Harri Lonnqvist

Cri-Cri - Meniskös läpi tarkastuksista täällä kotomaassa?

107 viestiä aiheessa

Ettäs kehtaa olla käppänä  :)

 

Tollainen Malmin kentälle Cessnojen ja Pipereiden, Antonovin ja DC-3'sen sekaan rullaamaan  :laugh:

 

"Torni, sopiiko pujotella edellä olevien alta lähtöpaikalle?"  8)

 

Kiitokset Harrille, olipa päivän silmien aukaisija  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös muuten CriCri:stä ollut joskus versio jossa oli Valmetin moottorit  ???

 

Ei nyt siis mitään kyntövehkeitä mutta jotkut sellaiset 15 hv paloruiskun moottorit tjsp

 

Muistanko täysin omiani?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä tästä tulee mieleen se "Lassi ja Leevi"... äiti sanoo "mene vaikka junakiskoille leikkimään" kun poika haluaisi laskuvarjolla hyppäämään.

 

Ei siinä, vekkuli vekotin.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamoon ahtautiminen näytti aika haastavalta :o Kävisi jo vähän isommasta lennokista tuo rääpäle. :laugh:

 

En nyt linkkiä jaksanut kaivella esiin, mutta Cri-Cri:stä on 1:1 lennokkiversio lennellyt jossain päin. youtubesta voi löytyä videoa..

 

Eikös muuten CriCri:stä ollut joskus versio jossa oli Valmetin moottorit  ???

 

ja

 

On Suomessa ollutkin yksi Cri-Cri rekisterissä...  :)

 

Muistelin tuosta koneesta olleen jossain juttua ja löytyihän stiä tuolta ilmailu.org -foorumin puolelta.

 

Lainaus:

 

OH-XER, ex C-GZOW, merkitty väliaikaisrekisteriin 1988, poistettu rekisteristä  1991 tuhoutuneena.

 

Ranskassa taitaa olla varsin suosittu kapistus.

Kuinka ollakaan, moottoreina mainitaan netissä myös Valmetin tuotteita. En ole kuitenkaan saanut selville minkälainen malli tämä olisi - jokin 9-20 hv kaksitahtinen ?

http://www.pilotfriend.com/experimental/acft2/41.htm

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos aitoa havittelet, niin niitä lentää vielä satakunta eri puolilla maailmaa

 

Jos aitoa havittelee, kannattaa varmaan ennemmin ostaa piirustukset ja rakentaa oma. On sellainen kiikku, että en kyllä kenenkään toisen rakentamalla uskaltaisi ilmaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kyllä sanoa, että rohkea kaveri kun alkaa tuolla temppua vääntämään... Itse miettisin kyllä pari kertaa ja niin pitkään, ettei tarvitsisi lentämään lähteä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naurettava laite... jäin ihmettelemään että miksi kuski laittoi turvavyöt, onko niistä jotain hyötyä tolasessa nopeassa hyttysessä? (ei ole)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naurettava laite... jäin ihmettelemään että miksi kuski laittoi turvavyöt, onko niistä jotain hyötyä tolasessa nopeassa hyttysessä? (ei ole)

 

Miksi ei olisi hyötyä? Haluaisitko itse olla kesken vaakakierteen poski kuomussa kiinni ja näpit kaukana sauvasta?  ::) Eikö esim. Fiat Pandassa kannata käyttää turvavyötä, koska se on niin pieni, tai Smartissa? Miksi kaikki tuntuvat pitävän Cri-Criä jotenkin vaarallisena? Itse ainakin ennemmin lentäisin tuollaisella, kuin 20-30 vuotta minua vanhemmalla piperillä tai cessnalla... (joita suurin osa Suomen yleisilmailukoneista on) Tuo on kuitenkin käsittääkseni taitolentokelpuutettu ja tottakai ilmailumääräysten mukainen. Jos se olisi vaarallinen, olisiko se saanut koskaan lentokelpuutusta? Samat määräykset Cri-Criä koskee, kuin muitakin  experimentaaleja... ;)

 

 

btw. kumpi on vaarallisempaa tilastojen mukaan - lentäminen, vai käveleminen?

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naurettava laite... jäin ihmettelemään että miksi kuski laittoi turvavyöt, onko niistä jotain hyötyä tolasessa nopeassa hyttysessä? (ei ole)

 

Keikka purjekoneessa (olisikohan suurinpiirtein samankokoinen ohjaamo) kevään reippaasti heräilevässä termiikkikelissä kertoo hyvin nopeasti, miksi ne vyöt kannattaa laittaa kiinni ja jopa tiukalle  :thmbup:. tuo ilma-avaruus kun ei välttämättä olekaan "tasaista pintaa".

 

Tähän liittyy myös se miksi useinkaan ei suositella päässä käytettäväksi lippistä, jossa päälaella on semmoinen nappi. Saattaapi tulla vaurioita sekä kabiiniin, että omaan kupoliin, kun kunnon tintti potkaisee...

 

-vm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman turvavöitä saattais selkälennossa käydä, kuin eräälle ultrakuskille vuosi pari sitten. Putoaa

koneesta pois kesken lennon.

Makea peli tuo Cri-Cri.  Monimoottorikelppari pitäis vaan pilotilla olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monimoottorikelppari pitäis vaan pilotilla olla.

 

Tuohon ei ole vielä tullut selkeää vastausta, että pitääkö olla. Ei taida kukaan tietää?

 

Ja jos tuo oikeasti tarvitsee pilotilta MEP:n, niin sitten kannattaa hommata tuo jettiversio, niin eipä enää tarvitsekkaan MEP:iä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon ei ole vielä tullut selkeää vastausta, että pitääkö olla. Ei taida kukaan tietää?

 

Ja jos tuo oikeasti tarvitsee pilotilta MEP:n, niin sitten kannattaa hommata tuo jettiversio, niin eipä enää tarvitsekkaan MEP:iä ;)

 

Kun moottorit vetävät eri akseleilla ( eivät peräkkäin) vaaditaan MEP.

Kun lennetään suihkumotilla vaaditaan lisäksi JET-kelpuutus.

 

SE-Piston  Land/Sea

SE-Jet

yms......... kyllä kansa tietää  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään