Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 Entäs jos se onkin säätöpotkuri? Koska sellainen epäilemättä tuohon Jukan projektiin on tällättävä 2-tahtimoottori 10% "tehoilla" on täysin hengetön, puhditon ja voimaton. Hyvä että se jaksaa käydä tyhjäkäyntiäkään tuolla. Jotenkin taas tuosta säätöhuiskasta tullaan taas sinne jukujuku-maahan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 2-tahtimoottori 10% "tehoilla" on täysin hengetön, puhditon ja voimaton. Hyvä että se jaksaa käydä tyhjäkäyntiäkään tuolla. Jotenkin taas tuosta säätöhuiskasta tullaan taas sinne jukujuku-maahan Kyllä kyllä, kunhan näsäilen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 En minä ikinä muista kumpi teistä mitäkin on tehnyt, mutta toinen muistaakseni lensi mm. Arrow-tyypit viime kesänä OH-PJX:llä. Tai sitten muistan väärin. Teepä joka tapauksessa ensi kerralla koneen nähdessäsi pieni tsekkaus käytössä olevan nopeusmittarin yksiköihin... Kyydissä lienet sillä ollut ainakin. Myös kaikki kyseisen koneen käsikirjanopeudet on annettu maamaileissa. Ei taidettu kyllä kumpikaan lentää PJX:llä. Ilkka Mäkisen kanssa ollaan lennetty Arrowilla IFR-demonstraatiolento ennen PPL-lupakirjaa, siinä on Arrow-kokemus (=hämärä muistikuva, ei ole tyyppejä Arrowiin saatu vielä). Archeria (II ja III) sen sijaan ollaan lennetty hiljattain Amerikassa. Se oli mukavan helppo vehje lentää ja miellyttävä laskeutua. Ei tosin kulkenut ihan niinkuin Cirrus eikä siinä ollut pätkääkään purjekonemaisuutta (hmm.. hyvä termi tuo purjekonemaisuus, kun en ole koskaan lentänyt purjekoneella (vielä)). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 Sitäpaitsi juuri tämä Tweedy vaikka sitten 3,6 m pitkänä ja 4,2 m kv on nimenomaan lennokin kokoinen..pilotin painon takia 50 kiloisella pilotilla se painaa n. 145 kiloa ( lentopaino ). Konsepti kuulostaa tavallaan mielenkiintoiselta. Pikkukone jolla voisi käydä vaikka mökkirannasta toisaalla kalassa, mutta tuo kuskin paino on minusta mitoitettu mäkihyppääjälle tahi lapselle eikä tämmöisille 100kg painaville peruspulliaisille joka saattaisi miettiä tuommoista vaihtoedoksi vaikka moottorikelkalle. Ja kalareissusta ei olisi mitään asiaa lentää takaisin jos sattuisi tuuri käymään ja reppua täyttäisi 20kg affenia, jolloin pilotin+kamojen paino pyörisi jossain 150 kg nurkilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 2-tahtimoottori 10% "tehoilla" on täysin hengetön, puhditon ja voimaton. Hyvä että se jaksaa käydä tyhjäkäyntiäkään tuolla. Kun moottori on 10% tehoilla se tuottaa 10% moottorin huipputehoista, 3 moottoria 10% tehoilla tuottaa saman verran tehoa kuin yksi moottori 30% teholla. Miksi ne 3 moottoria 10% tehoilla eivät tuottaisi samaa työntövoimaa kuin 1 moottori 30% teholla. Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 Kait Jouni sitten Onninkin tunnet? Ja Matin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 Ei taidettu kyllä kumpikaan lentää PJX:llä. Tsori, sitten mulla oli joko väärää tietoa tai väärä muistikuva. Ties vaikka molemmat. No, katsopa sitä kuitenkin, kun se taas keväämmällä Malmille ilmestyy. Tai käy vaikka tarttumassa hihasta jotakuta, joka sen ympärillä pyöriskelee. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 Kun moottori on 10% tehoilla se tuottaa 10% moottorin huipputehoista, 3 moottoria 10% tehoilla tuottaa saman verran tehoa kuin yksi moottori 30% teholla. Miksi ne 3 moottoria 10% tehoilla eivät tuottaisi samaa työntövoimaa kuin 1 moottori 30% teholla. Hannu Jos se 10% teho ei riitä pyörittämään koko propellia? Ja etkai tosissasi kysy tuota toista kysymystä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 Jyrkille ilmeisesti olen korkeintaan kovin kaukaista sukua, mutta samalla taivaallahan tuota kesäisin usein lennetään. Sanon siis seuraavalla kerralla terveisiä. Sanonko Jounille kans? Kantri-Jyrille vois mennä muuten siinä samalla. Ai niin, Jounin kanssahan tuota sukulaisuutta jo pohdittiinkin, mutta ainakin mää oon niitten äiten kans samassa sukuseurassa. Oon mä kans siinä samassa sukuseurassa ja Jyrki ja Jyri myös. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 Kait Jouni sitten Onninkin tunnet? Tottakai. Itseasiassa mun toinen nimi on Onni eli kylän kravattisonni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 Jos se 10% teho ei riitä pyörittämään koko propellia? Ja etkai tosissasi kysy tuota toista kysymystä? Siis nythän puhutaan moottorin tuottamasta hyötytehosta joka pyörittää potkureita, otetaan esimerkiksi vaikka 100 hevosvoiman moottori, 1 mootori 30% teholla tuottaa 30hv ja 3 moottoria 10% teholla tuottaa 3*10hv=30hv hyötytehoa. Sillähän ei ole mitään merkitystä minkälaisella välineellä tämä teho tuotetaan, olipa takana sitten vaikka 8 litran V8 automoottori satojen newtonmetrien vääntöinen tai 3 mitätöntä lennokkimoottoria hirveillä kierroksilla, teho on teho, ja sama teho vie konetta eteenpäin samanlaisella työntövoimalla. Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2008 Ja Matin Kuin veljensä Pekan myös. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Toiseen pääsee hyvin helpolla, jopa käymään pinnalla 110. Kyyti tosin loppuu sinne, mutta alas pääsee varsin nopeasti Jaa että meinaat etten uskaltaisi kuitenkaan olla kyydissä laskuun saakka? Laskuvarjohyppääminen on tosiaankin vielä toistaiseksi kokeilematta. En tosin ole ihan varma onko se oikein minun laji. Hätätilanteessa voisi olla ihan jees, mutta ihan vapaaehtoisesti noin pidemmän päälle, hmm.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Siis nythän puhutaan moottorin tuottamasta hyötytehosta joka pyörittää potkureita, otetaan esimerkiksi vaikka 100 hevosvoiman moottori, 1 mootori 30% teholla tuottaa 30hv ja 3 moottoria 10% teholla tuottaa 3*10hv=30hv hyötytehoa. Sillähän ei ole mitään merkitystä minkälaisella välineellä tämä teho tuotetaan, olipa takana sitten vaikka 8 litran V8 automoottori satojen newtonmetrien vääntöinen tai 3 mitätöntä lennokkimoottoria hirveillä kierroksilla, teho on teho, ja sama teho vie konetta eteenpäin samanlaisella työntövoimalla. Hannu Hyötyteho? Siis moottorin teho josta on vähennetty kaikki voimansiirron jne tuottamat häviöt? Entä jos se potkurin liikkeelle saaminen vaatii 15 hevosvoimaa? Paljonko se hyötyteho silloin on, jos moottorilta halutaan 10% tehoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Hyötyteho? Siis moottorin teho josta on vähennetty kaikki voimansiirron jne tuottamat häviöt? Entä jos se potkurin liikkeelle saaminen vaatii 15 hevosvoimaa? Paljonko se hyötyteho silloin on, jos moottorilta halutaan 10% tehoa. Kait sen potkurin saa liikkeelle pienemmälläkin teholla (olettaen, että se ei ole mikään superpainava lyijyviritys)? Mutta eri asiahan on, että mikä teho ja mikä eteenpäin vievä nopeus vaaditaan, että siitä hirveällä nousulla olevasta potkurista aletaan saamaan jotain hyötyä irti? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Jaa että meinaat etten uskaltaisi kuitenkaan olla kyydissä laskuun saakka? Laskuvarjohyppääminen on tosiaankin vielä toistaiseksi kokeilematta. En tosin ole ihan varma onko se oikein minun laji. Hätätilanteessa voisi olla ihan jees, mutta ihan vapaaehtoisesti noin pidemmän päälle, hmm.... Tyyppejä en pysty antamaan, hurua ei ko koneella lennetä. Tyyppikeikan ja hyppykoulutuslennon lisäksi ainoastaan yhden kerran on joku ollut kyydissä laskussa, hänelläkin oli hyppyvermeet päällä. Ei jänistänyt, oli muita syitä miksi ei hypännyt. Ei siinä penkkejäkään ole kuin yksi. Silloin tälläin kyydissä on viisi matkustajaa mutta vain neljä laskuvarjoa(+varavarjot), kaikki poistuivat ja säilyivät ehjänä.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 miellyttävä laskeutua. Ei tosin kulkenut ihan niinkuin Cirrus eikä siinä ollut pätkääkään purjekonemaisuutta (hmm.. hyvä termi tuo purjekonemaisuus, kun en ole koskaan lentänyt purjekoneella (vielä)). Menee taas kai ketjun kannalta OT:ksi, mutta mitä tässä yhteydessä tarkoitat purjekonemaisuudella? Ihan uteliasuudesta vaan kysyn hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Varmaan se tarkoittaa uskomatonta suorituskykyä ja huipputekniikkaa ohjaamossa. Perusteet: Liitoluku vähänkään paremmisa koneissa 40+ GPS, movingmap, collision warning Istuma-asento kuin äidin sylissä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Jos se 10% teho ei riitä pyörittämään koko propellia? Ja etkai tosissasi kysy tuota toista kysymystä? Niin hieman mullekin vaikeaselkoista....Super Tweedyn tehot on 210 hv jolloin 10 % on 21 hv...ja ensimmäinen Cri Cri lensi 2x9 hv myllyillä joka on siis 18 hv. Emergency tilanteessa lensi myös yhdellä moottorilla. Cri Crissä oli telineet ulkona ....ulos fixatut siis. Super Tweedy on kaavailtu olevan 15 kiloa painavampi kuin Cri Cri oli ( normaali perus Tweedy 5 kiloa kevyempi ). Miksei Super Tweedy lennä 21 hv:llä ? ( Huomaa potkurista en maininnut sanaakaan ! ) ----------------- Mikä on normaali ilmanpaine maanpinnan tasolla in Hg arvona ? Mitä se on 10 000 metrissä ? ----------------- Liitolukuna 18 lienee kohtuullinen ? 40 oli sellainen ukkospilviavusteinen "laskennallinen" liitoluku. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Siis nythän puhutaan moottorin tuottamasta hyötytehosta joka pyörittää potkureita, otetaan esimerkiksi vaikka 100 hevosvoiman moottori, 1 mootori 30% teholla tuottaa 30hv ja 3 moottoria 10% teholla tuottaa 3*10hv=30hv hyötytehoa. Sillähän ei ole mitään merkitystä minkälaisella välineellä tämä teho tuotetaan, olipa takana sitten vaikka 8 litran V8 automoottori satojen newtonmetrien vääntöinen tai 3 mitätöntä lennokkimoottoria hirveillä kierroksilla, teho on teho, ja sama teho vie konetta eteenpäin samanlaisella työntövoimalla. Hannu Kuinkahan on? Tuossa on selvää vain se, että kummallakin tavalla laskettuna moottoreiden potkurien pyörittämiseen käyttämät tehot ovat samat. Kuitenkaan ei taida olla itsestään selvää, että potkureiden yhteenlaskettu työntövoima on sama kummassakin tapauksessa. Minä veikkaisin, että 1 potkuri niillä kierroksilla, jotka vastaavat 30 % moottoritehoa, aikaansaa enemmän työntövoimaa kuin 3 potkuria 10 % tehoilla, koska potkurilla on jokin optimaalinen kierrosluku jossa työntövoimaa syntyy eniten (ja hyötysuhde on paras) eikä se optimaalinen alue ole kierroslukumäärän alkupäässä. Mielipiteitä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Siis nimenomaan tarkoitin että 10 % teho eli 21 hv riittää lennättämään Tweedyn kaikkia versioita, jolloin yhdellä moottorilla 30% teholla sen täytyy lentää, jos maximi teho tuossa viritetyssä moottorissa on 70 hv. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Konsepti kuulostaa tavallaan mielenkiintoiselta. Pikkukone jolla voisi käydä vaikka mökkirannasta toisaalla kalassa, mutta tuo kuskin paino on minusta mitoitettu mäkihyppääjälle tahi lapselle eikä tämmöisille 100kg painaville peruspulliaisille joka saattaisi miettiä tuommoista vaihtoedoksi vaikka moottorikelkalle. Ja kalareissusta ei olisi mitään asiaa lentää takaisin jos sattuisi tuuri käymään ja reppua täyttäisi 20kg affenia, jolloin pilotin+kamojen paino pyörisi jossain 150 kg nurkilla. Joo tämä asia on tärkeä....olin vaan ajatellut että ennätystä ajatellen 50 kilonen jockey olisi paras vaihtoehto kun on rajatut hv:t käytössä..itse olen 105 kiloa ja ajattelin sisällyttää kolopallomailat koneeseen bägin kera...jo siksi oli aika muuttaa perusmitta pituudelle 3 metristä 3,6 / 3,7 metriin...edelleen ollaan maailman pienimmän twin-koneen kanssa tekemisissä. Pidempi on realistisemman näköinen ja virtaviivaisempi...by far. Skissailin myös nelipaikkaista, jossa mahdollisesti kaikki istuisivat peräkkäin ja viimeinen selkä menosuuntaan hienolla näkymällä taakse...+ mahdollisuus nukkuma-asentoon. Vaihtoehtoisesti kaksi rinnakkain ja takana vierekkäin selkä menosuuntaan..näin saadaan virtaviivaisempi ja pienempi matkustamo....vähemmän tilaa vievä matkustamo siis. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 ... ja ajattelin sisällyttää kolopallomailat koneeseen bägin kera...jo siksi oli aika muuttaa perusmitta pituudelle 3 metristä 3,6 / 3,7 metriin...edelleen ollaan maailman pienimmän twin-koneen kanssa tekemisissä.... Hienoa että huomioit myös golfin harrastajat, se lisää suunnittelun uskottavuutta Miten aiot ottaa seiväshyppääjät huomioon ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Seiväs pääsalon tilalle? Eiku onton pääsalon sisälle tavaratila! Golffarin versio voisi olla vaikkapa Double-Eagle kun kyseessä on kaksimoottorinen. Seiväshyppääjälle, ja miksei muillekin urheilijoille Doping-Bird. Painonnostajille sitten Heavy-Bird Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Golffarin versio voisi olla vaikkapa Double-Eagle kun kyseessä on kaksimoottorinen. Tuo on nimimerkkini Golfpiste.com saitilla. Fly like an eagle ! ...pelasin muuten pariin 9 koloa ennen kauden loppua ( punaiselta tiiltä talvigreeneille ! ). Hienoa että huomioit myös golfin harrastajat, se lisää suunnittelun uskottavuutta Miten aiot ottaa seiväshyppääjät huomioon ? Seiväshyppääjiä on niin vähän ja tottuneet matkustamaan muulla tavoin. Rungossa on tilaa...matkalaukuille ok paikka..max 20 kg. Golfmailat lavat selkänojaan päin..ei tarvi lattakierteestä oikasemiseksi alkaa niitä siirrellä.... ??? Kuitukurssi vai puukurssi...that is the question. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla