Ilkka Mäkelä

Tulossa: Kuulokkeisiin varoitusäänet koneen asennon muutoksista?

10 viestiä aiheessa

Yleisilmailun turvallisuuden parantamiseksi suunnitellaan kaikenlaista zydeemiä. Nyt on noussut uutisiin jenkkiläinen järjestelmä, joka pyrkisi varoittamaan pilotteja luureihin tulevilla varoituksilla koneen asennon muutoksista.

 

Kallistuksen muutokset ymmärtääkseni aikaansaisivat esim. kuulokkeisiin tulevan äänen (tai jopa musiikin) balanssin siirtymisen vasemmalta oikealle tai päinvastoin.

 

Jos nokka valahtaa alaspäin, laite antaisi kuulokkeisiin matalan varoitusäänen. Jos nokka nousee ylöspäin, kuulokkeisiin tulisi korkea varoitusääni.

 

Jutusta ei oikein ilmene, onko systeemi tarkoitettu esim. erityisesti mittarilentoon vai olemaan päällä joka kerran lennettäessä, mutta tulee kyllä mieleen, että jos laite rääkäisee joka ainoan kerran kun koneen asento muuttuu, niin se häiritsee niin paljon, että tavallinen pilotti kyllä kääntää laitteen master switchin asentoon "OFF"  :-\

 

No, ehkä laitteeseen on ohjelmoitavissa viive, jolloin hälytysääni tulee vasta, kun kallistus johonkin suuntaan on jatkunut pitemmän aikaa? Air Force Research Lab hakee laitteelle joka tapauksessa patenttia.

 

http://www.daytondailynews.com/n/content/oh/story/business/2007/11/26/ddn112707pitchwarning.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eix sen pillin voi teipata jeesusteipillä sopivaan alaviistoon...? ;)

 

Nytpä taas avautui herkkuteemaketju: ohjaamoergonomiaan ja tilannetietoisuuteen liittyvistä asioista saa mukavasti jutunjuurta.  Toisaalta on hyvä, että tekniikka auttaa paineidenalaista pilottiparkaa - toisaalta on raivostuttavaa, jos joka asiasta herää jokin pilli, räikkä tai kilkka häiritsemään kokonaistyöskentelyä. Mieluiten näkisi, että ohjaamoon annettaisiin yksiselitteistä selkäytimellä tulkittavaa infoa, jota ei tarvitsisi prosessoida (kuten kolmiosoittimisen tappajakorkeusmittarin näyttöä). Ja onko sitten vielä olemassa riski, että tekniikalla hemmotellulta kuskilta haihtuu tatsi pärjätä ilman?

 

Jos kuulokkeiden stereokuvaa muuteltaisiin V/O, olisi balanssi ehkä parempi kytkeä kuulan asentoon kuin kallistukseen sinänsä? Entäs nokan asento eri nopeuksilla ja eri laippa-asetuksilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on ollut käytössä ASK21:ssä tuollainen järjestelmä koululennoilla jo kauan. Ohjeetkin  ovat selväkielisiä: olet kallellaan oikella, korjaa kallistus.... nokka on liian alhaalla, nosta nokkaa... jne

Laite kytketään pois päältä ennen yksinlentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on ollut käytössä ASK21:ssä tuollainen järjestelmä koululennoilla jo kauan. Ohjeetkin  ovat selväkielisiä: olet kallellaan oikella, korjaa kallistus.... nokka on liian alhaalla, nosta nokkaa... jne

Laite kytketään pois päältä ennen yksinlentoja.

 

Onko se se kuuluisa interaktiivinen järjestelmä, jossa etupenkkiläinen viestii niskan värillä, mikä on sopiva varoitustiheys? Mitä punaisempi niska, sitä harvempaan tulee audiosignaaleja, ja sävykin muuttuu kannustavammaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hyvät hyssykät sentään! IFR:ää lennetään katsomalla mittareihin ja VFR:ä katsomalla ikkunasta ulos ja vähän välillä mittareihin.

Onko tuossa nyt mitään järkeä laskea sellaista henkilöä lentämään, joka ei saa kioskia pysymään noilla menetelmillä oikein päin ilman jotain piipittäviä apulaitteita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on ollut käytössä ASK21:ssä tuollainen järjestelmä koululennoilla jo kauan. Ohjeetkin  ovat selväkielisiä: olet kallellaan oikella, korjaa kallistus.... nokka on liian alhaalla, nosta nokkaa... jne

Laite kytketään pois päältä ennen yksinlentoja.

 

Samaisessa järjestelmässä on myös autopilotti, jonka kytkeytymisen merkiksi koneen takaosasta kuuluu "Minä ohjaan".

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mutta...

...nythän mä vasta hokasin:

 

Korvakuulolta konetta joutuu ohjaamaan sellainen pilotti, joka on sokea!

 

Näitäkin muuten maailmassa lentelee - esiliinan kanssa toki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löyhästi asiaan liittyen, voisiko joku tällainen kolmiulotteinen äänipalaute auttaa säilyttämään orientaation IFR-oloissa (laittakaa kuulokkeet päähän, homma ei avaudu pelkillä kaiuttimilla, sample lähtee suoraan linkistä). Rapina voisi indikoida esim. ohjaussauvan paikkaa, takaa kuuluva rapina kertoisi, että lentoasento muuttuu kuin sauva olisi vedettynä taakse (jos ei nyt ihan selän taakse mutta kumminkin).

 

http://www.holophonic.ch/archivio/testaudio/Cereni%20-%20Holophonic.mp3

 

Homman nimi on "spatial sound" tai "3D sound", googlaamalla löytyy taustaa asiasta ja lisää sampleja. Menetelmällä voidaan toistaa toisen paikan äänimaailma lähes autenttisena, "tavallinen" usealla mikillä tehty monikanavaääni ei pysty samaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään