Jukka Takamaa

Pienen uuden lentokoneen suunnittelu ja valmistus !?

1 751 viestiä aiheessa

Tuo koneen vaatima teho tavalla tai kolmannella on helppo todeta kotona, kylpyamme täynnä vettä, pyörität siinä puukeppiä, pyörii kevyesti, ostat pienen peltilevyn ja kiinnität sen siihen puukeppiin, nyt kun sitä pyörität tuntuu paljon raskaammalta, tämä vain tällaiselta takamaan ajattelijalta. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teho ei edelleenkään ole vääntömomentti x kierrosluku. Teho on vääntömomentti x pyörimisnopeus.

 

Semantiikkaa.

 

Kierrosluku- pyörimisnopeus, samaa asiaa niillä mitataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus ennenvanhaan puhuttiin, ennen polttomoottori- sanan yleistymistä, räjähdysmoottoreista. Minulla oli 70- luvun alussa Hämeenlinnassa ammattikoulussa opettaja joka sanoi, että polttoaine-ilmaseos palaa moottorissa. Jos se räjähtää, se tekee sen vain kerran. No detonointi, tai kun Suomessa ollaan, nakutus, ei ihan räjähtämistä ole mutta kyllä siinä palamisnopeus on kuitenkin lähempänä räjähdystä kuin hallittua palamista.

 

 

Ja muistaakseni erään patruunatehtaan poistumisessa puhuttiin myöskin nopeasta palamisesta, siis tutkintaraportissa, räjähdystä ei siis tapahtunut.

No en tuon koneen kyytiin kuitenkaan ihan heti lähde, miksiköhän nämä nitrokuskit yleensä suojelee itsensä jollain sirpalematolla, ehkäpä taikauskoa. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo koneen vaatima teho tavalla tai kolmannella on helppo todeta kotona, kylpyamme täynnä vettä, pyörität siinä puukeppiä, pyörii kevyesti, ostat pienen peltilevyn ja kiinnität sen siihen puukeppiin, nyt kun sitä pyörität tuntuu paljon raskaammalta, tämä vain tällaiselta takamaan ajattelijalta. ::)

 

Tehoaahan se kun keppiä vääntää;):laugh:

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semantiikkaa.

 

Kierrosluku- pyörimisnopeus, samaa asiaa niillä mitataan.

 

No, mielestäni kaikkea muuta. Jos halutaan oikeita yksiköitä yhtälöön, puhutaan wateista, newtoneista ja radiaaneista sekunnissa.

 

Kierrosluku on vain kansantajuinen mittayksikkö, vähän kuin hevosvoima. Ehkä olen hieman turhan tarkka tässä, samasta asiastahan tässä tosiaan puhuttiin aiemminkin, eri termein vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehoaahan se kun keppiä vääntää;):laugh:

 

 

--

Ari

 

 

Näin on, pitää vaan olla tarpeeksi vääntäjää siellä kepin päässä, toisaalta ellei ole pitää pienentää sitä juuri ostettua peltilevyä ja sekö harmittaa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miksiköhän nämä nitrokuskit yleensä suojelee itsensä jollain sirpalematolla, ehkäpä taikauskoa. :-[

 

Mutta nitrokuskeillahan on matto vaihdelaatikon ja ahtimen ympärillä eikä tässä lentokoneessa ole kumpaakaan. No worries!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, mielestäni kaikkea muuta. Jos halutaan oikeita yksiköitä yhtälöön, puhutaan wateista, newtoneista ja radiaaneista sekunnissa.

 

Kierrosluku on vain kansantajuinen mittayksikkö, vähän kuin hevosvoima. Ehkä olen hieman turhan tarkka tässä, samasta asiastahan tässä tosiaan puhuttiin aiemminkin, eri termein vain.

 

Ole ihan rauhassa mitä mieltä haluat. Radiaanit sekunnissa on fyysikkojen tapa ilmaista asia, yhdessäkään tehodynamometrissä en ole nähnyt pyörimisnopeuden, kulmanopeuden tai minkään muunkaan liikettä kuvaavan asian yksikkönä muuta kuin kierrosluvun yksikön- 1/min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ole ihan rauhassa mitä mieltä haluat. Radiaanit sekunnissa on fyysikkojen tapa ilmaista asia, yhdessäkään tehodynamometrissä en ole nähnyt pyörimisnopeuden, kulmanopeuden tai minkään muunkaan liikettä kuvaavan asian yksikkönä muuta kuin kierrosluvun yksikön- 1/min.

 

No, jos sanot että teho = vääntö * kierrosluku, saat väärän tuloksen, sekö on saivartelua? Tehodynamometrit vain ilmoittavat helpommassa muodossa tuon mittayksikön. Nekin laskevat sen kulmanopeuden perusteella.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta nitrokuskeillahan on matto vaihdelaatikon ja ahtimen ympärillä eikä tässä lentokoneessa ole kumpaakaan. No worries!

 

 

Nojuu kun ne istuu sen hassutuksen päällä tai heti takana, joo ei tuo ollut ainut huolenaihe tässä, olen muutamasta muustakin jutusta huolissani tuossa koneessa, sovitaan etten lähe kyytiin ollenkaan, en vaikka ideoimani jatkojohto olisi huolella kytketty tuohon. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Thielertin väite, että vääntömomentti sitä konetta taivaalle vie on potaskaa.

 

Mikäli nyt oikein muistan, on Thielertin vääntömomentti pienempi kuin litratilavuudeltaan ison Lycoming O-320:n. Thielertistä vaan saadaan teho paremmin ulos säätyvän huiskan avulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, jos sanot että teho = vääntö * kierrosluku, saat väärän tuloksen...

 

P (kW)=M(Nm)*n(1/min)/9549

 

Millä tavalla tämä antaa väärän tuloksen?

 

Onhan se ihan totta, että fysiikassa teho on työn määrä jossakin aikayksikössa (P=W/t) ja työtä tapahtuu kun voima siirtää kappaletta vaikutussuuntaansa (W=F*s) mutta alunperin halusin vain tuoda julki sen miten jonkin moottorin tehokäyrästä saa laskettua vääntökäyrän (eli tehokäyrä ja vääntökäyrä pitävät sisällään yksinään saman informaation tästä, monet luulevat, että ne ovat erillisiä asioita). Jos minä pyöritän jonkin moottorin speksiä mielessäni niin en sitä pura niin alkutekijöihinsä, että tarvisi mennä radiaaneihin asti.

 

Mikäli nyt oikein muistan, on Thielertin vääntömomentti pienempi kuin litratilavuudeltaan ison Lycoming O-320:n. Thielertistä vaan saadaan teho paremmin ulos säätyvän huiskan avulla.

 

Voi olla, muistelen vaan, että he mainostivat moottoriaan tuolla ajatuksella. Tosin onhan ne Thielert- moottoriset vermeet aika nuhapumppuja. Tarkoitako muuten vääntömomenttia kampiakselilla vai potkurinakselilla? Thielertissä potkuri pyörii hitaammin kuin Lycomingissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onkohan tuo ohjelma ( thrusthp ) oikein tuunattu ?

 

Jos laitan MUSTANGin ( oikean kokoisen ) potkurin siihen ja pyrin saamaan huippunopeuden 511 mph ( Dago Redin nopeuksia ) se antaa tarvittavaksi hevosvoimamääräksi 27 441,9 hv !!!! ???

 

Hyvä kun huomasit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli nyt oikein muistan, on Thielertin vääntömomentti pienempi kuin litratilavuudeltaan ison Lycoming O-320:n. Thielertistä vaan saadaan teho paremmin ulos säätyvän huiskan avulla.

 

Juuri noin. Lisäksi hitaammin pyörivän potkurin hyötysuhteesta saadaan parempi kuin nopeammin pyörivän potkurin hyötysuhteesta, joten tuo hitaammin pyörivä säätyvä potkuri toimii koko kierroslukualueella paremmalla hyötysuhteella kuin nopeammin pyörivä kiinteälapainen potkuri.

 

Lentokonetta ei vie eteenpäin teho eikä vääntömomentti itsessään, vaan ratkaisevaa on työntövoima. Potkuri muuttaa moottorin akselitehon työntövoimaksi (tai ehkä vetopotkureilla voisi puhua vetovoimasta) tietyllä hyötysuhteella, joka ei sekään ole vakio vaan kierrosluvun ja lentonopeuden funktio. Hyötysuhteeseen vaikuttaa lisäksi kaikkien edellä mainittujen seikkojen lisäksi tietysti myös potkurin lavan profiili, lavan sivusuhde ja lapojen kierto (joka voi olla optimaalinen vain yhdellä lapakulmalla). Myös lapojen lukumäärällä on vaikutusta asiaan - teoriassa yksilapainen potkuri olisi hyötysuhteeltaan paras, sillä sen ainokainen lapa ei joudu koskaan muiden jättövirtaukseen eli se ei kärsi lapojen välisistä interferenssihäiriöistä. Toisaalta potkurihalkaisijan kurissa pitämiseksi sekä yksittäisen lavan lujuuden rajallisuudesta johtuen suurempitehoisissa moottoreissa joudutaan lisäämään lapojen lukumäärää.

 

Thielert on joutunut panostamaan erityisesti sofistikoituneen potkurin suunnitteluun kompensoidakseen sillä moottorinsa pienempää tehoa. Näin ollen jopa pienempitehoisella moottorilla on päästy jotakuinkin samoihin työntövoimalukemiin, mitä esim. Cessnassa on kiintopotkurilla ja suurempitehoisella bensakoneella. Vaikka Thielert saattaa siltikin hieman hävitä lentoonlähdössä, on sen suorituskyky korkealla parempi, sillä moottori on ahdettu ja antaa korkealla enemmän tehoa kuin nimellisesti suurempitehoinen bensakone. Ahtamaton moottori kun antaa suurimman tehonsa vain merenpinnan tasolla ja siitä ylöspäin mentäessä teho putoaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös noita yksilapaisia potkureita ole lennokkipuolella ihan käytössäkin ?

Potkuritekniikassa on todellakin vielä aika pitkä tie kuljettavana materiaalitekniikan osalta, ennenkuin voidaan rakentaa ropelli joka toimii joka nopeudella optimaalisesti. Tämä edellyttää mm. lavan kierron muuttamista tilanteen mukaan.

Hitaasti huitovalla potkurilla on parempi hyötysuhde kuin nopeasti pyörivällä, mutta ei tuossa hitaudessakaan voida liiallisuuksiin mennä tai työntö/vetovoimaa ei synny yhtään - jos ropelli pyörähtää kerran minuutissa niin eipä taida paljoa vetovoimaakaan kehittyä, vaikka halkaisija olisi tuulivoimalaluokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kun huomasit.

 

Näyttäs kuitenkin antavan kohtuullisen suuntaa antavia tuloksia 2,5 - 5.0 ccm moottoreiden lennokin ropeleille.

 

Mikäli poikkeama isommissa 2-tahti myllyissä on sama luokkaa niin Tweedyhän lentää 2 x nopeampaa kuin laskelmat osoittaa...sillä tiedämmehän ettei Mustang tarvi 27 440 hevosta vaan lähempänä 3 500 hv, jotta 511 mph  nopeuteen päästään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nojuu kun ne istuu sen hassutuksen päällä tai heti takana, joo ei tuo ollut ainut huolenaihe tässä, olen muutamasta muustakin jutusta huolissani tuossa koneessa, sovitaan etten lähe kyytiin ollenkaan, en vaikka ideoimani jatkojohto olisi huolella kytketty tuohon. 8)

 

Yhtä jännityksellä kuin näitä Arnen letkujuttuja odotan Antti Laukkasen kommentteja turvallisuudesta...väittää olevansa profiilissaan Harrasteilmailija ja ilmailun ammattiukko

 

Tsemppiä teille molemmille !  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä jännityksellä kuin näitä Arnen letkujuttuja odotan Antti Laukkasen kommentteja turvallisuudesta...väittää olevansa profiilissaan Harrasteilmailija ja ilmailun ammattiukko

 

Antti nyt vaan sattuu olemaan pitkän linjan harrasteilmailija ja myös tienaa leipänsä ilmailun saralta. Älä sinä ala epäilemään, mikäli ei ole heittää faktoja peliin...

 

Ja mitä tulee Antin "huoleen" tuosta koneesi turvallisuuspuolesta, niin ovat kyllä rehellisesti sanottuna vähintäänkin oikeutettuja ihmettelyjä. Eikä pelkästään noiden kaavailemiesi moottoreiden suhteen, vaan kyllä myös melko moni muukin seikka projektissasi pistää vähintäänkin epäilemään turvallisuuspuolta... Kummelissa sanosivat, että "älkää nyt itteenne teloko" ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä paineistuksesta muuten....jos koneen kabiini on tiivis niin voisiko inletillä nokassa saada kuinka paljon painetta aikaiseksi sisällä...voisiko se edes teoriassa toimia  ?

 

Jonkinlainen inlet aukko joudutaan tekemään ilmastointia ja generaattorin potkuria varten jokatapauksessa...siihen sais sen paineen oton samaan, jos meinaan toteutettavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä paineistuksesta muuten....jos koneen kabiini on tiivis niin voisiko inletillä nokassa saada kuinka paljon painetta aikaiseksi sisällä...voisiko se edes teoriassa toimia  ?

 

Et kait vain sano, että kysyt tuota tosissasi?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et kait vain sano, että kysyt tuota tosissasi?  ::)

Luulisin ettei Jukka ole vielä esittänyt yhtään kysymystä ihan tosissaan. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä jännityksellä kuin näitä Arnen letkujuttuja odotan Antti Laukkasen kommentteja turvallisuudesta...väittää olevansa profiilissaan Harrasteilmailija ja ilmailun ammattiukko

 

On sulla pokkaa, ei jumalauta... Hienoa, että pioneerihenkeä löytyy, mutta joku järki kannattaisi noissa jutuissa säilyttää. Muutenkin alkaa tuntua, että olet Jukka täällä vain trollausmielessä ja katsot kuinka pitkälle jengi on valmis kanssasi kinastelemaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin ettei Jukka ole vielä esittänyt yhtään kysymystä ihan tosissaan. ;)

 

Olen esittänyt muuten aika paljon kysymyksiä, joihin en ole saanut vastauksia..siksi otin tämän esiin, koska joku muu sen jo esitti aiemmin..idea ei ole aivan minun..sovellutus on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.