

 

Juu, löytyihän tuo. On nimeltään AFIM (Antarctic Flight Information Manual). Pikku kansio, jossa on kaikkien kenttien tiedot. Jos jotakuta kiinnostaa joku tiety kenttä, voin penkoa tietoja. Tuo manuaali on tosin vuodelta 1995, joten hieman saattaa tiedot olla vanhoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelämantereella on useampiakin lentokenttiä, sillä melkein jokaisen ison tukikohdan luona on omansa. Aussien tuore lento on kuitenkin kiinnostava siksi, että he käyttävät nyt tavallista liikennekonetta, kun aikaisemmin on matkaa tehty aina erikoisemmin lentolaittein - useimmiten suksilla varustetuilla Herculeksilla. AFP:llä oli kaunis kuva Aussien Etelämanner-Airbusin laskeutumisesta Caseyn asemalle:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää kuvia ja tietoa on täällä: http://www.aad.gov.au/default.asp?casid=17

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelämantereella saunotaan, juostaan hangessa alasti, ryypätään ja tapellaan naisista  ;) (kuullostaa jotenkin tutulta?)

 

Nyt joulunaikaan joku ukko on saanut senverran turpiinsa, että hänet jouduttiin lähettämään Uuteen Seelantiin sairaalaan ja molemmat tappelupukarit kotiuttamaan. 2 helikopterireissua McMurdoon ja evakuointilento maksoivat 85000 dollaria.

 

http://www.nationalpost.com/news/canada/story.html?id=206893

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amerikkalainen C-17 on tehnyt ensimmäisen laskeutumisen Etelämantereelle pimeän vallitessa. Pilotit käyttivät apunaan yölaseja (night vision goggles). Valoton aika Antarktiksella kestää useita kuukausia, joten asialla on merkitystä varsinkin mahdollisia hätätilanteita ajatellen.

 

http://tvnz.co.nz/view/page/536641/2072737

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuviranomainen FAA on käynyt McMurdossa tarkastamassa navigaatiolaitteiden asennuksen ja kunnon, lentäen sinne ensimmäistä kertaa omalla Challenger 601:llään Uudesta Seelannista käsin. Konetta pidettiin maassa koko viikon vierailun ajan lämpimänä lämpöpuhaltimien avulla kellon ympäri.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/FAAFliesToAntarcticaOnItsOwn_199299-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään