Kari Syrjänen

OH-SIL

13 viestiä aiheessa

 

Löysin isäpappan vanhoja papereita selvitellessä hänen kirjeensä armeijan harmaista äidilleni seuraavan lauseenpätkän:"....ja kävimme myös lentämässäkin oikealla lentokoneella. Kone oli nimeltään OH-SIL........."

 

Heräsikin nyt kiinnostus, että mikä kone mahtoi olla kyseessä? Vuosi oli 1953-1954, kirjeessä ei ollut päiväystä ja isäpappa palveli maata Niinisalossa, joten liekö kenttä sitten ollut Jämijärvi?

 

Valokuvakansioiden plaraus on vielä kesken, äitimuorin mukaan saattaisi koneesta olla valokuvakin jossain....

 

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyipä se kuvakin albumista.

 

Taakse oli kosmoskynällä kirjoitettu "Räyskälä"

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kummallista, mutta tämä saattaa olla jopa totta. Mieleen ei tule kyllä ainoatakaan kertaa, että Pilvien Huimapäät olisivat olleet Räyskälässä. Parolasta häätö toteutui v. 1962 ja seuraavana vuonna Räyskälän kenttä oli jo raivattu. Se oli ollut melkoista pöpelikköä, mutta vuonna 1952-53 se on saattanut olla vielä näinkin hyvässä kunnossa. Siihen tämä kuva pitäisi sijoittaa taustalla näkyvän Bücker Jungmeisterin (OH-SEA) perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia Heikki! Tuo Stigu-kuva kuitenkin luultavasti vasta vuodelta 1964 pidetyiltä ilmailupäiviltä. Kone nimittäin rekisteröitiin vasta 16.7.1963 ja poistettiin rekisteristä 2.11.1970.

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä julkaistun värikuvan perusteella (otettu vajaa puoli vuotta ennen tuhoutumistaan) OH-SIL:n maalauskaaviot ovat olleet tällaiset:

 

Luultavasti maahantuotaessa oli tällainen 1938:

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmeisesti sotien jälkeen kone sai kokokeltaisen maalauksen ja pyrstöönsä numeron 6

[ attachment removed / expired ]

 

Jossakin vaiheessa numero 6 muuttui tällaiseksi:

[ attachment removed / expired ]

 

Ja jos tuo kuva on otettu myös 1950, olen lievästi sanottuna ymmällä, sillä kone (taustalla näkyvä OH-SEA) oli hajonnut 15.2.1948 Jaakko Nurmen kuolonkaputissa ja Eki Kantonen rekisteröi sen vasta 16.5.52. Luontevinta olisi, että kuva on otettu 1952 jolloin liene järjestetty toinen lentonäytös. Jungmeisterissa oli ainakin Pakarisen mukaan kaputtipäivänänsä 25.5.1953 kyljessä tiettävästi hopeinen salama, koneen ollessa erittäin punainen. Samaan viittaa kuvassa näkyvä ylätaso, jonka tyyppiä en mene arvailemaan. Mutta oli se Auster tai Fairchild, tulee ajankohdaksi väkisin 50-luku ja vaikka jos kyseessä olisi Leivo, niin käytännössä sama juttu. Laitan tähän vielä muutaman kuvan OH-SEAsta hetken kuluttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän sitten sitä aikajännettä tuohon ensimmäiseen kuvaan. OH-SEA

 

Tämä ensimmäinen voisi olla Berlin-Johannisthalin tai Rangsdorfin kentältä missä Bückerin tehtaatkin olivat. Heittäisin väriksi vaaleanharmaan (RLM02) ja raidan voisin kuvitella olevan vihreän tai punaisen vaalein reunuksin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jossakin vaiheessa raita hävisi ja kone oli (arvaukseni mukaan) edelleen vaaleanharmaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Sen on täytynyt olla sitä sodan jälkeen. Taustalla näkyy ainakin VL Tuiskun peräsin nykyisellä kokardilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Edelleen veikkaan, että Kantosen tekemän peruskorjauksen jälkeen kone on saanut punaisen värin

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lopuksi hopeinen tai valkea salama. Veikkaisin tämän olevan loppuvuodesta 1952 tai alkuvuodesta 1953. Että tähän perustuen tuo OH-SIL:n Räyskälä-kuva olisi vuodelta 1952. Onko asiantuntijoilla parempaa tietoa? Harrin Asioista Perillä Oleva Taho?

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sittemmin lisävalaistusta asiaan toi HAPOT sekä IPMS Mallari 44.

Mallari määrittelee perusväriksi RLM63:n ja raidan punaiseksi. HAPOT kertoo raidan olleen sammaleenvihreän ja korjauksen tapahtuneen sittemmin Malmilla Hurricane-kaputissa menehtyneen Paavo Aikalan matalalla suoritetun vaakakierteen jälkeen (3.9.1939 Utissa). Korjaus oli ilmeisesti suoritettu Jämillä ja Matti Vahvaselkä oli asiasta kertonut joskus. Pidän jälkimmäistä luotettavampana tietona, varsinkin kun Mallarin artikkelissa on muitakin vihreitä.

 

Lucen mukaan punaisessa maalauksessa salama oli hopean värinen, aivan kuten välisiivessä sijainnut "shakkiruudukko". Ensimmäinen kuva on tiemmän mukaan jostakin Baltiasta, jossa se oli yhdessä OH-SIL:n kanssa (pyrstö näkyy kuvassa). Todennäköisesti tällä reissulla toinen plotti on ollut Aikala, joka paljon esiintyi näillä SIPL:n koneilla. Oli miten oli, hallin päädyssä näkyvä Aurogiro -teksti oli minulle yllätys - että Baltiassa ja näin varhain.

Kiitokset, itseasiassa tuplaten, kun huomasin keneltä olin ko. mallarin kopioinut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti maahantuotaessa oli tällainen 1938:

[ attachment removed / expired ]

 

Katsos tätä Väiski - tässä on samantyyppinen fontti, eli OH-SIL alkuperäisessä maalauksessaan. Yksi erittäin huonotasoinen kuva minulta löytyy OH-SIK:sta. Laitan sen tulemaan jahka saan sen skannattua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-SEA näyttää yläpintojaan, kuva Eero Pakarisen kirjasta Lentosirkus Pilvien Huimapäät. Ohjaajana Erkki Kantonen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jungmannia tehdään uustuotantona Puolassa. Tämä melko tuore kone on ruotsalaisessa rekisterissä ja kuvattu Canonin kinofilmikameralla Barkarbyssä 2003. Kone on rakennettu 1995, SE-XPS (cn 04-1004).

 

"Years of manufacture 1934-1960 and limited CASA production 1989 onwards, limited production in Poland from 1990 onwards and in Germany from 2007 onwards. Numbers produced c.4,850"

 

"Cost Value now £40-60,000 ($78,000 – 117,000). New Polish: £71,000 ($137,000), German: £89,000 ($173,000)."

 

http://www.howtoflyaplane.co.uk/content.php?id=102

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään