Guest Hannuuotila

Intti, sivari vai totaali

328 viestiä aiheessa

On on, mutta omalta kohdaltani olen erittäin tyytyväinen, että armeija tuli käytyä. 11kk kymmenen vuotta sitten. Kyllähän siellä söi miestä päivästä toiseen, mutta jo silloin sen tiesi, että hyvää se vain tekee. Käsitys on vain vahvistunut ajan myötä.

Toki armeijaan kuuluu paljon kaikkea idioottimaistakin, mutta kokonaisuutena olen valmis sanomaan, että siellä sai selkärankaa, itseluottamusta ja fyysistä kuntoa. Ei siis todellakaan turha vuosi.

Kyllähän se armeija hyvää tekeekin, mutta kuten kirjoitin niin kyllä se on sellaista leikkimistä sen ulkokuoren sisällä.

Kyllä minusta siinä 6 kuukaudessa näki ihan riittävästi armeijaa ja ihan hyvä kokemushan se olikin. Ei kaduta yhtään, että kävin armeijan, enkä edes ajatellut muita vaihtoehtoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isoisät pyörivät haudoissaan hyrränä kun seuraavat nykymaaliman menoa, elintason tuoman vääristyneen turvallisuudentuneen takia ihmiset jättävät väliin ehkä elämänsä tärkeimmän koulutuksen

1. Suomen joutuminen tulevaisuudessa sotaan on mielestäni epätodennäköistä.

2. Jos sota syttyy, ei siinä yksi mies voi paljoa tehdä. Aseteknologia ratkaisee tulevaisuudessa.

3. Oma kannattamani puolustusmalli on palkka-armeija ja NATO:on...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä on vapautus.

Tosin tuli pidettyä välivuosi muissa merkeissä ja nyt jälkeenpäin voi kyllä todeta miten komeasti se sekottaa opiskelut. Jos on vuoden intisissä opiskelujen keskellä niin se tekee aika paljon ongelmia joten sikälli ymmärrän miksi monia suoraan sanoen vituttaa se säätö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2. Jos sota syttyy, ei siinä yksi mies voi paljoa tehdä. Aseteknologia ratkaisee tulevaisuudessa.

Anteeksi nyt vain, mutta onko se elämänkokemus joka puhuu..? Voin olla tässä asiassa hieman konservatiivinen, mutta mielestäni yleinen asevelvollisuus yksinkertaisesti kuuluu niihin säilytettäviin instituutoihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Anteeksi nyt vain, mutta onko se elämänkokemus joka puhuu..?

Ei. :) Mutta ei puhu muillakaan aremijaan menijöillä sen enempää. Tarkoituksenani oli kertoa omasta näkökulmasta maanpuolustukseen ylipäätään, ja siitä miksi en koe asevelvollisuutta tärkeäksi siltä kannalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin tuli pidettyä välivuosi muissa merkeissä ja nyt jälkeenpäin voi kyllä todeta miten komeasti se sekottaa opiskelut. Jos on vuoden intisissä opiskelujen keskellä niin se tekee aika paljon ongelmia joten sikälli ymmärrän miksi monia suoraan sanoen ****ttaa se säätö.

Kuka käskee mennä inttiin kesken opiskelun?

Minulla sillä ei ollut mitään muuta vaikutusta (kävin intin kesken amiksen), kuin oli ehkä tumman naisen alapäänkarvan verran enemmän lukuintoa jälkeenpäin. Ainakaan siitä ei mitään haittaa ollut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Inttii:n ollaan menossa

1. Mutta mahdollisuus on.

2. Vaikka aseet ovatkin kehittyneitä niin niihin tarvitaan ihmisiä käyttämään niiitä, mutta kun niitä ei ole niin mitä tehdään aseilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuka käskee mennä inttiin kesken opiskelun?

Monesti käytännön pakko. Onneksi suurin osa saa järkättyä niin ettei häiritse niin pahasti.

Itsellä on vain kokemusta välivuoden pidosta yliopistolla ja se tosiaan on aika tuhoontuomittua touhua suurimmassa osassa tapauksista ellei oo varsin tarkkaan miettiny mitä tekee. Varsinkin jos sen tekee niin että lähtee kesken lukuvuotta(eli tammikuussa) ja palaa takaisin tammikuussa tai syksyksi niin siinä käytännössä hukkaa 2 opiskeluvuotta...tietty jos on vain 6kk pois niin siinä hukkaa ehkä sen yhden opiskeluvuoden...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Intti on käytynä Upinniemessä I/06 7. ohjuslaivueessa. Vuosi tuolla tuli hajoiltua, keväällä kertaamaan   :P

Tosin tuli pidettyä välivuosi muissa merkeissä ja nyt jälkeenpäin voi kyllä todeta miten komeasti se sekottaa opiskelut. Jos on vuoden intisissä opiskelujen keskellä niin se tekee aika paljon ongelmia joten sikälli ymmärrän miksi monia suoraan sanoen ****ttaa se säätö.

Voin todeta tähän, että ainakaan yliopisto-opiskeluun välivuosi ei sovi. Itse lähdin inttiin syyslukukauden jälkeen ja kun kotiuduin, oli tarkoitus käydä keväästä eteenpäin kursseja jotka on jäänyt suorittamatta. En suosittele, ellei tykkää kivojen lappujen kirjoittamisesta Kelalle. Ei ole nimittäin ihan itsestäänselvyys, että puolitoista vuotta vanhat asiat muistuvat mieleen intissä vietetyn vuoden jälkeen.... Tällä hetkellä olen 3. vuoden opiskelija ja suoritan 1. vuoden kursseja  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuorena olin kovasti aikeissa käydä armeija, mutta lukiossa iski pasifismiaate ja päädyin sivariin. En ole kuitenkaan mikään hippityyppi, sillä sotahistoria ja asekehitys kiinnostaa jossain määrin edelleen noin teoreettisella pohjalla.

Määräaikaiseen työsopimukseen verrattavassa siviilipalveluksessa pääsin erinäisiin tehtäviin kehitysvammaisten hoidossa, mikä on ollut minusta yhtä lailla arvokas kokemus kuin toisille intti. On tavallaan harmillista, ettei voi suorittaa molempia, sekä inttiä että sivaria. Uskon nykyään, että kummatkin vaihtoehdot ovat yksilön kannalta yhtä hyviä, yhtä arvokkaita. Se on vain valinta. Kivoja muistoja ja hyödyllisiä kokemuksia jää kummastakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reservin sivarina tyydyn toteamaan vain että kukin tavallaan. Valitettavan moni tässäkin maassa määrittelee ihmisen suoritetun palveluksen perusteella. Sinänsä oma sivarius erotteli - ja erottelee edelleen - jyvät mukavasti akanoista. Muutenkin ihmetyttää miksi osa intin käyneistä kantaa lifelong kaunaa sivareita kohtaan. Itselleni on aivan sama käykö henkilö intin, sivarin vaiko totaalin; loppujenlopuksi kun ihan muut asiat määrittelevät ns. "hyvän tyypin".

Nuorena olin kovasti aikeissa käydä armeija, mutta lukiossa iski pasifismiaate ja päädyin sivariin. En ole kuitenkaan mikään hippityyppi, sillä sotahistoria ja asekehitys kiinnostaa jossain määrin edelleen noin teoreettisella pohjalla.

Määräaikaiseen työsopimukseen verrattavassa siviilipalveluksessa pääsin erinäisiin tehtäviin kehitysvammaisten hoidossa, mikä on ollut minusta yhtä lailla arvokas kokemus kuin toisille intti. On tavallaan harmillista, ettei voi suorittaa molempia, sekä inttiä että sivaria. Uskon nykyään, että kummatkin vaihtoehdot ovat yksilön kannalta yhtä hyviä, yhtä arvokkaita. Se on vain valinta. Kivoja muistoja ja hyödyllisiä kokemuksia jää kummastakin.

Hienosti kirjoitettu Pekalta :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Minkä takia? Senkö että edellinen sota on ollut about 70 vuotta sitten?

2. Huono vertaus mielestäni. Ajatteles kun kaikki sanoo ettei sota yhtä miestä kaipaa  :P Mitä enemmän teknologiaa sitä enemmän hommia :)

3. Palkka-armeija hyvä juttu, Nato EI

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo tullu käytyä 11kk Huovinrinteellä. Jääkäri+Auk+ tväl-kurssi 3vk Santahaminassa + loppuaika tväl-varastolla. Ja 10vrk kertausta päälle sekä hiukan jotain ressuharrastuksia. Väkäsiä 3kpl/kauluksenpuoli. Tuosta totaalikieltäytymisestä >:( jätän sanomatta mitään, kun tulisi bänniä(no ainakin viesti editoitaisiin tai poistettaisiin). Eiköhän noi sivarit juuri siedä, kunhan lopettavat sen itkemisen siitä pituudesta. Kuukausi tai pari lisää "tosi miehiin" ;D verrattuna, vaihtoehtoja on olemassa kuitenkin, turha valittaa. Virkamiesten työajat ja siistit sisähommat, 7-8h työpäivät. Voisi pistää muutaman kuukauden lisää, tulisi edes lähelle samaa "gines"-aikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Ei mahdotonta, niin kuin joku jo sanoikin.

2. No olisihan se ihan kiva että olisi joku koulutus sotaan lähdettäessä. On turha kuvitella pääsevänsä luikkimaan sodasta, vain siksi ettei ole käynyt armeijaa.

3. Kuka maksaa palkka-armeijan? Sinä?

Sitten viellä tuosta minun taistelusukeltaja suunitelmasta. Minä menen sinne, enhän minä kehtaa huonompi olla kuin veljeni.  ;) Jossei ekalla niin tokalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä puolustusvoimain komentajan, amiraali Kaskealan kanssa: laajapohjainen asevelvollisuus takaa laadukkaan otannan. Se myös säilyttää laajimman mahdollisen kontaktipinnan nuorten aikuisten maailmaan ja - huom! - ottaa mukaan toimintaan myös asepalvelukseen eri tavoin kriittisemmin suhtautuvat. Naisten mukanaolo on tätä vahvuutta parantava tekijä.

Palkka-armeija olisi yksikköhinnaltaan kalliimpi ja riski siitä, että se eriytyisi liikaa muusta yhteiskunnasta, olisi suurempi. Suuresta maailmasta on saatu viime vuosina lukea surullisia esimerkkejä siitä, kuinka palkka-armeijaan hakeutuu muilla elämänaloilla syrjäytyneitä "pyssyhulluja". Tällaiselle suuntaukselle ei ole syytä antaa piiruakaan tilaa.

Sen sijaan esim. suomalainen lukeneistoupseerikunta vaikuttaa keskimäärin huomattavan fiksulta ja esimerkiksi rauhanturvatehtävissä kunnostautuneet ovat suurelta - vai peräti suurimmalta - osin reserviläisiä, joiden vahvuudet ovat sotilastaitojen lisäksi peräisin muista ammateista: lääkäreitä, insinöörejä, humanisteja...

Maanpuolustus on tänä päivänä syytä käsittää laajasti. Se ei ole mikään ulkoistettu palvelu eikä pelkkää aseiden kalistelua omilla rajoilla. Sen piiristä löytyy tilaa inttiläisille, sivareille ja totaaleillekin kun vain jokaiselta löytyy valmiutta kantaa se oma nurkkansa taakasta ;)

...ja sitäpaitsi minähän opin jo nuorena vänskänä -77, että Ilmavoimat on puolisotilaallinen järjestö, josta merkittävä osa naisia :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minut aikanaan vapautettiin, mutta vain rauhan ajaksi. Intissä kumminkin olin ja mistään en ole kieltäytynyt enkä aio kieltäytyä.

Olen sitä mieltä että

1. Valitettavasti mahdollista, mutta kumminkin epätodennäköistä. Nykyään valtioiden poliittiset ja varsinkin taloudelliset suhteet

ovat onneksi hiukan eri tasolla kuin 60-70 vuotta sitten tai kylmän sodan aikana.

2./3. Minusta Suomen pitäisi ehdottomasti liittyä Natoon, mutta asevelvollisuusarmeijaa ei voi romuttaa silti. Suomella ei ole

varaa sen tason palkka-armeijaan mitä tarvittaisiin ja Natosta riippumatta oma hyvä armeija on tarpeen.

Sitten viellä tuosta minun taistelusukeltaja suunitelmasta. Minä menen sinne, enhän minä kehtaa huonompi olla kuin veljeni.  ;) Jossei ekalla niin tokalla.

Lykkyä vain, taistelusukeltajaksi on käsittääkseni ihan tajuttomat vaatimukset kunnon tms. suhteen.  :)

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

P-Kar Prikaati Kontioranta (Gonabiitsi). I/01. Kk mieheksi valmistuin puolessa vuodessa ja ihan oli mukavaa aikaa :)

Ei ole vielä kertauskutsua tullut

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lykkyä vain, taistelusukeltajaksi on käsittääkseni ihan tajuttomat vaatimukset kunnon tms. suhteen.  :)

Jeps. Sinne harva pääsee. Sama juttu laskuvarjojääkäreillä. Lentäjäksikin pääsee helpommin.

Itse haen yhdistelmäkuskiksi ilmavoimiin. Alkukoulutus ilmasotakoulussa Tikkakoskella ja loppuaika sitten mielellään Rissalan lennostossa. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei sinne mitkään "tajuttomat" vaatimukset ole, hyvä kunto ja perus snorkkeli tekniikka riittää sekä ennen kaikkea pitää olla nuppi kunnossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ja jokainen (terve) suomalainen mies käy armeijan...
Niin, tai sivarin tai käy istumassa... Miksi vain terveet miehet, ei-ahvenanmaalaiset ja ei-jehovat joutuvat mielestäsi valitsemaan jonkun näistä vaihtoehdoista, ihan mielenkiinnosta kysyn? :-\ Eivätkö naiset ole kansalaisia, kun kansalaisvelvollisuudesta puhutaan?

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jokainen (terve) suomalainen mies käy armeijan...

Ja joku viihtyy siellä pitempäänkin.. :o

No, tosin itse en ole armeijassa ollut päivääkään, Laivastossa kului 11v 10 kk ja 11pv, enkä kadu tuota aikaa hetkeäkään  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään