Kirjoitettu Tammikuu 11, 2008 Jees, olis muuten kiinnostavaa verrata eri Tiiraversioita (1-3) ilmailun alkuvuosien lentimiin ja tsekata mihin väliin teknistä kehitystä ne oikeasti osuisivat. Tai vaikka nyt aluksi verrattaisiin Karhuihin (1-3). Karhujen aikaan ei vain vielä ollut kirjoitettu niitä määräyksiä, joita olis sit voinu alkaa rikkoa Noh, kun kerran määräysten ohella muukin lentsikkatietämys on lisääntynyt viime vuosisadan aikana, on ihan fiksua ammentaa siitä, eikä keksiä pyörää uudelleen - ellei sitten juuri se pyörän keksimisen hauskuus ole innoittavana tekijänä. Tällaiset forumit ovat omiaan ajatusten iltalenkkeilyyn. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 12, 2008 Kysehän ei ole siitä, että netin kautta esitetään koneprojektia. Kyse on siitä, että esittäjä on täysi kuupo. Niin ja mihin tämä väite perustuu ? Mitkä näytöt sinulla on lentokoneen suunnittelussa ? Vaikka hieman tahditon viestini perustellusti poistettiin, se näemmä jäi elämään lainauksessasi, joten vastaan vielä tähän. Väite perustui viestiketjun lukemiseen ja kohtalaiseen ihmistuntemuskykyyn nettikirjoittelun perusteella. Tarkennuksena vielä: "täysi kuupo" on hyvin lievä luonnehdinta, ei siitä kannatta kuin lievästi pahastua. Lentokoneen suunnittelunäytöt taasen eivät liity asiaan mitenkään. Ei tarvitse olla lentokonesuunnittelija (pikemminkin siitä näyttäisi olevan haittaa), että tunnistaa milloin henkilö pilkkaa toista. Viestisi Hiedanpäälle olivat pilkkaa mitä suuremmassa määrin. Olen minä lennokeita suunnitellut. Valmistusaineena paperi, joka lähes poikkeuksetta oli valkoinen A4-koon tulostinpaperi. Lento-ominaisuudet olivat hanurista. Mutta sivuasiat sivuun, jatkukoon keskustelu itse aiheessa. Jään seuraamaan viestiketjua mielenkiinnolla. Hyvää alkanutta vuotta! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 12, 2008 Vähän ohi aiheen, mutta kun homma hoidetaan kunnolla, niin suunnittelun, valmistuksen ja myynnin jälkeen tarvitaan vielä asiantunteva "delivery team" joka hoitaa muodollisuudet - myös pikkukoneen luovutuksen yhteydessä - jotta asiakas lähtee tehtaalta/myyntipisteestä uuden koneensa kanssa kaikin puolin valmiina lentämään laitetta turvallisesti. Cirruksen luovutuksesta kertova artikkeli: http://www.flyingmag.com/article.asp?section_id=13&article_id=888 Menestyvään tiimiin tarvitaan siis huomattavasti enemmän lenkkejä kuin ne aikaisemmin mainitut 3 henkilöä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 12, 2008 Tosin jos kone on experimental-kitti, niiin ei tarvita montaakaan ihmistä ja tyypillisellä kit-valmistajalla onkin vaan muutama tyyppi töissä. Valmistuksen jne. voi alihankkia. Piirustussarjakonemyyjien tapauksessa henkilökuntaa on tyypillisesti tasan yksi. Sertifioitujen koneiden valmistaminen vaatii taas paljon enemmän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 12, 2008 Tervehdys, Nimistä päätellen tällä saitilla on myös koneenrakentajia. Kysynkin siis seuraavaa. Lennokkimiehenä usein suunnittelen lennokkeja taka-ajatuksena, että joskus eläkkeellä sitten aloitan omasuunnitteleman oikean koneen rakentamisen ja mahdollisesti sillä lentämisen. Sanginjoella Oulussahan lentelee useamman koneen suunnittelija Päätalo hyvällä menestyksellä omia koneitaan. Ihan Päätalo-sarjassa en haluaisi painia. Kuinka vaikeaa on saada sertioiduksi yksityiskäyttöön tarkoitettu kone ? Kuinka hieno ja täydellinen ja originaali täytyy suunnitelman olla, jotta se yltää maailmanmaineeseen ja siitä tulee miljoonien arvoinen tuote ? Mitä se vaatii ? Mitä se minimissään maksaa ? Haluaisin kuulla mielipiteitä tästä aiheesta täällä. Summa Summarum: Suomessahan on useita lentokoneen suunnittelijoita historiassa ja viimeisiä hittejä ovat olleet Pik-20 ja Atol. Niistä vaan alkaa olla kauan aikaa...missä syy ? t. Jukka A. Takamaa / Oulu Totta puhut Kate, mutta kun viestissä numero 1 puhuttiin maailmanmaineesta ja miljoonien arvoisesta tuotteesta, niin - OK - maailmanmaineeseen voi päästä pienemmilläkin eväillä, mutta miljoonia? Ehkä siihen tarvitaan jo massatuotantoa joka edellyttää isompaa organisaatiota ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 13, 2008 Hyvät Herrat ja Arvon Rouvat! Vanha viisaus sanoo, että "Älä koskaan kinastele idiootin kanssa, koska sivustakatsojat eivät huomaa eroa!" Herra Takamaan, alias Woodpeckerin, kirjoittelut ovat juuri sellaista sanahelinää, johon ei kannata vakavasti suhtautua. Kyseinen "virtuoosi" bannattiin taannoin Lennokkifoorumilta lievästi sanottuna ärsyttävän kirjoittelun takia. Kuvaavaa kirjoittelulle on ollut alusta asti: utopistiset fantasiat, ylisuuret luulot itsestä, ylimielisyys muita kohtaan ja täysi itsekritiikittömyys. Herra ei kyennyt konstruoimaan edes lennokkia, jollaisella hän ehdotti kilpailtavan NÄKKILEIVÄN kuljetuksesa 150m:n radalla!!!! Vetäkää tästä omat johtopäätöksenne: http://lennokit.net/showthread.php?t=36321&page=10&highlight=lennokkiluokka Itse suhtaudun näihin Takamaan säikeisiin kuten "Juoppohullun päiväkirjoihin"! ...hupaisaa nettilukemista! Rakentavassa hengessä: /Epa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 13, 2008 Hyvät Herrat ja Arvon Rouvat! Vanha viisaus sanoo, että "Älä koskaan kinastele idiootin kanssa, koska sivustakatsojat eivät huomaa eroa!" Herra Takamaan, alias Woodpeckerin, kirjoittelut ovat juuri sellaista sanahelinää, johon ei kannata vakavasti suhtautua. Kyseinen "virtuoosi" bannattiin taannoin Lennokkifoorumilta lievästi sanottuna ärsyttävän kirjoittelun takia. Kuvaavaa kirjoittelulle on ollut alusta asti: utopistiset fantasiat, ylisuuret luulot itsestä, ylimielisyys muita kohtaan ja täysi itsekritiikittömyys. Herra ei kyennyt konstruoimaan edes lennokkia, jollaisella hän ehdotti kilpailtavan NÄKKILEIVÄN kuljetuksesa 150m:n radalla!!!! Vetäkää tästä omat johtopäätöksenne: http://lennokit.net/showthread.php?t=36321&page=10&highlight=lennokkiluokka Itse suhtaudun näihin Takamaan säikeisiin kuten "Juoppohullun päiväkirjoihin"! ...hupaisaa nettilukemista! Rakentavassa hengessä: /Epa En ole jaksanut lukea kaikkia tähän säikeeseen liittyneitä tarinoita, mutta näinkö kauan kesti, ennenkuin joku huomaa tämän täydelliseksi "vedätykseksi". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 13, 2008 En ole jaksanut lukea kaikkia tähän säikeeseen liittyneitä tarinoita, mutta näinkö kauan kesti, ennenkuin joku huomaa tämän täydelliseksi "vedätykseksi". Kerro nyt kuitenkin, kuka vedättää ja ketä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 13, 2008 Aholan Esan ensimmäinen rivi tervehdyksen jälkeen on muistamisen arvoinen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Hyvät Herrat ja Arvon Rouvat! Vanha viisaus sanoo, että "Älä koskaan kinastele idiootin kanssa, koska sivustakatsojat eivät huomaa eroa!" Herra Takamaan, alias Woodpeckerin, kirjoittelut ovat juuri sellaista sanahelinää, johon ei kannata vakavasti suhtautua. Kyseinen "virtuoosi" bannattiin taannoin Lennokkifoorumilta lievästi sanottuna ärsyttävän kirjoittelun takia. Kuvaavaa kirjoittelulle on ollut alusta asti: utopistiset fantasiat, ylisuuret luulot itsestä, ylimielisyys muita kohtaan ja täysi itsekritiikittömyys. Herra ei kyennyt konstruoimaan edes lennokkia, jollaisella hän ehdotti kilpailtavan NÄKKILEIVÄN kuljetuksesa 150m:n radalla!!!! Vetäkää tästä omat johtopäätöksenne: http://lennokit.net/showthread.php?t=36321&page=10&highlight=lennokkiluokka Itse suhtaudun näihin Takamaan säikeisiin kuten "Juoppohullun päiväkirjoihin"! ...hupaisaa nettilukemista! Rakentavassa hengessä: /Epa Tästä ilmeisesti voisi haastaa oikeuteen kunnianloukkausesta ja voitto olisi varma. Onko Epa sinulla jotakin rakentavaa sanottavaa tällaiseen projektiin ? Lennokkifoorumilla alinomaa moitiittiin minua siitä, että tuo oikeat lentokoneet keskusteluun liian usein. Lennokkisaavutuksistani lienee merkittävimmät Suomen ensimmäinen 1/12 aircombat Mersu ja Pyörremyrsky ( ja harrastuksen vakiinnuttaminen ). Ilmeisesti 50 ilmatorjunnan MALEn siiven kasaaminen Avaruustekniikalle on se työmäärältään suurin saavutus ( heti Ilmailulaitoksen vt-arkkitehdin toimen jälkeen 1999 ). Mutta ongelmahan ratkeaa sillä, että en teekään mallia näkkileipiä kuljettavasta lennokista enkä esittele eilen valmiiksi saamaani luonnosta tästä 3 x 4,5 metrisestä yksipaikkaisesta designistani. Samalla säilyy liikesalaisuudet ominani. Ihmeellistä...yksi tekee noin 4 000 tuntia ilmaista työtä ilmailun eteen ja lopuksi joku pelle haukkuu idiootiksi. Kiitti v......i. :thmbdn: :thmbdn: Niin ja ehdottomasti mitään rakentavaa en huomannut kommentissasi....en pätkääkään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Menestyvään tiimiin tarvitaan siis huomattavasti enemmän lenkkejä kuin ne aikaisemmin mainitut 3 henkilöä. Ainakin pitää olla iso määrä ammattitaitoisia rakentajia, jotka puurtavat projektille uskollisena. Tuotekehityskään ei saa mennä mäkeen. BEDEn projektissa vaikka 5100 kit:tiä oli tilattu mentiin konkkaan kun kaikki resurssit menivät tuotekehittelyyn ja aiottujen moottorin saatavuus oli romahtanut. Voiskohan Suomessa lentää 100-125 ccm 2-tahtisella lennokkimoottorilla ylipäätään ( kuten Cri Cri koneessa ) ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 En ole jaksanut lukea kaikkia tähän säikeeseen liittyneitä tarinoita, mutta näinkö kauan kesti, ennenkuin joku huomaa tämän täydelliseksi "vedätykseksi". Niin just Epa on ollut aika negatiivinen koko Lennokkifoorumin aikana ja sättinyt aina kun on kerennyt. Tällaisia MU....JA on joka saitilla aina...tosin USAn saiteilla en ole huomannut...ilmeisesti moderointi toimii paremmin. Sitäpaitsi lennokit ovat muidenkin ilmailijoiden harrastuksia kuin vain minun...vaikka kapteeni Hans Windin...joka mulla oli ilo tuntea. Illun kanssa satuttiin kerran vierekkäisille penkeille elokuvateatteri Bristolissa kun katsottiin AIR FORCE ONE, mutta hänen lennokkitaustaansa en tunne...lenteli Karhumäen koneilla 30-luvulla. Meikäläisen ilmailu on alkutekijöissään edelleen...tosin eilen luin ultrakeveytlennon ja purjelennon oppikirjan ( Ilmailuliitto 2005 ) kursoorisesti läpi. Josko aloittais sieltä päästä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Totta puhut Kate, mutta kun viestissä numero 1 puhuttiin maailmanmaineesta ja miljoonien arvoisesta tuotteesta, niin - OK - maailmanmaineeseen voi päästä pienemmilläkin eväillä, mutta miljoonia? Ehkä siihen tarvitaan jo massatuotantoa joka edellyttää isompaa organisaatiota ? Pelkästään RV-8:aa on myyty yli 30 000 kpl...tuottanee noin 90 mio USD. Jotainhan täytyy olla taustalla, jotta tuollainen menestys syntyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Ensinnäkin Vari-Ez suunniteltiin joskus vuonna 1980. Toisekseen Rutan on sitä mieltä että jokainen joka yhä sellaisen rakentaa, on "nuts". Yhtä hyvin voisit vaikka kaivaa minun vuonna 1983 kirjoittaman tietokoneohjelman ja sanoa sillä perusteella että en osaa koodata. Ja kolmannekseen, nuolimuodolla ei tavoitella Vari-Ez yms. canardeissa nopeutta eikä siitä tule myöskään kärkisakkaaja koska canard-ratkaisun vuoksi pääsiipeä ei koskaan ajeta sakkauskohtauskulmalle. Nuolimuodolla canardissa saadaan aikaan a) painopisteen laajennusta b) stabiiliutta (efektiivistä dihedraalia) c) ja tietenkin sillä myös lienee vaikutusta että tällä saataneen etua canardin ja pääsiiven sakkauskohtauskulman virityksessä keskenään niin että pääsiipeä ei koskaan ajeta juuri suuremmalla nostovoimakertoimella kuin 1.0 ja tuo arvo saavutetaan vasta paljon suuremmalla kohtauskulmalla kuin missä tapahtuu suuren sivusuhteen omaavan suoran canardin sakkaus, jolloin sitä ei koskaan ylitetä ja pääsiipi ei koskaan lakkaa lentämästä (sakkaa). Canard-kone ei siten sakkaa (esim. Vari-Ez tai Long-Ez), koska canard-siiven sakkaus korjaa aktiivisesti kohtauskulman niin että canard jälleen lentää ja pääsiipi ei koskaan lakannutkaan lentämästä, ja tästä seuraa että vaikka olisi sauva takarajoittimessa, kone ainoastaan nyökkii, ja sillä voi jopa kohota ylöspäin sauva takarajoittimessa nyökkien. Vari-Ez:n sekä Long-Ez:n suunnittelukriteereinä ei ole ollut suunnitella raaserikonetta eikä myöskään STOL-konetta lyhyille kentille, eikä näillä koneilla kannata Reno-kisoihin osallistua, koska esim. Lancair IV viritetyllä moottorilla kulkee paljon lujempaa. Suunnittelukriteerinä on ollut tehokas tilavuuden hyödyntäminen rungossa, pitkä toiminta-aika, suhteellisen pieni polttoainekulutus ja sakkaamattomuus ja syöksy yms. kierreresistantti kone. Tässä tavoitteessa varmasti on onnistuttu ja alkuperäisillä spekseillä koneet onkin varsin taloudellisia, esim. Long-Ez:n moottoriksi on suunniteltu O-235 eikä mikään IO-540. Taloudellinen matkanopeus saavutetaan korkealla, eli ilmoitetut speksit ovat TAS:ia, eikä IAS-lukemia, ja tyypillinen matkalentokorkeus on luokassa 12000 jalkaa. Kone ei siis ole nopeusennätyksen tekemiseen 500 jalassa missään tapauksessa solvetuva. Long-Ez, toisin kuin sen derivatiivit, on suunniteltu siipikuormitukseltaan pysymään yksimoottorikoneen FAR-23 maksimisakkausnopeuden pienemmällä (=paremmalla) puolella. Rutanin koneiden evoluutio on ollut vauhdikasta ja nykykoneilla on hyvin vähän tekemistä 80-luvun koneiden kanssa. Monen mielestä hänen 80-luvun koneensa ovat yhä erinomaisia siinä käyttötarkoituksessa johon ne on tarkoitettu ja mitä tulee uusimpiin lentokoneisiin, ratkaisut ovat poikkeuksellisen hyviä niiden käyttötarkoituksiin, ne ovat yhden käyttötarkoituksen koneita, ja siksi niissä(kin) on sellaisia ratkaisuja, joita ei kannata käyttää yleisilmailukoneissa eikä Reno-raasereissa. Mielestäni hänen lentokone-lentokoneistaan hienoimman näköinen on Proteus, vaikkakin on myönnettävä että White Knight on varmasti käyttökelpoisempi, kun siinä rakenneratkaisu on tehty sen ehdoilla että pohjaan mahtuu roikkumaan SpaceShipOne/Two. Vaikka nämä toki ovat yhden tarkoituksen koneita, Rutan itse porukkansa kanssa käyttää niitä toisinaan myös matkailuun, onhan se coolia ajaa esim. Airventureen WhiteKnightillä (vaikka se ei sellaiseen cross-country -lentämiseen olekaan suunniteltu ja esim. WhiteKnightin VNE todennäköisesti ylittyy jos kaasuttaa liikaa (koska moottorit on kiipeämiseen, ei vaakalentoon)), mutta eipä ole monella sellaista, melkoinen wow-efekti. Niin on aika paljon koneita joita ei voi eikä kannata koskaan käyttää Renossa. Unlimited sarjaankin on paino alaraja 4000 lbs. Lennokkifoorumilla käytiin läpi myös negatiivista nuolimuotoa; http://lennokit.net/showthread.php?t=37050 Epe "ystävällisesti" unohti tällaiset positiiviset linkit. Harmittaa koska tänään viimeksi mietin mallin tekemistä tuohon maaefekti/lifting body/STOL koneeseen ja saa lukea tuollaista sontaa taas tuutista. Kuinka musta alkaa tuntua että Kate Alhola ja Karoliina Salminen olisivat sama henkilö...kaverukset ? Vari Ezet ei ehkä kilpailleet Renossa, mutta Berkut 540 kilpaili; BERKUT KUVA POISTETTU Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Kun puhutaan kotimaisen toimivan lentokoneen - tai ainakin "lentokoneen" - suunnittelusta, valmistamisesta, tietotaidosta, asiakirjojen tuottamisesta ja merkityksestä, koelentämisestä ja tutkimustyöstä, ei Karhumäen veljesten ohella sovi unohtaa yksinäistä pioneeria: Raimo Päätaloa! Paljonkohan Tiira tulikaan maksamaan? Jotenkin tuntuu siltä, että kaveri ei ole välttämättä pannut euroakaan niihin. Muovisäkeistä ( lannoite ) siipipäällysteet..moottori vanhasta autosta..potkuri veistetty itse. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Niin ja mihin tämä väite perustuu ? Mitkä näytöt sinulla on lentokoneen suunnittelussa ? Vaikka hieman tahditon viestini perustellusti poistettiin, se näemmä jäi elämään lainauksessasi, joten vastaan vielä tähän. Väite perustui viestiketjun lukemiseen ja kohtalaiseen ihmistuntemuskykyyn nettikirjoittelun perusteella. Tarkennuksena vielä: "täysi kuupo" on hyvin lievä luonnehdinta, ei siitä kannatta kuin lievästi pahastua. Viestisi Hiedanpäälle olivat pilkkaa mitä suuremmassa määrin. Mutta sivuasiat sivuun, jatkukoon keskustelu itse aiheessa. Jään seuraamaan viestiketjua mielenkiinnolla. Hyvää alkanutta vuotta! En oikeasti ymmärrä mitä tällä saavutetaan ? Epa nimittelee aivan polisiasiaksi asti juoppohulluksi ja idiootiksi ja toinen täysi kuupoksi. Yksi kommentoi kopkopkopkop...? Teknikko Markku Hiedanpää sai mitä tilasi; Ei se arkkitehdin vapaa ajallaan vetämä luonnoksen viiva arkilla ole lentokonesuunnittelua, mutta jos teknikko (6 vuotta Eiriavion Oy:n tuotekehityspäällikkönä) suunnittelee, kehittää ja piirtää rakenteita sekä järjestelmiä että tuotantomenetelmiä ja myös koelentää työkseen yli 11 vuotta niin sitä voitaneen kutsua suunnitteluksi. Mulle oli aikoinaan aika kipeä paikka, että en päässyt Ilmavoimiin ja lisäksi kärsin mikreenistä ( Finnair varsinkin poissuljettu ). Lentokonesuunnittelun ja arkkitehtuurin välillä arvoin pitkään kun opiskelupaikkaa valikoin. En nähnyt maamme lentokonesuunnittelun tulevaisuutta ja tilaa kovin vahvana 1981 ja arvelin ammattiin valmistavan arkkitehtikoulutuksen paremmaksi ( siis luulin sen valmistavan ammattiin )...lisäksi se oli paikkakunnalla ( Oulun yliopisto ), jonne olimme juuri muuttaneet. Enpä rasittakkaan enää teitä kuvillani. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Niin on aika paljon koneita joita ei voi eikä kannata koskaan käyttää Renossa. Unlimited sarjaankin on paino alaraja 4000 lbs. Lennokkifoorumilla käytiin läpi myös negatiivista nuolimuotoa; http://lennokit.net/showthread.php?t=37050 Epe "ystävällisesti" unohti tällaiset positiiviset linkit. Harmittaa koska tänään viimeksi mietin mallin tekemistä tuohon maaefekti/lifting body/STOL koneeseen ja saa lukea tuollaista sontaa taas tuutista. Kuinka musta alkaa tuntua että Kate Alhola ja Karoliina Salminen olisivat sama henkilö...kaverukset ? Kyllä Karoliina ja Kate ovat kaksi täysin eri henkilöä - olen tavannut molemmat ilmielävinä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Yksi kommentoi kopkopkopkop...? Tikka taitaa nakuttaa puuta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Toistan viimeisimmän lauseen yltä: En menisi noin vain halveksumaan todennäköisesti/mahdollisesti itseäsi viisaampia ihmisyksilöitä, se ei ole kovin viisasta. Lisäksi sellaisen joka on oikeasti viisas, ei tarvitse todistella viisauttaan halveksumalla muita. Siitä uho mistä puute. Jukka, noi sinun henkilökohtaisuuksiin menevät dissaukset täällä on vähän sen sorttisia että jos minulla olisi lentokonefirma ja vaikka olisit osaava suunnittelija, harkitsisin aika tarkoin ennen kuin ottaisin töihin. Ja toistaiseksi et ole esittänyt mitään todisteita siitä että olisit niin viisas kuin yrität uskotella. Kaivelempa muistojen kätköistä kun eräs mölyapina (ÄO varmaan 75) sanoi eräälle koulukaverilleni että "Vähän sää oot tyhymä" kun tästä haukkujen kohteesta olleesta tyypistä sittemmin tuli matematiikan tohtori ja Mensan testissä ÄO lähes 200. Mä en ole missään vaiheessa kertonut olevani edes keskinkertaisella järjellä varustettu. Enkä missään tapauksessa halveksinut ketään. Laitoin vain teknikko Markku Hiedanpää ansiot oikeaan lokeroon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Teknikko Markku Hiedanpää sai mitä tilasi; Mitähän minä tilasin? En ainakaan 45 vuotta kestäneen ilmailu- ja ilma-alusten rakentamis- ja suunnittelukokemuksen vähättelyä itsetietoiselta noviisilta joka ei "ystaviensä ilmoituksen" mukaan pysty edes rakentamaan "lennokkia näkkileivän kuljettamiseen". Nyt Jukka voisi olla parempi ettet enempää nolaa itseäsi tällä foorumilla. Toistaiseksi ystävällisin terveisin Markku Hiedanpää Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Mitähän minä tilasin? En ainakaan 45 vuotta kestäneen ilmailu- ja ilma-alusten rakentamis- ja suunnittelukokemuksen vähättelyä itsetietoiselta noviisilta joka ei "ystaviensä ilmoituksen" mukaan pysty edes rakentamaan "lennokkia näkkileivän kuljettamiseen". Nyt Jukka voisi olla parempi ettet enempää nolaa itseäsi tällä foorumilla. Toistaiseksi ystävällisin terveisin Markku Hiedanpää Ymmärrän että olet kingi omassa konttorissasi. Aliarvostuksesi arkkitehteja kohtaan on oma ongelmasi, mutta minun aliarvioiminen on virhe. Innostuin siitä "näkkileipälennokista" sen verran, että samoilla vauhdeilla tuli pusattua ainutlaatuisen onnistunut konsepti pienestä lentokoneesta. Pientä heittoliidokkia siitä ajattelin aivan ensin kokeilla. Mikäli se liitää ok...tarkistan kaikki asetuskulmat etc. siitä ja sitten katson, jos kerkiän isompaa väsäämään. Viime talvena olin aivan kuitti, kun otin liian ison ja tylsän mallinnettavan Hanriot 232.1 koneen. Piirustusten tekoon meni kuukausia ja landareiden tekoon samoin...sitten huomasin, ettei nelarieni änkkärit mahtuneet nacelleihin....lopetin siihen. Vaikka Montlauri oli oikea lentokoneinsinööri...niin kyllä aika erikoisia ratkaisuja koneessa oli liikaa. Hyviä jatkoja vaan sinne Vantaalle ! Martti Huomolle myös...hän kai styyraa lafkaa edelleen ? Alla muutama malliesimerkki lenkotoneinssien suunnitelmista...2 ei ole tietääkseni lentänyt....arvannetko syyn ? Yksi on onnistunut kisoissa ja on "kotimainen"....ja se yksi on Hanriot H 232.1. ...sekin tavallaan "kotimainen" koska Saksastahan ne kolme Hanriottia haettiin....joista yksi matkalla tuhoutui. -------------------------------------------- kuvat editoitu kirjoittajan toimesta -------------------------------------------- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Mutta ongelmahan ratkeaa sillä, että en teekään mallia näkkileipiä kuljettavasta lennokista enkä esittele eilen valmiiksi saamaani luonnosta tästä 3 x 4,5 metrisestä yksipaikkaisesta designistani. Samalla säilyy liikesalaisuudet ominani. Tätä ketjua suurella mielenkiinnolla seuranneena minulle herää yksi kysymys... Mitä niin salaista on näkkileipiä kuljettavassa lennokissa tai kolme metrisessä lentokoneessa ettei niistä voi esittää mitään tarkempaa faktaa? Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Tätä ketjua suurella mielenkiinnolla seuranneena minulle herää yksi kysymys... Mitä niin salaista on näkkileipiä kuljettavassa lennokissa tai kolme metrisessä lentokoneessa ettei niistä voi esittää mitään tarkempaa faktaa? Juha. "Deep in my heart I know that I'm ..." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2008 Ilmailun parissa vuodesta 1948 mukana olleena sanoisin, että huonompiakin viihdelukemistoja netistä kyllä löytää ... en pitäisi pelkästään pahana. Edit: Liekö suomalaiselle ominaista, että jos on vaikka arkkitehti, ei pidä esim teknikkoa juuri minään... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2008 No minä en mollaa ketään kun päätän kehua sekä lentokoneen rakennusta että talonrakennusta. Ehkä Jukan valinta arkkitehtuurin puolelle tarkoitti loppumetreillä voittoa sekä lentokoneenrakennukselle että talonrakennukselle? -M- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla