Seppo Sipilä

"Voima" ja "Sisu" ennen Suomeen tuloaan?

20 viestiä aiheessa

Tämän verran olen Aeron DC-kakkosten historiaa kaivellut: "Voima" (ent. ČLS-yhtiön OK-AIB) oli tyyppiä DC-2-115K ja "Sisu" (ent. ČLS:n OK-AIC) tyyppiä DC-2-200, Fokkerin rakentamia kumpikin.  Tsekkoslovakian miehityksen jälkeen koneet olivat Lufthansan palveluksessa (D-AAIB ja D-AAIC) ennen kuin ne maaliskuussa 1941 ostettiin Suomeen. Koelennot suoritti Aeron päälentäjä, lentokapteeni Ville Leppänen apunaan sähköttäjä Tauno Hartikainen (missä?)

 

Suomalaiset sanomalehdet kirjoittivat (ilmeisesti Aeron tiedonantoa lainaten), että Aero oli "päässyt yhteyteen tsekkiläisen lentoyhtiön kanssa" ja hankkinut koneet siltä sen lopetettua lentotoimintansa. Olivatko koneet todella muodollisesti vielä jonkun tsekkiläisen yhtiön omistuksessa, vaiko saksalaisten ryöstösaalista, mitä ei ymmärrettävästi olisi haluttu mainostaa? Ainakin sivulla http://www.wimparmentier.nl/produktielijst_dc2.html D-AAIB:n omistajaksi mainitaan "Tschechische Luftverkehrgesellschaft" (josta ei löydy googlella mitään muuta, liekö joku saksalaisen miehittäjän viritys), ja D-AAIC:n kohdalla suoraan Lufthansa ja maininta että saksalaiset takavarikoivat 1939.

 

Mikäli valokuvista voi päätellä, oli "Voimassa" (OH-DLA) ainakin siivissä paineilmatoimiset jäänpoistokumit, mutta "Sisussa" ei. Tietääkö joku kertoa tarkemmin näistä ameriikan kaunottarista ajalta ennen kuin tulivat Suomeen?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Douglas DC-2-115 MSN: 1582 OH-DLA/LDA

 

Rakennettiin Santa Monicassa 1936 ja laivattiin Fokkerin tehtaille Ansterdamiin, ja kokoonpantiin (Fokkerin numero 31). Toimitettiin CLS:lle 12.3.1936 tunnuksella OK-AIB. CLS lopetti toiminnan Saksan Tsekkoslovakian miehityksen takia 1939 ja kone varastoitiin. Deutsche Lufthansa otti koneen hallintaansa 20.1.1940 tunnuksella D-AAIB. Aero "tilasi" koneen 11.3.1941 tunnuksella OH-DLA. Testilennot suoritettiin Prahassa 21.3.1941 ja kone siirrettiin Prahasta Berliiniin (Tempelhof) seuraavana päivänä ja Berliinistä-Kööpenhaminaan 24.3.1941 kapteeni Engelin toimesta (DLH). Virallisesti myytiin CLS:ltä Aerolle 25.3.1941 ja rekisteröitiin 28.3.1941. Sai "Voima"- nimen. "Kaleva"- nimi oli varattu DLA:lle, mutta sitä ei otettu käyttöön kuitenkaan. Testilennot tehtiin Aeron toimesta Malmössä 6.4.1941 ja kone lennettiin Brommasta Helsinkiin 7.4.1941 kapteeni Leppäsen toimesta. Uudelleenrekisteröitiin OH-LDA:ksi 14.5.1941, ja lensi ensi kerran Helsinkiin tulon jälkeen 29.5.1941. Ensi reittilento 2.7.1941 Helsinki-Vaasa-Kemi-Petsamo.

 

Douglas DC-2-115 MSN: 1562 OH-DLB/LDB

 

Rakennettiin Santa Monicassa 1936 ja laivattiin Fokkerille Amsterdamiin ja kokoonpantiin (Fokkerin numero 37). Toimitettiin CLS:lle 24.11.1936 tunnuksin OK-AIC. Vedettiin pois palveluksesta ja varastoitiin maaliskuussa 1939 Saksan miehityksen takia. Deutsche Lufthansa otti koneen hallintaansa 14.2.1940 tunnuksella D-AAIO. Aero "tilasi" tämän koneen 11.3.1941 tunnuksin OH-DLB "Sisu". Testilennot tehtiin Prahassa DLH:n toimesta 25.3.1941 ja virallisesti kone myytiin samana päivänä Aerolle CLS:ltä. Siirrettiin Prahasta Berliiniin 26.3. ja Berliinistä Malmöön 27.3.1941. Rekisteröitiin 28.3.1941. Lennettiin Brommasta Helsinkiin 28.4.1941. kapteeni Leppäsen toimesta. Testilennot lennettiin 9.5.1941 ja rekisteröitiin OH-LDB:ksi 14.5.1941 ja ensi lento 23.5.1941. Ensi reittilento 11.7.1941 Helsinki-Petsamo.

 

Jukka

 

lähde: John Wegg: Finnair, The Art of Flying since 1923

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehhee, Weggistähän sitä olisi tietysti pitänyt ensiksi katsoa... Lufthansan tunnus OK-AIC:lle lie kuitenkin ollut D-AAIC eikä D-AAIO. Näkyy myös Ilmailumuseon sivuilla olevan konekokoelmassa "ex D-AAIO" (varmaan Weggistä napattu :) ), mutta sillä tunnuksella ei kuukkeli löydä mitään muuta DC-2-aiheista. DC-2 D-AAIC:sta löytyy useitakin sivuja joissa mainitaan "ex OK-AIC", ja rekkari OK-AIC -> D-AAIC on samaa logiikkaa kuin OK-AIB -> D-AAIB.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehhee, Weggistähän sitä olisi tietysti pitänyt ensiksi katsoa... Lufthansan tunnus OK-AIC:lle lie kuitenkin ollut D-AAIC eikä D-AAIO. Näkyy myös Ilmailumuseon sivuilla olevan konekokoelmassa "ex D-AAIO" (varmaan Weggistä napattu :) ), mutta sillä tunnuksella ei kuukkeli löydä mitään muuta DC-2-aiheista. DC-2 D-AAIC:sta löytyy useitakin sivuja joissa mainitaan "ex OK-AIC", ja rekkari OK-AIC -> D-AAIC on samaa logiikkaa kuin OK-AIB -> D-AAIB.

 

Näin täytyy olla, eli silloin Weggin kirjassa on painovirhe.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tämä kuva kevättalvella 1948 otettiin, Voima seisoi lähellä Malmin tornia mutta Sisu lähellä RWY27 kynnystä.

Kuvassa vas. Väinö, oik. Ilppo Ylismaa.  Eräänä päivänä pari Aeron mekaanikkoa lähtivät juoksemaan kovaa vauhtia kohti sitä

kauempana seisovaa Sisua. Kuulemma pari nuorta kaveria oli ollut koluamassa Sisua, olivat sanoneet olevansa "Nalle-vartiosta".

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kuva :)

 

Jäänpoistokumit askarruttavat yhä: saapumispäivänä 7.4.1941 otetuissa kuvissa niitä ei näy Voimassa (vai oliko ne maalattu hopeanharmaaksi?) kun taas sodan jälkeen otetuissa kuvissa ne näkyvät mustina kaikissa johtoreunoissa, myös vakaajissa. Sisusta en ole nähnyt yhtään kuvaa jossa olisi mustat kumit näkyvissä. Oliko jokainen DC-2 vakiovarusteltu kumeilla jo tehtaalla (siis sekä Voima että Sisu), vai jälkiasennettiinko kumit Suomessa (vain Voimaan), vai mitä häh?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan myös tämän toisen ao 1948 tilaisuudessa otetun kuvan - epäilen, ettei tällaisia monia edes löydy..

Tässä näkyy myös paremmin kattoluuppi, edessä alla oleva mikä - ei voi olla ILS/MKR antenni, olisiko SBAn joku?

Tässä on myös antennien selvittely käynnissä. Mikä on tuo alla oleva keppi? Mikä taustalla näkyvä pönttö (ceilometri)?

Ei auta muu kun jatkaa kyselemistä ja kuva-arkistojen, myös yksityisten, penkomista.

Kumma kyllä Voiman Kalajoen "pakkolasku-kuvassa" ei jäänpoistokumeja näy, se kertoo jo jotain.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa, mutta tuossa alemmassa kuvassapas näkyykin jäänpoistokumi Voiman oikeanpuoleisen vakaajan johtoreunassa. Sivuvakaajassa sen sijaan ei näy. Mitenhän lie, olisivatko vain huurteesta harmaina. Entäs Sisu sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tshekkoslovailaisten" sotasaaliskoneiden tilaaminen Aerolle saattaa muuten olla perimmäinen syy Gunnar Ståhlen potkuihin joulukuussa 1945! Tshekkoslovakia oli ehtinyt julistaa sodan Suomelle (mitä meillä ei juuri tiedetä), ja amerikkalaiset ja englantilaiset diplomaatit (huom EI venäläiset!) olivat jättäneet Suomen hallitukselle luettelon "ei-toivotuista" henkilöistä Suomen liike-elämässä, ml. Ståhle. Mielenkiintoista on että myös ABA oli pannassa (koska niinkuin Aero käytti lähes yksinomaan saksalaisia koneita), eikä olisi myöskään saanut liikenneoikeuksia länteen. Ruotsiaa pystyttiin perustamaan uusi viaton SILA, josta sittemmin tuli SAS, ja ABA katosi loppuiäksi. Ks. minun kirjoittamani Ståhlen elämäkerta, ruotsinkielisten insinöörijärjestöjen julkaisemassa kirjassa "Framtidsbyggare" - myynnissä mm. Ilmailumuseolla Vantaalla sekä Tiedekirjassa. (Museo myy halvemmalla...) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Speedykaan ei DC-2 koneista varmaan muista, vaikka DC-3 jäänpoisto ym on selvillä. Tutkinta jatkuu.

Kakkoseen niinkuin kolmoseen ainakin on varmaan muutettu ja paranneltu jäänpoistokumeja ja vastaavia.

DC-2 radioista ei Lammen kirjassa ole mitään, ilmeisesti asiaa tutkinut Hese ei ole löytänyt muuta kun autopilotti-infoa.

Vahinko on, että hallussani 50-luvulla ollut, Aerosta "löytynyt" DC-2 manuaali katosi - kaksi kovakantista A4 kansiota.

Nyt kuitenkin täytyy olla niin, että alla keulassa oleva lyhyehkö lanka on suuntimon puolenmääritystä varten...

ADF-laitetta ("Automatic" DF) ei kakkosessa ollut, vaan juuri muualla esitetty Telefunken suuntimo (mallia Kaleva).

Ilma-aluksen suuntimossa puolen määritys ei usein ollut ongelma mutta muu antenni ei tässä voi tulla kyseeseen.

Tässä selvästi alla näkyvä "keppi" täytyy olla SBA:n antenni. Pitää varmistaa näiden ottokuukausi, 1948 vai 1949.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivoin tuolta hyllystä tsekkiläisen 4+ Publicationin julkaiseman DC-2 kirjan. Se on aika tiivis ja monipuolinen paketti ko. konetyypistä. Kirjaa löytynee Aviation Shopista, sieltä olen omani ostanut.

 

Referoin tähän lyhyesti mitä Suomi-koneista kirjassa kerrotaan...

- OK-AIA ja -AIB luovutettiin CLS:lle Kaliforniassa kevättalvella 1936, koneet lennettiin New Yorkiin, mistä ne laivattiin Ranskan kautta Hollantiin Fokkerille, joka kokosi ne uudelleen. Koneet ovat siis ihan oikeita Amerikan-pelejä.

- OK-AIC liittyi laivastoon marraskuussa 1936.

- Vuonna 1938 CLS:n henkilöstö ja koneet mobilisoitiin Munchenin kriisin (??, en jaksa alkaa selvittää näiden tapahtumien oikeita suomennoksia) takia. Silloin DC-2 koneisiin asennettiin Avian valmistamat pommiripustimet!

- Presidentti Benes lensi OK-AIC:llä salaisella neuvottelumatkalla Amsterdamin kautta Lontooseen 1938.

- Miehityksen jälkeen lentoja rajoitettiin

- 8.8.1939 RLM kielsi kaikkien Tsekkoslovakialaisten yhtiöiden lennot, vain Lufthansa sai lentää.

- Samaan aikaan koneiden rekisteröitiin uudelleen, OK- korvattii D-A:lla rekisteritunnuksissa. Muutosta ei tehty yhtä aikaa kaikkiin koneisiin, vaan vähitellen.

- Elokuussa RLM otti koneet haltuunsa ja siirsi ne Lufthansalle. D-AAIB lensi Berliiniin 8.8. ja D-AAIC viikkoa myöhemmin.

- Kirjan Saksaa käsittelevästä osasta olisi pääteltävissä, että DC-2 koneiden kotipaikkana olisi ollut vuoteen 1942 Praha, jonka jälkeen niitä huollatettiin Swissairilla. Mutta se mitä lentoja Luftahsan koneilla lensi ei käy selville.

 

Kirjassa on hyviä kuvia koneista, mm. todella hyvä kuva OK-AIC:stä perushuollossa...

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäänpoistokumit askarruttavat yhä: saapumispäivänä 7.4.1941 otetuissa kuvissa niitä ei näy Voimassa (vai oliko ne maalattu hopeanharmaaksi?) kun taas sodan jälkeen otetuissa kuvissa ne näkyvät mustina kaikissa johtoreunoissa, myös vakaajissa. Sisusta en ole nähnyt yhtään kuvaa jossa olisi mustat kumit näkyvissä. Oliko jokainen DC-2 vakiovarusteltu kumeilla jo tehtaalla (siis sekä Voima että Sisu), vai jälkiasennettiinko kumit Suomessa (vain Voimaan), vai mitä häh?

 

Niin jäänpoistokumit...

Ne ovat olleet optiot: "The wing leading edge can be optionally equipped with Goodrich rubber de-icing boots...". Ja koska jäänpostokumit ovat paineilmatoimiset (pullistuvat hetkellisesti) en usko, että niitä olis ainakaan toimivina maalattu yli.

Yllä mainitussa kirjassa on useampi kuva CLS:n DC-2 koneista:

- s.20 yläreunassa kuva OK-AIB:stä vuodelta 1937. Kuvassa ei ole kumeja, mutta suuntavakaimen johtoreuna on selvästi eri sävyinen kuin muu osa vakainta, ylimaalattu ei käytössä olevat kumit?

- s.20 alareunassa 1937 tai 1938 otettu kuva missä platalla on kaksi CLS:n DC-2 konetta (toinen OK-AIC), ei kumeja kummassakaan koneessa.

- s.21 päiväämätön etuviistokuva OK-AIB:stä, kumit näkyvät selvästi.

- s. 47 kuva OK-AIC:stä perushuollossa, siivet irti, mutta pyrstössä kumit.

- s.49 tuntematon CLS:n kone päiväämättömässä kuvassa huollossa, kumit

- s.55 Pieni, mutta hyvä päiväämätön yläviistokuva OK-AIB:stä, kumit.

 

Eli jäänpostokumit ovat olleet käytössä jo ennen Suomeen tuloa. Mutta onko ne välillä poistettu kokonaan tai poistettu käytöstä ja ylimaalattu?

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myöhemmin ko. koneethan myytiin Ilmavoimille.

 

Pari kuvaa Sisusta nyt:

 

www.airliners.net/open.file/0415593/M/

 

www.preservedaxisaircraft.com/Finland/images/DC2_DO3.jpg

 

 

Ote WIKIstä:

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-2

 

"Koneet, joille annettiin nimet Sisu (sn 1562) (ensin OH-DLB, myöhemmin uudelleenrekisteröitynä OH-LDB) ja Voima (OH-LDA), tuotiin Suomeen huhtikuussa, ja ne aloittivat liikenteen kesäkuussa 1941. Voima ostettiin jatkosodan aikana Aero-Oy:ltä ilmavoimille, jossa sen nimeksi annettiin Isoo-Antti. Sisu myytiin ilmavoimille vuonna 1949 tunnuksella DO-3 ja sen nimeksi annettiin Pikku-Lassi. Se romuttui Malmin kentällä 7. helmikuuta 1951 nousussa sattuneen moottoririkon vuoksi. DO-1 oli Ilmavoimien käytössä 1. kesäkuuta 1955 saakka. DO-2 lensi tyypin viimeisen lennon Ilmavoimissa 9. huhtikuuta 1956.

 

DO-1 varustettiin jo Välirauhan aikana venäläisellä sotasaalismoottorilla, koska alkuperäistä ei voitu hankkia tilalle. Myöhemmin toinenkin moottori vaihdettiin venäläiseksi. Myös DO-2 ja DO-3 varustettiin venäläisillä moottoreilla sekä myöhemmin 1950-luvulla Bristol Mercury-voimalaitteilla, joita oli saatavilla Ilmavoimien romutettua suuren osan Blenheim-koneista... ...Suomen Ilmailumuseolla on omistuksessaan DO-3:n runko, joka oli myyty koneen romuttamisen jälkeen lasten leikkimökiksi Löparön saarelle. "

 

jk

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vaikka "Voima" ja "Sisu" ovat näissä Väiskin valokuvissa ja Jarmon linkkien kuvissa ennen jatkosotaa, ja sodan jälkeen hopeanharmaita, niin aina ne eivät olleet. Keväällä 1941 tullessaan Suomeen ne olivat vielä ilman suojamaalausta. Kesän lopulla -41 maalattiin koneet sinivihreällä suojavärillä, jossa oli tummempia vihreitä läikkiä. Alapinnat olivat vaaleanharmaat. John Weggin FINNAIR historiikki, "The art of flying since 1923" kirja kertoo: "The mottled scheme consisted of dark green applied over blue-green base. The undersurfaces of the DC-2s were painted light grey."  Jussi Seppälän hienosta kokoelmasta toisesta ketjusta "Niin vain vaarikin jo spottasi!" linkki, voi poimia tämän suojamaalatun "Voiman" kuvan:

 

Voima suojamaalauksessa

 

Ei tuossakaan kuvassa näy mustia jäänpoistokumeja, tai sitten ne on ylimaalattu.

 

Pommituslentolaivue 46-kirjassa (Matti Hämäläinen/Koala 2005) on myös erittäin laadukas mustavalkokuva Aeron DC-2 OH-LDB "Sisu"-koneesta. Kone on kuvattu heinäkuun lopulla 1941. Se on lähdössä Latviaan viemään komennuskuntaa DB-koneita hakemaan. Koneessa on täplikäs suojamaalaus, joka näkyy selkeästi läheltä otetusta kuvasta. Ylä-ja alapinnan maalauksen raja menee moottorin sivussa olevan pienen "imukomun" yläpuolelta, jonkun matkaa moottorin keskiviivan alapuolella. Raja näkyy erittäin selvästi. Alapuoli tasainen harmaa, yläpuoli on täplikäs kahdella tummemmalla värillä. Nokassa väriraja lähtee heti siellä olevien kahden laskuvalonheittimien yläpuolelta.

 

Kuvateksti kertoo näin: "Kulkuneuvona Latvian komennuskunnalla oli Aeron DC-2 OH-LDB eli "Sisu". Koneen edessä radiosähköttäjä Hartikainen. Koneessa oli täplikäs tummanvihreä suojamaalaus, alapuoli oli vaaleanharmaa". (kuva: Reino Fjällström)

 

Lisäksi mm. Jaakko Alakulpin mainiossa Lapin Ilmailuhistoria-kirjasarjassa on hyviä kuvia k.o. koneista vielä suojamaalauksessa. OH-LDA "Voima" oli naamioväreissä valokuvien mukaan vielä 21.9.1945.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tshekkoslovailaisten" sotasaaliskoneiden tilaaminen Aerolle..."

 

Oliko kyseessä tilaus vai saksalaisten suomessa rikkomien koneiden hyvitys uusilla koneilla?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko kyseessä tilaus vai saksalaisten suomessa rikkomien koneiden hyvitys uusilla koneilla?

 

Ei kai saksalaiset rikkoneet muita Aeron koneita kuin  Rapiden? Ja se korvattiin Airspeed Envoylla.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kakkosten naamiomaalaus onkin aika mielenkiintoinen juttu... Koneet maalattiin Ruotsissa, eikä kenelläkään tunnu olevan tarkkaa käsitystä millä maaleilla maalus tehtiin. Luultavasti maalauksessa on käyetty Ruotsin ilmavoimien maaleja tai sitten vain niitä mitä käsillä oli.

 

Lisäksi mm. Jaakko Alakulpin mainiossa Lapin Ilmailuhistoria-kirjasarjassa on hyviä kuvia k.o. koneista vielä suojamaalauksessa. OH-LDA "Voima" oli naamioväreissä valokuvien mukaan vielä 21.9.1945.

 

Ainakin Voima oli vielä maalattu marraskuussa 1946 kun kapteeni Helge Laitinen teki sillä pakkolaskun Kalajoen hiekkasärkille. Pauli Hirvosen kirjassa Selvä nousuun Caravelle, on kuva kun koneeseen vaihdetaan moottoria hiekkasärkällä. Kuvassa kone on maalattu tummalla värillä, mutta varsinaista naamiomaalausta ei erotu. Mahdettiinko koneet ylimaalata vai onko naamiomaalaus vain kulunut lähes yksiväriseksi?

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kakkosten naamiomaalaus onkin aika mielenkiintoinen juttu... Koneet maalattiin Ruotsissa, eikä kenelläkään tunnu olevan tarkkaa käsitystä millä maaleilla maalus tehtiin. Luultavasti maalauksessa on käyetty Ruotsin ilmavoimien maaleja tai sitten vain niitä mitä käsillä oli.

 

Ainakin Voima oli vielä maalattu marraskuussa 1946 kun kapteeni Helge Laitinen teki sillä pakkolaskun Kalajoen hiekkasärkille. Pauli Hirvosen kirjassa Selvä nousuun Caravelle, on kuva kun koneeseen vaihdetaan moottoria hiekkasärkällä. Kuvassa kone on maalattu tummalla värillä, mutta varsinaista naamiomaalausta ei erotu. Mahdettiinko koneet ylimaalata vai onko naamiomaalaus vain kulunut lähes yksiväriseksi?

 

Juha.

 

Tässä Väiskinkin laittama kuva tuosta "Voiman" Kalajoen moottorinvaihto-operaatiosta, tumma on kone vielä, kuten Juha mainitsee yllä:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,27540.msg823284.html#msg823284

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Väiskinkin laittama kuva tuosta "Voiman" Kalajoen moottorinvaihto-operaatiosta, tumma on kone vielä, kuten Juha mainitsee yllä:

 

Jep, sama kuva kuin kirjassa...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään