Seppo Sipilä

Kaupallisen liikenteen siirtyminen Malmilta Seutulaan

8 viestiä aiheessa

Olen tässä kaivellut vanhoja aikatauluja. Yleinen yksinkertaistus on että reittiliikenne siirtyi Malmilta Seutulaan lokakuussa 1952. Kuitenkin vielä kesäkauden 1953 aikatauluihin (19.4.-3.10.) on painettu M-kirjaimella merkittynä Karhumäkien kotimaanvuoroja, jotka on lennetty Malmille/Malmilta: rengasreitti VK100/VK101 Malmi-Joensuu-Lappeenranta-Malmi, VK104 Malmi-Lappeenranta sekä VK103 Malmi-Tampere-Turku.  Ne ovat mukana myös heinäkuuksi 1953 ilmestyneessä loppukesän aikataulussa (1.7.-3.10.) Loppusyksyn 1953 aikatauluissa näitä M-merkintöjä ei enää ole. Enpäs nyt ulkoa muista, mainitaanko tämä säännöllinen reittiliikenne Tervosen kirjassa.

 

Aeron koneiden huoltolentoja Malmille lennettiin myös Convaireilla vielä liikenteen siirryttyä Seutulaan, muistaako joku koska huollotkin siirtyivät sinne? Entäs charter-liikenne, ainakin Karhumäet kai lensivät Malmilta charteria jonkun aikaa Seutulan valmistuttuakin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Aero sai käyttöönsä uuden lentokonehallin Seutulassa marraskuussa 1955. Halliin, jonka pituus oli 150 metriä, leveys 50 metriä ja ovien korkeus 10,5 metriä, mahtui 12 Convair Metropolitan -konetta. Vanhan puisen kolmen koneen hallin sai käyttöönsä Veljekset Karhumäki -yhtiö." (wikipedia)

 

Keväällä 1957 (25.3) paloi Aeron OH-LCC:n runko Seutulassa täyshuollon yhteydessä, joten silloin huoltotoiminta siellä oli jo täydessä käynnissä. Tuollaisia harvinaisia onnettomuuksiakin voi siis sattua. Minulla on muutama selvityspyyntö koskien tuota huoltotoiminnan siirtymistä, odotellaan niitä.  ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasta tietolähteestä tuli kommentti, että Aero Oy:n (Finnairin) huoltotoiminnan siirtyminen Malmilta Seutulaan ajoittuu ja täsmää tuohon uuden hallin valmistumiseen. Eli se siirtyi "pikkuhiljaa" kokonaan sinne vuosina 1956-1958.

 

Jarmon viestiin kommentti, että OH-LCC:n vuonna -57 palanut runko korvattiin Malmilla säilytetyllä rungolla c/n 19506. Se oli varaosiksi v.1947 ostettu ja tarkoitettu koneyksilö, jolla ei koskaan lennetty Suomessa.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa tuossa OH-LCC historiassa näyttäisi pitkän ja tuskallisen tutkimuksen mukaan olevan jotain mätää.

Oberpfaffenhofen'ista, USSAF:n Depot R-81:sta varaosiksi ostettu: C-47A-20-DK, MSN 19506, USAF 43-15040

(luovutettiin 24.2.1947),  koottiin vuonna 1953 Aeron korjaamolla, mutta siitä lienee tullut OH-LCI, eikä kai OH-LCC.

Olisiko tuossakin joku lähteestä toiseen  kiertävä lapsus. OH-LCC ei koskaan mennyt Ilmavoimille DO-koneeksi.

 

Pitää yrittää paikata minkä kehtaa...kun osaa lukea muttei ymmärrä lukemaansa - minä nimittäin...en muistanut (eli tiennyt) LCC:n paloa...

 

Nimittäin yritin syksyllä luetteloida Aeron ja Karhumäen DC-2 ja DC-3 koneet ja olin sekoittanut juttuja. Se on itse asiassa mutkikas listaus.

Ongelmaksi itselleni jää enää se, missä MSN 19560/42-15094 oli yli 6 vuotta (kokonaisenako?) ennenkuin se koottiin pvm:lla 27.10.1953 - Malmilla kai.

Toinen poikkeava yksilö, OH-LCF, on vaihtanut c/n numeroa: 14070 -> 25515 kai siksi, että se ihan oikeasti peruskorjattiin Fokkerilla..?

Kolmas poikkeava yksilö - tavallaan - on Ilmavoimien Lufthansalta suoraan ostama MSN 19795/43-15329, josta tuli DO-5.

 

Kannattaisiko tänne laittaa se listaukseni vaikka kuvafilenä, olisiko hyötyä myös mahd. kommentoijille? Kaikki liittyy kentän vaihtoonkin...

 

VIELÄ yksi huom: SS (4-1971) Tuomo Mäkisen listauksessa alunperin (OH-LCI) USAF 43-15094 mutta korjattu (ilm. väärin) -> 42-15094.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa tuossa OH-LCC historiassa näyttäisi pitkän ja tuskallisen tutkimuksen mukaan olevan jotain mätää.

Oberpfaffenhofen'ista, USSAF:n Depot R-81:sta varaosiksi ostettu: C-47A-20-DK, MSN 19506, USAF 43-15040

(luovutettiin 24.2.1947),  koottiin vuonna 1953 Aeron korjaamolla, mutta siitä lienee tullut OH-LCI, eikä kai OH-LCC.

Olisiko tuossakin joku lähteestä toiseen  kiertävä lapsus. OH-LCC ei koskaan mennyt Ilmavoimille DO-koneeksi.

 

Tuo OH-LCI oli C-47A-80-DL MSN 19560 ja USAFilla 43-15094. Rekisteröity tunnuksella OH-LCI lokakuussa -53. Vuonna 1962 siitä tuli DO-6.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa tuossa OH-LCC historiassa näyttäisi pitkän ja tuskallisen tutkimuksen mukaan olevan jotain mätää.

Oberpfaffenhofen'ista, USSAF:n Depot R-81:sta varaosiksi ostettu: C-47A-20-DK, MSN 19506, USAF 43-15040

(luovutettiin 24.2.1947),  koottiin vuonna 1953 Aeron korjaamolla, mutta siitä lienee tullut OH-LCI, eikä kai OH-LCC.

Olisiko tuossakin joku lähteestä toiseen  kiertävä lapsus. OH-LCC ei koskaan mennyt Ilmavoimille DO-koneeksi.

 

John Weggin Finnair-kirjan mukaan OH-LCI oli rungoltaan 19560, ei 19506. Tosi lähellä ovat toisiaan nuo numerot. Ja saman kirjan mukaan OH-LCC oli alunperin 25511 ja se palanut runko korvattiin tällä varastoidulla 19506:lla.

 

edit: Sama kirja kertoo, että 19506:n runko oli varastoitu Malmilla siihen asti, kunnes se käytettiin OH-LCC:n uudelleenrakentamiseen. Koska OH-LCC paloi Seutulassa 25.3.1957, niin siirrettiinkö tämä uusi runko Malmilta Seutulaan, vai siirrettiinkö säästyneet osat, eli keskisiipi, siivet ja moottorit Malmille? Veikkaan Seutulaa vahvasti, koska juuri tuolloin huoltotoimintaa siirrettiin sinne, ja OH-LCC:n iso huoltokin jossa onnettomuus sattui, oli siellä tehty. Tämä siirto olisi kiva vahvistaa jostain lähteestä. OH-LCC:n runko paloi pahasti sisältä, lisäksi se meni poikki ohjaamon takaa, ja se uusittiin kyllä kokonaan. OH-LCC paloi sitten toisenkin kerran lopullisesti tässä aika lähellä 1961...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan tämän filekooltaan typistetyn listauksen AERO/FINNAIR ja Karhumäki DC-2 ja DC-3 koneista. Toivon korjauskommentteja.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään