Harri Lonnqvist

Cri-Cri - Meniskös läpi tarkastuksista täällä kotomaassa?

107 viestiä aiheessa

http://www.wanttaja.com/avlinks/engines.htm#Pay

 

Tuossa yleisiä pienkoneiden hyötykuorma suhteessa lentopainoon prosentteja.

 

Cri Crin arvo lienee parempi kuin 55 % ?

 

Aika yllättävää...vaikuttaako siihen kenties Reynoldsin numeron mukanaan tuoma ilman eräänlainen suhteellinen sitkastuminen kun kone pienenmpänä alkaa tavallaan taistella suurempien ja raskaampien ilmamolekyylien kanssa?  ( Arvaan että tästä ilmaisustani alkaa suunnaton vääntö ilmailuammattilaisten toimesta ). Tai liittyykö jollain tavalla siihen , että kirppu ja muurahainen kykenee hyppäämään/nostamaan moninkertaisesti oman mittansa/massansa verrattuna isompiin olentoihin/olioihin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai liittyykö jollain tavalla siihen , että kirppu ja muurahainen kykenee hyppäämään/nostamaan moninkertaisesti oman mittansa/massansa verrattuna isompiin olentoihin/olioihin ?

 

Kun kappaleen (esim. lentävän) koko muuttuu, pinta-ala muuttuu neliössä, tilavuus (myös massa) kuutiossa. Molempiin suuntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä esimerkkinä toinen "kirppu", jonka hyötykuorma suhteessa maksimimassaan on 57%. Mahtaa sitä kannattelevat ilmamolekyylit olla ihmeissään...  :P

 

Toihan on aika mainio..nyt taas omalla suunnitelmallani olen 68 % luokassa..tosin kone on vasta suunnitelma, mutta suunniteltu juuri kantamaan kuormaa, kuten Ruslan An-124-100 ja päinvastoin kuin Cri Cri, jonka runko ei ole kantava lifting body hengessä.

 

Tässä Ruslania vastaava Cri Cri kokoluokan kone

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, älä pakota meitä lukitsemaan tätäkin ketjua. Homma on kuitenkin edelleen niin, kuten aiemmin todettua: Sinun suunnitelmaa ei tällä forumilla levitetä muihin ketjuihin aiheuttamaan riitaa, kun ei sille omistetussakaan ketjussa sopinut toimia annettujen ohjeiden mukaan. Piste! Jatkossa kaikki asiaa koskevat viestit deletoidaan välittömästi kohdattaessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksen tässä viestissä olleeseen kysymykseeni sain yksityisviestillä, joten tiedonnälkäni on tältä erää tyydytetty. Kiitokset vastanneelle.  :thmbup:

 

No siinä tapauksessa lienee ihan turhaa jättää tuota viestiäsi enää tähän, kun on näköjään muutenkin niin salaista, niin ei kait sitä silloin kannata edes levittää tietoa, että tiedät nyt jotain, mitä muut ei tiedä, vaikka ehkä olisivat olleet kiinnostuneita asiasta  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudessa Ilmailussa on juttu Cri Cristä...etsin lehden käsiini vaikka kirjastosta.

 

Netissä löytyy originaali juttu ekasta Cri Cristä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siinä tapauksessa lienee ihan turhaa jättää tuota viestiäsi enää tähän, kun on näköjään muutenkin niin salaista, niin ei kait sitä silloin kannata edes levittää tietoa, että tiedät nyt jotain, mitä muut ei tiedä, vaikka ehkä olisivat olleet kiinnostuneita asiasta  :thmbdn:

 

Joo mikäs se Cri-Crin tilanne oikeasti on? Ei kai tässä nyt tarvitse mitään salailla. Meinaako siitä tehdä joku lentävän ja milloinka vai olisikos se myynnissä? Olisi kiva saada Cri-Cri ja MCR samaan kuvaan joskus  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mokoman rakkineen kyytin en menisi ikinä  ::) Henki on sen verran kallis  ;)

 

Mikäs siitä nyt niin vaarallisen tekee?

 

Ilmailun jutussa ei tosiaan ollut tekijän nimeä, en ihan ymmärrä mitä niiiiin salaista tässä lentolaitteessa mahtaa olla  ::)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siinä tapauksessa lienee ihan turhaa jättää tuota viestiäsi enää tähän, kun on näköjään muutenkin niin salaista, niin ei kait sitä silloin kannata edes levittää tietoa, että tiedät nyt jotain, mitä muut ei tiedä, vaikka ehkä olisivat olleet kiinnostuneita asiasta  :thmbdn:

 

Juuei. Anteeksi kaikille, mutta kunnioitan minulle vastanneen henkilön toivomusta ja en kerro julkisesti (enkä myöskään yksityisesti) saamiani tietoja. Kertokoot asianomaiset tahot julkisesti, jos niin päättävät. Ymmärrän kyllä pienen salailun koneen tiimoilta. En ehkä itsekään haluaisi, että omalla verstaalla alkaisi jatkuvasti käymään uteliaita katselijoita.  ;) Monia kiehtovasta ja erikoisesta laitteesta kuitenkin on kyse.

Uskoisin että tästä koneesta kuullaan vielä.

 

Kysymykseni poistin, koska en katsonut sitä enää tarpeellisena esillä pitää. Olisi tietenkin ollut parempi poistaa koko viesti, mutta enpä silloin sitä huomannut. (muilla käyttämilläni foorumeilla se ei ole edes mahdollista)

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys kaikki ilmailun ja CriCri:n ystävät!

 

Todettakoon nyt sitten julkisesti, että kyseinen koneyksilö OH-XER on allekirjoittaneella.

 

Tuo Ilmailu-lehden artikkeli tuntuu räjäyttäneen potin tätä konetta kohtaan tunnetun kiinnostuksen osalta. Ilmailu-lehden artikkelin on kirjoittanut Juha Ritari ja kuvat ovat allekirjoittaneen ottamia. Kuvat on otettu 30.3.2008 ja niissä kone on nykykunnossaan.

 

Edeltäviin viesteihin viitaten: Ei tuossa koneessa ole mitään salaista. Juurihan siitä oli neljän sivun artikkeli Ilmailu-lehdessä värikuvien kera. Kuvia oli joka puolelta konetta, jopa koneen sisältäkin. Yhteystietojani en halunnut julkisuuteen sen vuoksi, että saisin taattua edes jonkinlaisen rakentelurauhan. Edellämainitun artikkelin jälkeen on puhelin soinut ja sähköpostit singahdelleet sen verran tiuhaan tahtiin, että yhteystiedot näyttävät olevan jo yleisessä jakelussa. Ilmailijat tuntuvat olevan hyvin valveutunutta ja verkostoitunutta porukkaa :thmbup:.

 

Jatkokaavailuista lyhyesti: Tarkoitus on kunnostaa kone lentokelpoiseksi. Moni tähän mennessä yhteyttä ottaneista varsinkin vanhemman polven ilmailijoista on toivonut näkevänsä sen lentokunnossa jo tulevana kesänä. Valitettavasti aika on rajallinen resurssi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että käytettävissä oleva vapaa-aika ei yksinkertaisesti riitä tämän tavoitteen toteuttamiseen.

 

Jos jollakin teistä on tarvetta ottaa yhteyttä ko. koneen tiimoilta, niin pyytäisin soittamaan puhelut iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin minulla on paremmin aikaa vastailla kysymyksiin. Pyydän myös anteeksi sitä, jos en vastaa sähköposteihin välittömästi, sillä luen ne pääsääntöisesti viikonloppuisin. Ymmärrän kyllä varsin hyvin sen mielenkiinnon joka kohdistuu tähän monessa suhteessa erikoiseen koneeseen.

 

Ilmailu-lehden artikkelia lukuunottamatta en aio esitellä konetta keskeneräisenä julkisuudessa.

 

Tässä kuitenkin yleisön pyynnöstä vielä kaksi kuvaa kyseisestä koneesta:

 

[ attachment removed / expired ]    [ attachment removed / expired ]

 

 

Parhain ilmailuterveisin

 

Pekka Soukka

 

p. 0400 586 982

pekka.soukka(a)kotinet.com

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitampa tähän edeltävän viestin jatkeeksi vielä muutamia CriCri-aiheisia linkkejä, joista olen etsinyt tietoa tuota omaa projektiani varten. Varsinkin tuo Uudessa Seelannissa käynnissä oleva CriCri:n rakennusprojekti on ollut mielenkiintoista seurattavaa. Toivottavasti näistä linkeistä on apua:

 

www.cricri-club.com                   Norjalainen CriCri

www.cricri.zoomshare.com         Uusi-Seelantilainen CriCri:n rakennusprojekti

www.flight.cz/cricri/                   Tsekkiläisen Petr Filipin ylläpitämät CriCri-sivut

http://f.pmay.free.fr                   CriCri MC15 no. 499 F-PMAY, ranskankieliset sivut

http://monsite.wanadoo.fr/cricri.mc15/  David Poucandin ranskankieliset sivut

www.cricri.co.uk/                       Terry Akermanin pitkään päivittämättä olleet sivut

www.amtjets.com/gallery_real_plain.html  Nicolas Charmontin CriCri AMT:n jettimoottoreilla!

www.synchron-flyers.de              Saksalainen taitolentoryhmä

www.paraglider.ru/cricri/index.html  Venäjänkieliset CriCri-sivut

www.benefitscom.com/cricri/index.htm  CriCri Builders and Pilots Association (lisätty 7.6.08)

 

Linkkejä CriCri:ssä käytetyistä / kokeilluista moottoreista:

 

www.jpx.fr                                 JPX-Ranska valmistaa JPX tuotemerkillä 2-t. lentomoottoreita

www.jpxitalia.com                      JPX-Italia valmistaa CorsAir tuotemerkillä 2-t. lentomoottoreita

www.hirth-engines.de                 Hirth on tunnettu Saksalainen 2-t. lentomoottorien valmistaja

www.limflug.de/index.php?page=products_motors_15-40kw_L275E〈=eng

                                                 Limbach on tunnettu Saksalainen 2-t. ja 4-t. lentomoottorien valmistaja

www.simonini-flying.com             Simonini on Italialainen 2-t. lentomoottorien valmistaja

www.compactradialengines.com  Compact Radial Engines Inc. on Kanadalainen 2-t. lentomoottorien valmistaja

www.airpowertechnologies.net    Air Power Technologies, LLC on Amerikkalainen (ex. Air Hobbies) lennokki- ja UAV-moottorivalmistaja

www.3w-modellmotoren.de        3W on tunnettu Saksalainen 2-t. lennokkimoottorien valmistaja

www.amtjets.com                      AMT (Advanced Micro Turbines) on Hollantilainen lennokkikäyttöön tarkoitettujen suihkuturbiinien valmistaja

www.gasturbine.pwp.blueyonder.co.uk/page2.htm   Englantilainen kaasuturbiinisivusto

 

Kuvagallerioita, joissa on laajempi valikoima kuvia CriCri:stä:

 

www.airliners.net                               Hakusanaksi CriCri MC-15

http://frederic.secchi.free.fr/PHP/index.php?/category/368    Frederic Secchin kuvakokoelma CriCristä (lisätty 7.6.08)

http://tagazous.free.fr/affichage.php    Ranskankielinen kuvagalleria. OHJE: Klikkaa yläreunan valikosta "Recherche" - Odota! - Valitse alasvetovalikon kohdasta "Type d'appareil" Colomban MC-15 Cricri - Klikkaa em. valikon alapuolelta "Rechercher!" painiketta - Cricrin kuvat tulevat esiin.

 

Hakukoneilla näitä CriCri-aiheisia sivuja löytyy varmaan lisääkin. Toivottavasti laitatte tälle palstalle tietoa, jos satutte löytämään jotakin mielenkiintoista.

 

Myös eritasoisia foorumeita ja keskustelupalstoja löytyy useita hakusanalla CriCri. Olen seuraillut näitäkin harvakseltaan, mutta niiden anti on ollut käytännössä "niukkaa, mutta vaatimatonta".

 

------------------

 

Pekka Soukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomaton se suomalsien Cri Crin tarina Ilmailussa...2 kaputtia ja moottorit aluksi yli tuplasti suositeltua isommat ja painavammat....ei ihme ettei kone noussut kiitoradalta niin.

 

Hattua täytyy nostaa tuolle projektille..varsinkin jos se tulee vielä lentämään...ja miksei tulisi.

 

:thmbup:

 

Mikäs siitä nyt niin vaarallisen tekee?

 

Vaikuttaa jopa poikkeuksellisen turvalliselta kun kahdesta kaputista huolimatta ei ole ollut henkilövahinkoja...vrt. mikä tahansa muu 2-moottorinen vastaavissa tilanteissa.

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jatkokaavailuista lyhyesti: Tarkoitus on kunnostaa kone lentokelpoiseksi. Moni tähän mennessä yhteyttä ottaneista varsinkin vanhemman polven ilmailijoista on toivonut näkevänsä sen lentokunnossa jo tulevana kesänä. Valitettavasti aika on rajallinen resurssi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että käytettävissä oleva vapaa-aika ei yksinkertaisesti riitä tämän tavoitteen toteuttamiseen.

 

Mitäpä jos hakisit koneellesi rakennusluvan ja valvojan? Jos vauriokorjaus on riittävän suuri, voitaisiin sinut merkitä ilma-alusrekisteriin koneen rakentajana ja saisit vastaisuudessakin tehdä koneen korjaus- ja muutostyöt itsenäisesti. Ilmailun artikkelissa kuvatut vauriot ovat sen verran suuria, että tarvitset itsellesi joka tapauksessa luvan ilma-aluksen korjaukseen lentokelpoiseksi tai joudut teettämään sen muun hyväksytyn organisaation puitteissa.

 

Korjausluvan hakeminen tapahtuu lomakkeella LU3520 ja sen lisäksi tarvitaan lomake LU3522 täältä. Jos vaan löydät soveltuvan valvojan ja lähetät hakemuksen Ilmailuliittoon Experimental- ja Ultrakevyttoimikunnalle, mennee hakemus alle viikossa edelleen Ilmailuhallintoon luvan myöntämistä varten.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa jopa poikkeuksellisen turvalliselta kun kahdesta kaputista huolimatta ei ole ollut henkilövahinkoja...vrt. mikä tahansa muu 2-moottorinen vastaavissa tilanteissa.

 

Kaksi lentovauriota muutaman lentotunnin sisällä !!!  :(

 

Konetta ei voida kutsua lentoturvalliseksi, varsinkin jos sitä verrataan muiden 2-mäntämoottorikoneiden lentovaurioiden tiheyteen, joka on tilastojen perusteella 5000-10 000 tuntia. Eli niillä lennetään 500 tuntia vuodessa 10-20 vuotta ennen kuin unohdetaan telineet sisään tai rullataan kiitotievalojen päälle.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Jouni Laukkaselle ja Markku Hiedanpäälle asiallisista kommenteista.

 

Rakennuslupahakemuksen tulen jättämään lähiaikoina. Ennen hakemuksen jättämistä halusin tutustua hankkimaani koneeseen perusteellisesti, kerätä tarpeellista taustatietoa ja kartoittaa muiden tämän konetyypin omistajien kokemuksia siitä. Halusin myös kaikessa rauhassa harkita sitä, mihin olen ryhtymässä, sekä selvittää sen, miten tämän koneen voi palauttaa asiallisella tavalla lentokelpoiseksi ja saada turvallisuuteen liittyvät riskit minimoitua.

 

Olen Markku Hiedanpään kanssa täysin samaa mieltä siitä, että tätä konetta ei voi parhaalla tahdollakaan kutsua turvalliseksi. Jotta turvallisuuteen liittyvät riskit olisi minimoitu, koneen tulisi olla tarkalleen piirustusten mukaan rakennettu. Tämän konetyypin kohdalla on olemassa hyvin monia esimerkkejä siitä, että jo pienikin poikkeaminen alkuperäisistä piirustuksista aiheuttaa radikaaleja muutoksia lento-ominaisuuksiin. Myös koneessa käytettävät 2-t moottorit ovat potentiaalinen riskitekijä, ellei pilotilla ole kokemusta ja tietämystä niiden ominaisuuksista ja erityispiirteistä. Ehkä se kaikkein suurin riski lentoturvallisuuden kannnalta on kuitenkin kokematon pilotti, joka yllättävässä tilanteessa ei tiedä, mitä tulisi tehdä, taikka tekee jotakin mitä missään nimessä ei tulisi tehdä...

 

Äärimmäisen ketterä kone yhdistettynä äärimmäisen herkkiin ohjaimiin ei anna armonaikaa korjausliikkeille, varsinkaan alhaisella lentokorkeudella.

 

Lyhyesti: Tämä kone vaatii runsain mitoin malttia niin rakentamisessa kuin lentämisessäkin. Hätäisen pilotin kone se ei missään nimessä ole.

 

--------------------

 

Pekka Soukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi lentovauriota muutaman lentotunnin sisällä !!!  :(

 

Konetta ei voida kutsua lentoturvalliseksi, varsinkin jos sitä verrataan muiden 2-mäntämoottorikoneiden lentovaurioiden tiheyteen, joka on tilastojen perusteella 5000-10 000 tuntia. Eli niillä lennetään 500 tuntia vuodessa 10-20 vuotta ennen kuin unohdetaan telineet sisään tai rullataan kiitotievalojen päälle.  :thmbup:

 

Ei todellakaan lentoturvalliseksi tuota yksilöä, mutta kaputissa turvallinen..näemmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään