Tomi Rissanen

Päivä Barcelonassa 24.11.2007

13 viestiä aiheessa

Lähdin lauantainaina 24.11. klo 5.55 Blue1:n lennolla Barcelonaan. Luvassa oli päivä koneiden kuvaamista ja ilta kaupungilla. clickairin lento takaisin lähtisi 00.45 sunnuntain puolella.

Pyrin keräämään tähän kuvia kalustosta mitä Suomessa ei paljon näe. Kuvia on aika miltei 40, toivottavasti kuvien määrä ei aiheuta ähkyä.

 

Tässä menomatkalta auringon noustessa, Alpit kurkkivat pilvien läpi.

width=800 height=535http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_9989.jpg/full[/img]

 

Tässä rullaillaan OH-BLC:llä platalle, kun Iberian MD87 EC-FFI ohittaa meidät rinnakkaisella rullaustiellä.

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0009.jpg/full[/img]

 

Koskisen Harri oli sovitusti vastassa kentällä. Hyppäsimme Puntoon ja ajoimme laskevien käytössä olleen 25R:n finaaliin. Taivas oli pilvinen ja pystyimme jäämään vastavalon puolelle, joka mahdollisti hieman miellyttävämmän perspektiivin, kuin mitä olisi luvassa myötävalon puolella.

Tässä laskussa LagunAirin Embraer 145 EC-JYB

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0069.jpg/full[/img]

 

Alitalia lensi tämän MD82:n lisäksi myös bussikalustolla. I-DAWE

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0076.jpg/full[/img]

 

Tämä oli päivän ainoa Aer Lingus EI-DEJ A320

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0115.jpg/full[/img]

 

Romanialainen Tarom oli uusi tuttavauus. YR-BGF B737-700

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0178.jpg/full[/img]

 

En ollut kuvannut aiemmin myöskään Transaeron kalustoa, tässä EI-DTX B735

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0233.jpg/full[/img]

 

Lufthansaa näkyy meilläkin, mutta harvemmin A300 busseja. D-AIAX A300B4-600

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0310.jpg/full[/img]

 

Flyglobespan B736 G-CDRB

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0351.jpg/full[/img]

 

Sitten siirryimme myötävalon puolelle, kun pilviverho rupesi rakoilemaan ja toivottu aurinko näyttäytyi aika ajoin.

Tämä Skyeuropen B738 OM-NGJ on kuvattu paikalta, mihin jätimme auton.

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0474.jpg/full[/img]

 

Parinsadan metrin päästä löytyi paikka missä olimme loppupäivän. Millejä tarvittiin huomattavasti vähemmän kuin edellisessä paikassa.

Meridiana A320 A319 EI-DFA

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0507.jpg/full[/img]

 

LTE A320 EC-JRX

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0514.jpg/full[/img]

 

Zurichin peruskauraa Swiss A320 HB-IJR

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0540.jpg/full[/img]

 

Transavia B738 PH-XRV

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0568.jpg/full[/img]

 

KD Avia Kaliningradista B733 VP-BBG

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0592.jpg/full[/img]

 

PGA Portugalia Airlines Embraer 145 CS-TPG

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0615.jpg/full[/img]

 

Paikallinen kollega eksyi paikalle. Tässä kuvauksen kohteena Iberian A321 EC-IIG. Taustalla näkyy spottausmobiilimme.

width=536 height=800http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0643.jpg/full[/img]

 

Centralwings B733 SP-LMD

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0672.jpg/full[/img]

 

Spanair ja kuvassa oleva AeBal käyttivät B717 kalustoa. EC-HNY

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0699.jpg/full[/img]

 

Tämä oli päivän toiseksi paras kuvauskohde. Emirates SkyCargo A310-600F A310-300F A6-EFA. Laitetaan sille pari kuvaa.

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0707.jpg/full[/img]

 

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0714.jpg/full[/img]

 

clickairin kalustoa oli aika reilusti kuvattavissa. Tässä EC-KJD A320

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0789.jpg/full[/img]

 

AirEuropa on myös paikallista peruskauraa. B738 EC-ISE

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0810.jpg/full[/img]

 

EasyJet lensi myös busseilla. Tässä kuitenkin B737-700 G-EZJA

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0820.jpg/full[/img]

 

Brussels Airlines A319 bussilla OO-SSM.

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0829.jpg/full[/img]

 

Valo rupeaa käymään pikku hiljaa vähemmäksi. Air Nostrum DHC-8-300 PH-DMR

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0838.jpg/full[/img]

 

Vuelingin kalustoa oli myös runsaasti liikkeellä. Tässä A320 EC-JNA

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0852.jpg/full[/img]

 

Iberian mädäri nousee radalta 25L.

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0858.jpg/full[/img]

 

bmibaby B735 G-BVKB

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0869.jpg/full[/img]

 

Air Nostrum ilahdutti meitä myös CRJ200 kalustolla. Tässä EC-JCL

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0908.jpg/full[/img]

 

Ensimmäinen A318 minulle. Air France F-GUGL

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0951.jpg/full[/img]

 

Päivän ainoan go aroundin suorittaa Air Balticin B735 YL-BBP.

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0963.jpg/full[/img]

 

Nyt valo on jo tosi vähissä. TAP portugalin A320 CS-TNL:än on hyvä lopettaa.

width=800 height=536http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_0998.jpg/full[/img]

 

Se päivän mielekkäin kuvattava jäi minulta kuvaamatta, prkl :'(. Harri voisi olla ystävällinen ja laittaa sen tähän jatkoksi, kun valokin oli silloin kohdallaan.

Päivä meni kentän varrella nopesti ja uskon, että tuonne tulee lähdettyä vielä uudelleenkin. Seuraavan kerran vain hieman lämpimämpään ajankohtaan. Nyt lämpötila oli 10-13 asteen paikkeilla ja tuuli oli melkoisen voimakasta, 14- 24 kts. Ei voi sanoa, että oli nauttinut Epsanjan lämmöstä.

 

Tässä vielä pari kuvatusta kaupungilta.

Tyypillinen näkymä keskustassa. Gran Vian jokin poikkikaduista.

width=536 height=800http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_1026.jpg/full[/img]

 

Tämä on otettu bussia lentokentälle odotellessa Plaza de Españalta

width=536 height=800http://odo.kuvat.fi/kuvat/Aviation/Barcelona%202007/DSC_1073.jpg/full[/img]

 

Paluumatkalta ei ole kuvia, väsy voitti. Koneena oli EC-KFI.

Kommentit ovat luonnollisesti tervetulleita.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se päivän mielekkäin kuvattava jäi minulta kuvaamatta, prkl :'(. Harri voisi olla ystävällinen ja laittaa sen tähän jatkoksi, kun valokin oli silloin kohdallaan.

 

Päivän ja koko viikonlopun (olin Barcelonassa perjantaista sunnuntaihin) paras kuvattava oli kiinalaisen Jade Cargon Boeing 747-400ERF B-2440. Kuvauspaikka oli sellainen, että jumbolle riitti 40 mm (x 1,5) ja esim. A320:lle 70 mm.

[ attachment removed / expired ]

 

Päivä meni kentän varrella nopesti ja uskon, että tuonne tulee lähdettyä vielä uudelleenkin. Seuraavan kerran vain hieman lämpimämpään ajankohtaan.

 

Niin minäkin uskon lähteväni uudelleen. Ihan keskikesällä sinne ei ehkä kannata mennä, koska aurinko on silloin korkealla ja tuossa 25R:n kuvauspaikalla joutuu kuvaamaan aikalailla alaviistosta, jolloin koneiden runkojen alaosat jäävät pahasti varjoon. Optimaalisin ajankohta voisi olla huhtikuun alkupuolella, jolloin on myös siirrytty kesäaikaan eli iltaan on tullut tunti lisää kuvausaikaa.

 

Laitan tähän vielä kaksi erikoista kuvaa sunnuntailta 25.11. (joka oli täysin pilvetön). Kuvauskohde Iberian MD-88 EC-FND ei ollut erikoinen vaan kuvaustilanne. Kone teki visuaalilähestymisen ja yllätti lähes kirjaimellisesti puskista kaartaen finaaliin vain noin puoli mailia kiitotien kynnykseltä! Tämän kaartokuvan otin 90 mm:llä.

[ attachment removed / expired ]

Kuvauspaikan tasalla olleen VOR:n kohdalla kone ei ollut vielä ihan kiitotien keskilinjalla ja tämä hieman kropattu kuva on otettu 40 mm:llä.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno setti! 8)

 

Pari pientä korjausta, ellet pahastu, Meridianalla A319 -kalustoa ja Emirates A310-300F. :)

 

Kiitos, en pahastu, päinvastoin.

Korjasin nuo virheeni.

 

Kiitos Harri kuvista.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin Parseloonasta saatu näköjään hyvää kuvamateriaalia ihmeteltäväksi!

Harrilta tuo jyrkkäfinaalikaarto kuvasarja on vaikuttavaa katseltavaa. Löytyy siis maailmasta vielä pilotteja, jotka ottavat tylsän ILS:n sijaan extreme lähestymisiä.  ;D

 

Tomilta oli mukavia nuo ilta-aurinko kuvat, jokseenkin upea valo tuolakin iltasin, jos täällä meilläkin tuppaa toisinaan olemaan.  :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sattuisi olemaan valokuvia uuden terminaalirakennuksen nykytilasta?

 

Vahvasti työn alla näytti olevan. Mitähän muuten nykyiselle terminaalille (joka valmistui Barcelonan olympialaisiin vuonna 1992) tapahtuu kun uusi otetaan käyttöön?

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvasti työn alla näytti olevan. Mitähän muuten nykyiselle terminaalille (joka valmistui Barcelonan olympialaisiin vuonna 1992) tapahtuu kun uusi otetaan käyttöön?

 

Kiitosta. Äkkisellä googlettamisella täältä näyttäisi löytyvän jotain tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa settiä Tomilta ja Harrilta, tuolta Epsanjan maalta. Tykkäsin ite kovastikin tuosta Skyeuropen B738 OM-NGJ kuvasta, sekä Emiratesin Cargosta. Iskivät jotenkin sydämeen. ;D Harrin mädärin kaartokin on nätti, ja erilainen... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista, lisääkin saa esittää.

 

Reissuidea ei ollut minun, idis taisi tulla Virkkulan Samilta jos en väärin muista. Alunperin oli tarkoitus mennä sunnuntaina clickillä kumpaankin suuntaan. Onneksi en valinnut sitä vaihtoehtoa, maanantaina olisi ollut todellista tuskaa raahautua töihin ja yrittää pysyä hereillä.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla