Raine Haikarainen

Vantaalla riittää kapasiteettia

7 viestiä aiheessa

Kuulin tuosta itsekin radiosta. Ainakin voi sanoa sen, että Malmin tuhoajien/Backasen tukijoiden kitinä siitä, että Helsinki-Vantaalta loppuu kapasiteetti saa luvan loppua tuohon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku tietäväinen kertoa, tuovatko nämä independent parallel approach-lähestymiset paremman kapasiteetin, kuin esim. LHR:llä käytössä olevan järjestelmän, jossa toinen rinnakkaisbaana on laskuja, toinen lähteviä lentoja varten? Seuraava vaihe varmaan lieneekin uusien high speed exitien rakentaminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku tietäväinen kertoa, tuovatko nämä independent parallel approach-lähestymiset paremman kapasiteetin, kuin esim. LHR:llä käytössä olevan järjestelmän, jossa toinen rinnakkaisbaana on laskuja, toinen lähteviä lentoja varten? Seuraava vaihe varmaan lieneekin uusien high speed exitien rakentaminen.

 

Taitaa liikkua koneet paremmin jos yhdelle kiitotielle otetaan koneita alas ja toiselta ilmaan, kuin että otetaan molemmille laskuun ja molemmilta ilmaan laskevien väliin. HK:lla vaan on aika vähäistä tuo lähtijöiden määrä tuloruuhkan aikaan ja vastaavasti toisinpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa liikkua koneet paremmin jos yhdelle kiitotielle otetaan koneita alas ja toiselta ilmaan, kuin että otetaan molemmille laskuun ja molemmilta ilmaan laskevien väliin. HK:lla vaan on aika vähäistä tuo lähtijöiden määrä tuloruuhkan aikaan ja vastaavasti toisinpäin.

 

EFHK:ta karakterisoi aika köykäinen kokonaiskuorma vs. kapasiteetti, mutta siellä on ne kolme kovaa tulevien ja lähtevien aaltoa (aamu, iltapäivä ja myöhäisilta), joissa hubina toimiminen on kriittistä. Josta sitten syntyy se vähän hassulta tuntuva tarve saada kova hetkellinen kapasiteetti samanaikaisesti alas ja hetken päästä ylös. Mutta itse paljon kaikkia kolmea aaltoa hyödyntäneenä on hienoa, kun vaihto onnistuu lyhyellä transferajalla (josta ei Euroopan suurilla kentillä kannata edes uneksia) joka suuntaan, lähes kaikkiin kohteisiin ja pääsääntöisesti varsin luotettavasti. Finnairin Aasian hubille varmaan myös elintärkeä juttu. Toivottavasti nämä kaikki kehityshankkeet pitävät homman edelleen mahdollisena

 

Kuulin tuosta itsekin radiosta. Ainakin voi sanoa sen, että Malmin tuhoajien/Backasen tukijoiden kitinä siitä, että Helsinki-Vantaalta loppuu kapasiteetti saa luvan loppua tuohon.

 

Kyllä minä olen ymmärtänyt, että Malmi/Backas selvitys lähtee tilanteesta, joka on validi joskus tuolla 2015...2020. Siksi tämän päivän kapasiteetin riittävyys ja  Malmi/Backaksen selvityksen tarpeet eivät ole sama asia. On maailmalla ja Suomessakin nuo lentokenttien rakentamishankkeet senverran aikaa vieviä, että ei liene todennäköistä - toteutui sitten kumpi hyvänsä vaihtoehto - että kenttä olisi käytössä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Luultavasti jopa paljon myöhemmin, jos milloinkaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava vaihe varmaan lieneekin uusien high speed exitien rakentaminen.

 

Muutamalle high speed exitille saattaisi tosiaan olla kysyntää, mutta taitaa tilan ahtaus tulla vastaan. Ennen uuden terminaalin rakentamista kiitoteiden väliin tämä voi olla hiukan haasteellista, sillä nykyisillä asemataso ja rullaustie järjestelyillä high speed exitejä ei mahdu rakentamaan esimerkiksi 15/33:lle johon niitä kipeimmin tarvittaisiin. 

 

Taitaa liikkua koneet paremmin jos yhdelle kiitotielle otetaan koneita alas ja toiselta ilmaan, kuin että otetaan molemmille laskuun ja molemmilta ilmaan laskevien väliin. HK:lla vaan on aika vähäistä tuo lähtijöiden määrä tuloruuhkan aikaan ja vastaavasti toisinpäin.

 

Ongelmaksi Helsingissä taitaa muodostua se, että joko laskevat tai lähtevät joutuvat aina ylittämään toisen aktiivisen kiitotien. Käsittääkseni tutkalennonjohtaja joutuu ottamaan tämän huomioon porrastusväleissä ja se taas hiukan pienentää tietysti kapasiteettia. Näin ainakin muistelisin että viisaammat ovat joskus puhuneet, korjatkaa jos olen väärässä...

 

Mikäli terminaalit sijaitsisivat kiitoteiden välissä niin tilannehan olisi kaikille ideaalinen, olisi lyhyt rullausmatka eikä kiitoteiden ylityksiä olisi niin usein tarpeen tehdä.

 

Jossain toisessa ketjussa oli kirjoitettu Aasian lennoilla matkaavien lyhyistä vaihtoajoista... Haluaisin tuoda esiin kuitenkin myös sellaisen näkökulman, että pienimmät mahdolliset vaihtoajat Helsingissä ovat kotimaan lennolta toiselle kotimaan lennolle, joten aikataulullisesti näihin lentoihin kohdistuu valtava paine. Pienimmillään tämä transfer aika kotimaasta kotimaahan on vain 20 minuuttia. Rullaukseen 22R:lta kotimaan puolen "ATR-puistoon" tavanomaista reittiä eli PS:aa pitkin (DHL:n koneiden ja 7-hallin ohi) menee useimmiten lähemmäs 10 minuuttia niin jokainen varmasti ymmärtää että pelivaraa ei juurikaan ole.

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään