Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Mun tekemä malli on vähän yli 20cm pitkä. Liitokokeita on tehty. Valitsemani profiili vaan toimii huonosti näillä nopeuksilla. Profiili on OLFACUTTER 0.1. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Mun tekemä malli on vähän yli 20cm pitkä. Liitokokeita on tehty. Valitsemani profiili vaan toimii huonosti näillä nopeuksilla. Profiili on OLFACUTTER 0.1. Minähän varoitin Reynoldsin kiroista, Olfacutter 0.2 saattaisi sopia paremmin. Myös Sandpapergrinder 400 saattaisi olla kokeilemisen arvoinen. -Reijo- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 asiaa tarkemmin tutkittuani, Matti otitko tuossa huomioon tuon paineistuksen aiheuttaman painonlisän. Tuo kompura tuossa äkkiä punnittuna painoi keittiövaalla 4,2 kiloa ja kaapelikela tosin vain 20 m. ja halvalla ostettuna 2,3 kiloa ja vaimo voi todistaa kun ihmetteli mitä nyt touhuan. On tämä uuden tuotteen kehittely vaan niin raskasta, vaimon jopon etupyörä, alkumalli siis, 2,1 kiloa rikkinäisellä renkaalla. Tarvii vissiin tarkistuttaa vaaka. Ja Jounille tiedoksi, otin. Ja Matti laitoit sitten liimalla ne siivet nurinperin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Munkin mielestä se menisi lujemaa toisin päin. Ehkä canardina? Potkurit voisivat toimia paremmin... -M- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 asiaa tarkemmin tutkittuani, Matti otitko tuossa huomioon tuon paineistuksen aiheuttaman painonlisän. Tuo kompura tuossa äkkiä punnittuna painoi keittiövaalla 4,2 kiloa ja kaapelikela tosin vain 20 m. ja halvalla ostettuna 2,3 kiloa ja vaimo voi todistaa kun ihmetteli mitä nyt touhuan. Olisko paineistus helpompi toteuttaa, jos koneessa olisi suihkumoottorit. Voisi vuodattaa ahtimelta ilmaa kabiiniin? Lisäksi ei tarvitsisi pohtia tuota potkurin lavankärjen nopeutta. Mika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Niin, semmosilla on todistettavasti ennenkin päästy kaheksaajapuoltasataa. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Sitäpaitsi, mainosvideolla lepattava korkeusvakaaja tulee olemaan katseenvangitsin. Seen that already! Diana-2 hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Väliin vilpitön kysymys, jos tästä koneesta tehdään 1:16 malli, siis noin 20cm pitkä, voidaanko siitä jotenkin oikeasti päätellä täysimittaisen koneen ominaisuuksia? Miten esim. radikaalisti muuttuneet Reynoldsit otetaan huomioon? Entä pintojen laatu, isossa koneessa virtaukset ovat laminaarisia mutta pienessä mallissa pölyhiukkanenkin tekee jo turbulenssia. Tiedän että tuulitunnelikokeita tehdään pienoismalleilla, mutta miten tulokset skaalataan täysimittaiseen maailmaan? Tuntuu vähän uskaliaalta jos vaikka edellä esitetyn styrox/depronmallin olohuoneliidättelyn tulosten perusteella väsätään heti tuhannen koneen tuotantolinja. -Reijo- No tein sen mallin eilen ja huomasin, että oikean koneen Reynoldsit ei toimi. Kone on liian lyhyt muutenkin...esitetty painopiste ei toimi...eikä oikealla tosiaan voida saavuttaa edes 215 mph ( olisi uusi nopeusennätys alle 661 lbs sarjassa FAI ). Runko sinänsä oli dynaamisen näköinen, mutta pullistuu hieman liikaa. Virhe syntyi siitä kun Karoliina laski ( Super ) AR-5:lle speksit ja luulin niitä oikean olemassa olevan AR-5:n spekseiksi..jonka siipi on 4 m2 luokka ja Karoliina esitti 1,95 m2 koneen..eli speksasin tämän 2 neliön siivelle. Mallia pusatessa ja sen jälkeisessä redesign puuskassa...tein hieman pidemmän rungon...uuden muodon rungon peräosalle...ja sivarin... ilmeisesti vain 1 kpl rungon päällä..onnistuu, koska rungon muoto muuttui, mutta kannuspyörät edelleen korkkareiden päässä ( hieman Quickie tyyliin )..tämä on liikehtimiskykyisempi, ja kantava runko ideaa ei ole menetetty...siiven ala nyt 2,6 m2 luokkaa. Nacellit vedetty uusiksi EVO 150 moottoreita varten ja kabiini ( etuosassa kolme lasia ja pituussuuntaiset tuet..enemmän näkymää sivuille alas ), koska runko edelleen haluttu pitää varastointikelpoisena 2,4 metriä...mutta entistä isompi nokkakappale moottoreineen ja jykevä irrotettava korkkari sivuperäsimen ja kannuspyörien kanssa irroitettavissa korkkarin pääsalon kohdalta. Pääteline ei ole enää sisäänvedettävä ( moottorit on ylempänä, joten ei ole tarvista ), mutta pääpyörän ohjaus tapahtuu kun polkimet laitetaan/poljetaan varpailla pohjaan jolloin lukitus pääpyörässä irtoaa ja vaatimaton kääntyminen mahdollista..tosin pienen koneen kääntyminen kyllä silti riittää normaaleilla kentillä...pellolta nouseminen ( ehkä )mahdotonta, koska pyörä purjekonetyyliin sisällä osittain. Kiireisten (leipä-) töiden takia en ole kerinnyt piirtämään siitä putkelle..mutta useita lyijäriskissejä on olemassa...onneksi on 20 v aikaa. Tuli myös mieleen, että tämä uusin konsepti sopisi suoralla siivellä myös PUSHER tyyppiseksi suoralla vedolla 2-tahtimoottorilla ( vaikka 990 ccm 225 hp moottorikelkan moottori PSI -malli ) ja erittäin suuria nopeuksia olisi laskettavissa sille thrustHP:ssä kun vastuskerroin olisi huomattavasti alle TwinTweedy. Se olisi ehkä sitten Pushy Tweedy ! Pituus 3,5 m ja kv n. 4,2 m..siipi hieman aiempaa leveämpi...auttaa Reynolds asiassa..ei mene liian lennokiksi tämä laite. Kone on edelleen pienempi kuin Cri Cri ja BEDE-5 eli ennätykset pienimmässä suihkukoneluokassa ja pienimmässä twin sekä alle 661 lbs luokissa mahdolliset...absoluuttinen nopeusennätys mäntiksille vaatii jo sitten jo erittäin paljon töitä, koska siipitankit pakolliset sitä varten jne. Tuulitunnelikokeita ym. olisi loputtomasti edessä jne. Rakenteet ja painot aivan uudet . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 No tein sen mallin eilen ja huomasin, että Reynoldsit ei toimi. Laitapa kuva siitä mallista, niin katsotaan sitten mikä niissä Reynoldseissa on vikana. Mahdoitkohan tehdä vahingossa ihan väärän muotoiset Reiskat siihen koneeseen. Onhan ne kuitenkin siiven yläpuolella? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Laitapa kuva siitä mallista, niin katsotaan sitten mikä niissä Reynoldseissa on vikana. Mahdoitkohan tehdä vahingossa ihan väärän muotoiset Reiskat siihen koneeseen. Onhan ne kuitenkin siiven yläpuolella? Malli meni välittömästi koelentojen jälkeen roskakoriin. Balsamallinnus muutenkin oli aika työlästä tuohon kokoon. Siivet ( oikean 4,5 m ) olivat aivan liian pitkät..lensi myös ilman siipiä. Perusmuutos on se, että koneen airframen ensiajatus riippuliidin + laatikkoleija yhteen ei toimi lentokonemaailmassa ( se oli selvä jo alussa, mutta ei riittävän selvä )....nyt on viety kuitenkin sitä ( riippuliidin ~ forward sweep ja laatikko ~ lifting body ) perusajatusta enemmän linnun ( haukka eritoten mielessä ) aerodynamiikaa kohti. Reynoldseissa ei sinänsä mitää vikaa, mutta lähden siitä, että mallinkin pitää lentää hyvin...eikä leijua...se vanha Tweedy kantaa liian hyvin...ei anna haluttuja huippunopeuksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Tässä vielä työntisversion moottorin antamat speksit "vakuudeksi" ennätysjahtiin. Lisäämällä lapa tai kaksi saadaan lisää työntöä ja potkuri pienemmäksi, mikäli se on yliäänipuolella nyt. ThrustHP vaan ei tunne kuin 4 lapaisen potkurin. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Niin, semmosilla on todistettavasti ennenkin päästy kaheksaajapuoltasataa. -A- 941 km/h olisi nyt "mahdollista" ja aletaan lähestyä TU-95 BEAR:in huippunopeuksia vaakalennossa ( ex-neuvostoliittolainen potkuriturbiini ). http://www.aviapedia.com/bombers/tu-95 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Nyt tuo kalkulaattori näyttää kuitenkin, että tehoa tarvittaisiin 455 hp tai 530 hp? Mistä sellaiset moottorit? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Siinähän se moottori justiinsa oli Jukan juutuubi-linkissä. Kelkasta vaan irti ja taivaalle, mutta mistä nuo potkurit hommataan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Siinähän se moottori justiinsa oli Jukan juutuubi-linkissä. Kelkasta vaan irti ja taivaalle, mutta mistä nuo potkurit hommataan? Kaikenlaista on kuulemma kätkettynä metallipalikoiden keskelle, pitää vain poistaa ylimääräinen aines. Metsästäkin löytyy oivallisia potkuripuita, tähän tarkoitukseen ei ehkä kannata käyttää balsaa. Peckeri on oivaltanut täydellisesti potkurien toiminnan niin siitä milloin potkuri alkaa toimimaan kuin laskea lavan kärjen nopeutta. Nousu/halkaisija kun menee yli 2:n kyllä on aivan loistava ilmaruuvi. Tuleeko nopeuskoneeseen kellukkeet vai onko lentopaikat rajattu suolajärville ja Area 51:n? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Kaikenlaista on kuulemma kätkettynä metallipalikoiden keskelle, pitää vain poistaa ylimääräinen aines. Metsästäkin löytyy oivallisia potkuripuita, tähän tarkoitukseen ei ehkä kannata käyttää balsaa. Peckeri on oivaltanut täydellisesti potkurien toiminnan niin siitä milloin potkuri alkaa toimimaan kuin laskea lavan kärjen nopeutta. Nousu/halkaisija kun menee yli 2:n kyllä on aivan loistava ilmaruuvi. Tuleeko nopeuskoneeseen kellukkeet vai onko lentopaikat rajattu suolajärville ja Area 51:n? Kyllä asiakaskunta lienee siellä suolajärvien alueella...ei meillä kukaan halua lentää Oulusta Stadiin kolmessa vartissa....ei oo tarvis.....Pendolinolla päässee kesällä 6 tunnissa ja voi lukea Kalevan ja Hesarinkin matkalla ja lähetellä e-meilejä...;" Hei moon jo Parkanossa paa sauna parin tunnin päästä päälle ! " Helikoptereiden pyrstöroottorin akseli toimii kuulemma tässä työntöpelissä..jonkinlaista säätölapazydeemiäkin voi kehitellä...mutta varoitan...aikaa voi mennä yli 20 vuotta ennenkuin kone valmis ja testattu. Alla potentiaalisen potkurinvalmistajan huikaisevan yksinkertainen työnäyte ! [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 20v:n päästä potkureita käyttääkin enää nostalgikot esivallan erityisluvalla, muut menee antigravitaatio-twin-ion-enginellä lähimatkailussa. Pidemmälle sitten hyperavaruuden kautta. Teleportattio on tulossa myöhemmin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Saisiko tästä Tweedysta purjekoneiden hinauskoneen, sellaisille on aina tarvetta. Olisi ainakin kevyt, minkä Aki Suokas on todistanut hyväksi asiaksi hinaustouhussa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Siis nythän on niin, että ketjussa aikaisemmin esittämäni idea "negatiivisesta kokonaisilmanvastusprofiilista" on niin yksinkertaisen nerokas, että se pesee tuollaiset antigravitaatioideat 16-0. Näin: Koska suunnitellun lentokoneen kokonaisprofiilin ilmanvastuskerroin on negatiivinen vain eteenpäin, kone lähtee pelkän takaapäin työntävän ilmanpaineen vaikutuksesta itsestään eteenpäin, kunhan kiinnitysköydet irroitetaan. Koska ilmanvastus tunnetusti pienenee tai suurentuu suhteessa nopeuden neliöön, kiihtyvyys kasvaa itsestään sitä suuremmaksi, mitä suurempi nopeus on saavutettu. Siis mitään muita energialähteitä ei tarvita. Ainoastaan ilmajarrut, jotka pitävät kiihtyvyyden aisoissa tarvittaessa. Profiilin maailmanlaajuiset oikeudet tulee hallitsemaan NDT Aerospace Corp. (NDT = Negative Drag Technology), jonka omistaa NDT Industries International, joka on rekisteröity Jerseyn saarille Vallankumouksellinen Negative Drag Technology Demonstrator TM valmistuu tuotapikaa valloittamaan markkinat pienen mittakaavan "NegDragster Junior"-prototyypin esittelyn jälkeen. Samalla esitellään mullistava uusi ohjainteknologia PADC eli Profile Adjustment Direction Control, jolla lentolaite saadaan tehokkaasti muuttamaan lentosuuntaa profiilia muuntelemalla ilman konventionaalisien ohjainten tarvetta. Siis tavallaan "thrust vectoring" sovellettuna "negative drag-teknologiaan". Mittakaavaa suurentamalla valloitetaan liikennekonemarkkinat NegDragLiner-mallilla, josta esitellään aluksi 250 matkustajan versio. Kannattaa muuten myydä ajoissa pois Scaled Compositesin ja Virgin Galacticin osakkeet, koska NDT Aerospace tulee suuntaamaan katseet myös kaupalliseen avaruusmatkailuun. Tässä on huomattava, että kun avaruudessa ei ilmakehää ole, on SpaceLinerin TM nopeuden annettava kiihtyä matalammilla korkeuksilla sellaiseen nopeuteen, joka mahdollistaa kiertoradalle asettumisen sopivaksi ajaksi. Julkisuudesta pois pysyttelevä suomalainen trijonääri ja rahamies Nappula Fyrkodowicz on jo antanut tarvittavan alkupääoman, joten turha tarjota rahojanne 8) vaikka kuinka haluaisitte mukaan tähän tulevaisuuden menestystarinaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 <snip> Vallankumouksellinen Negative Drag Technology Demonstrator TM valmistuu tuotapikaa valloittamaan markkinat pienen mittakaavan "NegDragster Junior"-prototyypin esittelyn jälkeen. Samalla esitellään mullistava uusi ohjainteknologia PADC eli Profile Adjustment Direction Control, jolla lentolaite saadaan tehokkaasti muuttamaan lentosuuntaa profiilia muuntelemalla ilman konventionaalisien ohjainten tarvetta. Siis tavallaan "thrust vectoring" sovellettuna "negative drag-teknologiaan". Pilkun kanssa paritellen: Eikos kyse ole kumminkin enempi "suck vectoring":ista taman vallankumouksellisen teknologian yhteydessa? Julkisuudesta pois pysyttelevä suomalainen trijonääri ja rahamies Nappula Fyrkodowicz on jo antanut tarvittavan alkupääoman, joten turha tarjota rahojanne 8) vaikka kuinka haluaisitte mukaan tähän tulevaisuuden menestystarinaan Rats! Epareilua! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Mä jäisin heti vuodeksi kehittelemään TWEEDYä jos joku Max von Fyrkkendahlowitz sanoo, että hyvin lentävän 1:3 mallin todistaessa annetut väitteet todeksi hän maksaa 100 000 €. Pusher Tweedyä varten tarvittais 200 000 €, että jäisin vuodeksi pois duunista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Mä jäisin heti vuodeksi kehittelemään TWEEDYä jos joku Max von Fyrkkendahlowitz sanoo, että hyvin lentävän 1:3 mallin todistaessa annetut väitteet todeksi hän maksaa 100 000 €. Pusher Tweedyä varten tarvittais 200 000 €, että jäisin vuodeksi pois duunista. Oletko varma ettei koneen nimeksi pitäisi pistää "Greedy"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Mä jäisin heti vuodeksi kehittelemään TWEEDYä jos joku Max von Fyrkkendahlowitz sanoo, että hyvin lentävän 1:3 mallin todistaessa annetut väitteet todeksi hän maksaa 100 000 €. Ja paljonko saisit siinä vuodessa aikaiseksi? Aiemmin sanoit saavasi kahdessa vuodessa aikaiseksi lentävän koneen (ja neljässä vuodessa sata kappaletta), jos tilaajia olisi tarpeeksi. Miksi tilaajien pitäisi maksaa 30000 € / tilaaja, ilman mitään takeita, kun selkeästi pystyisit 1000 €uron käsirahallakin tekemään jotain niin vakuuttavaa, että sen nähdessään tilaajat maksaisivat loput 29000 € mielellään. Uskoisin, että vuoden lisäodottelu ei haittaisi ostajia, kun rahallisesta riskistä katoaa samalla 29/30. Joten tee äkkiä se toimiva 1/3-malli (äläkä heitä sitä roskikseen) ja pyöräytä tuo ylläesittämäni rahoituskuvio, niin kansa pääsee lentämään. MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Saisiko tästä Tweedysta purjekoneiden hinauskoneen, sellaisille on aina tarvetta. Olisi ainakin kevyt, minkä Aki Suokas on todistanut hyväksi asiaksi hinaustouhussa. Suurmestari Aki Suokkaan koneet ovat omat luokassaan...en usko, että pusher Tweedyllä juuri mitään hinata. Twin Tweedyn Evo 150 ( 150 ccm lennokinmoottorit ) moottorit tuunattuna ehkä tuottaa 65-67 hv ja huippunopeus 240-260 mph ( lisää 10% case 1 ja case 2:een ) luokkaa, mutta purjekoneen vetäämiseen ei taida thrust riittää. Millä nopeudella purkkareita vedetään ilmaan ? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2008 Yleensä tosiaan, jos rahoitusta haetaan - vaikkapa vain starttirahaa - niin pitää esittää realistinen liikeidea ja rahoitussuunnitelma. Ei se ihan helppoa ole, muttei mahdotontakaan. Sitkeää hiomista peliin. Kustannuslaskelmien tekoon voi olla apu tarpeen, mutta eikö sellaisia toisaalta tehdä myös arkkitehdin hommissa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla