Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Kuitukurssi vai puukurssi...that is the question. Molempi parempi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Onkohan tuo ohjelma ( thrusthp ) oikein tuunattu ? Jos laitan MUSTANGin ( oikean kokoisen ) potkurin siihen ja pyrin saamaan huippunopeuden 511 mph ( Dago Redin nopeuksia ) se antaa tarvittavaksi hevosvoimamääräksi 27 441,9 hv !!!! ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Tuo on nimimerkkini Golfpiste.com saitilla. Fly like an eagle ! ...pelasin muuten pariin 9 koloa ennen kauden loppua ( punaiselta tiiltä talvigreeneille ! ). Kiitos tiedosta. Olit näköjään saanut ihan oman keskustelusäikeen siellä http://www.golfpiste.com/forum/posts.asp?cid=1&tid=115735. Suomalaisten perisynti kateus, siitä kaikki johtuu. Päätä pystyyn ja kovempi vauhti vaan päälle höyryjukka Toivon että projektisi etenee kaikesta negatiivisesta kommentoinnista huolimatta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Kuinkahan on? Tuossa on selvää vain se, että kummallakin tavalla laskettuna moottoreiden potkurien pyörittämiseen käyttämät tehot ovat samat. Kuitenkaan ei taida olla itsestään selvää, että potkureiden yhteenlaskettu työntövoima on sama kummassakin tapauksessa. Minä veikkaisin, että 1 potkuri niillä kierroksilla, jotka vastaavat 30 % moottoritehoa, aikaansaa enemmän työntövoimaa kuin 3 potkuria 10 % tehoilla, koska potkurilla on jokin optimaalinen kierrosluku jossa työntövoimaa syntyy eniten (ja hyötysuhde on paras) eikä se optimaalinen alue ole kierroslukumäärän alkupäässä. Mielipiteitä? Minä ajattelinkin noissa että potkurin hyötysuhde pysyy samana kierroksista riippumatta. Kuten jo sanoin, en tiedä paljoakaan potkureista. Olisiko kellään käyrää siitä miten potkurin hyötysuhde muuttuu kierrosluvun mukaan? Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Tuo on nimimerkkini Golfpiste.com saitilla. Fly like an eagle ! ...pelasin muuten pariin 9 koloa ennen kauden loppua ( punaiselta tiiltä talvigreeneille ! ). Naisten tiiltä ? sieltähän melkein tiiaa griinille Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Naisten tiiltä ? sieltähän melkein tiiaa griinille Pisin drive väylällä oli 291 m kaudella 2007...mä olen itse vaihtanut stiffit varret ja gripit rautoihin ja....joku niissä mättää...liikaa OFFSET:tiä niissä lavoissa ( PING ISI-K ). Esitin muutaman taitolyönnin jota muut ei ymmärtäneet..siitä alkoi ankara pennalismi saitilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Hyötyteho? Siis moottorin teho josta on vähennetty kaikki voimansiirron jne tuottamat häviöt? Entä jos se potkurin liikkeelle saaminen vaatii 15 hevosvoimaa? Paljonko se hyötyteho silloin on, jos moottorilta halutaan 10% tehoa. Tässä threadissa kun olen puhunut tehosta olen koko ajan tarkoittanut moottorin akselilta saatava tehoa. Voimansiirron häviöitähän ei käytännössä tässä ole kun puhutaan suoraan moottorin akselille pultatusta potkurista. Tuota en oikein ymmärrä mitä tarkoitat tuolla potkurin liikkeelle saamiseen tarvittavalla teholla? Minusta on vähän turha tässä tilanteessa sotkea mukaan kaikki voimansiirron häviöt yms. kun alkuperäinen kysymys koski sitä että tuottaako 1 moottori 30% teholla yhtä paljon tehoa kuin 3 moottoria 10% teholla. Käytännössä asia onkin tietenkin paljon monimutkaisempi kun mukaan otetaan Ilkan mainitsema potkurin hyötysuhde ja muut lukuisat häviöt. Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Skissailin myös nelipaikkaista, jossa mahdollisesti kaikki istuisivat peräkkäin ja viimeinen selkä menosuuntaan hienolla näkymällä taakse...+ mahdollisuus nukkuma-asentoon. Entäs ampuma-asentoon? Konekivääri toisi takamatkustajallekin vähän hupia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Tässä threadissa kun olen puhunut tehosta olen koko ajan tarkoittanut moottorin akselilta saatava tehoa. Voimansiirron häviöitähän ei käytännössä tässä ole kun puhutaan suoraan moottorin akselille pultatusta potkurista. Tuota en oikein ymmärrä mitä tarkoitat tuolla potkurin liikkeelle saamiseen tarvittavalla teholla? Minusta on vähän turha tässä tilanteessa sotkea mukaan kaikki voimansiirron häviöt yms. kun alkuperäinen kysymys koski sitä että tuottaako 1 moottori 30% teholla yhtä paljon tehoa kuin 3 moottoria 10% teholla. Käytännössä asia onkin tietenkin paljon monimutkaisempi kun mukaan otetaan Ilkan mainitsema potkurin hyötysuhde ja muut lukuisat häviöt. Hannu Kyllä ja lauseella halusin nimenomaan mainostaa sitä, että koneen tehopainosuhde saadaan 2-tahtimoottorilla ilmiömäiseksi. Tehopillien ja polttoaineen vaihdon ansiostahan ei paino juurikaan nouse kuin muutamia kiloja, mutta tehot moninkertaistuu ( teoriassa ainakin ). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Tässä threadissa kun olen puhunut tehosta olen koko ajan tarkoittanut moottorin akselilta saatava tehoa. Voimansiirron häviöitähän ei käytännössä tässä ole kun puhutaan suoraan moottorin akselille pultatusta potkurista. Tuota en oikein ymmärrä mitä tarkoitat tuolla potkurin liikkeelle saamiseen tarvittavalla teholla? Minusta on vähän turha tässä tilanteessa sotkea mukaan kaikki voimansiirron häviöt yms. kun alkuperäinen kysymys koski sitä että tuottaako 1 moottori 30% teholla yhtä paljon tehoa kuin 3 moottoria 10% teholla. Käytännössä asia onkin tietenkin paljon monimutkaisempi kun mukaan otetaan Ilkan mainitsema potkurin hyötysuhde ja muut lukuisat häviöt. Hannu Okei, muokataan vähän, koska me puhumme tässä väärillä yksiköillä. Jos potkuri ei pyöri, niin teho on ilman muuta nolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Kyllä ja lauseella halusin nimenomaan mainostaa sitä, että koneen tehopainosuhde saadaan 2-tahtimoottorilla ilmiömäiseksi. Tehopillien ja polttoaineen vaihdon ansiostahan ei paino juurikaan nouse kuin muutamia kiloja, mutta tehot moninkertaistuu ( teoriassa ainakin ). Miten ajattelit hoitaa polttoaineen syötön? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Miten ajattelit hoitaa polttoaineen syötön? Moottorivalmistajan ohjeen mukaan, tankki on nacellissa moottorin takana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Moottorivalmistajan ohjeen mukaan, tankki on nacellissa moottorin takana. Sytytysvirta myös valmistajan ohjeen mukaan eli maassa ladattavista akuista? Kuinka pitkään lentoon akussa riittää virtaa? MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Moottorivalmistajan ohjeen mukaan, tankki on nacellissa moottorin takana. Nitroille ja metskuille kans? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Sytytysvirta myös valmistajan ohjeen mukaan eli maassa ladattavista akuista? Kuinka pitkään lentoon akussa riittää virtaa? MikkO Varsinkaan sillä virralla, mitä tuon polttoaineen sytyttäminen vaatii... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Nitroille ja metskuille kans? No kuinka paljon bensaa ja metukkaa menee 125 - 150 ccm moottorilla valmistaja antanee vastauksen...tämä ongelmahan on tuttu Rutani Pond Racerista. Sytytysvirta myös valmistajan ohjeen mukaan eli maassa ladattavista akuista? Kuinka pitkään lentoon akussa riittää virtaa? Pitääkö laittaa Draken tyylinen varageneraattori, jos virta alkaa loppua ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 No kuinka paljon bensaa ja metukkaa menee 125 - 150 ccm moottorilla vm -88 Honda NS125R vei täydellä kaasulla n. 7L satasella. Huippunopeus oli n 140km/h jolloin kulutukseksi tulee n 10L / h. Tehoa moottorille luvattiin 25 hevosvoimaa. Metukkamottorin sanotaan kuluttavan noin kaksinkertaisen määrän jolloin kulutus olisi 20L/h. Pistät kaksi tuollaista niin kulutus on 40L/h. Voi vaan kuvitella mitä joku 125cc rr pyörän kulutus on, kun oletettavasti moottori kiertää +15000. Tuon em Hondan huipputehon kierrosluku on muistaakseni 10 ja 11 tuhannen kierroksen välillä. Voisin kuvitella että niillä 50 heppasilla 125cc moottoreilla männänvaihtoväli on muutamia tunteja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Pitääkö laittaa Draken tyylinen varageneraattori, jos virta alkaa loppua ? Suunnitelmasi ovat kyllä todella "mullistavia" ja "käänteentekeviä". Jostain syystä kaikki muut lentävät generaattorin voimin ja turvautuvat akkuun vasta kun generaattori sanoo sopimuksensa irti... Mutta kai sitä voi toisinkin päin suunnitella tekevänsä. MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Suunnitelmasi ovat kyllä todella "mullistavia" ja "käänteentekeviä". Jostain syystä kaikki muut lentävät generaattorin voimin ja turvautuvat akkuun vasta kun generaattori sanoo sopimuksensa irti... Mutta kai sitä voi toisinkin päin suunnitella tekevänsä. MikkO Olisko parasta kopioida nämä järjestelmät suoraan Cri Cristä..niin ei mene nälvimiseksi. Bearcat lentokonekin pohjautui muihin Grummaneihin ja vauhtia ja innovaatiota haettiin FW190 A:sta...ei se rikos ole. vm -88 Honda NS125R vei täydellä kaasulla n. 7L satasella. Huippunopeus oli n 140km/h jolloin kulutukseksi tulee n 10L / h. Tehoa moottorille luvattiin 25 hevosvoimaa. Metukkamottorin sanotaan kuluttavan noin kaksinkertaisen määrän jolloin kulutus olisi 20L/h. Pistät kaksi tuollaista niin kulutus on 40L/h. Voi vaan kuvitella mitä joku 125cc rr pyörän kulutus on, kun oletettavasti moottori kiertää +15000. Tuon em Hondan huipputehon kierrosluku on muistaakseni 10 ja 11 tuhannen kierroksen välillä. Voisin kuvitella että niillä 50 heppasilla 125cc moottoreilla männänvaihtoväli on muutamia tunteja. Valmistaja antaa EVO 150:lle 17 hv huiput bensalla..pitäydytään siinä. Unohda 2 x 50 heppainen raaceri, jonka moottorien pitää käydä täydellä teholla vain 3 x 16 sekuntia. 500 - 1300 euron moottoreita pitääkin vaihtaa määräajoin..ainakin kuluvin osin se on selvä...ajatko sinä aina autoakin kierrokset punaisella...minä en...en halua vaihtaa Volvon moottoria öljynvaohdon yhteydessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Voisin kuvitella että niillä 50 heppasilla 125cc moottoreilla männänvaihtoväli on muutamia tunteja. Vauhdin Maailmassa oli juttu Ajo Motorsportin Derbi -pyörästä. Siinä on sylinterin huoltoväli 45 minuuttia (hätätilassa 60min). Huoltoväli on noin lyhyt detonoinnin takia. Noin suuria tehoja otettaesssa mennään niin lähellä detonoinnin rajaa, että mäntä on pakko tarkistaa (ja vaihtaa) usein. Kampiakseli vaihdetaan 1000km välein... Kun esim. Hector Faubelin keskinopeus kauden päättäneessä Valencian kisassa oli 146.33km/h, voi jokainen laskea miten usein pitäisi kampura vaihtaa. ??? Lentokoneessahan moottoria/(eita) käytetään pitkiä aikoja suurimman tehon tuntumassa. MUOKS: jäi derbin teho pois.. Eli se on 55hv. Suurimman tehon kierroslukua ei kerrota, mutta mittarissa on luemaa 15krpm asti, joten varmaankin lähellä sitä.. Lähteet: VM 11/07 Motogp.com -- Ari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Lentokoneilla yleensä ajetaan hyvin lähellä punaviivaa kierrosten suhteen ja kestävät silti. Tehoakin otetaan tyypillisesti jatkuvasti 75%. Esim Continental IO-520 max TO rpm 2850 5min, tyypillisellä lennolla ko moottorilla kierrokset 2500 suurimman osan lentoajasta. Ja kestää siltikin. Mutta tuo moottori ei olekaan pienen uuden lentokoneen moottori, sellaisen perään on asennettu esim kohtuullisen kokoinen vanhahko yleisilmailulentokone. Moottorin peruskorjausväliä en nyt aivan tarkkaan muista, mutta on luokkaa 1500-2000 tuntia. Saappi ajatti taannoin (yli 20v sitten) kolmea 9000 turboa 100 000km radalla tankkaukset ja huollot mukaan lukien keskinopeudella reilusti yli 200km/h. Ainoa muutos autoissa oli valo, joka paloi jos kaasu ei ollut pohjassa. Hyvin pysyivät läjässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Lentokoneessahan moottoria/(eita) käytetään pitkiä aikoja suurimman tehon tuntumassa. F-14 vie JP:llä 1200 litraa minuutissa..pitäytyisin matka-ajossa hieman harkitummassa kaasun käytössä. Lentokoneilla yleensä ajetaan hyvin lähellä punaviivaa kierrosten suhteen ja kestävät silti. Esim Continental IO-520 max TO rpm 2850 5min, tyypillisellä lennolla ko moottorilla kierrokset 2500 suurimman osan lentoajasta. Ja kestää siltikin. Mutta tuo moottori ei olekaan pienen uuden lentokoneen moottori, sellaisen perään on asennettu esim kohtuullisen kokoinen vanhahko yleisilmailulentokone. Moottorin peruskorjausväliä en nyt aivan tarkkaan muista, mutta on luokkaa 1500-2000 tuntia. Maksaako se Continental 315 ekkua tai 1299 ekkua ? Jos laitat kaksi Continetal IO-520 Tweedyyn muuttuuko painopiste ( Evo 150 on 3 kiloa ) ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Montako tuntia 1299 ekun moottori pysyy läjässä? IO-520 vei ainetta noin litran minuutissa ja porukkaakin mahtuu kyytiin enemmän kuin F-4:ään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Okei, muokataan vähän, koska me puhumme tässä väärillä yksiköillä. Jos potkuri ei pyöri, niin teho on ilman muuta nolla. Nyt en kyllä oikeasti ymmärrä mitä ajat takaa tällä. Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2008 Montako tuntia 1299 ekun moottori pysyy läjässä? IO-520 vei ainetta noin litran minuutissa ja porukkaakin mahtuu kyytiin enemmän kuin F-4:ään. Täällä IO 520:n hinta niitä tarvii kaksi isoon 16 paikkaiseen matkustaja Tweedyyn. 24.800 USD kpl. http://www.customairmotive.com/price.htm Ton moottorin hinnalla voi Tweedyn moottorit vaihtaa kokonaan n. 20 kertaa. Continental voi tulla huokeammaksi kun 4 000 tuntia lennetty, jos bensoja ei lasketa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla