Guest Hannuuotila

Intti, sivari vai totaali

328 viestiä aiheessa

Tässä keskustelussa unohdetaan helposti ne väliinputoajat, joilla ei intti ei tuota ongelmaa vakaumusen tai silkan emmääviitti -asenteen takia. Omana armeija-aikanani törmäsin nimittäin tyyppeihin, jotka kärsivät selkeästi jonkinlaisista ahdistus- tai paniikkioireista. Siis vaikka ilmoituksen tekemisestä alikessulle ei oikein tullut mitään. Armeijassa tuonkaltaiset ongelmat toki korostuivat.

Totta. Omana inttiaikanani oli yksi kaveri jolle piti ensimmäisenä päivänä auttaa maastopuvun takki päälle kun kaveri jännitti niin, ettei siitä tullut mitään. Myös kengän nauhat sidottiin kun ei itse saanut. Parin viikon päästä kaveri kulki muiden mukana ihan hyvin. Hiukan vain porukassa autettiin niitä jotka eivät yksin selvinneet niin hyvin se kaikilta loppujen lopuksi meni.

Pari pullamössökaveria lopetti alkuviikkoina, mutta toisaalta parempi niin. Jos ei pää kestä niin ei se ole kenellekään hyväksi siellä olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Majurin poikana olen käynyt intin (RovIT alik), ei tullut koskaan mieleenkään että olisin tehnyt jotain muuta. Multa ei heru paljon sympatiaa sivaripelleille. En kehtaisi katsoa yhtään sotaveteraania silmiin, kun haravoisin nurtsia jossain sairaalan nurkalla.

EDIT: Edelleenkin pidän inttiaikaa erittäin miellyttävänä muistona, sain elinikäisiä kavereita ja muistoja. Itse valitsin intti-joulun silloin koska sen voi viettää oikeastaan vain kerran ja joulu oli mielestäni erittäin mukava ja tunteikas juhla kassulla! Sotaa en halua milloinkaan, mutta tänne ei tulla rajan takaa kuin pirttiin.

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hiukan vain porukassa autettiin niitä jotka eivät yksin selvinneet niin hyvin se kaikilta loppujen lopuksi meni.

Valitettavasti vain kaikille ei satu tupakavereita, jotka suhtautuisivat näin hyvin. Joskus se menee siihen, että heikoimmalle aletaan aukomaan päätä. Ja jos kantahenkilökunta/varusmiesjohtajat eivät puutu syystä tai toisesta tilanteeseen, niin palveluksesta tulee aika ikävää.

Yritän tässä sanoa vain sitä, että näissä olosuhteissa armeijan keskeyttävien syyllistäminen on lyötyjen lyömistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tunnen kyllä yhden tyypin, joka sai/olisi saanut vapautuksen lääketieteellisistä syistä ja silti kävi sivarin. ::)

Nyt tunnet (tai tiedät) yhden joka meni vapaaehtoisesti inttiin vaikka olisi saanut vapautuksen epilepsian takia ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos oikeus olisi sellaisen rangaistuksen langettanut, pitäisin tuomiota lievänä, mutta kyseinen henkilö olisi sujut yhteiskunnan kanssa. Vai katsotko sinä olevasi oikeuslaitoksen yläpuolella rangaistuksen sopivuuden määrittelyssä?

Taisithan tuota itsekin arvostella lieväksi rangaistukseksi. En katso olevani kenenkään yläpuolella, vaikka eräs valintapsykologi siihen suuntaan kerran viittasikin - tosin poiketen kaikista muista psykologista profiileista, joille olen joutunut antautumaan tässä elämässä. Silti tällaisen asian arvuuttelukin on aika kyseenalaista, jos anarkistinen toiminta tuntuu noin yleensä hyvältä vaihtoehdolta.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokainen voi olla rangaistuksista mitä mieltä haluaa, mutta oikeuden määräämän rangaistuksen suoritettuaan on sujut yhteiskunnan kanssa. Juuri se on oikeuslaitoksen tehtävä, määrätä millä rikos on yhteiskunnan puolesta sovitettu.

Totaalikieltäytyminen ei ole anarkistista toimintaa, vaan hyvässä järjestyksessä toteutettua kansalaistottelemattomuutta. Siis juuri sellaista toimintaa, mitä länsimaisessa demokratiassa kuuluu jonkin verran ollakin. Anarkistiseksi se muuttuisi vasta, jos henkilö kieltyäytyisi menemästä vankilaankaan, vaan linnoittautuisi kotiinsa ammuskelemaan noutamaan tulevia poliiseja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltasanomat:

4.12.2007 15:40

Siviilipalvelus lyhenee kuukaudella nykyisestä 13 kuukaudesta. Eduskunta hyväksyi lainmuutoksen tiistaina.

Vasemmisto-opposition ehdotukset vielä suuremmasta lyhennyksestä kaatuivat äänestyksissä. SDP esitti uudeksi palvelusajaksi 11 kuukautta. Vasemmistoliitto olisi lyhentänyt palvelusajan 8 kuukauteen.

:thmbup: Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Majurin poikana olen käynyt intin (RovIT alik), ei tullut koskaan mieleenkään että olisin tehnyt jotain muuta. Multa ei heru paljon sympatiaa sivaripelleille. En kehtaisi katsoa yhtään sotaveteraania silmiin, kun haravoisin nurtsia jossain sairaalan nurkalla.

EDIT: Edelleenkin pidän inttiaikaa erittäin miellyttävänä muistona, sain elinikäisiä kavereita ja muistoja. Itse valitsin intti-joulun silloin koska sen voi viettää oikeastaan vain kerran ja joulu oli mielestäni erittäin mukava ja tunteikas juhla kassulla! Sotaa en halua milloinkaan, mutta tänne ei tulla rajan takaa kuin pirttiin.

-Kähmy

Asiaa Jarilta, :thmbup: Olen täsmälleen samaa mieltä, en vain kehdannut sanoa sitä ääneen, ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-Kähmy

Kai minäkin voin tähän väliin sen verran avautua että olen samaa mieltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edelleenkin toiset ihmiset eivät ilmeisestikään osaa tarkastella asioita laajemmasta perspektiivistä vaan näkevät asian yksioikoisesti siten, että yksilön asevelvollisuuslain mukaisen palveluksen suorittamistapa on olevinaan mukamas jonkinlainen isänmaallisuutta mittaava indeksi.

On näköjään syytä palauttaa siis hieman maanpinnalle ja tehdä pieni provo.

Muistan lukeneeni pari vuotta sitten mielenkiintoisen jutun eräästä suomalaisesta hyvin tunnetusta aikakausi lehdestä, jossa esiteltiin vasta-avattua veteraaneille tarkoitettua kuntoutus- ja palvelukeskusta, joka sijaitsi muistaakseni Lappeenrannassa. Keskusta johti sotilasarvoltaan muistaakseni myös Majuri. Miehen toteamuksistani parhaiten jäi mieleeni se, että artikkelin kirjoitushetkellä, heillä toimi laitoksessaan veteraanmien tukena ja apuna kymmenkunta sivaria, jotka auttoivat päivittäisissä asioissa joista osa talon asukkaista ei itse enään selviä ja näiden töiden ohena olivat myös kuuntelijoina ja lukijoina jne. seurana. Majuri harmitteli, että määrä oli niinkin pieni, mutta mainitsi, että tulevalle vuodelle oli budjetoituy lisää määrärahaa, että kyseisiä resursseja (siviilipalvelusmiehiä auttamassa veteraaneja) voitaisiin lisätä. Että näin.

On syytä muistaa, kun puhutaan veteraaneista, että heistäkään harva halusi lähteä sotaan. Tilanne oli toinen. Oli pakko. Ja minusta on syytä funtsia sitä, että jos tällainen pakkotila jossain vaiheessa uusiutuu, niin minä en ainakaan usko, että voidaan yleistää, etteikö sivareilta tarpeen tullen sitä teidän niin kapea-alaisesti hahmottamaa "isäänmaallisuutta" löytyisi siinä tilanteessa sitten.

Kutsunnat vääristävät veteraanien henkeä. Niihin löydetään aina kuin ihmeenkaupalla ryssävihaisia ihmisiä, jotka vielä huonolla säkällä murjaisevat aivan päättömän kommentin, kuyten esimerkiksi että "sota oli tavallaan ihan  mukavaa aikaa, kun siellä sai tappaa".

Sitten unohdetaan taas se, mitä sotaveteraanien elämä oli välittömästi sotien jälkeen. Unohdetaan ne jotka eristäytyivät yhteiskunnasta ja alkoivat elämään irtolaismaista elämää. Hukuttautuivat viinaan ja kärsivät psyykkisistä sairauksista ja post-traumaattisesta stressistä kriisin jälkeen ja eivät toipuneet kun korjaava mielenterveydellinen työ puuttui vuosikymmeniä. Kun jälleen kerran unohdamme - tai voisimme ainakin yrittää unohtaa - tämän isänmaallisuuden sitomisen tähän aiheeseen, on syytä perustellusti olettaa, että nämä kyseiset veteraanit jos eläisivät tänä päivänä 20-kesäsinä, niin minä ainakin uskon vakaasti, että heistä osa olisi sivareja, osa olisi totaaleja. Mielipide on omani ja mielipiteitä on niin paljon kun meitä väittelijöitäkin, mutta uskon vahvasti näin.

Olen puhunut. Seuraava jatkakoon...  

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, eipä ole kyllä mullakaan muistikuvaa, että kukaan oikeasti sotaan joutunut olisi siitä touhusta mitenkään ylevään sävyyn puhunut. Tai ylipäätään juuri puhunut. Kyllä minunkin isoisäni sotimaan joutui, mutta ei kyllä intissä tullut kertaakaan mieleen, että kyllä pappa nyt on ylpeä, kun istuksin täällä tykin päällä. Enkä muistaakseni hänen kanssaan kertaakaan myöskään puhunut armeijasta, vaikka hän siihen aikaan vielä eli. Hänellä oli kyllä paljon mielenkiintoista kerrottavaa vanhoista ajoista muuten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos ei inttiä muuten pitäisi tärkeänä niin itse olen huomannut että monissa työhaastattelu tilanteissa myöhemmässä elämässä on kysytty onko armeija käyty, monet työnantajat edellyttävät että armeija on käyty vaikka eivät sitä virallisesti myönnäkkään,mutta se tuo oman lisä bonuksensa hakijalle.

Itse kävin armeijani pstk:ssa mutta pyynnöstäni sain aikoinaan käydä lääkintämieskurssin (silloin 3kk) jonka jälkeen palasin takaisin pstk:n lääkintämieheksi palvelusaikani piteni 8kk:sta 9,5kk pituiseksi mutta en ole katunut yhtään, saamistani lääkintämies opeista on ollut työelämässäni paljon hyötyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos ei inttiä muuten pitäisi tärkeänä niin itse olen huomannut että monissa työhaastattelu tilanteissa myöhemmässä elämässä on kysytty onko armeija käyty, monet työnantajat edellyttävät että armeija on käyty vaikka eivät sitä virallisesti myönnäkkään,mutta se tuo oman lisä bonuksensa hakijalle.

Riippuu varmaan paljon duunistakin. Ei ole esim. itseltäni kertaakaan kysytty ja työhaastatteluja on kuitenkin muutama takana.

Ikää on toki mulla sen verran ettei ole pelkoa että katoaisin inttiin kuukauden päästä - saattaa olla ihan siitäkin kyse jos nuorelta työnhakijalta asiaa kysellään näet..? Ei se välttämättä ole isänmaallisuutta mittaava kysymys vaan ihan käytännöllinen juttu nuoren työntekijän suhteen.

Onko isänmaallisuus muuten maan puolustamista asein? Sattui olemaan autoillessa tänään radio auki ja just joku keskusteluohjelma aiheesta. Ainakin itse ymmärrän sen omasta yhteiskunnasta ja yhteisöstä vastuun kantamisena. Jos omaa kansaa uhkaa jokin ulkopuolinen asia, toki kysymys puolustautumisestakin tietty nousee esiin, mutta aika yksipuolista on määritellä se vain sillä, käykö armeijan vai ei..?

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota juuri tarkoitin aiemmin:

Ideologinen isänmaallisuus on enemmänkin kultti tai uskomus kuin järkiperäinen näkemys. Kyllä täällä kaikki hanttiin panee, jos tappamaan tullaan. Mutta sillä välin isänmaallista on maksaa veronsa tunnollisesti ja ostaa mieluummin suomalaisia tuotteita suomalaiselta kauppiaalta kuin amerikkalaisen jättiyrityksen tuotteita saksalaisesta verkkokaupasta.

Jotenkin tuollainen tunteellinen suhtautuminen armeijaan tuntuu minusta kummalliselta. Siinähän juuri nimenomaan ei pitäisi olla mitään tunteellista. Päätös sotimisesta ja itse sotiminen ovat semmoista puuhaa, minkä pitäsi olla kaikille vastenmielistä ja perustua pelkkään käytännön pakkoon. Verojen välttelyä taas pidetään ihan hyväksyttävänä tai jopa hienona juttuna. Veronkiertäjhän se varsinainen isänmaan petturi on, joka jättää taakkansa muiden kannettavaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Serkkuni meni sivariin aikoinaan, taisi olla vielä vähän sellaista aikaa, kun kai piti vähän perustellakin sinne menoa. Syynä serkullani oli se, että hänen äitinsä (minun tätini) oli serkkuni lapsena ollessa antanut hänelle ihan vyöllä (tai vastaavalla) piiskaa. Tästä serkkulleni syntyi totaalinen väkivallan vastustus, jonka takia sitten sivariin.

Sairaalan nurtsia serkkuni ei haravoinut. Taisi enemmän tehdä jotain hommaa joidenkin (kehitys)vammaisten parissa tai vastaavaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Serkkuni meni sivariin aikoinaan, taisi olla vielä vähän sellaista aikaa, kun kai piti vähän perustellakin sinne menoa. Syynä serkullani oli se, että hänen äitinsä (minun tätini) oli serkkuni lapsena ollessa antanut hänelle ihan vyöllä (tai vastaavalla) piiskaa. Tästä serkkulleni syntyi totaalinen väkivallan vastustus, jonka takia sitten sivariin.

Puolusvoimillahan on aina ollut myös aseettomia tehtäviä, joihin olisi voinut mennä...

Kyllä kun itseäni ajattelen, jos ottaisin omaan firmaani uusia työntekijöitä, niin ehdottomasti pitäisi olla armeija käytynä. Jos hakija olisi muuten pätevä, mutta sivari, voisin ehkä harkita, mutta totaaleille jyrkkä ei.

Epätoivossa tuntuvat monet vetoavan siihen, että kun ei naisetkaan joudu... Ei näin :thmbdn:

Kaskun joku kehtaa vedota siihen, ettei naistenkaan tarvitse. Turpaan täytyis vetää sellaisia lusmuja...

En edes kehtaa sanoa suoraan sitä, millaisina sivareita ja totaaleita pidän...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puolusvoimillahan on aina ollut myös aseettomia tehtäviä, joihin olisi voinut mennä...

Kyllä kun itseäni ajattelen, jos ottaisin omaan firmaani uusia työntekijöitä, niin ehdottomasti pitäisi olla armeija käytynä. Jos hakija olisi muuten pätevä, mutta sivari, voisin ehkä harkita, mutta totaaleille jyrkkä ei.

Kaskun joku kehtaa vedota siihen, ettei naistenkaan tarvitse. Turpaan täytyis vetää sellaisia lusmuja...

En edes kehtaa sanoa suoraan sitä, millaisina sivareita ja totaaleita pidän...

Easy...

Itse aion mennä armeijaan, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että jokaisella tulee olla oikeus valita mihin hän menee vai meneekö mihinkään. Jotenkin tuo sana "pakko" ei kuulosta nyky-yhteiskuntaan sopivalta.

Mielestäni siviilipalvelukseen menevä osoittaa paljon suurempaa luonteenlujuutta kuin armeijaan menevä, sillä onhan yhteiskunnallinen painostus armeijaan menemisen kannalta suuri. Vankilaan menonkin ymmärrän hyvin ja hieman jopa kunnioitankin ihmisiä, jotka laittavat oman mukavuutensa peliin yhteiskunnan epäkohtien korjaamisen puolesta. Yhteiskunta ja maailma kun ovat muuttuneet viimeisen 90 vuoden aikana paljon.

Sivareiden ja totaalikieltäytyjien haukkuminen osoittaa mielestäni kykenemättömyyttä ymmärtää erilaisten ihmisten mielipiteitä ja asettua heidän asemaansa. Eihän ihmisten haukkumista ihon värinkään perusteella suvaita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Sivareiden ja totaalikieltäytyjien haukkuminen osoittaa mielestäni kykenemättömyyttä ymmärtää erilaisten ihmisten mielipiteitä ja asettua heidän asemaansa. Eihän ihmisten haukkumista ihon värinkään perusteella suvaita.

Minusta tuo haukkuminen kielii mm. kypsymättömyydestä ja kykenemättömyydestä empatiaan...  :thmbdn: Eihän sukupuolinen suuntautuminenkaan ole syy toisen haukkumiseen.

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tuo haukkuminen kielii mm. kypsymättömyydestä ja kykenemättömyydestä empatiaan...  :thmbdn:

/Hannu

Juurikin näin. Joskus kuulostaa siltä, että jotkut haluavat haukkumisellaan näyttää muille, että kuinka isänmaallisia he ovat. Luulisi tämän osoittamiseen olevan parempiakin tapoja. Suomalaisiahan me kaikki olemme.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On myös olemassa laki, ettei punaista päin saa kävellä. Samoin laki, joka määrää, ettei kännykkää saa pitää korvalla autoa ajaessa. Edelleen löytyy myös laki, että TV-lupamaksu pitää maksaa. Lapsien kanssa ei saa olla seksuaalisessa kanssakäymisessä. On myös laki, että kaikkien suomalaisten miesten täytyy käydä armeija muodossa tai toisessa. Mikä ero noilla on ? Viimeksimainittua saa rikkoa, jos niin haluaa, ja sitä jopa puolustellaan täällä. Miksei samalla muitakin ? Hyi hiisi ! :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On myös olemassa laki, ettei punaista päin saa kävellä. Samoin laki, joka määrää, ettei kännykkää saa pitää korvalla autoa ajaessa. Edelleen löytyy myös laki, että TV-lupamaksu pitää maksaa. Lapsien kanssa ei saa olla seksuaalisessa kanssakäymisessä. On myös laki, että kaikkien suomalaisten miesten täytyy käydä armeija muodossa tai toisessa. Mikä ero noilla on ? Viimeksimainittua saa rikkoa, jos niin haluaa, ja sitä jopa puolustellaan täällä. Miksei samalla muitakin ? Hyi hiisi ! :thmbdn:

Lakiin on myös kirjattu, että intin voi suorittaa halutessaan siviilipalveluksen muodossa... miksi muuten varusmiespalvelu koskee ainoastaan miehiä, kyllähän naisten täytyy pysähtyä punaisiin valoihinkin, maksaa tv-lupa, käyttää handsfree-laitetta ajaessa jne.

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivän rimanalitus. Joskus kannattaisi miettiä ennen kuin sormi lipsahtaa enterille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

miksi muuten varusmiespalvelu koskee ainoastaan miehiä, kyllähän naisten täytyy pysähtyä punaisiin valoihinkin, maksaa tv-lupa, käyttää handsfree-laitetta ajaessa jne.

Jaa, kai on nähnyt riittäväksi, että myös naisia koskee maanpuolustusvelvollisuus?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivän rimanalitus. Joskus kannattaisi miettiä ennen kuin sormi lipsahtaa enterille.

Ikävä tuottaa pettymys, mutta ei se sormi lipsahtanut enterille. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään